Är det många uppfödaren inom din ras som tänker likadant?Som kattperson kan jag inte låta bli att förundras hur stelbent det är i hundvärlden. Jag har 5 stora internationellt erkända kattförbund att välja mellan. Det är inga problem att överföra katter från ett av dem till ett annat. Om ett förbund är för stelbent kan jag helt enkelt välja ett annat, men fortfarande samarbeta med uppfödare inom alla andra förbund.
Jag skulle ha extremt svårt att börja föda upp hundar (vilket inte är av intresse just nu) av denna anledning. Det finns i praktiken ingen valfrihet för väljer man att stå utanför SKK (FCI) är man per definition oseriös.
Min metodik för att öka den genetiska variationen i den kattras jag föder upp är att kontinuerligt para ut med andra raser (mitt förbund definierar vilka raser som är önskvärda, men vilken ras som helst funkar) och att importera katter, gärna katter med utparningar bakom sig. Sedan säljer jag mina utparningar till andra uppfödare i den mån det går. De flesta gillar tanken i teorin, men inte i praktiken för utparningar går ju inte att ställa ut.
Du skrev att det inte går att ställa ut korsningarna, är det första generationen eller hur långt "sträcker" sig det?
Gör det skillnad eller är det en droppe i havet?
(Jag tänker på det att "gilla tanken men svårare i praktiken".)