Minns du modet?

Sv: Minns du modet?

Jag tror också att det är en gammal stängd Jofa på bilden. Boeri hade en annan form, den var framskuren lite grann som en mopedhjälm vid käkarna och upptill detta två hål för öronen. Minns så väl de ruskiga boerihjälmarna, hade själv en sådan. Man fick dra den långt fram i pannan för att inte de två "käkskydden" skulle peka rakt fram och funka som skyggskygglappar. Detta ljuva åttital!:love:

Klart att melass finns!
Däremot har jag aldrig gett det till häst bara till korna. Dom blev ju väldigt glada när man kom med den gröna dunken :d
Även om det var mode att ge det till hästar nu hade jag nog hoppat över det. Tänker på hur kletig min häst blir om öronen av vanlig betfor (hur han nu lyckas) hur hade han sett ut om han fått melass :eek:

Betfor verkar fö vara väldigt svenskt. Alla övriga nationaliteter undrar vad det är för nåt konstigt.

Det fanns 2 olika utseenden på Boeri.
Den som visas på alla bilderna är den "nyare" varianten.

Den som majskolven berättar om är den tidigare modellen....

Ska se om jag kan fixa en bild på den i morgon eller så.....
Måste bara se om scannern kan sparkas igång.....

Jag har några bilder på mig med min stängda Jofa-hjälm, som var mycket bekväm vill jag minnas men man hörde inte mycket ;). Ska se om jag hittar nån att scanna in.

Självklart med ett sånt W-märke framtill som palle har som avatar!

Oj - vilken härlig tråd! Ang Boeri el. Jofa, så ser det klart ut som en Boeri - men, kan det vara så att Jofa också hade en "helstängd modell?
Boerihjälmarna var i plast på utsidan och hade ett stort hål för öronen. Jofas helstängda modell var sammetsklädd och hade flera pyttesmå hål för öronen, så det borde inte vara svårt att se skillnad på dem. Jag har dock alltid ridit i en vanlig kask. De "nya" modellerna tyckte jag såg hemska ut. (och det tycker jag än)

Det som är märkligt bara är att sådant som bettskivor(såna har jag inte sett på en häst sen 84??), Boeri, egenflätade pannband och flera andra saker som nämns kopplar jag till 70- och 80-tal, inte alls till 90!??
Jag med 70 och tidigt 80-tal är det för mig.

Och en annan 70- och 80-talsgrej - melass! (Finns det ens att köpa längre?)
ja det minns jag också. Ridskolans ägare hade melass i dunkar som vi fick blanda i när vi blandade kli i stora baljor till hästarna. Det fick de bara på helgerna.

Vojlockarna i plast minns jag också från slutet av 80, början av 90 "medicinvojlock" kallades de i alla fall här..
De hade några ridskolehästar hos oss på tidigt 80-tal. De var inte direkt smidiga.

Fast är det något som jag verkligen saknar är det 1) ryktborstarna som nämnts. Varför går det inte att få tag på en riktig borste nuförtiden?
Min ryktborste är från mitten av 80-talet och den är fortfarande lika bra. Den håller nog hela min livstid gissar jag.
2) Manchesterridbyxorna (tjockare och "riktig" manchester) som slog igenom slutet av 80. Superbekväma och varma på vintern. (hette ett av de dyrare märkena Pikeur?)
De gillade jag också. Jag har ett par kvar som används ofta på vintern. Sköna!!
Underbar tråd som framkallar såååå många minnen. :banana:

Det som är märkligt bara är att sådant som bettskivor(såna har jag inte sett på en häst sen 84??), Boeri, egenflätade pannband och flera andra saker som nämns kopplar jag till 70- och 80-tal, inte alls till 90!??

Bettskivor används väldigt flitigt speciellt i fälttävlan och har så gjorts under lång tid. Så inte är de ute, dock har man gått ifrån de färgade till bruna, svarta eller genomskinliga.

Har inte heller sett någon boerihjälm på 90 talet, det var tidigare slutet av 70 och möjligen början av 80 talet

*kl*
gud så mycket underbara bilder från Palle och andra...nostalgin flödar! :rofl::love:
Bidrar med några bilder från tidigt 80-tal!

Så här såg dom omdiskuterade Boerihjälmar ut, fula som stryk :D :

boeri.jpg

Mina stackars kompisar tvingades av sina mammor ha dom, själv slapp jag undan med en "jättesnygg" plast-Jofa...notera det fina Ponnyklubbs-märket på skärmen!:

cyr3.jpg

Våra ponnyer hade såklart flätade pannband:

pannband.jpg

I början av nittiotalet var men inte mycket snyggare...bylsig tröja,Jofahjälm och chaps med fransar var min standardklädsel på hästryggen:

jagzab.jpg

Har tyvärr inte sparat så mkt gamla prylar...har dock kvar min röda Hi-Lite från tidigt nittiotal:
hilite2.jpg

Javisst låg ridskolan på Våxnäs. Är du från Karlstad och höll till där? Då borde jag minnas dig.
Nej, jag började min ridkarriär hos Staffan i Filipstad, medan vi bodde där. Vi flyttade till Hammarö när jag var 6 år gammal och där fortsatte jag min ridkarriär på HRF.

Men vi har nog väldigt många gemensamma bekanta. ;)

Nej, jag började min ridkarriär hos Staffan i Filipstad, medan vi bodde där. Vi flyttade till Hammarö när jag var 6 år gammal och där fortsatte jag min ridkarriär på HRF.

Men vi har nog väldigt många gemensamma bekanta. ;)

ja det kanske vi har. (beror kanske på hur lika vi är i ålder) Min syster red på HRF i många år också. Vad roligt det var ändå att läsa att någon kände igen Våxnäs på bilden.
Hela den här tråden gör mig väldigt nostalgisk.

Åhhh! Vilka minnen! :D

GERA hette väl de där senskydden i plast? Jag fick dem och var sååå lycklig och vårdade dom ömt.

Och när jag jobbade nere i Tyskland för ett par år sedan (2008) så hade alla toppryttare GERA-skydd. De vita heltäckande används på unghästar i terrängen (på stilbedömning men även under vanlig fälttävlan). Jag köpte själv ett par då som ligger hemma och används under tävlingssäsongen, och helt ärligt så får man leta efter mer praktiska skydd. Bara att spola av och torka efter en ridtur i leran. Och går remmarna sönder så kan man byta ut dem, själva skyddet håller i evigheter.

Men som sagt - de är fortfarande högsta mode :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 464
Senast: Sel
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 482
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 608
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 637
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar