Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

ja det kanske vi har. (beror kanske på hur lika vi är i ålder) Min syster red på HRF i många år också. Vad roligt det var ändå att läsa att någon kände igen Våxnäs på bilden.
Hela den här tråden gör mig väldigt nostalgisk.
Jag är född 1978.

Men när man kommer från Värmland så känner man ju många med häst ändå liksom. Det blir ju så naturligt. Och i och med att jag levde på att köpa och sälja hästar en lång period i mitt liv så har jag sålt massor med hästar och ponnyer till Värmland. :)

Jag började rida på slutet av 90-talet, men jag kommer ihåg att:

*Nästan alla C och D-ponnyer var importerade från Danmark (ridskolan låg i Malmö). De flesta var arabkorsningar och därmed skimlar. Skimlarna var de som antingen gick som klockor eller som var lite springiga. Ponnyerna med övrig färg (oftast från Sverige då), var antingen latmaskar eller bockmaskiner. :rofl:

*Som skötare så skulle man ju ha en ryktlåda full av borstar. Nosludd var man också tvungen att ha på grimman, annars var man nästintill en djurplågare.

*Easy Rider-skorna var ett måste, och shortchaps. Jag rider faktiskt i ett par Easy Rider-Skor än idag. :D

på mitten av 90-talet började jag rida på ridskola, minns att dom stora coola tjejerna i stallet hade
easyriderskor
svarta eller GRÖNA shortchaps med fransar
mörkblåa eller beiga ribbade bommull/nylon ridbyxor, hade man helskodda var det i skinn
stor vit t-shirt med tryck och en stor rutig flanellskjorta ;) knyten runt midjan eler så hade man en grön el marinblå quiltad väst med klubbtryck bak på ryggen
grön, brun eller vinröd sammetshjälm
allroundspö med snöre vid handtaget
korta sporrar med nylonremmar

flera av mina kompisar hade jofa hjälmar medan jag fick en svart sammetshjälm UTAN öronbyglar *så stålt*:D
jag fick även svarta shortchaps med gröna fransar (som gick att ta av med kardborre) dom skulle snvändas fortfarande om jag bara kunde hitta dom!!

och på den tiden hade alla hästar i stallet 2-3 skötare var som nästan slogs om vems tur det var att putsa sadeln. Dom nästan stog max 1 meter ifrån spiltan för att inte missa när deras häst skulle komma in från ridlektionen så att dom kunde kasta sig över hesten samma sekund som föregående ryttare var klar.

KL. Snälla - fler bilder på er och era hästar "från förr". Behöver inte nödvändigtvis vara från stenåldern :) Själv har jag ju inga (jo förresten - EN skrynklig bild - men ingen scanner).

Ok, jag lägger väl in en bild som är tagen höst/vinter -92. På mig har jag en oljerock, termoridbyxor och någon sorts stallkängor. Hästen tillhörde en vän och det var första gången jag red den.

jag-palle.jpg

Palle, min första sköthäst är med på planschen från 1984! Understa raden, isabellfärgat russ. Jesper, född 1968! Älskade bångstyriga Jesper! :love:

Lite fler gamla bilder ska du få:
31597014.jpg

Jag och Golden Label 1993

31597021.jpg

Jag och Mick 1980. (Jag är galet för lång)

31597023.jpg

Jag på Katinka 1983

bild från 1991
Laila.jpg

Mina rutiga ridbyxor. :love:
Remontnosgrimma högt spänd passade hästens huvudform. Syntetsadel.

På min ridskola (i Gislaved) var vi flera som hade sådana, tror de såldes i orten. Annars hade de flesta mörkblå eller beige.

Ha ha...

Så här var det i mitt stall runt 1986-88.

Man ville gärna ha en Stübben rex till sin ponny, eller en Stübben Siegfried om man hade stor häst. Tränset skulle gärna ha den nya aachengrimman, och så skulle det vara vitt foder på nosgrimma och pannrem. Och gummityglar förstås, med vitt gummi som man fick skrubba hela tiden. Gärna vita bettskivor också, i gummi och inte plast. Schabrak var inte så vanligt, men de som hade varit på Strömsholm eller i Scandinavium brukade få med sig schabrak från Hansbo med brodyr. LYX! Benskydden var i plast med sånt där material som det finns i en del badrumsmattor på insidan, de kom från Hampa och DMS och var oftast vita med dekorstripes i blått, grönt eller rött. Hästarna var alldeles randiga om benen när man tog av skydden, men de var så lättskötta jämfört med skydd av läder eller yllefilt. Bara att skölja av!

Man skulle ha ett kombitäcke från Hansbo, ett sånt där vitt med ränder i svenska, tyska, franska eller italienska färger. Mycket bättre och snyggare än våra gamla nättäcken. Och så hade det nyligen varit stor revolution på teckesfronten. De gamla tunga new zeeland-täckena byttes ut mot lätta vattentäta täcken från Horse Saver och Weatherbeeta. De var marinblå med röd kant och teddyfodrade. Och stalltäckena i jute eller ylle byttes mot termotäcken.

