Mer mot Knorrevången

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mer mot Knorrevången

Varför då? slipper höra?? vad det inte du om pratade om att det var en diskussion?
Starta själv en "vi-älskar-Knorrevången-tråd" vetja, :idea:så kanke du slipper oss... fast inte så troligt faktiskt, att du slipper oss menar jag, men du kan ju alltid själv välja att INTE skriva inlägg, men det gör du ju inte.:grin:

Och är det alltid vi som håller låg nivå?! Nej, skulle inte tro det!

Jag anser fortfarande att det kommer fram vilket bedrövligt slakteri Knorrevången är. Och jag kan inte förstå varför man inte bojkottar det.

Som svar på den frågan tror jag att det gäller som för allt annat, de som blivit illa behandlade kommer att bojkotta medan de som tycker sig blivit väl bemötta fortsätter anlita ett specifikt företag inte konstigare än så faktiskt.

Kl.

Lagen säger följande:
Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

Vilseledande, vinning för gärningsmannen, skada för den vilseledde och dessutom ett uppsåt är alltså det som krävs för att det skall klassas som bedrägeri.

Om hästarna haft ett värde, om än bara slaktvärdet, hur kan man då i detta fall tycka att det inte är bedrägeri? Eller är det kanske någon som tror att hästägarna inte blivit vilseledda eller att slakten inte gjorts för ekonomisk vinning? Eller att det inte fanns ett uppsåt?

Sen skall ju både uppsåtet och vilseledandet kunna bevisas i domstol också, och det anser åklagaren tydligen att han kan.

Bra och sakligt skrivet.

Detta händer och går att bevisa i väldigt många fall som ligger till grund för åklagarens uttalande till pressen:
1. VL svarar på annons om häst. Lovar muntligen och i en del fall även skriftligen att hästen skall vara sällskapshäst.
2. VL kommer och hämtar hästen hos hästägaren.
3. VL kör direkt samma dag eller dagen efter till slakteriet och slaktar hästen med noteringar i slaktjournaler av besiktningsveterinären.

Alltså finns dokumentation på att det VL lovat skrifltigen och muntligen bara var bedrägeri - både avtal och slaktjournaler. Tro - att åklagaren är säker på sin sak. Detta bedrägeri gäller inte bara en handfull hästar utan betydligt fler.

Bl a genom ovanstående kommer VL (slakteriägaren) i besittning av hästpass och då uppstår nästa "underlighet". Dessa hästar slaktas gång på gång och byter ideligen ägare också efter varje slakt. En av hästarna är enligt slaktjournalerna slaktad inte mindre än tre gånger av tre olika ägare under en kort period på slakteriet. Som åklagaren förklarat till media så anser han att detta bara kan betyda två saker.

1. Hästar utan pass slaktas på falska passhandlingar
2. Att hästar som ej är godkända som mänsklig mat slaktas på "gröna pass".

En mer utförlig artikel finns i Smålandsposten. Att en åklagare väljer att uttala sig i media innan åtal väckts är ovanligt - men helt förståeligt i detta fall. Åklagaren är säker på sin grund för åtal.

Som svar på den frågan tror jag att det gäller som för allt annat, de som blivit illa behandlade kommer att bojkotta medan de som tycker sig blivit väl bemötta fortsätter anlita ett specifikt företag inte konstigare än så faktiskt.

Men fortsätt anlitas slakteriet då - så länge det fortfarande är igång. Vad har detta med bedrägeri att göra. Om slakteriet sköter sig när man är där och man väljer att bortse från det som försigår på slakteriet - gör det då.

Men menar du att man ska bortse från all fakta som kommit fram.
Ska jag fortsätta handla mattor av företag som använder barnarbetare bara för att jag inte har sett det med egna ögon. Mattorna är ju fina och många som handlar dom, och dessutom billiga, så då kan jag bortse från alla dokumentärer som visar att de görs av barn. För jag har ju inte sett det! Och det är nog inte sant heller. Det är någon illvillig rackare som vill företaget illa.

Så klingar era svar i mina öron!

Jättebra att du tar ditt ansvar med dina "favvokossor", synd om de andra bara, men jag vill bara belysa att era bekyllningar mot att Pjok skulle varit ansvarslös inte riktigt håller faktiskt.

Om du nu jämför, angående ansvar-jag har inte och skulle heller aldrig sälja någon av våra kossor liv, inte heller ge bort, till någon öht.
De bor hos oss tills de inte är tillräckligt fräscha för att kunna hålla kalv-och det är som regel, till 99 % juverhälsan som avgör.

En sista gång: Det är det enda slakteriet här nere som tar emot hästar!!!

I tidigare tråd har det kommit fram att det finns ytterligare slakteri i Skåne som tar emot hästar. Men jag kommer inte ihåg vad det hette då jag inte bor i Skåne.

Jodå visst förstår jag vad du skriver. MEN du tror att företaget eller i detta fall personen är dömd på förhand men så är det alltså inte. Jag skulle i varje fall inte bli förvånad om detta underkänns och domen blir ett frikännande, då etik och juridik inte alls alltid överensstämmer. Men självklart vore det ju bäst om domen blir till fördel, dock får vi vänta och se.

Det handlar inte längre om etik - Boj - utan juridik. Slakteriägaren har verkligen "gjort bort sig".

Jag känner mig mycket "trygg" med det jag vet att polis och åklagare vet - nu avser jag bedrägeri åtal och hanteringen av falska passhandlingar. Djurplågeri anmälan vet jag inte mer om än det som stod i tidningen och det som djurinspektören som var på plats när det hände - berättade för mig.

Kl.

Jag förstår inte delar av diskussion i tråden om jag skall vara ärlig.

Även om man tycker det är ansvarslöst att ge bort alternativt sälja sin häst billigt eftersom den då riskerar att hamna i oseriösa händer så borde man väl applådera de drabbade som försöker uppmärksamma andra på just dessa oseriösa personers metoder.

Förhoppningsvis leder det till både att hästägare blir mer försiktiga med till vem de lämnar iväg en häst till och att myndigheter får upp ögonen och sätter stopp för de oegentligheter som pågått.

Håller med - varför fastna i "ansvarslösa ägare" - när man i stället kan dra väldigt många slutsatser ur denna Knorrevångs historia.

Passhandlingar var till för spårbarheten av mänsklig föda. Innan fanns registeringsbevisen. EU förordning 854 eller 853 ligger till grund för passen.

Som hästägar idag bör man inte var mer än 3 tim från hästpassen...;) men hur sjutton sköter vår myndigheter sin del av "meningen med hästpassen" dvs spårbarheten av hästkött...

År 2006 skrev tidningen ATL om den svarta handeln med hästpass. Har då inget hänt idag år 2009 som förhindrar svart handel med hästpass????

Sammanfattar man Knorrevången historien så blir man väldigt minst sagt undrade över hur vårt Livsmedelsverk sköter sin kontrolluppgift egentligen.

Lätt att bötesfälla och lagstifta mot hästägare - men att myndigheten självt undergräver legimiteten för passen verkar det inte som de tänkt på....

Slakteriet har har 3 boxar, ganska stora, där 3-4 hästar stått uppbundna flera dygn i väntan på slakt. Jag vet inte mer än vad som stått i tidningarna.

Menar du att boxarna faktiskt står inne i slakteriet?
Jag trodde att de fanns i anslutning till slakteriet.

I tidigare tråd har det kommit fram att det finns ytterligare slakteri i Skåne som tar emot hästar. Men jag kommer inte ihåg vad det hette då jag inte bor i Skåne.

Det framkom också varför det var så viktigt att slakta - avlivnings möjligheten av hästar påverkas inte av slakteriets vara eller icke vara.

Om jag inte minns fel så sved det i plånboken på någon ;) med den långa resväg som annars kan uppstå om man bor i södra sverige (därmed inte sagt att det är orsaken för alla som slaktar).

Menar du att boxarna faktiskt står inne i slakteriet?
Jag trodde att de fanns i anslutning till slakteriet.

Ja det menar jag och där förvaras slakthästar uppbundna i vänta på sin egen död.

Sen har slakteriet också "det utdömda stallet" som UG visade i inslaget den 11 mars. Stallet (hmm rucklet) ligger ca 7 km från slakteriet.

OJ OJ .... Har följt er diskussion och känner mig återigen glad över att karma kommer att bita de skyldiga i arslet.....förr eller senare så får alla vad de förtjänar.... ont eller gott!
´
Jodå - hemska tanke om karma drabbar slakteriägaren - hur blir det då?? :D

I samma rum som hästar bultas, avblodas, hängs upp och styckas?

Ja och sedan flyttas kroppen till annan del av slakteriet. Tror du mig inte så fixa själv fram ritningarna då - de är offentliga - men beskyll inte mig för överdrifter eller lögner en gång till.

Men så är den mänskliga reaktionen, svårare än så är det inte. Ja det är krasst, men tyvärr är verkligheten krass. Du blir väl bemött i en butik medan din granne inte har blivit det, sympatiserar du då med grannen och struntar i att handla i butiken eller fortsätter du? De flesta fortsätter till de själva drabbas, som sagt verkligheten är krass.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 431
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 257
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud