Mer mot Knorrevången

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mer mot Knorrevången

Om jag inte minns fel så sved det i plånboken på någon ;) med den långa resväg som annars kan uppstå om man bor i södra sverige (därmed inte sagt att det är orsaken för alla som slaktar).
'

Möjligen tycker en och annan att det blir för dyrt, men den som tycker så kan ju alltid ringa till dem som annonserar att de kommer och köper upp slakthästar varje vecka för slakt i Sverige :mad:

De flesta som skrev i den tråden du åsyftar menade troligen att man inte transporterar en slakthäst längre än nödvändigt. I synnerhet som det finns en anledning till att den ska slaktas.

Sammanfattar man Knorrevången historien så blir man väldigt minst sagt undrade över hur vårt Livsmedelsverk sköter sin kontrolluppgift egentligen.

Ja, de sköter det genom kontroller, inte bosätter de sig på ett slakteri, ibland blir kontrollerna av livsmedelsverket i rätt tid, som hos Ore, och missförhållanden upptäcks, men det kan lika gärna vara slumpkontroll en dag när allt går rätt till.
kl
Och hur tror ni otillåten substans kontrolleras av kanske behandlade nöt och svin ex?

Ja och sedan flyttas kroppen till annan del av slakteriet. Tror du mig inte så fixa själv fram ritningarna då - de är offentliga - men beskyll inte mig för överdrifter eller lögner en gång till.

Men det är ju fel!
Då slaktar man alltså hästar i ett stall, i en ohygienisk miljö?
Definitivt en fråga för livsmedelsverket!

De jag känner som varit där med slakthästar har fått komma direkt in i slakteriet som varit fräscht och tvättat. Om jag inte minns fel är det bara måndagsmorgnar som hästar slaktas där.

För att komma undan det där med att hästar står i boxar och ser andra hästar slaktas finns det ett mycket enkelt tillvägagångssätt:

Om du väljer slakt: Följ med din häst ända till slakten. Sälj den inte levande som slaktdjur och låt ingen annan sköta transporten till slakteriet. Sälj heller inte hästar billigt, och ge inte bort dem.

Men så är den mänskliga reaktionen, svårare än så är det inte. Ja det är krasst, men tyvärr är verkligheten krass. Du blir väl bemött i en butik medan din granne inte har blivit det, sympatiserar du då med grannen och struntar i att handla i butiken eller fortsätter du? De flesta fortsätter till de själva drabbas, som sagt verkligheten är krass.

Men snälla du, det är inte grannens ord det handlar om här och det var inte så jag skrev.

Ja och sedan flyttas kroppen till annan del av slakteriet. Tror du mig inte så fixa själv fram ritningarna då - de är offentliga - men beskyll inte mig för överdrifter eller lögner en gång till.

Jag frågade om hästarna bultades, avblodades,hängs upp och styckas på samma ställe där andra hästar förvaras i box i väntan på slakt, eller hur?

Och på det svarar du :
Ja och sedan flyttas kroppen till annan del av slakteriet.

Hur ser det ut på en ritning om jag får fråga att hästar både bultas, avblodas, hängs upp och styckas på samma ställe, invid de boxar hästar står i i väntan på slakt?:confused:

Senast ändrad:

Då slaktar man alltså hästar i ett stall, i en ohygienisk miljö?
[/I]

I de flera slakterier jag har varit så får sådant inte förekomma, djuren slaktas i ett slutet rum avskilt från uppstallningsboxar och just pga hygienen så får man inte heller själv längre följa med dit , till det rum, djuren skjuts.

I Skara, dit jag akut för ett antal år sedan körde en häst så hade de lösningen att de tog en hästsas en och en utifrån och bultade precis i avgränsning, rum-utomhus- där kunde man då vara med i princip precis intill. Min häst sköts dock direkt utanför trailern.

För övrigt han som arbetade då på hästslakten i Skara.:bow:

I de flera slakterier jag har varit så får sådant inte förekomma, djuren slaktas i ett slutet rum avskilt från uppstallningsboxar och just pga hygienen så får man inte heller själv längre följa med dit , till det rum, djuren skjuts.

Det är också min erfarenhet.

Ursprungligen postat av terese
I tidigare tråd har det kommit fram att det finns ytterligare slakteri i Skåne som tar emot hästar. Men jag kommer inte ihåg vad det hette då jag inte bor i Skåne.

Du minns fel. Det finns inga fler i Skåne.
Det stod faktiskt, i en tidigare tråd, omnämnt ytterligare ett slakteri i Skåne som tar emot hästar. Inte heller jag la namnet på minnet.

En fråga till er som fortfarande anlitar K:
Hur gör ni om detta slakteri tvingas upphöra p g av alla oegentligheter?
Åker till nästa slakteri? Slaktar hemma/själva? Avlivar + destruktion? Annat?

LIA

Det stod faktiskt, i en tidigare tråd, omnämnt ytterligare ett slakteri i Skåne som tar emot hästar. Inte heller jag la namnet på minnet.

Men VARFÖR är det så svårt att förstå vad vi som bor här nere skriver?

Det finns inte några andra slakterier i skåne som tar emot häster.

KL

Sedan kan jag inte låta bli att undra varför Knorrevången, som enligt annan här i tråden är så etablerad på svarta marknaden angående hästkött använder sig av dubbelpass?, varför krångla med dubbelpass om det nu är så att företaget svartslaktar så mycket som det sägs här?

'
De flesta som skrev i den tråden du åsyftar menade troligen att man inte transporterar en slakthäst längre än nödvändigt. I synnerhet som det finns en anledning till att den ska slaktas.

Så kanske en del menade - någon sved det i plånboken på - det stod tydligt i tråden.

Hur mycket fel och brister skall tillåtas för att skånehästar skall slaktas i skåne? Fortfarande finns möjligheten att avliva kvar även utan slakteriet som bevisnligen inte kan sköta sig enligt reglerna.

Men det är ju fel!Då slaktar man alltså hästar i ett stall, i en ohygienisk miljö?
Definitivt en fråga för livsmedelsverket!

De jag känner som varit där med slakthästar har fått komma direkt in i slakteriet som varit fräscht och tvättat. Om jag inte minns fel är det bara måndagsmorgnar som hästar slaktas där.

För att komma undan det där med att hästar står i boxar och ser andra hästar slaktas finns det ett mycket enkelt tillvägagångssätt:

Om du väljer slakt: Följ med din häst ända till slakten. Sälj den inte levande som slaktdjur och låt ingen annan sköta transporten till slakteriet. Sälj heller inte hästar billigt, och ge inte bort dem.

Om det nu är fel - så varför gör inte myndigheten något? :confused: Jag har ställt frågan till Livsmedelsverket via mail.

Den 25 augusti var en måndag år 2008 - då stod det hästar uppundna i boxarna i väntan på slakt (enligt två vittnen som var där på morgonen).

Jag frågade om hästarna bultades, avblodades,hängs upp och styckas på samma ställe där andra hästar förvaras i box i väntan på slakt, eller hur?

Och på det svarar du :

Hur ser det ut på en ritning om jag får fråga att hästar både bultas, avblodas, hängs upp och styckas på samma ställe, invid de boxar hästar står i i väntan på slakt?:confused:

Fixa dig en egen ritning så ser du själv.

KL

Sedan kan jag inte låta bli att undra varför Knorrevången, som enligt annan här i tråden är så etablerad på svarta marknaden angående hästkött använder sig av dubbelpass?, varför krångla med dubbelpass om det nu är så att företaget svartslaktar så mycket som det sägs här?

Svaret är vi alla intresserade av - ta du och ring dem o fråga?

En fråga till er som fortfarande anlitar K:
Hur gör ni om detta slakteri tvingas upphöra p g av alla oegentligheter?
Åker till nästa slakteri? Slaktar hemma/själva? Avlivar + destruktion? Annat?

LIA

Bra fråga det kan man undra - vad gör de då?

Ok - då finns inte det då.

Då får ni lösa eran slakt på annat sätt - så enkelt är det.

Jag förstår att det är väldigt svårt att föra en nyanserad diskussion när man är en av de drabbade och just därför ska man kanske ligga lite lågt. Jag har påpekat det i tidigare trådar och jag tar det igen, det är lätt att "propaganda" i diskussionerna snarare fäller änn gynnar ert fall. Så tänk på vad ni skriver.

Nej - det är inte svårt att föra en nyanserad diskussion - det blir svårt när diskussioner varvas med personliga påhopp från andra deltagare som inte sympatiserar eller ens vill föra en diskussion om sakfrågan.

Det goda rådet att "tänka innan man skriver" kan inte nog betonas. Något även för andra än de drabbade att tänka ordentligt på. Det är både media och andra som läser i dessa trådar. Uppdrag grankning har även lagt egna inlägg och glöm inte att det pågår en polisutredning!

För övrigt är det bara Cissi och jag som mig veterligen har vågat träda fram som "drabbade". Några "drabbade" jag talat med - uttrycker en förskräckelse över hur "Knorrevången historien" hanteras av somliga och de vill av detta skäl inte framträda offentligt och berätta sin historia. Vilket är mycket tråkigt för de skulle verkligen kunna tillföra mycket. Om inte annat så skulle myten om ansvarslösa hästägare bli rejält ifrågasatt.

Ursprungligen postat av LIA

Det är mycket möjligt att det är så, men det stod i en tidigare tråd om ytterligare ett slakteri! Det var alltså det jag höll med om.
Någon kanske kommer ihåg vilket slakteri?

LIA

KNAPPLÅN

Hjälp, vilken munnhuggning är försigår. Känns som om ingen lyssnar på vad den andra skriver utan båda sidor mal bara på.
Jag ska med intresse följa både tråden (om inte annat så i studie över det mänskliga beteendet och egot) och rättsprocessen.

För egen del skulle jag aldrig nånsin köra min hästkompis till ett slakteri, det känns inte rätt helt enkelt, utan de två hästar som jag varit tvungen att ta bort har fått somna in hemma på gården. Tycker man är skyldig det, men det är MIN åsikt.
Sen anser jag även att det måste finnas bra slakterier i sverige som tar emot hästar, och som sköter det på ett bra sätt.
Efter vad jag läst så verkar det onekligen vara en hel del oegentligheter på knorrevången. Bara det att det fifflas med pass (görs säkert inte bara där) tycker jag är allvarligt.
Tyvärr finns det alltid folk som utnyttjar andras naivitet för egen vinning. Det finns inom allt. Och så som VL betett sig är verkligen inte okej. Sen är det upp till rätten att avgöra om det är brottsligt. Jag hoppas faktiskt det. Även om jag anser att har man köpt en häst så får man göra vad man vill med den (så länge den behandlas väl), men att luras på det sättet känns inte bra.

Så, återigen, jag följer denna tråd (hoppas den inte blir låst) och fallet VL/Knorrevången med spänning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 431
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 261
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar