@Myblackcat Din tankekedja där du hoppas att han ska väcka dig nu, som vanligt, för inte ska väl den här fina killen osv - det är så otroligt stark läsning! Jag tror inte att någon kan läsa det utan att förstå precis.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kort sagt: Han är ett korkat jävla äckel.
Jag diskuterade faktiskt problematiken med hora och madonna med mitt ex (ur ett politiskt kontext). Han menade förstås att han inte höll på med sådant Ändå kom det där lilla "Men du tycker ju om det". För som sexuellt tillgänglig så finns det inga nyanser. Då är du bara tillgänglig. Alltid och jämt.
Fy fan!
Kort sagt: Han är ett korkat jävla äckel.
Jag diskuterade faktiskt problematiken med hora och madonna med mitt ex (ur ett politiskt kontext). Han menade förstås att han inte höll på med sådant Ändå kom det där lilla "Men du tycker ju om det". För som sexuellt tillgänglig så finns det inga nyanser. Då är du bara tillgänglig. Alltid och jämt.
Fy fan!
Brock Turners pappa är ju ett typiskt (vidrigt) exempel på det här: varför skulle en "20 minuters handling" leda till ett straff - han kan ju faktiskt förlora något då!? Och stackarn är så orolig så...
Jag ser inte styrka som något specifikt agerande på det sättet.Idag har funderat på den här tråden och på det ni skrivit. Ni hyllar mig som jag hade begått något hjältedåd typ () och jag tror det kan göra att andra kvinnor som utsatts för något liknande känner att de måste vara starka eller göra si eller så. Jag tror att de kan känna att "Hon är stark, men jag skulle inte klara det.". (Jag har lite svårt att sätta ord på mina tankar.)
Jag tänkte också just i de banorna! Att då är Buke fantastiskt, när någon plötsligt bara kliver fram och det slår gnistor. Som @Myblackcat nu. Så otroligt starkt!Vilken otroligt viktig tråd det här blev. Klar nominering till årets Buke-tråd. Redan i februari.
Och så tragiskt att den behövs.
En samtyckeslag kan inte komma en dag för tidigt!
Man ska inte behöva säga nej där att slippa sex. Man ska däremot försäkra sig om ett Ja!
@Myblackcat
Du vet, genom att starta den här tråden fick du mig för första gången att erkänna öppet vad som hände med mig. Min partner har vetat om det (mest för att det är han som tagit hand om mig efteråt), men i övrigt har jag inte förmått att säga något om det.
För att han ju är en snäll kille. Jag vill inte att folk ska tycka illa om honom. Det var inte så farligt. Det var nog bara jag som överreagerade. Det blev ett missförstånd. Jag måste ju ha gett någon form av signaler. Vi hade ju sex redan innan. Jag är ju mer erfaren än honom. Det är nog mitt fel. Jag borde ha varit tydligare. Jag borde ha tyckt om det. Jag tyckte ju om att ha sex med den här personen, självklart borde jag ha tyckt om det.
Men det gjorde jag inte. Tack vare dig har jag slutligen lyckats sätta ord på det inför mig själv. Och bara där har du gjort något som jag vill ge dig en eloge för. Du har lyckats sätta ord på det vi inte talar om.
Nu blir jag tårögd.
En fråga bara, är det din nuvarande kille du pratar om?
Jag ser inte styrka som något specifikt agerande på det sättet.
Det finns de som reagerar på våldtäkter och övergrepp med djupa depressioner, PTSD osv, styrka kan då vara att ha klarat av ännu en dag vid liv. Styrka kan vara varje gång man ser att ansvaret ligger på förövaren, trots att samhället så gärna placerar den på offret. Styrka kan vara att söka hjälp, tex genom att skriva en tråd på buke. Styrka kan vara att inte skämmas, eller att skämmas men fortsätta ändå. Trots att det är tungt. Bara att försöka gå vidare är starkt.
Du är stark, men det har som jag ser det mindre med ditt agerande att göra, där finns inga rätt eller fel bara sådant som kan få en individ att må bättre eller sämre, och mer att göra med att det du blivit utsatt för kräver styrka att bearbeta och det är ju precis det du gör här i tråden.
Hade någon startat en tråd om hur hen försökte få vardagen att gå ihop efter våldtäkt eller övergrepp, någon som kanske inte lyckats med att från dag ett se lika klart på det som hänt som du gör här, då hade jag sett styrkan i den kampen också. Man kan vara stark fast man är vilse.
Ja det är besvärligt men jag kämpar på.Vad fint du skriver .
Du verkar vara en speciell person med insikter som de flesta människor inte har. Du måste vara otroligt stark för att stå ut i den här korkade världen .
Alltså.. vilken jävla typ.. "förvånad"! Att han inte själv hamnade i ett läge då där han började fundera över vad han pysslade med, om han blir förvånad över att någon han vill ha sex med faktiskt blir kåt...Tyvärr tänker han nog så som du skriver. Hittills hade jag ju alltid varit tillgänglig.
Jag kom nu på att han en gång sa att han var förvånad över att jag var så kåt. Jag kommer ihåg att jag tyckte hans kommentar var underlig. Vad menade han med det? Nu vet jag...
Ja det är besvärligt men jag kämpar på.
Allvarligt talat, jag tror jag har de insikter/åsikter jag har helt enkelt för att jag ägnat mycket tid åt att fundera över det, säkert delvis för att jag som många andra utsatts för våldtäkter, trakasserier och övergrepp (dock inte just det du och flera andra här råkat ut för, med våldtäktsmän som ger sig på en när man sover, vilket gör att jag känner mig lite tursam faktiskt) och slagits med tankar om skuld, agerande, det att gå vidare, vardagen i det sexistiska samhället och allt det.
Varje liv kräver nog styrka på sitt sätt, men visst är det svårt för oss alla när världen ser ut som den gör. Och tack för de fina orden!
Men alltså, inte denna tråd också"Ett starkare skydd för den sexuella integriteten
– Jag är glad att sexualbrottskommittén kommer med så många konkreta förslag så som samtyckesfrågan och bättre stöd för brottsoffer. Vi behöver ha en tydlig lagstiftning på sexualbrottsområdet, säger justitie- och migrationsminister Morgan Johansson."
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/10/ett-starkare-skydd-for-den-sexuella-integriteten/
Det värmer att läsa det!Tråkigt att höra att du blivit utsatt för dessa hemska brott. Jag tror dock inte det bara är dina erfarenheter som gjort dig klok. Jag har läst vad du skrivt i andra trådar och du är grym på att diskutera och formulera dig. You rock!
Skrämmande läsning och man undrar bara hur dessa män fungerar, vad är det för fel i deras skallar ?
Varför förgriper de sig på kvinnor, även om man haft sex kvällen innan ?
Forskar ingen på detta beteendet ? Är det internet porr som sätter griller i deras förvridna skallar eller ?