Mer mot Knorrevången

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mer mot Knorrevången

Fast då får du nog läsa en gång till...

Så gott som samtliga inlägg har sagt att man INTE ska lura till sig hästar och sedan gett råd om hur det ska förhindras.

Samma med djurskyddet. Finns det brister så ska de åtgärdas precis som i vilket annat fall som helst.

Ett tag gjorde jag det, ja, men sen satte mitt samvete stopp för det. Det blev ohållbart för mig att fortsätta för den tränaren....Så efter det kanske jag tänker mig för lite mer vad jag använder mig av för företag eller personers tjänster. De ska vara kompatibla med mina mest grundläggande värderingar.

Synd att ditt samvete inte räckte till en anmälan om djurplågeri.

KL

Nuläget för er som är intresserade:
Nu är svaret på var de "försvunna hästara" tog vägen helt klartlagt via Upddrag granskning, polis och slaktjournaler. Åklagaren kommer att väcka åtal. :D:banana::D

Är alla 23 hästar klarlagda eller är det fler?

Föjande anklagas slakteriet för i dagsläget (=öppnade förundersökningar): Bedrägeri (mot VL) och bedrägeri med hästpass alternativt livsmedelsbrott (VL alt. slakteriet) och djurplågeri (slakteriet).

Jag har varit involverad i bedrägeridelen - men - är hyffsat välinformerad om resten också.

Men var är åtalen som olaga hot,olaga slakt av annans egendom eller olaga stöld, eller slakt med livskarens, eller alla djur som fotats utan märken(som du förut menat fanns solklara beis för)???,om du är involverad i bedrägeridelen, innebär det att du är med i den grupp som blivit bedragna enligt åklagare?

*kn l*

Nu har jag med intresse läst hela tråden, och jag har från och till läst artiklar och andra trådar i ämnet (dock ej alla). Men mitt inlägg baserar sig framförallt på vad som framkommit i denna tråd.

Framförallt är jag förvånad över hur många som INTE anser det brotsligt att lura till sig en gratishäst under falska förespeglingar och sedna tjäna pengar på det. Om vi låtsas för en stund att det inte handlar om en häst utan om kontanter.

Säg att jag träffar en väldigt trevlig person som berättar att hon driver ett hem för omhändertagna barn och är i behov av extra pengar för att kunna bygga ut huset och ge varje barn ett eget rum. Hon berättar ingående och hjärtgripande om hur fint hemmet är och vilken stor förbättring det skulle vara för barnen om hon kunde göra den här förbättringen. Jag känner väldigt starkt för den här kvinnan och hennes engagemang och skänker henne 10 000:-.

Sedan visar det sig att hon inte alls tar hand om omhändertagna barn utan åkte på chartersemester till Grekland för mina pengar. Men det kan väl inte spela någon roll, för jag har ju gett henne pengarna. I samma stund som jag gav henne pengarna så var de ju hennes, och då kunde hon använda dem till precis vad hon ville. För pengarna var ju inte längre mina. Och det kan ju med andra ord inte vara brotsligt?

Istället för kontakter kan man också ta en bil som exempel, säg att jag har en sportbil "över" och är tillräckligt rik för att inte behöva sälja den för att köpa en ny. Jag bestämmer mig för att skänka bilen till ett lotteri där pengarna går till välgörenhet. Men istället använder personen som skulle hålla i lotteriet bilen som sin privata bil år ut och år in. Då är ju inte det olagligt, för i samma stund som personen övertog bilen så är det ju hans och han kan göra vad han vill med den.

Eller?

Det andra jag reagerar mot är det jag upplever som en häxjakt mot de personer som blivit lurade, både i den här tråden och tidigare trådar om samma och liknande fall. Visst, det är jättebra att argumentera för att aldrig skänka bort en häst eller sälja för billigt. Men jag blir ändå illa berörd när jag ser hur de som gjort detta bemöts av sina medsystrar (ja, de flesta är väl kvinnor i de här diskussionerna).

För mig liknar resonemanget lite det man hade förr vad gälde klädsel och våldtäkt. Så som jag ser på världen så ska jag kunna gå runt naken och dyngrak mitt i natten i en skog och inte bli våldtagen. Och blir jag våldtagen när jag gör detta anser jag det är ett lika stort brott som om jag vore klädd i skidoverall, spiknykter och gick i city mitt på dagen. Jag ska inte behöva "skylla mig själv" för att jag har en kort kjol och druckit ett par drinkar. Samtidigt tycker jag att det är viktigt att berätta för unga kvinnor vilka risker som finns ute i samhället och lära dem att tyda signaler ochta hand om sig. Men samtidigt kan man inte leva på rädsla. Det får inte vara brotslingarna som sätter normen i samhället!

Nu är det säkert en hel del som reagerar på att jag gör en jämförelse med våldtäkt - det är ett ganska grovt brott. Men det är också ett brott som länge har genomsyrats av "skylla sig själv" mentalitet. Precis som jag upplever det i dessa fall. Sedan kan jag också tänka mig att de "offer" som finns här till viss del känner sig mentalt och emotionellt "våldtagna", eller åtminstone att det kan vara ett sätt att beskriva det hela på.

Jag sätter på mig störtkrukan och inväntar den totala känslostormen som brukar genomsyra dessa diskussioner!

Det här var så bra skrivet !! :banana:
Väldigt roligt att så många fler bukisar strömmar till med så kloka ord.
Ja, de flesta är nog kvinnor, förutom PL då, men det verkar ju inte ha nån betydelse iallafall. Och jag blir , precis som du säger, väldigt illa berörd av den bristen på emapti som genomsyrar dessa inlägg.

Ja, de flesta är nog kvinnor, förutom PL då, men det verkar ju inte ha nån betydelse iallafall. Och jag blir , precis som du säger, väldigt illa berörd av den bristen på emapti som genomsyrar dessa inlägg.

Hade du, som jag precis gjort, läst denna tråden nu utan att direkt ta ställning, så hade du säkert oxå sett att ingen brister i sin empati, utan frågeställningarna handlar om att se saker mer öppet än vad just ni 3-4 stycken ser på saken..
Ni verkar lixom ha fastnat som en trasig skiva från 80-talet..

Hade du, som jag precis gjort, läst denna tråden nu utan att direkt ta ställning, så hade du säkert oxå sett att ingen brister i sin empati, utan frågeställningarna handlar om att se saker mer öppet än vad just ni 3-4 stycken ser på saken..
Ni verkar lixom ha fastnat som en trasig skiva från 80-talet..

Det var samma visa även i begynnelsen, dvs i första tråden om detta. Så man kan ju undra vem som hakat upp sig...:grin:
Nu är det på det här sättet, att jag skriver så som JAG tycker och flera med mig reagerar på den häxjakt som bekrivs av Whirlie som först nu ger sin syn på saken.

Nu är det på det här sättet, att jag skriver så som JAG tycker och flera med mig reagerar på den häxjakt som bekrivs av Whirlie som först nu ger sin syn på saken.

Är det häxjakt för man skriver att det inte är så särskilt smart att ge bort sin halvdana häst ?

Jag måste faktiskt fråga, vad är det man vill höra? Åhh det är så synd om dig, nej stackars dig som har drabbats så hårt osv? Är det tillräcklig empati? Oavsett så är inte empati kärnans punkt, empati kan tillämpas på många olika sätt men mottagandet blir ofta svalt eftersom det inte alltid är vad den drabbade vill höra.
Förväntar sig mottagaren den övre biten, så blir de inte alls glada när empatin mynnar ut i mera konstruktiva inlägg. Konstruktivt empati är bl a när man ber någon avvakta tills domslutet kommer, varför? Jo därför att många blir så oerhört ledsna och besvikna över domens utformning, och känner sig regelrätt kränkta och svikna. Ett exempel på det är väl bl a ponnyn Silver, här blev domen en fjärt i Kattegatt i förhållande till brottet då orsaken inte jämställdes till vad man hade önskat sig.

Konstruktivt empati är bl a när man ber någon avvakta tills domslutet kommer, varför? Jo därför att många blir så oerhört ledsna och besvikna över domens utformning, och känner sig regelrätt kränkta och svikna. Ett exempel på det är väl bl a ponnyn Silver, här blev domen en fjärt i Kattegatt i förhållande till brottet då orsaken inte jämställdes till vad man hade önskat sig.

:bow:
raderar sålänge

KL

Har det i något av dessa fall där hästen slaktats istället för att bli sällskapshäst skrivits in i köpekontraktet att hästen inte fick slaktas av nya ägaren?

Visste dessa säljare att köparen var VD för ett "hästslakteri"?

Jag måste faktiskt fråga, vad är det man vill höra? Åhh det är så synd om dig, nej stackars dig som har drabbats så hårt osv?
jamen precis, varför är det så svårt att säga ett vänligt ord och visa att man faktiskt lider med vederböranade?? Om man nu gör det, så ska man naturligtvis säga det!!
Hade ni börjat i den änden så hade säker "vi" iallfall jag, tagit till mig det ni sagt på att annat sätt. Istället så upplevs, nu även av andra buksiar, att ni anklagar "offren", om man nu får säga offer.

Ja om man ska tjata om det lite titt som tätt så kan det nog liknas vid det.

Då kanske man kan ställa sig frågan varför det inte ses som häxjakt på Knorrevången- särskilt som det under trådarnas gång lagts till händelser som framställs som olagliga fast de inte är det.

Ja om man ska tjata om det lite titt som tätt så kan det nog liknas vid det.

Då läste du nog inte ginnes inlägg mot Cissi som är en av hästägarna.
Gunnar har ju varit snäll och raderat det nu.

Om Boj vill så kan jag skicka ett PM med mina inlägg samt ge källor till varför jag skrev som jag gjorde.

jamen precis, varför är det så svårt att säga ett vänligt ord och visa att man faktiskt lider med vederböranade?? Om man nu gör det, så ska man naturligtvis säga det!!

Jag har skrivit det förut, det är fult att luras, men jag lider verkligen inte för en sådan skitsak i livet- det skulle jag inte ens göra om det drabbade mig själv.
Förbannad skulle jag säkert bli ett tag för lureriet- men lida, never- det sparar jag till allvarligare händelser.

Sedan kan man ju vända på din stek också och se det ur den synvinkeln att om Pjok inte under trådarnas gång vräkt ur sig beskyllningar åt både höger och vänster- så kanske inte det blivit de diskussioner det blivit.

Det var samma visa även i begynnelsen, dvs i första tråden om detta. Så man kan ju undra vem som hakat upp sig...:grin:

Vilken häxjakt? Den på Knorrevången eller? :confused:

Jag har skrivit det förut, det är fult att luras, men jag lider verkligen inte för en sådan skitsak i livet- det skulle jag inte ens göra om det drabbade mig själv.
Förbannad skulle jag säkert bli ett tag för lureriet- men lida, never- det sparar jag till allvarligare händelser.
Jag vet att du verkligen har betonat att det är fult att luras men det innebär ju inte per automatik att man lider med vederböranade och det skriver du ju nu i klartext att du lider inte, och du tycker det är en skitsak ! :confused:
I min värld är det emaptilöst, faktiskt. Speciellt inläggen till Cissi som är ung
och kanske inte lika härdad som Pjok. Jag blir faktiskt illa berörd av sånt, man kan ju uttrycka sin åsikt ändå utan att bli rent ut sagt elak och få personen ifråga att MÅ ÄNNU SÄMRE.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 257
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II