Min hund svimmade?!!

Seabaz

Trådstartare
Förra helgen var det custom bike show här i stan (en av nordeuropas största motocykelträffar) och vi var såklart nere på byn för att spana in alla tuffa hojar och knuttar! :D

Hade hunden med mig och vi gick väl omkring i ca 1,5 timme och det var strålande sol men det fläktade väldigt skönt och i skuggan var det nästan så man fick lite gåshud när det blåste till.

Vi gjorde två "stopp" på dessa 1,5 timmarna och gav hunden vatten, ena stoppet på några minuter och andra på i alla fall 10-15 minuter.

Sedan träffade vi på en knutte som sålde korv och han gav hunden en korv för han tyckte synd om honom för han var så ful, sa han skämtsamt ;)

Hunden vräkte i sig korven och jag kollade om han ville ha vatten men det ville han inte ha, bara mer korv. Så då började vi gå därifrån och helt plötsligt tror jag hunden drar i kopplet så jag håller i lite hårdare i kopplet och tittar sedan ner då ligger hunden på sidan på asfalten men eftersom jag hade hållt kvar kopplet och hunnit gå ett steg så "drogs han upp" på benen igen men då ramlade han platt åt andra sidan istället!

Livrädd blev jag och slängde mig ner på marken och fick upp hunden på fötterna, tvingade honom att dricka men sedan gjorde han det frivilligt med. Jag hällde lite vatten över kroppen på honom också.
Sedan bar jag honom en stund och efter 5-10 min satte jag ner honom igen och då gick han själv men verkade lite halvskakis.

Efter det gick vi och satte oss i skuggan på en gräsmatta och satt där i 15-20 min och vilade och hunden drack lite till. Sedan fick mamma komma och hämta oss för jag ville inte gå hem med honom (ca 2-3km).
När vi kom hem så slockande hunden totalt på soffan och sov 4-5 timmar och sedan hade det svalnat ute så då var han pigg och som vanligt igen!

Men jätteläskigt.
Någon som vet vad som hände? Det var som om han svimmade av nästan?

Sv: Min hund svimmade?!!

Inget värmeslag? Har för mig att du har en nakenhund och av det jag hört är dom känsliga för värme och kyla.

Jag accosierar det med EP-anfall eftersom att min hunds första anfall bara var någon sekund. Hon har å andra sidan aldrig lagt sig ned. Utan har hon fått anfallstående så har hon stått och har hon legat så har hon fortsatt ligga ned. Hon blir lite darrig efteråt. Vissa hundar kan få fnattryck(!) Sen blir hon vädligt trött efteråt och sover och sover.

Låter helt klart som värmeslag.
1.5 timme i stan i strålande sol ÄR varmt för hunden om det är soligt.
Du var nog klok som gick i skuggan och gav vatten, samt att ni åkte bil hem.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 790
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 609
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård