Mer mot Knorrevången

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mer mot Knorrevången

Fakta?
Jag avvaktar tills rätten sagt sitt, litar inte ett ögnblick på pjoks påståenden.
Måste säga att jag studsade över hennes första inlägg i den första tråden. En gång till, läste du det?????
PL

Men snälla, jag kommer inte ihåg vad som som skrevs i första inlägget i första tråden.:o Men jag reagerade ju direkt negativt på hur flera av försvarade slakteriet och VL så för mig kan det inte ha varit så tokigt. :devil:

Ja hon säger sig veta mer!!!!
PL

Jag måste bara säga att jag tycker att hon har kommit ganska långt med sina osanningar. Tidningar, myndigheter, TV, polis och nu åklagare....Det är ingen dålig samling som har gått på hennes lögner! :angel:

Jag reagerade häftigt på vad som bara kunde betraktas som obevisade beskyllningar.
Nej jag försöker inte vara snäll men saklig!
Har aldrig försvarat slakteriet men däremot reagerat mot beskyllningar man inte bör komma med utan att rätten sagt sitt!
PL

Jag måste bara säga att jag tycker att hon har kommit ganska långt med sina osanningar. Tidningar, myndigheter, TV, polis och nu åklagare....Det är ingen dålig samling som har gått på hennes lögner! :angel:
Jag avvaktar fortvarande rättens utlåtande i de olika frågorna i motsatts till alla som tar ut sin "seger" i förskott.
PL

*kl*

Jag tycker det är lite synd att det dras lite för höga växlar här ibland. För debatten är viktig, men det spårar ju ur hela tiden. Och sen så blir det så polariserat att antingen så är man med eller mot, fast man kanske bara vill debattera ämnet opartiskt. Jag kan inte tro, och tycker mig inte heller ha läst, att NÅGON här har tyckt att VL gjort rätt eller att svartslakt är något bra.
Har skrivit även i tidigare trådar och jag tror att Pjok vet ungefär vad jag tycker. :)

Men jag vänder mig faktiskt lite mot att man börjar slänga sig med uttrycket brottsoffer här. För mig som faktiskt ÄR ett brottsoffer som var sekunder från att mista mitt liv känns det lite fånigt. (Ursäkta om någon tar illa upp nu, men det är min åsikt bara. Alla har sin egen erfarenhet och sina egna referensramar) Visst är det tråkigt att ens häst dött, men hästen var ej längre ens egen och inget annat förändrades i ens liv.

Jag blev av med ALLT jag hade, utom som sagt mitt liv och det var på en halv minuts när och min dotter blev nästan föräldralös. Då känns det lite som ...jag vet inte riktigt vad. Men hur hemskt det än kan låta, så hade jag varit glad om det bara var min förra häst som slaktats och allt annat hade varit som förut.
Pjok skrev ju tidigare själv att hon inte var ett brottsoffer, så det kanske är så att man inte ska lägga ord i någons mun. På något håll.
Bara en tanke...

Det måste vara härligt att kunna tänka att så länge jag har fördel av ett tvivelaktigt företag så fortsätter jag använda dess tjänster. Då kan jag bortse från misskötsel av djur mm. Berör inte mig...Då kan de oseriösa söakterierna fortsätta med sin verksamhet och med hjälp av svartslakt och andra missförhållanden så kan de kanske konkurrera ut andra seriösa slakterier som försöker följa de regler som gäller, men som p g a det kanske inte kan betala samma kilopris.

Nej, jag bortser inte från misskötsel av djur, men jag hävdar fortfarande att de som varit på plats med sina hästar inte har någonting att klaga på över hur djuren behandlats vid slakten.
Så länge det finns folk som ger bort hästar till vem som helst, eller säljer dem billigt så kommer det att finnas folk som drar nytta av det. Likaså när folk inte följer med sin häst till slakten utan låter slakteriet hämta hästen hemma - det är då det stallas upp för många hästar i en box eller hästar glöms bort på betet.

Det kommer alltid att finnas folk som skor sig på andra, i synnerhet när andra bjuder på det själv. Exempelvis kommer det alltid att finnas ficktjuvar så länge folk envisas med att gå omkring med plånboken i bakfickan. Och det kommer att finnas väskryckare så länge det finns gamla tanter som går omkring med portmonnän i handväskan. Osv.

Det här aktuella slakteriet har inte "konkurrerat ut" andra slakterier, det är helt andra faktorer som gjort att dessa slutat slakta hästar.

Handlar du billiga mattor som är handknutna av barn också eller nöjer du dig med att avstå från dom produkterna men kan handla allting annat på de företag du nämnde?

Nej, jag handlar inte mattor som jag vet är handknutna av barn, eller kläder som jag vet tillverkats av slavande textilarbetare någonstans i tredje världen.
Men jag handlar gärna andra varor på IKEA och H&M.
Och jag handlar t o m på ICA, trots köttfärsskandalen för några år sedan.

Senast ändrad:

Det måste vara härligt att kunna tänka att så länge jag har fördel av ett tvivelaktigt företag så fortsätter jag använda dess tjänster. Då kan jag bortse från misskötsel av djur mm. Berör inte mig...

Så gjorde du själv!

Du köpte en tjänst, lektioner, av en dressyrtränare som behandlade sin häst illa, fast du mycket väl visste om den vidriga behandligen h*n gav sin häst.

Du hade fördel av det, du tyckte träningen var bra, men visste vad som hände tränarens egna häst, så du måste faktiskt veta själv hur härligt det är att använda en tjänst från någon som inte håller sig inom normer för behandling av djur.Och det berörde ju inte dig och din häst.....

Senast ändrad:

Så man kan få uppemot 50 000 för en slakthäst i Italien? Inte konstigt att salamin är dyr!
Ursäkta, men det där tror jag inte på. 10 000 räcker säkerligen.
Nej, inte 50tusen, enl mina kalkyler borde det bli 15-20tusen, priset blir också högre om hästarna är unga.
Om en slaktbulvan letar efter hästar för att fylla upp lastbilen kan säkert en o annan 10tusenkronors häst slinka med.

Problemet är att folk inte nöjer sig med att anmäla utan sedan tar ut hämnden i förskott genom en till stora delar osaklig offentlig kampanj.
PL

Jag tror du bara är putt för att du hade fel om VL och att en åklagare nu tagit sig an fallet. Jag tycker huvudanklagelserna är MKT sakliga, så tycker även åklagaren tydligen.

Men jag vänder mig faktiskt lite mot att man börjar slänga sig med uttrycket brottsoffer här. För mig som faktiskt ÄR ett brottsoffer som var sekunder från att mista mitt liv känns det lite fånigt. (Ursäkta om någon tar illa upp nu, men det är min åsikt bara. Alla har sin egen erfarenhet och sina egna referensramar) Visst är det tråkigt att ens häst dött, men hästen var ej längre ens egen och inget annat förändrades i ens liv.
Det var jag som använde det. Jag kommer inte på något annat ord man kan använda om man blivit utsatt för bedrägeri och brott, gör du? I så fall kan jag använda det istället. Självklart finns det ju olika grader av brottsoffer tex om blivit misshandlad och det är ju hemskt förstås, det är ett starkt ord det håller jag med dig om, men jag vill egentligen belysa vem som är skurken här.
VL har ju letat upp sina "offer" genom annonser så vad ska man kalla dom då?

Fast jag betvivlar det fortfarande.
Det finns alldeles tillräckligt med gratishästar, och hästar som kostar en tusenlapp, så det är ingen risk.
Men om alla hästarna på slaktbilen betingade ett pris på 10 000 eller mer skulle det inte löna sig längre för hästhandlaren.

Så gjorde du själv!

Du köpte en tjänst, lektioner, av en dressyrtränare som behandlade sin häst illa, fast du mycket väl visste om den vidriga behandligen h*n gav sin häst.

Du hade fördel av det, du tyckte träningen var bra, men visste vad som hände tränarens egna häst, så du måste faktiskt veta själv hur härligt det är att använda en tjänst från någon som inte håller sig inom normer för behandling av djur.Och det berörde ju inte dig och din häst.....

Ett tag gjorde jag det, ja, men sen satte mitt samvete stopp för det. Det blev ohållbart för mig att fortsätta för den tränaren....Så efter det kanske jag tänker mig för lite mer vad jag använder mig av för företag eller personers tjänster. De ska vara kompatibla med mina mest grundläggande värderingar.

Nja, visserligen, men det låter ändå inte "mitt i prick"

KL

Rubriken på artikeln är "Mer mot Knorrevången" artikeln är skriven av Tidningen Ridsport som jag inte tycker är det minsta oseriös. Observera MOT inte om Knorrevången.

Nuläget för er som är intresserade:
Nu är svaret på var de "försvunna hästara" tog vägen helt klartlagt via Upddrag granskning, polis och slaktjournaler. Åklagaren kommer att väcka åtal. :D:banana::D

Den info som återstår att skriva om för media gäller slakthygien, slakttranporter och Livsmedelsverket - skriva om de upptäcker detta och vill skirva vill säga! :laugh: När åklagaren väckt åtal är allt som åtalet grundar sig på offentligt - och då kan var o en som är intresserad få en kopia.

Igår fick jag kvitto på att mitt mail diarieförts på Livsmedelsverket och jag fick veta vem, som inom en månad kommer att handlägga ärendet. :D Bollen är i rullning och jag hoppas jag får trovärdiga förklaringar till alla de underligheter som bevisligen förekommer.

Vilken av alla anklagelser är huvudanklagelser?

Och är verkligen Pjok men i detta?

Föjande anklagas slakteriet för i dagsläget (=öppnade förundersökningar): Bedrägeri (mot VL) och bedrägeri med hästpass alternativt livsmedelsbrott (VL alt. slakteriet) och djurplågeri (slakteriet).

Jag har varit involverad i bedrägeridelen - men - är hyffsat välinformerad om resten också.

*kn l*

Nu har jag med intresse läst hela tråden, och jag har från och till läst artiklar och andra trådar i ämnet (dock ej alla). Men mitt inlägg baserar sig framförallt på vad som framkommit i denna tråd.

Framförallt är jag förvånad över hur många som INTE anser det brotsligt att lura till sig en gratishäst under falska förespeglingar och sedna tjäna pengar på det. Om vi låtsas för en stund att det inte handlar om en häst utan om kontanter.

Säg att jag träffar en väldigt trevlig person som berättar att hon driver ett hem för omhändertagna barn och är i behov av extra pengar för att kunna bygga ut huset och ge varje barn ett eget rum. Hon berättar ingående och hjärtgripande om hur fint hemmet är och vilken stor förbättring det skulle vara för barnen om hon kunde göra den här förbättringen. Jag känner väldigt starkt för den här kvinnan och hennes engagemang och skänker henne 10 000:-.

Sedan visar det sig att hon inte alls tar hand om omhändertagna barn utan åkte på chartersemester till Grekland för mina pengar. Men det kan väl inte spela någon roll, för jag har ju gett henne pengarna. I samma stund som jag gav henne pengarna så var de ju hennes, och då kunde hon använda dem till precis vad hon ville. För pengarna var ju inte längre mina. Och det kan ju med andra ord inte vara brotsligt?

Istället för kontakter kan man också ta en bil som exempel, säg att jag har en sportbil "över" och är tillräckligt rik för att inte behöva sälja den för att köpa en ny. Jag bestämmer mig för att skänka bilen till ett lotteri där pengarna går till välgörenhet. Men istället använder personen som skulle hålla i lotteriet bilen som sin privata bil år ut och år in. Då är ju inte det olagligt, för i samma stund som personen övertog bilen så är det ju hans och han kan göra vad han vill med den.

Eller?

Det andra jag reagerar mot är det jag upplever som en häxjakt mot de personer som blivit lurade, både i den här tråden och tidigare trådar om samma och liknande fall. Visst, det är jättebra att argumentera för att aldrig skänka bort en häst eller sälja för billigt. Men jag blir ändå illa berörd när jag ser hur de som gjort detta bemöts av sina medsystrar (ja, de flesta är väl kvinnor i de här diskussionerna).

För mig liknar resonemanget lite det man hade förr vad gälde klädsel och våldtäkt. Så som jag ser på världen så ska jag kunna gå runt naken och dyngrak mitt i natten i en skog och inte bli våldtagen. Och blir jag våldtagen när jag gör detta anser jag det är ett lika stort brott som om jag vore klädd i skidoverall, spiknykter och gick i city mitt på dagen. Jag ska inte behöva "skylla mig själv" för att jag har en kort kjol och druckit ett par drinkar. Samtidigt tycker jag att det är viktigt att berätta för unga kvinnor vilka risker som finns ute i samhället och lära dem att tyda signaler ochta hand om sig. Men samtidigt kan man inte leva på rädsla. Det får inte vara brotslingarna som sätter normen i samhället!

Nu är det säkert en hel del som reagerar på att jag gör en jämförelse med våldtäkt - det är ett ganska grovt brott. Men det är också ett brott som länge har genomsyrats av "skylla sig själv" mentalitet. Precis som jag upplever det i dessa fall. Sedan kan jag också tänka mig att de "offer" som finns här till viss del känner sig mentalt och emotionellt "våldtagna", eller åtminstone att det kan vara ett sätt att beskriva det hela på.

Jag sätter på mig störtkrukan och inväntar den totala känslostormen som brukar genomsyra dessa diskussioner!

*kn l*

Nu har jag med intresse läst hela tråden, och jag har från och till läst artiklar och andra trådar i ämnet (dock ej alla). Men mitt inlägg baserar sig framförallt på vad som framkommit i denna tråd.

Framförallt är jag förvånad över hur många som INTE anser det brotsligt att lura till sig en gratishäst under falska förespeglingar och sedna tjäna pengar på det. Om vi låtsas för en stund att det inte handlar om en häst utan om kontanter.

Säg att jag träffar en väldigt trevlig person som berättar att hon driver ett hem för omhändertagna barn och är i behov av extra pengar för att kunna bygga ut huset och ge varje barn ett eget rum. Hon berättar ingående och hjärtgripande om hur fint hemmet är och vilken stor förbättring det skulle vara för barnen om hon kunde göra den här förbättringen. Jag känner väldigt starkt för den här kvinnan och hennes engagemang och skänker henne 10 000:-.

Sedan visar det sig att hon inte alls tar hand om omhändertagna barn utan åkte på chartersemester till Grekland för mina pengar. Men det kan väl inte spela någon roll, för jag har ju gett henne pengarna. I samma stund som jag gav henne pengarna så var de ju hennes, och då kunde hon använda dem till precis vad hon ville. För pengarna var ju inte längre mina. Och det kan ju med andra ord inte vara brotsligt?

Istället för kontakter kan man också ta en bil som exempel, säg att jag har en sportbil "över" och är tillräckligt rik för att inte behöva sälja den för att köpa en ny. Jag bestämmer mig för att skänka bilen till ett lotteri där pengarna går till välgörenhet. Men istället använder personen som skulle hålla i lotteriet bilen som sin privata bil år ut och år in. Då är ju inte det olagligt, för i samma stund som personen övertog bilen så är det ju hans och han kan göra vad han vill med den.

Eller?

Det andra jag reagerar mot är det jag upplever som en häxjakt mot de personer som blivit lurade, både i den här tråden och tidigare trådar om samma och liknande fall. Visst, det är jättebra att argumentera för att aldrig skänka bort en häst eller sälja för billigt. Men jag blir ändå illa berörd när jag ser hur de som gjort detta bemöts av sina medsystrar (ja, de flesta är väl kvinnor i de här diskussionerna).

För mig liknar resonemanget lite det man hade förr vad gälde klädsel och våldtäkt. Så som jag ser på världen så ska jag kunna gå runt naken och dyngrak mitt i natten i en skog och inte bli våldtagen. Och blir jag våldtagen när jag gör detta anser jag det är ett lika stort brott som om jag vore klädd i skidoverall, spiknykter och gick i city mitt på dagen. Jag ska inte behöva "skylla mig själv" för att jag har en kort kjol och druckit ett par drinkar. Samtidigt tycker jag att det är viktigt att berätta för unga kvinnor vilka risker som finns ute i samhället och lära dem att tyda signaler ochta hand om sig. Men samtidigt kan man inte leva på rädsla. Det får inte vara brotslingarna som sätter normen i samhället!

Nu är det säkert en hel del som reagerar på att jag gör en jämförelse med våldtäkt - det är ett ganska grovt brott. Men det är också ett brott som länge har genomsyrats av "skylla sig själv" mentalitet. Precis som jag upplever det i dessa fall. Sedan kan jag också tänka mig att de "offer" som finns här till viss del känner sig mentalt och emotionellt "våldtagna", eller åtminstone att det kan vara ett sätt att beskriva det hela på.

Jag sätter på mig störtkrukan och inväntar den totala känslostormen som brukar genomsyra dessa diskussioner!

En jääääätttestor bamsekram på dig :D:love: - sååå förnuftigt och bra skrivet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 431
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 260
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar