Mera dejting del.2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Voff @Mia_R

Har ingen insyn i dansbandsvärlden så kanske är det något alla väldigt gärna delar med en partner.

Men om jag var orolig över tidsåtgången till hobbyn skulle jag hellre sålla bort hästägare eller hundbruksmänniskor. Där kan man snacka tidsåtgång och bundet liv.

Precis...är ju själv fd hästägare och det fanns inte i min värld att karln skulle hänga i stallet med mig. Å andra sidan var jag ju inte i stallet hos hästen till långt in på natten de flesta helger utan kom ju hem till min partner och tillbringade kvällen med honom:D

Ser jag på min ena dansbandskompis som är sambo med en icke dansbandkille så är det mycket tjaffs om musiken som spelas hemma osv och "ska du vara borta i kväll igen". Hon dansar mindre än vad hon skulle vilja för att ha lite fredagsmys med sambon ibland. Tror inte de där fredagarna gör någon av dem lyckliga egentligen.

@Voff

Jag tycker det blir lite konstigt att sålla ut just dansbandsmänniskor och segelbåtsägare direkt, det är ju inte säkert att de håller på med sin hobby som du antar? Dansbandsmänniskan kanske gillar att gå ut en gång i veckan eller en gång varannan vecka eller dansar bugg 3 gånger i veckan men för mig är det inte konstigare än att jag vill gå på gymmet 3-4 dagar i veckan. Och båtmänniskan kanske äger en segelbåt som han seglar runt i 2 veckor på sommaren men har den utlånad annars. Inte i något av fallen blir du ju särskilt inblandad? Fast det kanske finns något generellt drag bland de båda typerna där de alltid vill ha med partnern. Fast i mitt fall hade (som sagt) just det varit problemet i så fall, inte den speciella aktiviteten.

Trist med din kompis förresten.. Hade nog inte kunnat vara tillsammans med någon som hakade upp sig på specifika helgdagar. Just när jag läser sånt och hör om andras förhållanden tycker jag det är så fruktansvärt skönt att vara singel! Bara ro om sig själv och slippa bry sig om någon annan eller försvara sina intressen eller bråka om musik eller tjaffsa om fritidsintressen..

@Voff

Jag tycker det blir lite konstigt att sålla ut just dansbandsmänniskor och segelbåtsägare direkt, det är ju inte säkert att de håller på med sin hobby som du antar? Dansbandsmänniskan kanske gillar att gå ut en gång i veckan eller en gång varannan vecka eller dansar bugg 3 gånger i veckan men för mig är det inte konstigare än att jag vill gå på gymmet 3-4 dagar i veckan. Och båtmänniskan kanske äger en segelbåt som han seglar runt i 2 veckor på sommaren men har den utlånad annars. Inte i något av fallen blir du ju särskilt inblandad? Fast det kanske finns något generellt drag bland de båda typerna där de alltid vill ha med partnern. Fast i mitt fall hade (som sagt) just det varit problemet i så fall, inte den speciella aktiviteten.

Trist med din kompis förresten.. Hade nog inte kunnat vara tillsammans med någon som hakade upp sig på specifika helgdagar. Just när jag läser sånt och hör om andras förhållanden tycker jag det är så fruktansvärt skönt att vara singel! Bara ro om sig själv och slippa bry sig om någon annan eller försvara sina intressen eller bråka om musik eller tjaffsa om fritidsintressen..

Just därför jag skriver dansbandsentusiaster. Att gå ut och dansa tar ju inte bara ett par timmar. Det tar en helkväll och sent in på dygnet. Segelbåtar har jag inte med över huvud taget. Det är om det kommer fram i en konversation att segling är det han brinner för som jag ser problemet. Men det är ömsesidigt. Min erfarenhet är att de som älskar segling eller dans faktiskt vill dela dessa stunder med sin partner :)

Jag har ju hunden och älskar att vara ute och gå i skogen och skulle vilja börja fjällvandra. Jag vill ju ha en partner som jag kan dela de stunderna med.

Ja det är trist med kompisen. Men man kan slippa att hamna i den sitsen.

@Voff @Mia_R

Har ingen insyn i dansbandsvärlden så kanske är det något alla väldigt gärna delar med en partner.

Men om jag var orolig över tidsåtgången till hobbyn skulle jag hellre sålla bort hästägare eller hundbruksmänniskor. Där kan man snacka tidsåtgång och bundet liv.
Nu syftar jag inte på dansbandsvärlden utan dans öht, jag tycker det är aptrist att gå ut en kväll på nattklubb för att dansa om han sitter hemma. Jag vill gå ut med min partner, om vi sen dansar ihop med andra eller varandra spelar inte så stor roll. I övrigt har jag som sagt inga synpunkter att man drar på resor, umgås med kompisar eller lägger timmar på varsin hobby men megatrist att gå ut själv och dansa med andra.

Inte alls konstigt men en enorm skillnad på alkoholist och rökare.

Det är klart att det är skillnad. Men kanske inte så stor skillnad för den som inte tål rök.

Acceptansen för rökare är generellt sett större än för andra former av beroende. Kanske därför som det också är provocerande att säga att man väljer bort rökare?

Det är klart att det är skillnad. Men kanske inte så stor skillnad för den som inte tål rök.

Acceptansen för rökare är generellt sett större än för andra former av beroende. Kanske därför som det också är provocerande att säga att man väljer bort rökare?

Just rökare är ju rätt vanligt att folk väljer bort i sina profiler. Men ser även att en del väljer bort de som nyttjar alkohol eller andra saker. Alla bär väl på sina bagage och har sina anledningar även om jag inte alltid förstår det.
Men däremot så respekterar jag alltid andras önskemål i profilerna så därför blir jag besviken på någon som medvetet undvikit mitt önskemål och mörkat ända fram till dejten att han faktiskt rökte. Den där rökpussen som han försökte sätta på min hals mot min vilja blev dubbelt obehaglig.

Ja det är trist med kompisen. Men man kan slippa att hamna i den sitsen.

Du tänker att hon skulle ha sorterat bort sin partner för att han inte dansade? Eller att det är sådana situationer du försöker undvika med att sortera just dansbandentusiaster?

Jag kan bara inte koppla sånt till att man borde passa sig för människor som inte har rätta intressena. Hur mycket som helst kan ju orsaka slitningar och bråk; olika utbildningsgrad, stor löneskillnad eller olika syn på städning och hushållsekonomi. Men det är sällan jag ser sådant som urvalskriterier på dejtningsidor.. (Det är alltså ingen kritik mot dig personligen utan mer en diskussion jag tycker är intressant :))

Nu syftar jag inte på dansbandsvärlden utan dans öht, jag tycker det är aptrist att gå ut en kväll på nattklubb för att dansa om han sitter hemma. Jag vill gå ut med min partner, om vi sen dansar ihop med andra eller varandra spelar inte så stor roll. I övrigt har jag som sagt inga synpunkter att man drar på resor, umgås med kompisar eller lägger timmar på varsin hobby men megatrist att gå ut själv och dansa med andra.

Ja det har jag flera vänner och bekanta som sagt men det har jag aldrig upplevt själv.

Du tänker att hon skulle ha sorterat bort sin partner för att han inte dansade? Eller att det är sådana situationer du försöker undvika med att sortera just dansbandentusiaster?

Jag kan bara inte koppla sånt till att man borde passa sig för människor som inte har rätta intressena. Hur mycket som helst kan ju orsaka slitningar och bråk; olika utbildningsgrad, stor löneskillnad eller olika syn på städning och hushållsekonomi. Men det är sällan jag ser sådant som urvalskriterier på dejtningsidor.. (Det är alltså ingen kritik mot dig personligen utan mer en diskussion jag tycker är intressant :))

I deras fall så ja. Hennes intresse är extremt. Hon lever och andras det. Åker på alla uppträdanden, danser, resor osv, Spelar det jämt hemma. Han avskyr det. Han blir irriterad av musiken hon spelar hon blir irriterad av att han aldrig följer med.

Aldrig upplevt att det är ok att leva ett eget liv tillsammans med någon, eller att det finns saker man vill göra tillsammans? Jag får krypningar i hela kroppen av personer som bara vill sitta hemma i soffan och hålla handen varje ledig sekund. :crazy:

Av att jag inte tycker det är roligt att gå ut om inte partnern följer med. Jag har nog inga specifika intressen jag vill ha med en partner på heller, det är därför jag har lite svårt att förstå intressespecifikationen tror jag.

Jag får svår klåda jag med av människor som ser sig själva som Ett Vi och som alltid dyker upp båda två när man ska träffa den ena.

I deras fall så ja. Hennes intresse är extremt. Hon lever och andras det. Åker på alla uppträdanden, danser, resor osv, Spelar det jämt hemma. Han avskyr det. Han blir irriterad av musiken hon spelar hon blir irriterad av att han aldrig följer med.

Då förstår jag mer vad du menar och varför du tagit just det som exempel :)

Ser jag på min ena dansbandskompis som är sambo med en icke dansbandkille så är det mycket tjaffs om musiken som spelas hemma osv och "ska du vara borta i kväll igen". Hon dansar mindre än vad hon skulle vilja för att ha lite fredagsmys med sambon ibland. Tror inte de där fredagarna gör någon av dem lyckliga egentligen.

Jag kan öht inte se dansen och musiken som problemet i det du beskriver. För mig beskriver du exakt ett sådant förhållande som jag inte vill ha, som präglas av bristande gränser mellan individerna, possessiva beteenden, kontrollbeteenden och skuldbelägganden.

Varför skulle du inte kunna skriva ut i din profil att du söker just de egenskaperna i en person? En profil an ju se ut hur som helst. Det är ju det som är hela poängen meden profil. Att presentera sig själv som person och tala om vad man söker för att få bästa match och sålla bort de "onödiga".
Sen är det ju genom skrivande och dejtande som man fortsäter sålla. Och det är där först man upptäcker om de ljugit/förskönat kraven.

Huvudskälet är nog att jag är rätt säker på att det fungerar ungefär lika bra som att skriva att man inte är intresserad av renodlade sexkontakter. De män som allra mest extremt spelar könsrollsspel, brukar gå loss på att de minsann inte alls gör det (eller som jag tolkar det: försöka tukta mig till att sluta vilja att folk låter bli) och sen får man spilla tid och energi på dem till varken nytta eller nöje.

Huvudskälet är nog att jag är rätt säker på att det fungerar ungefär lika bra som att skriva att man inte är intresserad av renodlade sexkontakter. De män som allra mest extremt spelar könsrollsspel, brukar gå loss på att de minsann inte alls gör det (eller som jag tolkar det: försöka tukta mig till att sluta vilja att folk låter bli) och sen får man spilla tid och energi på dem till varken nytta eller nöje.

Ok..så har jag inte upplevt att förtydliganden har funkat för mig i nätdejting men vi kanske har olika upplevelser :)

Senast ändrad av en moderator:
Jag kan öht inte se dansen och musiken som problemet i det du beskriver. För mig beskriver du exakt ett sådant förhållande som jag inte vill ha, som präglas av bristande gränser mellan individerna, possessiva beteenden, kontrollbeteenden och skuldbelägganden.

Vist är det till stor del så. men när två personer tycker totalt olika om ett område de båda känner starkt för blir det ofta så. Du själv tyckte tex att det var viktigt att en person gärna var vänstervriden. Om den var lite högervriden men visade respekt och förståelse till din åsikt hade det funkat då?

Jag förstår vad du menar...jag har också sådana önskemål. Men har dejtat motsattser där det inte blivit ett problem pga respekt osv. Men många gånger blir det också en kil. Allt är en balansgång. Personligen gör jag vissa val direkt pga erfarenheten säger mig att det är smidigast sen finns det alltid ett OM och ett KANSKE om man känner att man vill lägga energi på att ta reda på det.

Av att jag inte tycker det är roligt att gå ut om inte partnern följer med. Jag har nog inga specifika intressen jag vill ha med en partner på heller, det är därför jag har lite svårt att förstå intressespecifikationen tror jag.

Jag får svår klåda jag med av människor som ser sig själva som Ett Vi och som alltid dyker upp båda två när man ska träffa den ena.
Jag tror inte ens att jag känner några som sitter ihop som siamesiska tvillingar, tack och lov. Den vänskapen blir rätt kortlivad om man inte kan göra saker på egen hand.

Vist är det till stor del så. men när två personer tycker totalt olika om ett område de båda känner starkt för blir det ofta så.

Och jag tänker att det är det där med de possessiva relationerna osv som är vattendelaren. Inte vilket intresse man väljer att gräla/inte gräla om utifrån den sortens relationsmönster.

På samma sätt som jag inte skulle kunna leva med någon som säger att jag inte får ha häst/vara i stallet varje dag, kan jag inte heller leva med någon som säger att jag får det. Därför att vad jag "får" inte är partners sak att avgöra, och omvänt.

En partner som skulle gräla om hästeriet ideligen, är ju helt enkelt fel partner. En partner där jag hela tiden är sur på båten/musiken/frimärkssamlingen är också fel partner. Men jag ser det inte som att själva intresset är knäckfrågan. De possessiva beteendena knäcker relationen, inte de olika intressena. Men väldigt många inte bara står ut, utan vill ha betydligt mer possessiva relationer än jag.

Ja jag är nog så ego att jag väljer bort personer som lägger mycket tid/engagemang på något jag absolut inte gillar och låter den personen och jag själv att i stället hitta en mer likasinnad partner. Det finns så många människor så jag ser ingen anledning att dra in element i mitt liv som jag inte gillar :)
Då är jag hellre ensam.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 712
Senast: Palermo
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 309
Senast: gullviva
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 524
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 338
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka