Mer mot Knorrevången

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mer mot Knorrevången

...............................

Senast ändrad av en moderator:

- att man betalar sådana fantasipriser vid svartslakt att inte ens ett minimipris på 10 000 vid försäljning av stor häst skulle vara tillräcklig garanti för att hästen inte skulle slaktas.
Jag har hittat på flera ställen nu att man betalar upp till 10ggr så mkt för häst kött i Italien som här. Så nej 10.000 kr borde inte var nån garanti för att hästen inte hamnar på en slakttransport till italien.

3000 är väl inte så orimligt? En vän till mig fick över 2000 kronor för fem år sedan för en häst på 600 kilo.
Har jag sagt att det är orimligt? Jag sa att priset verkar stiga ju längre söderut man kommer. Här får vi inga 3000kr.

Då bultades hästen hemma och kroppen kördes därefter till slakteriet i närmaste stad.
Men så får man inte göra längre. Ska hästen gå till slakt (livsmedel) måste det ske inom slakeriets lokaler.

Varför skulle jag tro det?
Åklagaren driver ingen privat vendetta på nätet!
PL

Vendetta? vilket löjligt uttryck!
Åklagaren är ju inte involverad privat, han läser lagtexten och har funnit att det VL gjort kan leda till åtal, dvs brott.
Så om ett brottsoffer beskriver sin upplevelse på nätet blir det plötlsigt en vendetta... fånigt!

Alltså, här är det en slakteriägare (och VD?) som åkt runt i hela södra Sverige och lurat till sig hästar från hästägare som tror att de skall bli sällskapshästar men istället gått direkt (förhoppningsvis) till slakt. Man återanvänder hästpass och slaktar hästar som vi inte har en aning om vad de behandlats med och säljer köttet som livsmedel. Slakthästar hittas så medtagna i hagar att de måste avlivas direkt av veterinär. Och så vidare.

Men den viktigaste frågan att debattera här är om boxarna finns i, vid eller intill slakteriet. Jag tar mig för pannan och ger upp diskussionen. :)

Men det var ju för tusan pjok som tog upp detta o därmed är det ettexempel på att hon inte drar sig att tumma på sanningen, vad beträffar dina övriga påståenden är de till stor del obevisade alt grova överdrifter vilket ställer dig i samma kategori.
PL

...

Det värst är - att det finns 3 boxar inne i slakteriet där hästar står uppbundna i vänta på slakt medans andra hästar avlivas, avblodas och kroppen hängs upp på krok för vidare förflyttning till andra delar av slakteriet. Man får väl hoppas att hästarna som står och ser när andra hästar dör - inte förstår vad som väntar dem...

Men den viktigaste frågan att debattera här är om boxarna finns i, vid eller intill slakteriet. Jag tar mig för pannan och ger upp diskussionen. :)

Ja, visst förvånas man ibland över var tyngdpunkten i diskussionen ligger?!

Alltså, här är det en slakteriägare (och VD?) som åkt runt i hela södra Sverige och lurat till sig hästar från hästägare som tror att de skall bli sällskapshästar men istället gått direkt (förhoppningsvis) till slakt. Man återanvänder hästpass och slaktar hästar som vi inte har en aning om vad de behandlats med och säljer köttet som livsmedel. Slakthästar hittas så medtagna i hagar att de måste avlivas direkt av veterinär. Och så vidare.

:bow::bow:
Ja du, du har så RÄTT, hur kan man ISTÄLLET välja att kristera och sätta fokus på dessa som blivit offer för denna verksamhet som ansvarslösa hästägare/personlig vendetta m.m?? listan kan göras lång på SKIT som folk vräker ur sig , men inte ett ont ord om Knorrevången... helt obegripligt hur man väljer att se bakvänt på saken.

Problemet är att folk inte nöjer sig med att anmäla utan sedan tar ut hämnden i förskott genom en till stora delar osaklig offentlig kampanj.
PL

Nej jag tänker inte lägga tid på detta ( boxar inne i avlivningen är dock ett exempel).
Ett antal av pjoks trådar plockades bort just pga obevisade beskyllningar som inte följde forumreglerna o som säkert annars kunnat leda till åtal mot gunnar.
Läste du själv pjoks forsta tråd i ämnet??
PL

Nej jag tänker inte lägga tid på detta ( boxar inne i avlivningen är dock ett exempel).
Ett antal av pjoks trådar plockades bort just pga obevisade beskyllningar som inte följde forumreglerna o som säkert annars kunnat leda till åtal mot gunnar.
PL

Fast det vore väl trevligt att det som ni anser vara osant kommer fram så kan Pjok bestrida era påståenden eller hålla med. Jag tycker det blir fel när man bara utgår från att Pjok ljuger för att väcka uppmärksamhet. Glöm inte att hon vet så mycket mer än oss.

Och vända hela historien mot Pjok och andra hästägare för att rättfärdiga bedrägeri, svartslakt och missförhållanden tycker jag är lågt!

Ja, jag läste första tråden.

PL

Och plockades trådarna bort för obevisade beskyllningar eller för allmänt tjafs?
Och mer fakta har ju kommit fram nu så många beskyllningar är ju inte så obevisade längre.

Fakta?
Jag avvaktar tills rätten sagt sitt, litar inte ett ögnblick på pjoks påståenden.
Måste säga att jag studsade över hennes första inlägg i den första tråden. En gång till, läste du det?????
PL

Kan du plocka fram det som är osakligt?

Det finns det gott om och jag har gett flera exempel bara ur denna tråd, uppstallningsboxarnas läge i slaktrummet är ett, att oempatin lyser igenom på all personal är ett annat och så detta med myndigheter där Pjok antyder att i hennes tycke myndigheternas passivitet kan vara medhjälp till brott.

.....gör inte myndigheten det så kan man undra vem som är den största skurken egentligen. Myndighets passiviteten gynnar "oärliga" männsikor . Var går gränsen för slarv/passivitet alternativ medhjälp till brott....

Jag har hittat på flera ställen nu att man betalar upp till 10ggr så mkt för häst kött i Italien som här. Så nej 10.000 kr borde inte var nån garanti för att hästen inte hamnar på en slakttransport till italien.

Så man kan få uppemot 50 000 för en slakthäst i Italien? Inte konstigt att salamin är dyr!
Ursäkta, men det där tror jag inte på. 10 000 räcker säkerligen.

Men så får man inte göra längre. Ska hästen gå till slakt (livsmedel) måste det ske inom slakeriets lokaler.

Ja, det är jag fullständigt medveten om.
Jag skrev också att det hände för fem år sedan och då var det tillåtet.

Det har fortfarande inte med själva utförandet av slakten att göra.

Det måste vara härligt att kunna tänka att så länge jag har fördel av ett tvivelaktigt företag så fortsätter jag använda dess tjänster. Då kan jag bortse från misskötsel av djur mm. Berör inte mig...Då kan de oseriösa söakterierna fortsätta med sin verksamhet och med hjälp av svartslakt och andra missförhållanden så kan de kanske konkurrera ut andra seriösa slakterier som försöker följa de regler som gäller, men som p g a det kanske inte kan betala samma kilopris.

Handlar du billiga mattor som är handknutna av barn också eller nöjer du dig med att avstå från dom produkterna men kan handla allting annat på de företag du nämnde?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 431
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 257
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud