Jag förstår vad du syftar på, samtidigt kan jag tycka att termen gråzoner är en aning problematisk. Antingen finns det samtycke, samtycke värt namnet alltså och inte hotat, mutat, tjatat "samtycke", eller så finns det inte det. Vad är grått? Vad är oklart? Vad är svårt att förstå? Är samtycke verkligen så komplicerat? Egentligen?
Jag kan förstå behovet av sådana ord för när jag ser tillbaka på sådant som inte var våldtäkt men som inte heller innehöll samtycke från min sida så är jag ibland spontant mer bekväm med att se det som just en slags gråzon snarare än som ett slags övergrepp (sexuella övergrepp är ju ett brett uttryck som inte innebär att man måste följa en snäv, juridisk, definition). Men det är ju till största delen för att det sexistiska samhället säger att det är lite oklart, inte för att det egentligen är särskilt grått eller otydligt med en situation där ena parten inte gett sitt samtycke och övriga närvarande kör på ändå.
Att kalla det gråzon kan kanske vara en kompromiss där man medger att det inte var helt ok ändå, det var lite grått, ingen våldtäkt men det kändes inte heller bra. Det kan fungera som ett slags första steg när man inte är redo att kalla det för tex övergrepp. Det är förstås också möjligt att det finns verkliga gråzoner, tex så kan kanske fall där människor är drivande och övertygande samtidigt som de innerst inne inte vill (det kan handla om en typ av självdestruktivitet exempelvis) ses som gråzoner, men merparten av fallen som människor beskriver som gråzoner är nog helt enkelt övergrepp och jag tror att man i slutändan vinner på att kalla det så.
Uttryck som gråzon kan öppna upp för diskussion, vilket förstås är viktigt, samtidigt tycker jag att det också till viss del ursäktar de människor som inte förvissat sig om det samtycke som borde betraktas som självklart och enkelt.