Du hanterar allt detta fantastiskt bra!
Han följer ett klassiskt mönster. Sättet han beskriver det på, där du beskrivs ha deltagit i en rad händelser som ledde dit det ledde, syftar som jag ser det inte bara till att lätta på och omfördela hans skuld, det är dessutom ett försök att normalisera det han gjort och få det att falla inom ramen för vad som är acceptabelt och rimligt. Ett sätt att betrakta det som en logisk kedja av händelser som ledde till ett förklarligt missförstånd, något som han kan ursäkta och bagatellisera snarare än ta fullt ansvar för och inse vidden av.
Det är väldigt bra och viktigt att du ser igenom detta, för även om han skulle ha lyckats lura sig själv så är det ren bullshit.
Även hans resonemang om dig och hans ex är väldigt typiskt (och oroande på så sätt att jag får en inte så smickrande bild av hur han kan ha behandlat sitt ex, som alltså behövt tydligt säga ifrån), man kan säga att det är ett resonemang som har hundratals år på nacken och pekar på de problem han har med att både uppfatta sig själv som förövare och dig som offer. Idén om att olika "regler" gäller för olika typer av kvinnor, där han antyder att han kanske inte hade betett sig så mot sitt "oskuldsfulla" ex men kunde tänka sig att spela rysk roulette med dig och din kropp för med en viss typ av kvinnor kan man minsann köra på och förvänta sig att hon ska acceptera det. Det passar in i idén om vem som kan våldtas och vem man kan ta sig friheter med. Idén om det skyddsvärda offret där madonnan, som man måste ta det försiktigt med, ställs i kontrast till horan, som man kan behandla lite hur som helst.
Själv passar han förstås perfekt in i idén om den straffvärde våldtäktsmannen, på så vis att han inte passar in alls. Traditionellt sett har man ju under lång tid (mot bättre vetande och all tillgänglig fakta) betraktat våldtäktsmannen som en brutal och missanpassad man utan social status, ett perverst undantag och en man med viss karaktärstyp snarare än någon som helt enkelt begår en våldtäkt. Våldtäkt och sexuella övergrepp generellt har dock denna föreställning till trots definitivt en plats i den traditionella mansrollen, vilket ju också demonstreras av hur utbrett det är. Ett samhällsproblem.
Kombinera tanken om den straffvärde våldtäktsmannen med tanken om det skyddsvärda offret och man kan se några möjliga anledningar till att han har svårt att förlika sig med att han faktiskt begått ett sexualbrott, en våldtäkt (som redan påpekats är det våldtäkt att utnyttja någon som sover och som är i särskilt utsatt situation), ett övergrepp, att han gjort något väldigt fel.
Resonemang om mannen som sexuellt aktiv och kvinnan som sexuellt passiv och tillgänglig spelar också av allt att döma in i hans handlande, kort sagt kan man konstatera att han med största sannolikhet sitter på ett stort antal seglivade sexistiska föreställningar, normer och myter, som säger honom att han inte är en våldtäktsman. Trots att han begått en våldtäkt.
Jag skulle nog också vilja tillägga att även om han någonstans skulle inse att han gjort fel verkar det finnas något i mansrollen som får många män att tycka att även när de uppenbart har gjort fel bör de komma undan med det och betraktas som oskyldiga. Omvärlden bör ha överseende. Jag tror det är särskilt vanligt när det gäller sexualbrott, men även brott generellt när de utförs av män som inte är uttalat yrkeskriminella, män med viss social status och en viss självbild.
Jag kommer bl a att tänka på en man som beskrev för mig hur han hade försökt kringgå lagen och han beskrev sin chock när myndigheterna behandlade honom som en brottsling. Även när jag förklarade att tekniskt sett så var ju det han gjorde brottsligt, varför skulle då myndigheterna inte bemöta det så, verkade tanken på att ses och behandlas som en brottsling helt ofattbar. Trots att han erkände sig ha begått ett brott. Helt absurt, ändå kan jag inte påstå att jag blev förvånad.
Det verkar finnas en slags (medveten eller omedveten) förväntan om att komma undan med övertramp, med att utnyttja, med att begå diverse övergrepp, en förväntan om att deras status som män ska väga tyngre än de övergrepp och de brott de faktiskt begått.
Hursomhelst, det känns som om jag kanske svävat ut lite, du sköter detta mycket bra som sagt.
Du tänker klart och är väldigt insiktsfull och klok i dina tankegångar, det var modigt att ta upp detta med honom och beundransvärt att stå stark när han kom med sina patetiska ursäkter och bortförklaringar. Du är din egen hjälte i den här historien, som vi förstås alla önskar hade sett annorlunda ut men som du hanterar så starkt, så starkt.