Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

Jag har flera stycken rosa sådana...

ÄLSKAR dessa lindor :love:

567108.jpg

Jag har klippt av mina då dom var gigantiskt långa för mina smalbenta hästar... :D

lindan högst upp till vänster har jag sett en gång innan i ett stall jag jobbade, användes aldrig men tyckte att de verkade väldigt bra att linda med. vad består de av och tror du de finns att köpa nuförtiden?

Jag har inte sett dem någonstans nu för tiden, men håller ögonen öppna efter dem också... Jag har fyra stycken, men de är rejält slitna och skulle verkligen behöva bytas ut!

Jag använder dem i första hand om det är fleecelindor jag ska använda, är de inte rena eller används osv så tar jag de "nya".

Jag tror att de kort och gott hette stallbandage i butiker och kataloger då. (sent 80-tal) Det svarta, som läggs mot hästen, är någon form av tidig variant av fleece. Baksidan av "fleecen", det grå, vet jag inte vad jag ska jämföra med riktigt... Det är lite glatt på ytan att vidröra, men lindorna kasar inte ner eller rör på sig som man skulle kunna tro.

Jag såg inte så många avsnitt, men böckerna läste jag sönder och samman. Faktum med att jag har kvar flera av dem. Och kan flera stycken nästan innantill.
Min första tanke när jag såg ron var ett citat där han beordrats att klippa håret "jag skyfflar ändå bara skit och den vill jag helst slippa se"

Jag har också läst sönder mina ex av Dora på Follyfoot :love:

Missade inte ett avsnitt om jag minns rätt.... :D

men åh ge mig dom gröna! :love:

Jag har ett par gula nånstans i stalllådan! :p

------------------------
åter till tråden:

Glömde bort också att på åttiotalet skulle man ha en ryktLÅDA en sån där i plast med två fack och handtag i mitten.. 'standard'

man skulle även ha sin egna stora stalllåda där man förvarade alla sina saker. Hos oss stod alla lådor i fina rader och man var SÅ NÖJD när man fick sitta och titta på när de stora tjejrna städade sina lådor och kanske kunde man få ta över en gammal piggborste som de inte hade nytta av längre :D

Alla hade förstås också en så kallad 'mankborde', en oval smal modell med vit rygg, jag har fortfarande kvar en blå en röd och en rosa. De var skitbra verkligen!

Jag måste kolla genom min gamla låda, där finns nog allsköns rariteter kvar som passar fint i den här tråden! ;) Kanske hästen ska få vara åttitalist för en dag ;) :D

KL

Jag minns att när jag var runt tio år så var "innegrejen" för hästtjejer sk miniträns. De var ungefär 10-12 cm på höjden och skulle hänga på väggen som dekoration. Hade kompisar som samlade på dessa. Jag fick bara ett endaste träns, som jag putsade och skötte om för att ha ett rent och snyggt träns på min vägg hemma. De går att plocka isär precis som vanliga träns men de är i miniatyr. Har nog kvar mitt i förrådet. Undrar om man kanske ska lägga ut det på annons?? Hihi..:p

Jag kom att tänka på grejerna som hörde till det vanliga stallarbetet...

När jag började rida i mitten av 80-talet fanns det inte Ikea-kassar, utan man köpte lövkorgar i plast att lägga hästens höportioner i. Till kraftfodret hade man gärna såna där lunchlådor i vit plast med rött lock och snäpplås som trillade loss hela tiden - om man hade råd att köpa såna. Vi vanliga ungar fick nöja oss med glasslådor, och det bedrevs viss byteshandel för att man skulle få rätt färg på sina gamla Big Pack.

Stallarbetet ja!

Minns att det inte fanns de fina greparna som vi har nu, utan mitten åttiotal när man började gå över till spån från halm så fortsatte man använda halmgreparna, med kort skaft, men man fick även ha en skyffel (även den med kort skaft) som man växlade mellan hela tiden.
Bajs med skyffel och för att flytta på spånet använde man grepen. Jobbade i tävlingsstall på denna tiden och mockade ca 10 boxar/dag på detta sättet :crazy: :eek:

Vilken lyx det var med de nya plastgreparna! Man behövde inte stå böjd utan kunde stå rak i ryggen! :D

Wooow, Ponnytant, Follyfoot!!!!!

Jag levde med i den serien, drömde om ett eget Follyfoot (det gör jag fortfarande ...:o) och lusläste alla böckerna. Fast jag minns att jag gillade serien mer ...

Oj, ja, och minns ni de gigantiska skottkärrorna som var som små järnvägsvagnar och som man som liten späd tonårstjej skulle baxa högst upp på en jättelik gödselhög längs med en smaaaal gång av utlagda träplankor! Inte konstigt att man som vuxen har allsköns förändringar i ryggkotorna ....:cool:

KL

Jag minns att när jag var runt tio år så var "innegrejen" för hästtjejer sk miniträns. De var ungefär 10-12 cm på höjden och skulle hänga på väggen som dekoration. Hade kompisar som samlade på dessa. Jag fick bara ett endaste träns, som jag putsade och skötte om för att ha ett rent och snyggt träns på min vägg hemma. De går att plocka isär precis som vanliga träns men de är i miniatyr. Har nog kvar mitt i förrådet. Undrar om man kanske ska lägga ut det på annons?? Hihi..:p

Ja ett sånt hade jag också, från Börjes :) Och en nyckelring som såg ut som ett litet litet mässingbett där bettringarna var själva nyckelringarna... :) Jag har faktiskt letat sånt då och då genom åren :)

Mockning gjorde vi med spade och kratta.. halm fanns inte i norrland på den tiden utan det var enbart spån som gällde. Minns dock att det kom en ny privathäst som skulle ha PAPPER som strö i boxen :eek: Jättekonstigt tyckte vi! :D

KL

Ingen som minns tv-serien "Maggie på heden" ngn som vet vad den hette på engelska? Vill hitta på youtube :laugh:

Den var helt underbaaar tyckte man då, undrar vad man tycker idag :crazy:

Jag kommer från norrbotten och halm var inte förekommande i annat fall än för hosthästar, eller en tinker vi hade med eksem. När jag slutade ha häst där i början av 00-talet var halm fortfarande väldigt ovanligt.
Vet inte hur det är idag, men nu när jag bor i södra Sverige anser jag det vara en lyx med halm i boxen. Man behöver inte oroa sig för att hästen inte ska få plocka och tugga tillräckligt mkt. Men nackdelen är att jag aldrig lär mig att mocka i det, på så sätt saknar jag spånet :crazy::o

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 464
Senast: Sel
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 482
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 608
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 637
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar