Mina hundar får aldrig göra upp själva. Aussien skulle lätt ha ihjäl dom andra hundarna om dom fick slåss över resurser. Dom får däremot gärna säga till varandra på ett vettigt sätt, jag bestraffar aldrig att dom morrar eller dyl. dom måste få visa att dom inte är bekväma.
Jag har inte framme tuggben etc. om jag har hund med resursförsvar hemma.
Men var går då gränsen mellan att morra el dyl och att göra upp?
Vet att det är svårt att svara på, speciellt i skrift.
Ett morr som inte respekteras följt av ett skall och ett hugg i luften, som bemöts av ett annat lufthugg, har dom börjat "göra upp" då och ska stoppas tycker du?
Om en hund trycker ner en annan och den adre verkar ge sig?
Det gör jag ju redan, men vet inte om det beror på att jag är nervös eller smart..
Eller är det när de börjar slåss på riktigt du menar?
Tänker att risken är att man hetsar igång stämningen fast allt egentligen var lugnt..
Undviker sådana situationer, men de har inga problem att respektera varandras grejer.
Denna gång fick de försenad frukost, först lite färskfoder i varsin toarulle gömd utomhus, som jag fick ta från båda hundarna innan de svalde papp och allt.. dum ide!
Sen skulle jag dela upp resten sittandes på huk och båda gjorde visst anspråk på burken även om jag trodde den var "min" just då.
Låter dumt det med, men jag ger dem godis brevid varann hela tiden utan problem så jag trodde det skulle vara lugnt.
Jag röt åt dem och tog matburken. Så fick de resten efter ett tag.
Sen åt jag soppa från gasköket, valpen slickade i kastrullen och morrade åt mig när jag tog den. Senare diskade jag ur den och gömde matresterna under mossan, följt av mer morrande från valpen som nog aldrig sett mig lägga mat på marken som hon inte får ta.
Slutsatsen kanske är att vi behöver öva oss på att hantera mina resurser på marken först och främst.
Nåväl man lär så långe man lever. Och det hände alltså inget jobbigt egentligen och alla är glada nu.
Min gamla hund har ALDRIG försvarat nått från MIG så den delen är ny för mig..
Men det enda jag oroar mig är att valpen ska ryka ihop m andra hundar i framtiden, jag räknar med att hon kommer sluta tjafsa mot mig innan hon är stor nog att bli jobbig.
EDIT: Förlåt att jag skrev en halv roman, svårt att överblicka på telefonen..