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl: Jag hade allt det, :D Weatherbeeta-täckena minns jag särskilt hur underbara de var, kändes som stor lyx!
En sak du glömde var dom sk medicinvojlockarna som var vita med svart kant, passade så bra på den nästan svarta hästen med svart träns och vita gummityglar, vita benskydd o svart sadel. Åh, så fint det var :D

Ingen scanner tyvärr annars finns nog bilder både på täckena och utstyrseln.

kl,

hopp schabrak!! var väl modernt på 2000-10 talet?(har "bara" varit i häst kretsar i ca 12 år :p innan dess ridskola) har aldrig rört mig i så mycket häst kretsar så detta är enda modet jag faktiskt tagit till mig :D, hjälpte till i ett hopp stall där de hade nästan uteslutande hopp schabrak eller vinst schabrak :p. andra stall jag jobbat i har också haft ngt hopp schabrak i deras vardags schabrak hög.

här om dagen så fick jag några av grannstallet som rensade ut i sadelkammaren ^_^ blir härligt till sommaren med lite kort kort :p

Senast ändrad:

För en ryttare som mig som var mest tävlingsaktiv på 00-talet kan ja säga att jag mestadels har hoppshabrak fortfarande. Jag är emot att slänga saker som fortfarande är hela och fina vilket gör att jag har ungefär 75 % hoppshabrak fortfarande. Känner mig lite ute men mias-shabraken verkar aldrig vilja gå sönder eller bli urtvättande ;).

KL

Vilken underbar tråd! Älskar alla bilder.
Börja de själv rida på 70 talet. Alla hästar hade vojlockar av tjock filt. Vi sydde vojlocköverdrag i hästensfärger på syslöjden, min sköthäst hade ett rött:) Dom skötborstar man hade skulle självfallet målas i hästensfärger även de.
Stallkläder var kläder som var för slitna eller gamla för att bäras i skolan. Under en period köpte vi overaller från arbetarboden och drog över. Overallen var röd eller gul och skulle ha hästens namn broderat på ryggen. Min första ridbyxor hade mamma sytt, fick senare ett par mörkbruna knäskodda från Stenbergssläder. Dessa bruna ridbyxor hade jag ända fram till 1990!

I källaren hänger ett träns från 70 talet i ljust läder med ett tjusigt pannband i vit o blå sammet som jag lindat själv:p. Ska försöka fota och lägga upp en bild

Av nån anledning har jag nästan bara bilder på när jag hoppar... jag som blev dressyrryttare haha :)

Miss_Tura1986.jpg

1986 (Hästen hette Miss Tura, sv halvblod)
På vintrarna red vi barbacka för att hålla lite värme, ridhus fanns inte. Oskodda ridbyxor i hemsk nylon, svinkalla, och så klart lika svinkalla gummi-ridstövlar. Jofa-hjälm så klart då jag inte fick använda mammas gamla kask... :angel:

Fideli1987.jpg

1987 på shettisen Fideli som jag fick rida så mycket jag ville
Samma hemska sorts ridbyxor, fast beige. Inga bettskivor på ponnyn underligt nog :)

Misita1987.jpg

1987 på Misita, korsningsponny.
Det ser ut som att jag har gummistövlar på mig... Benskydd, lindor, etc hade vi inte så mycket av på det stället på den tiden... :)

Platina1988.jpg

1988 på min första sköthäst Platina, sv halvblod e. Temptation
Henne skötte jag i flera år. Nya Aigle-stövlar i konstläder, och eget träns med ljust lila foder som skulle vara vitt!

Hugo1991.jpg

1991 på nya sköthästen Hugo, sv halvblod e. Marino 554
Fortfarande samma ridkläder - och den obligatoriska Medicinvojlocken på hästen.. lite stor kanske :)

Hugostall1992.jpg

Hugo i det nybyggda stallet samma år
Nosgrimman lite högt upp kanske :) Och så renskinnet under sadeln, något som jag även i dag använder mig av. Nu hade jag äntligen kommit ikapp och skaffat bettskivor till hans träns också. :)

Och så lite grejer jag har i sadelkammaren nu:

Ett mina träns, med hajtandsfläta på pannbandet och en pärla på vardera sida
IMG_0458.jpg

De gamla grön-svarta grimmorna hänger fortfarande med, det vita fodret på en av dem är dock slitet, så det har jag ludd på när den används
IMG_0461.jpg

Old-style-tömkörningsgjord :) Bra till unghästar och ponnyer
IMG_0460.jpg

Ett annat träns med platt pannband och nosgrimma, används fortfarande
IMG_0467.jpg

Apropå Mountain Horse så ser jag ut så här höst-vinter-vår :) Jackan är från Ridledarursen 1997 och hänger fortfarande med, även om den bara har en knapp kvar… jag har letat som en tok efter en ny likadan men hittar inte :(
IMG_0468.jpg

Senast ändrad:

lindor.jpg

De rutiga lindorna använder jag rätt ofta fortfarande, har dock bara två kvar... finns de att köpa någonstans nu för tiden? Jag gillar dem skarpt, det var mina första stretch-lindor :) Annars har jag kvar som synes en del uråldriga fleece-lindor och några vanliga oelastiska lindor som jag numer använder mest till svansar etc. Rotviskan på bilden står det Hugo (se ovan) på :)

Lite diverse böcker etc finns också förstås, bland annat första numret av Pollux och så Hästjouralen från början av 90-talet. Gamla tiders ädla hingstar är väl använda i all släktforskning på diverse sköthästar etc, har första delen också nånstans. Ridlektionshäftet är från mitt första år som ridlärare, har hela serien komplett.
IMG_0493.jpg

IMG_0494.jpg

IMG_0495.jpg

IMG_0496.jpg

lindan högst upp till vänster har jag sett en gång innan i ett stall jag jobbade, användes aldrig men tyckte att de verkade väldigt bra att linda med. vad består de av och tror du de finns att köpa nuförtiden?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 464
Senast: Sel
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 482
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 608
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 637
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar