Mer mot Knorrevången

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mer mot Knorrevången

Du svarade inte på detta:
En fråga till er som fortfarande anlitar K:
Hur gör ni om detta slakteri tvingas upphöra p g av alla oegentligheter?
Åker till nästa slakteri? Slaktar hemma/själva? Avlivar + destruktion?

Du kanske inte har eller tänker anlita dom, har inte följt tråden så jag vet inte, och i så fall var ju inte frågan till dig. Men du får gärna svara ändå. :)

Ni som anlitar slakteriet då, kan inte ni svara???

LIA

För egen del skulle jag aldrig nånsin köra min hästkompis till ett slakteri, det känns inte rätt helt enkelt, utan de två hästar som jag varit tvungen att ta bort har fått somna in hemma på gården. Tycker man är skyldig det, men det är MIN åsikt.
Kan du motivera på vad sätt?
Skulle det göra skillnad för hästen? Hästar är ju i regel vana att transporteras i olika sammanhang, så det hänger väl inte på det. På dom slakterier jag varit har allt fungerat lugnt och bra, precis som på vilka andra ställen som helst man tar sin häst till.

Med Knorrrevångens slakteri är det däremot en annan sak, dit skulle jag aldrig köra en häst.

LIA

*knapplån delvis*

Jag är tydligen en av de som har en nära relation (eller vad någon uttryckte det som) till Knorrevången. D v s jag har nyttjat deras tjänster (jag vågar inte tänka på hur lättfotad jag kommer att framstå om jag berättar att jag nyttjar både ICA, COOP och H&M - samma vecka vissa gånger!. Hur nära är inte de relationer som uppstår om man är på ICA två gånger samma vecka?!)

Är både imponerad och nöjd med den service jag fick (vilket jag också skrivit tidigare). Vissa hästar tar vi bort hemma, andra kan åka till slakteriet. Upphör Knorrevången med sin verksamhet tycker jag det är tråkigt, däremot ska de ju absolut förbättra sina rutiner om det så krävs (vilket kommer att framkomma vid en ev. juridisk prövning). Det är få företag som INTE behöver förbättra sina rutiner, men i de flesta fall blir det ju inte sådant ramaskri som i det här fallet, på hästsidor. Vilket ju är naturligt.

Personligen tycker jag det enklaste är att inte se till att problemet kan uppstå. Bankernas rånrisk har hanterats så att banken inte hanterar pengar. För hästägaren torde det vara ett lätt uppdrag att låta bli att bli lurad enligt det upplägg vissa användare nämner här. Ger man inte bort sin häst /säljer den billigt så finns det ingen vinst i det förfarande som beskrivs här och situationen uppstår inte. Självklart så ska bankrånare/hästbedragare fortfarande jagas, men om man vill sova gott på natten som hästägare/f d hästägar tycker jag SJÄLVFALLET att man tar sitt ansvar och slutar upp med att ge bort/sälja billigt. Det är så himla enkelt att låta bli, kör själv till slakt och sluta att naivt tro på bedragarens vackra ord.

Vad som blir utgången i detta fall kommer framtiden att utvisa, men problemet kommer alltid att uppstå så länge det finns oärliga människor (alltid?) och morallösa hästägare som skänker bort sina djur.

Där har nog du och Pjok, som har smygkikat, lite olika uppfattningar.

Då tycker jag smygkikande Pjok ska skriva på vilket sätt djuren vid avlastningen behandlades illa, att skriva att hela personalstyrkans empatilöshet lyser igenom av det man sett vid avlastning och samtidigt inte berätta vad för hemskt man sett kan faktiskt tydas som man hittar på-just om den biten.
Särskilt som flera förut blivit väldigt väl emottagna av iaf delar av personalstyrkan.

För MIN del, eftersom det är MIN åsikt, så anser inte jag att jag skulle vara bekväm med att skicka min häst, min vän, till ett slakteri. Det skulle inte kännas bra. Oavsett om hästar är vana att transporteras (vilket faktiskt inte alla är) så medför det ändå i många fall (såklart inte alla) viss stress. Ibland mer och ibland mindre, och jag vill inte att MIN hästs sista tid i livet ska vara så. Dessutom så är det många gånger så att hästar som avlivas är obotligt sjuka och har ont, och därav känns det inte heller bra att transportera i det läget. När min första häst skulle avlivas (kronisk fång) så hade jag inte ställt henne på en transport och åkt iväg med henne, utan hon fick vara kvar hemma på gården.
Sen vet jag såklart att man transporterar sjuka hästar till kliniker osv, men då är det ju för att dom ska bli bättre. Usch vad naivt detta låter, men men.

Iaf, jag är inte den som jag känner att JAG vill köra MIN häst till ett slakteri, men det är min åsikt.
Vill ändå förtydliga att jag inte på något sätt är emot att det finns slakterier, tvärtom välkomnar jag att det ska finnas bra slakterier i sverige som tar emot hästar och som utför arbetet proffsigt. Lika mycket som det ska vara proffsigt och korrekt vid all slakt av nötter och svin och får.

Fixa dig en egen ritning så ser du själv.

Vad skulle det hjälpa?, jag kan inte läsa av en ritning, så jag frågar, hur ser det ut när slaktrummet( där djur både bultas, avblodas, hängs upp och styckas)innehåller även en uppstallningsbox??, där djur står och väntar på slakt?

Jag vet att det inte får vara som så och det är väldigt märkligt med de hygieniska bestämmelser som finns-och som är lika för alla slakterier- om uppstallningsbox skulle finnas på något av de slakteriers slaktrum jag varit på så är jag övertygad om att verksamheten skulle stoppas direkt.

Under förutsättning att boxen används som uppstallningsbox.

Senast ändrad:

No offence, men det känns som om du fastnat en del på det där med empatilösheten och upprepar dig om och om igen. Lite som i brist på annat.
Jag tar inte nåns sida, men jag kan inte se det som att pjok ljög genom det uttalandet. Utan snarare att det var den sanningen hon såg just då.
Jag har jobbat på ett stort företag som säljer leksaker, toys r.. och min erfarenhet av det var att ledningen var diktatorer och cheferna behandlade en som skit. Mitt intryck av företaget var att de enbart tänkte profit och struntade i sina anställda. Därmed säger inte det att alla på företaget var svin. men mitt bestående intryck färgas ändå av dom som behandlade mig illa.
Med detta vill jag säga att även om det finns bra saker med knorrevången, bra personal osv, så tar inte det bort det dåliga som pjok säger sig ha sett. Det ena utesluter inte det andra. Det är som med smak, jag tycker om choklad, du kanske inte gör det. Det gör inte att den generellt är varken god eller äcklig, det finns olika erfarenheter av den. Med det vill jag säga att om hon har upplevt att det var empatilöst, så var det nog så då, och om andra upplevt det som proffsigt, så var det nog så oxå.
men att kalla nån lögnare för att man inte delar åsikt eller erfarenhet, det är rätt fånigt.

Senast ändrad av en moderator:

Med det vill jag säga att om hon har upplevt att det var empatilöst, så var det nog så då, och om andra upplevt det som proffsigt, så var det nog så oxå.
men att kalla nån lögnare för att man inte delar åsikt eller erfarenhet, det är rätt fånigt.

Man ska nog vara lite mer försiktig att generallisera skriftligt på nätet att alla på Knorrevången är oempatiska, och detta med avlastning av djur kan säkert för en oinvigd och ovan inte se ut som man tror sig fösning av djur ser ut i sina drömmars slakteri-det är inte alltid trevligt och det behöver inte alltid bero på att personalen är oempatisk.

Citera ordet lögnare, tack!

För MIN del, eftersom det är MIN åsikt, så anser inte jag att jag skulle vara bekväm med att skicka min häst, min vän, till ett slakteri. Det skulle inte kännas bra.

Jag respekterar din åsikt.
Jag skulle aldrig heller skicka en häst till ett slakteri. Däremot skulle jag kunna tänka mig att själv köra dit med hästen.
Jag vet att hästen inte bryr sig om vad som händer med kroppen efter avlivning/slakt. Men själv tycker jag det är mer etiskt försvarbart att köttet tas tillvara som livsmedel än att det antingen grävs ner i jorden eller mals i stora kvarnar för att sedan brännas.
Det enda alternativet till slakt jag kan tänka mig är avlivning hemma och sedan separat kremering.

Nej det tänker jag inte göra, för jag tänker inte lägga mig i mer i er diskussion eller sjunka till en nivå där man börjar märka ord. Okej att du inte sagt ordet lögnare ordagrant, men håll med om att det antyddes rätt tydligt.
Jag kan säga att jag tycker att prisonbreak är en obra serie. jag säger inte ordagrant att den är dålig, men det är det jag menar.

En fråga till er som fortfarande anlitar K:
Hur gör ni om detta slakteri tvingas upphöra p g av alla oegentligheter?
Åker till nästa slakteri? Slaktar hemma/själva? Avlivar + destruktion?

Jag har, som jag tidigare sagt, inte själv anlitat slakteriet. Och jag kan heller inte säga att jag kommer att göra det.
Enda tänkbara alternativet till slakt är för min del avlivning hemma och separat kremering. Det finns ett hästkrematorium i mina trakter.

Och jag håller med dig. Använde fel ord, ang skicka till slakt, men för mig hade det varit svårt att göra någotdera.
I övrigt hållr jag faktiskt med dig till punkt och pricka.
Det är jättebra att köttet tas till vara, absolut. Jag kan nog oxå tänka mig att äta det. Och jag tycker det är bra att folk äter det. MEN lika förbenat så vill jag personligen inte skicka/köra MIN häst till slakt. Utan de hästar jag har haft har fått somna hemma, den ena grävdes ner (egen mark) den andra kremerades. Det kändes rätt för mig då, i den stunden. men jag respekterar folk som kör sina hästar till slakterier. bara jag slipper köra mina dit;)

KNAPPLÅN

Hjälp, vilken munnhuggning är försigår. Känns som om ingen lyssnar på vad den andra skriver utan båda sidor mal bara på.
Jag ska med intresse följa både tråden (om inte annat så i studie över det mänskliga beteendet och egot) och rättsprocessen.

För egen del skulle jag aldrig nånsin köra min hästkompis till ett slakteri, det känns inte rätt helt enkelt, utan de två hästar som jag varit tvungen att ta bort har fått somna in hemma på gården. Tycker man är skyldig det, men det är MIN åsikt.
Sen anser jag även att det måste finnas bra slakterier i sverige som tar emot hästar, och som sköter det på ett bra sätt.
Efter vad jag läst så verkar det onekligen vara en hel del oegentligheter på knorrevången. Bara det att det fifflas med pass (görs säkert inte bara där) tycker jag är allvarligt.
Tyvärr finns det alltid folk som utnyttjar andras naivitet för egen vinning. Det finns inom allt. Och så som VL betett sig är verkligen inte okej. Sen är det upp till rätten att avgöra om det är brottsligt. Jag hoppas faktiskt det. Även om jag anser att har man köpt en häst så får man göra vad man vill med den (så länge den behandlas väl), men att luras på det sättet känns inte bra.

Så, återigen, jag följer denna tråd (hoppas den inte blir låst) och fallet VL/Knorrevången med spänning.

:love::love: tack

Det är trist att trådarna ofta slutar med att de blir låsta - håller med dig!

Jag hoppas verkligen att vi kan lyfta frågan till en nivå den egentligen bör ligga på - nämligen få fokus på våra myndigheters hantering....

*knapplån delvis*

Jag är tydligen en av de som har en nära relation (eller vad någon uttryckte det som) till Knorrevången. D v s jag har nyttjat deras tjänster (jag vågar inte tänka på hur lättfotad jag kommer att framstå om jag berättar att jag nyttjar både ICA, COOP och H&M - samma vecka vissa gånger!. Hur nära är inte de relationer som uppstår om man är på ICA två gånger samma vecka?!)

Vad som blir utgången i detta fall kommer framtiden att utvisa, men problemet kommer alltid att uppstå så länge det finns oärliga människor (alltid?) och morallösa hästägare som skänker bort sina djur.

Slakt hur många du vill på Knorevången - gift dig med ägaren waht ever...

Problemet handlar inte om du och andra skall slakta på K eller ej - det handlar om vad våra myndigheter gör eller inte gör!!! Lagar o förordningar finns - men följs de av myndigheterna???

Då tycker jag smygkikande Pjok ska skriva på vilket sätt djuren vid avlastningen behandlades illa, att skriva att hela personalstyrkans empatilöshet lyser igenom av det man sett vid avlastning och samtidigt inte berätta vad för hemskt man sett kan faktiskt tydas som man hittar på-just om den biten.
Särskilt som flera förut blivit väldigt väl emottagna av iaf delar av personalstyrkan.

:D - för det första jag var väl synlig när jag var där.

Du får börja undersöka svaren till dina frågor själv ginnies - det är lite lite jobbigare än att sitta på internet och kräva svar samt när man får det kalla det för överdrifter alternativt lögner....:d

Jag har, som jag tidigare sagt, inte själv anlitat slakteriet. Och jag kan heller inte säga att jag kommer att göra det.
Enda tänkbara alternativet till slakt är för min del avlivning hemma och separat kremering. Det finns ett hästkrematorium i mina trakter.

Skönt att höra immer. Då har du ett alternativ - så du får gjort saker o ting så det känns bra för dig personligen. Sånt är viktigt.

Här finns en förteckning över godkända slakterier som tar emot tama hov- och klövdjur:
http://www.slv.se/sv/grupp2/Livsmed...anlaggningar/Section-I/Smaskaliga-slakterier/

Vilket av dem,förutom Knorrevången, tar emot häst i Skåne?

Är detta verkligen viktigt? Skåningarna får börja åka med häst eller också får någon starta ett nytt slakteri som sköts ordentligt - vad är det med det?

"Som man bäddar får man ligga"

Det skiftar snabbt i vinden här. Först är det Knorrevången, ägare och anställda som ska schavottera, nu är det myndigheterna...

Varför kan inte Knorrevången - som andra företag i andra branscher - helt enkelt åtgärda brister och fortsätta sin verksamhet? Eller blandar vi åter ihop ägare/företagsledare med företaget?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 431
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 261
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar