Mer mot Knorrevången

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mer mot Knorrevången

Jo, för att jag anser inte liksom ni, att Pjok endast är ute efter hämnd, utan framför allt efter SANNINGEN!
Att en åklagare nu driver fallet tyder alltså på att VL verkligen kan ha begått ett brott i juridisk mening vilket INGEN (av er) här på forumet ville inse för sisodär 1,5 år sedan, utan Pjok ville bara hämnas med sina efterforskningar och "konspirationsteorier" som nu visat sig stämma, jag kommer ihåg PLs pläderingar om hur OEKONOMISKT och OREALISTISKT det skulle vara att åka ut till Pjok och hämta Ametist endast för slakt.
Förhoppningsvis leder det till UPPRÄTTELSE för Pjok som är ett brottsoffer, men ni kan ju välja att kalla det för hämnd om ni vill.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är inte så insatt i hur reglerna ser ut, men när jag var där kändes det inte upprörande nära. Det som var upprörande var att det uppenbarligen - år 2008 - finns folk som bara skickar iväg sina hästar till slakt, utan att följa upp vad som händer.

Boxarna låg nära, men inte upprörande nära, säger du. Vad skiljer då mellan nära och upprörande nära?

Boxarna låg nära, men inte upprörande nära, säger du. Vad skiljer då mellan nära och upprörande nära?

Jag svarar inte för Lovisaleonora, men boxar precis intill slaktrummet är inte olagliga på något vis, så att gå ut på ett forum och skriva i detta sammanhang att det är det som är värst på just Knorrevången, tyder på att man som person blir illa berörd av helt lagliga saker på ett slakteri- och det som är lagligt på ett slakteri ska man vara försiktig med att använda för att misskreditera som här ett enskilt dito, Knorrevången- när andra slakterier helt lagligt kan ha det på liknande sätt, för inte ska Knorrevången rykte svärtas ner av dess lagliga ruljans?

De brister som finns, ska självklart myndigheterna se till att de åtgärdas, men det ska vara på samma villkor som andra slakterier och på samma villkor som andra djurägare, och hör nu, hästar ska ses på samma villkor som svin, får och nöt.

Jag hade tyckt det var anmärkningsvärt om boxarna låg i det utrymmet som hästen bultades, men så är ju inte fallet.

Du får ursäkta, men jag har väldigt svårt att se att åklaren - som Pjok - skulle gett sig ut för att förtala skåningar, myndigheter och alla som ö h t vågar ha en åsikt som inte överensstämmer med henoms. Debatten är ju bitvis varit väldigt osaklig om man ser till både den här diskussionen och andra som förts på forumet i samma ämne.

Personligen tycker jag lågvattenmärket var att skåningarna har sig själva att skylla - för vad har jag ännu inte fått klart för mig.

Även om man skulle få 3000kr (har jag för mig) vid vanlig VIT slakt så är det dubbla pengarna mot här. 5000 var vid svartslakt dvs mer än 3ggr så mkt som här, så självklart måste det var lönsamt, de bedriver knappast välgörenhet.

3000 är väl inte så orimligt? En vän till mig fick över 2000 kronor för fem år sedan för en häst på 600 kilo. Då bultades hästen hemma och kroppen kördes därefter till slakteriet i närmaste stad.

Vad jag ville komma fram till är att om inga hästar ges bort, eller säljes för under 10 000 kronor, så blir inte svartslakten lönsam längre.
För inte köper väl det här aktuella slakteriet upp hästar som kostar 10 000 kronor?

Jo, för att jag anser inte liksom ni, att Pjok endast är ute efter hämnd, utan framför allt efter SANNINGEN!

Men till syvende och sist är det som vanligt med de här trådarna om slakteriet: det ena påståendet leder till det andra och vissa användare hetsar upp stämningen mot slakteriet. I just den här tråden har det handlat om bl a
- boxarna som ligger inne i slaktlokalen (vilket inte är sant, de ligger i anslutning till slaktlokalen)
samt
- att man betalar sådana fantasipriser vid svartslakt att inte ens ett minimipris på 10 000 vid försäljning av stor häst skulle vara tillräcklig garanti för att hästen inte skulle slaktas.

Detta är några av anledningarna till att jag, som användare Immer och inte som moderator Immer, skriver i tråden. Vissa påståenden måste man säga emot!

Du får ursäkta, men jag har väldigt svårt att se att åklaren - som Pjok - skulle gett sig ut för att förtala skåningar, myndigheter och alla som ö h t vågar ha en åsikt som inte överensstämmer med henoms. Debatten är ju bitvis varit väldigt osaklig om man ser till både den här diskussionen och andra som förts på forumet i samma ämne.

Nyss, enligt Pjok, i en Knorrevångentråd så var vissa användare "knäppisar" som behövde "piller" för att tänka /känna som en normal människa.:eek:

Och angående livsmedelsverket som fått flera kängor av Pjok så har de gjort sina oanmälda kontroller, utöver det x oanmälda kontroller,men aldrig hittat svartslaktat kött,inte heller som jag förstod det hela, något att anmärka på öht vad gäller livsmedelshygien-hitentills

Jag tänker inte ta ställning till huruvida anklagelserna stämmer vad gäller livsmedelskontroller etc, det har jag ingen koll på. Men jag litar på att den utredning som nu görs och det åklagaren för fram kommer att ge ett rättvist utslag. Och självklart ska konstaterade brister korrigeras, inte tu tal om saken.

Men att någon "tycker" att ett företag är ditt och datt på ett öppet forum där ett frätande hat och en personlig vendetta lyser igenom - det tycker jag förtjänar lite nyanserad information från de som faktiskt varit där (däribland jag).

Jag blev oerhört trevligt och proffsigt bemött, att det sedan aldrig är trevligt att skiljas från sin häst på det sättet är en annan femma, men det hade varit lika hemskt om det skett därhemma.

Att skuldbelägga hästägare som väljer att ta bort sin häst på slakteri (i vårt fall sköttes det ju oklanderligt) som oseriösa (jo, det lyser faktiskt igenom att vi får "skylla oss själva" - för vad är ännu oklart för mig) tycker jag är otroligt lågt.

P.S Kan tillägga att jag trots uppmaning tidigare i tråden INTE kommer att försöka gifta mig med ägaren till Knorrevången, av flertalet personliga skäl.

Tycker du att det väsentligaste i den här historien är huruvida boxarna kan definieras som ligga i eller vid slaktlokalen? Har det inte framkommit tillräckligt mycket annat, som verifierats i andra medier, av veterinär och inte minst åklagare, för att direkt eller indirekt stöd av verksamheten blir moraliskt problematisk?

Det som förvånar mig när jag läser den här tråden är hur man kan utmåla de som blivit lurade av slakteriets ägare/VD som ansvarslösa människor utan någon som helst moral och sedan inte se något som helst problem, inget moraliskt dilemma alls, med att stödja slakteriet och därmed faktiskt indirekt också de oegentligheter som försigått.

Gäller samma resonemang för alla andra organisationer och företag också?

Jag tar inte ställning till om det är rätt att bojkotta slakteriet. Det får väl var och en bedöma utifrån sin egen situation. Och en bojkott är inte helt lätt eftersom möjligheterna att lämna sin häst till slakt är, som framkommit, begränsade i södra Sverige. Därmed finns det också en poäng i det inlägg som uttryckte att hästägare här (i Skåne) borde arbeta för att även andra slakterier ta emot hästar.

Tycker du att det väsentligaste i den här historien är huruvida boxarna kan definieras som ligga i eller vid slaktlokalen? Har det inte framkommit tillräckligt mycket annat, som verifierats i andra medier, av veterinär och inte minst åklagare, för att direkt eller indirekt stöd av verksamheten blir moraliskt problematisk?

Det som förvånar mig när jag läser den här tråden är hur man kan utmåla de som blivit lurade av slakteriets ägare/VD som ansvarslösa människor utan någon som helst moral och sedan inte se något som helst problem, inget moraliskt dilemma alls, med att stödja slakteriet och därmed faktiskt indirekt också de oegentligheter som försigått.

Gäller samma resonemang för alla andra organisationer och företag också?

Jag tar inte ställning till om det är rätt att bojkotta slakteriet. Det får väl var och en bedöma utifrån sin egen situation. Och en bojkott är inte helt lätt eftersom möjligheterna att lämna sin häst till slakt är, som framkommit, begränsade i södra Sverige. Därmed finns det också en poäng i det inlägg som uttryckte att hästägare här (i Skåne) borde arbeta för att även andra slakterier ta emot hästar.

Jättebra skrivet!

Diskussionerna nu är bara personliga påhopp och tjafs om detaljer som ska rättfärdiga de brister som ändock har påvisats hos slakteriet!

Kommer ni som använder Knorrevången nu fortsätta med det om det blir så att VL blir fälld för bedrägeri?

Jag håller med, det finns tillräckligt med konstaterade, klara brister utan att man för den delen behöver hitta på några, och att anse det med boxens läge är värst förstår jag mig inte på- men det är väl en smaksak- för egen del tycker jag brister i djurskyddsbiten är värst, djur väntande för länge i boxar och hästen som innan den kom dit och när den kom dit, var i dåligt skick och som ändå inte slaktades direkt utan släpptes på bete.

Tycker du att det väsentligaste i den här historien är huruvida boxarna kan definieras som ligga i eller vid slaktlokalen? ?

Nu är det ju inte vare sig Immer, Lovisaleonora eller jag som från början tagit upp detta med boxarna i slaktrummet.
Men när det framläggs lite felaktigt-tycker inte du det ska korrigeras så det blir lite mer rätt- inte ska slakteriet behöva leva med falska påståenden iaf?

*kl*

Jag måste bara hoppa in här då ni gjort mig så road nu på lunch tider.

JA uppenbarligen har slakteriet fifflat med papper, hästar etc. Och de har nu myndigheterna fårr nos på och de kommer att komma en grundlig undersökning och bevisas det grova brott/brott överlag kommer de skyldiga att ställas till svars.

MEN jag anser att de är inte bara huvudpersonerna i fråga som bär ansvaret utan även den godtrogna hästägaren som skänkte bort/sålde billigt sin häst. Hade man tagot ett större ansvar och faktiskt rent av tagit bort "sällskapshästen" själv hade detta problem aldrig uppstått, de finns nog med gamla sällskapshästar i sverige och de är inte ofta de är önskvärt med en stor häst som sällskap, de kostar mer och faktiskt de finns mer pengar att hämta i dom om man är ful och säljer de som friska, och de förekommer ofta.

Jag anser att hästägare ska granska sig själva och faktiskt inse att de också gör fel, lika väl som slakteriet i fråga har gjort fel.

MEN jag tror knappast att de hanterat hästarna så pass groteskt fel i sina sista timmar utan de har gjort de på ett humant sätt. Att slakta en häst är defenetivt inget fult att göra, snarare livets cirkel. Att hysa agg mot alla slakterier är rent ut sagt skit. Även knorrevågen sköter bemötandet bra och visar god hantering av hästarna (när i alla fall ägaren är där).

Ska vi börja dra upp hemska fall så ligger vserige väldigt lågt, tror vekligen inte att knorrevången sjunker så lågt med själva hanteringen av hästarna inför slakten snarare tvärtom. Lättare att avliva ett rofyllt djur även om man gör det med svarta handlingar.

Jag skulle utan att tveka köra en häst till slakt uppe hos knorrevången utan att blinka, men jag gör också min plinkt som hästägare att följa hästen till sitt slut.

Alla inblandade i både hästbiten och slaktbiten är till viss lika skyldiga till att denna händelse ägt rum, för man får faktiskt tänka i slut ändan att de handlar om girighet, pengar pengar pengar. Men att hästarna farit nå vidare illa åt innan slakten tror jag inte på, därmed har i alla fall inget brott mot djurskett.

Av de drabbade hörs mer tonen av hämnd än något annat! Men acceptera att ni också gjort fel och gå vidare. Vi är bara människor och när pengar är inblandade är de girigheten som kliver fram.

Nu måste jag avsluta, jobb kallar! Jag återkommer...

Nej, det tycker jag absolut inte, och det är inte jag som fört det på tal. Dock kan jag inte låta bli att bemöta direkt felaktiga anklagelser.

Och visst har det framkommit så mycket annat att åklagaren har tillräckligt att arbeta med. Jag anser att vi ska låta rättvisan ha sin gång och att det är helt fel att komma med nya beskyllningar på ett internetforum.

Kommer ni som använder Knorrevången nu fortsätta med det om det blir så att VL blir fälld för bedrägeri?

Jag gillar inte bedrägeri, vare sig det handlar om hästar eller äkta mattor. Bedrägeriet VL eventuellt har gjort sig skyldig till har inte med själva utförandet av slakten att göra.

Och ja, jag handlar emellanåt både på H&M och IKEA. Trots att de har blivit påkomna med att använda sig av barnarbetare.

P.S Kan tillägga att jag trots uppmaning tidigare i tråden INTE kommer att försöka gifta mig med ägaren till Knorrevången, av flertalet personliga skäl.[/QUOTE]

Var det riktat till mig?!

Jag gillar inte bedrägeri, vare sig det handlar om hästar eller äkta mattor. Bedrägeriet VL eventuellt har gjort sig skyldig till har inte med själva utförandet av slakten att göra.

Och ja, jag handlar emellanåt både på H&M och IKEA. Trots att de har blivit påkomna med att använda sig av barnarbetare.

Om dom blir fällda för svartslakt då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 431
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 261
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV