Mer mot Knorrevången

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mer mot Knorrevången

Det svartslaktas på knorrevången..dels UTAN pass på helgdagar..Då Får man ca 5000 kr för en häst.(det är oftast vid dessa tillfällen som hästar lastas av på ett brutalt vis,stallas upp för många i en box etc..)Dessa hästar kommer i princip enbart från hästhandlare.
Även slakt av häst med falskt pass är olaglig slakt.Och detta finns KLARA bevis på.

Den dagliga verksamheten,där privatpersoner kommer dit med sina älskade hästar är inte den verksamheten jag anklagar.Den verksamheten verkar skötas som den ska.

Men inte kan man låta den skumma verksamheten pågå hur som helst??

Det bästa sättet att få stopp på den skumma verksamheten är att låta bli att ge bort hästar, sälja hästar billigt, sälja hästar till hästhandlare eller till dem som annonserar att de köper upp slakthästar för slakt i Sverige.
Om alla tog ansvar för sina hästar den dagen det är dags, så skulle det inte finnas något över att tjäna pengar på för oseriösa slakteriägare.
Enkelt.

Men jag ifrågasätter om det beloppet verkligen räcker!

Tydligen gör det det, eftersom det aktuella slakteriet enligt ett inlägg här betalar 5 000 för en slakthäst. De köper definitivt inga hästar för 10 000 för att sedan slakta dem.

Tydligen gör det det, eftersom det aktuella slakteriet enligt ett inlägg här betalar 5 000 för en slakthäst. De köper definitivt inga hästar för 10 000 för att sedan slakta dem.

För att de villigt betalar så pass BRA som 5000kr för en häst betyder inte att de inte skulle kunna betala mer, om de var tvungna, tvärtom, men nu ligger väl priset där beroende på tillgången på hästar. Med deras kontakter neråt kontinenten och kilopriset som verkar stiga ju längre neråt man kommer , så kan man ju bara gissa hur stor vinsten blir i slutändan.

Nu fantiserar du.
Så stor är inte efterfrågan att kilopriset är så högt.

För övrigt är det kö till slakteriet för närvarande, så stor är tillgången på häst.

Nu fantiserar du.
Så stor är inte efterfrågan att kilopriset är så högt.

För övrigt är det kö till slakteriet för närvarande, så stor är tillgången på häst.

ja, och TROTS kön, så kan de ändå betala HELA 5000kr! Här uppe får man knappt 1500kr. Så jo, kilopriset är högre neråt kontinenen.

Jag vet inte om dagspriset är 5000, med den stora tillgång det är just nu.
Jag betvivlar att det är så. Hästkött är inte så dyrt i utlandet heller.

Jag tycker att ginnies skall sluta ställa frågor på internet och själv ta reda på svaren. Det är jobbigare än att sitta på internet och tjata om samma saker hela tiden - men vill man veta svaren så får man jobba lite, eller hur?

Såhär skrev jag:
Med enbart tre inlägg är det knappast rätt att kalla Immer "härskaren i tråden",det prefixet får du ge till Pjok som huserar runt och hittar på både det ena och andra, som vanligt, och allt för att få anhängare till "oj-vad- synd- det- är- om- oss- som- fått- våra- hästar- slaktade- som- vi- gett- bort- till- vem -som- helst"

Du påstod bl.a:
Det värst är - att det finns 3 boxar inne i slakteriet där hästar står uppbundna i vänta på slakt medans andra hästar avlivas, avblodas och kroppen hängs upp på krok för vidare förflyttning till andra delar av slakteriet. Man får väl hoppas att hästarna som står och ser när andra hästar dör - inte förstår vad som väntar dem

Jag ifrågasatte och frågade igen, förtydligade frågan:
Ursprungligen postat av ginnies
I samma rum som hästar bultas, avblodas, hängs upp och styckas?

Då svarade du såhär:
Ja och sedan flyttas kroppen till annan del av slakteriet. Tror du mig inte så fixa själv fram ritningarna då - de är offentliga - men beskyll inte mig för överdrifter eller lögner en gång till.

Då frågade jag om du kunde förklara hur en ritning såg ut där djuren stod uppstallade i uppstallningsboxar inne i slaktutrymmet, men då helt plötsligt tog det stopp och du bad mig själv söka svaret.

Nu har jag gjort det och det du påstår här är inte sant.:angel:
Därför menar jag på att du överdriver vissa av dina inlägg, faktiskt rent ut hittar på- som med detta om uppstallningsboxar inne i slaktutrymmet.

Boxarna är inte i slaktutrymmet- utan vägg i vägg, precis som på många andra slakterier, och det är det verkligen inget konstigt med.

Det verkar som du utöver Knorrevångens ev. brister hittar på lite egna.

Senast ändrad:

(Ridsport)
Åklagaren är säker. Den 26-åriga vd:n för Knorrevångens slakteri har lurat till sig hästar med löftet att de ska bli sällskapshästar till hennes egen häst men i stället har hästarna slaktats.

Läs mer...

Bra att de äntligen åker fast.

Det är ju lite krångligare regler nu angående slakt av häst har jag för mig.

För t.ex. Norberg fick ju delvis bygga om anläggningen.

Är inte säker men jag tror att det är så att hästkroppar inte får korsa nötkreaturens väg igenom slakt och styckning.

Men i stort sett alltid får man en speciell dag eller en tid precis när dom drar igång arbetsdagen.

Hade en komplett lista över slakterier förut men hittar den inte nu tyvärr.

AM
Nej det finns inga regler om särhantering av nöt- o hästkroppar!
PL

Ja pjok verkar mer vara ute efter hämnd än sanning.
Kan ha en viss förståelse för det men tycker att hennes hämndtankar har fått tillräckligt med plats här på forumet.
PL

Det finns boxar. De är belägna PÅ VÄGEN in till det utrymme där hästen bultas. Efter bulten hängs hästen i bakbenet och avblodas (i detta utrymme eller längre in låter jag vara osagt), men som längst sker avblodningen i utrymmet som gränsar till boxarna, inte själva styckningen.

Jag är inte så insatt i hur reglerna ser ut, men när jag var där kändes det inte upprörande nära. Det som var upprörande var att det uppenbarligen - år 2008 - finns folk som bara skickar iväg sina hästar till slakt, utan att följa upp vad som händer.

Jag vet inte om dagspriset är 5000, med den stora tillgång det är just nu.
Jag betvivlar att det är så. Hästkött är inte så dyrt i utlandet heller.

Även om man skulle få 3000kr (har jag för mig) vid vanlig VIT slakt så är det dubbla pengarna mot här. 5000 var vid svartslakt dvs mer än 3ggr så mkt som här, så självklart måste det var lönsamt, de bedriver knappast välgörenhet.

Ja pjok verkar mer vara ute efter hämnd än sanning.
Kan ha en viss förståelse för det men tycker att hennes hämndtankar har fått tillräckligt med plats här på forumet.
PL

Tror du att även åklagaren är ute efter hämnd? :crazy:

Åklagaren bär sig knappast åt som Pjok, i så fall hade den åklagaren straffat ut sig själv.

Nej varför skulle han göra det, han driver fallet och vill få fram sanningen och förhoppningsvis få VL dömd, allt enl regelboken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 431
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 261
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar