Oj - vilken härlig tråd! Ang Boeri el. Jofa, så ser det klart ut som en Boeri - men, kan det vara så att Jofa också hade en "helstängd modell?
Boerihjälmarna var i plast på utsidan och hade ett stort hål för öronen. Jofas helstängda modell var sammetsklädd och hade flera pyttesmå hål för öronen, så det borde inte vara svårt att se skillnad på dem. Jag har dock alltid ridit i en vanlig kask. De "nya" modellerna tyckte jag såg hemska ut. (och det tycker jag än)
Det som är märkligt bara är att sådant som bettskivor(såna har jag inte sett på en häst sen 84??), Boeri, egenflätade pannband och flera andra saker som nämns kopplar jag till 70- och 80-tal, inte alls till 90!??
Jag med 70 och tidigt 80-tal är det för mig.
Och en annan 70- och 80-talsgrej - melass! (Finns det ens att köpa längre?)
ja det minns jag också. Ridskolans ägare hade melass i dunkar som vi fick blanda i när vi blandade kli i stora baljor till hästarna. Det fick de bara på helgerna.
Vojlockarna i plast minns jag också från slutet av 80, början av 90 "medicinvojlock" kallades de i alla fall här..
De hade några ridskolehästar hos oss på tidigt 80-tal. De var inte direkt smidiga.
Fast är det något som jag verkligen saknar är det 1) ryktborstarna som nämnts. Varför går det inte att få tag på en riktig borste nuförtiden?
Min ryktborste är från mitten av 80-talet och den är fortfarande lika bra. Den håller nog hela min livstid gissar jag.
2) Manchesterridbyxorna (tjockare och "riktig" manchester) som slog igenom slutet av 80. Superbekväma och varma på vintern. (hette ett av de dyrare märkena Pikeur?)
De gillade jag också. Jag har ett par kvar som används ofta på vintern. Sköna!!
Underbar tråd som framkallar såååå många minnen.