Men det har ju aaalltid hetat...

I en debatt ska man ta in olika perspektiv och vara öppen för det enligt mig. Man får ingen att ändra sig genom att hata och fördöma. Men ibland kanske vissa bara vill göra det.
Jag förde upp honom som ett exempel på hur vissa ser det ja. Det gör inte att det är rätt att bete sig hur som helst.

Du är ju den som har diskuterat saken med honom och känner honom väl.

Jag har fortfarande svårt att fatta vitsen med att använda n-ordet när man vet att det skapar debatt - en debatt som personen vill slippa. Jag tycker det är väldigt underligt faktiskt, varför liksom? Vad säger din pappa? Att han tycker det är fel när fokus läggs på ett ord, men varför använder han ordet då?

Så de mörkhyade personer som tar illa upp är lättkränkta? Men du som upprörs över hur lättkränkta andra är och inte vill byta ut ett ord som inte berör dig - du är inte lättkränkt?

Rasister och nazister är inte en folkgrupp eller utseendekopplat. Du kan dock om du har lust stämma för förtal om du blir kallas rasist..
Ingen av dom mörkhyade jag känner blir det minsta kränkta oavsett kön (ja jag känner flera stycken) och jag brukar spara ner sådana här trådar åt dom, dom har skitroligt åt PK-tjaffset. :laugh:

Att ha världsmästerskap i PK är en typisk nätgrej liksom att idka vuxenuppfostran men det är alltid lika kul att hälla lite bensin på brasan. :devil:

Ingen av dom mörkhyade jag känner blir det minsta kränkta oavsett kön (ja jag känner flera stycken) och jag brukar spara ner sådana här trådar åt dom, dom har skitroligt åt PK-tjaffset. :laugh:

Att ha världsmästerskap i PK är en typisk nätgrej liksom att idka vuxenuppfostran men det är alltid lika kul att hälla lite bensin på brasan. :devil:
Du borde också läsa på om internaliserat förtryck.

Den stora massan mörkhyade. Jag trodde inte jag åter skulle behöva påpeka att blicken måste höjas utanför ens egen lilla sfär

Jag och ungefär 10 andra personer har en gruppchatt på facebook där vi pratar dagligen. Helt plötsligt var det någon som skrev ungefär så här "jag får daaaaamp", varav en annan svarade att "damp är ett olämpligt ord att säga". Och flera andra höll med om att det inte är ett ord en ska använda på det sättet. Personen som sa att hen fick damp kontrade med att hen inte menade något illa, hen skämtar på det sättet samt att hens partner har diagnosen damp. Folk fortsatte att säga att det ändå inte är ett lämpligt ord. Lite som när folk använder "cp". Otroligt onödigt och dumt.

Hur som helst fortsatte diskussionen och det började pratas om hur lättkränkta folk är. Att en inte får säga något alls idag för det är alltid någon som blir kränkt eller tar illa upp. Jag följde mest allt detta i tystnad. Men när alla (förutom en som tyvärr fått utstå rasism i hela sitt liv) hävdade att "det heter ju n-boll", då brann det till i mig. Hur kan folk fortfarande använda det ordet? Hur kan så många personer, samlade i en och samma grupp, ha dessa åsikter? Alltså, vi känner inte varandra irl utan har "lärt känna varandra" via en grupp och där igenom chatten. Det är alltså folk utspridda i hela landet med ett åldersspann på 17-30 år.

Men, alla hade samma argument som att "det har ju alltid hetat n-boll och därför kommer jag fortsätta säga det", "det har ingen negativ betydelse för mig, då är det inte mitt problem om någon annan tar illa upp", "varför är det okej när en svart använder n-ordet men inte en vit?" och "jag är verkligen inte rasist bara för att jag säger n-ordet". Detta är alltså vuxna människor. Jag brukar inte ge mig in i diskussioner direkt, men när det gäller sånt som kan kränka andra eller på något sätt skada någon annan, då kan jag inte hålla tyst. Men jag har så svårt att komma på hur jag ska uttrycka mig. Och hur jag ska göra det så att dom förstår.

Om ni hamnar i en liknande diskussion, vad säger ni då?
Vilket är ert bästa motargument?

Jag kan verkligen inte förstå att folk fortfarande använder n-ordet. :banghead::mad:
Förstår inte heller det, dels är det nedvärderande och dessutom fullständigt ologiskt. Chokladboll är ju en mycket tydligare beskrivning av vad det faktiskt är för något och vad det innehåller.

Ingen av dom mörkhyade jag känner blir det minsta kränkta oavsett kön (ja jag känner flera stycken) och jag brukar spara ner sådana här trådar åt dom, dom har skitroligt åt PK-tjaffset. :laugh:. :devil:

Men alltså att du orkar.
Såg du The Office? Du påminner om David Brent, i avsnittet dår han berättar ett rasistiskt skämt o när någon tar illa upp pekar han på en mörkhyad kille o säger "he thought it was funny, so it can't be racist".
Den som man skrattar åt där är David Brent, för att han inte fattar hur satans puckat det låter när en vit man använder den argumentationen för att få uttrycka sig rasistiskt.

@_CorpseBride_ Jag har inte kallat någon korkad. Jag säger bara att man givetvis framstår som obildad när man använder sig av förlegade ord. Hur man uttrycker sig påverkar människors bild av en, så är det bara. Går du runt i livet och använder n-ordet, eller kallar personer med Downs för mongon kan du vara hur smart du vill, du kommer ändå att framstå som en obildad pajas för många.

Nu svarade jag på att "alla med minsta lilla allmänbildning tycker att en person som uttrycker sig så eller att någon om försvarar någon som uttrycker sig så är en pajas (eller korkad)". Så jo, då kallar du folk korkade och sätter även alla med "minsta lilla allmänbildning" i ett fack.Vi har alla olika sätt att se på saker och jag menar att även om jag klassas som "högt utbildad" är jag försiktig med att kalla andra för korkade pajaser och tar hellre en diskussion eller bara pratar med personen.

Men alltså att du orkar.
Såg du The Office? Du påminner om David Brent, i avsnittet dår han berättar ett rasistiskt skämt o när någon tar illa upp pekar han på en mörkhyad kille o säger "he thought it was funny, so it can't be racist".
Den som man skrattar åt där är David Brent, för att han inte fattar hur satans puckat det låter när en vit man använder den argumentationen för att uttrycka sig rasistiskt.
Nej jag har ett mycket intressantare liv än att sitta och glo på sitcoms och annat dravel.

Du är ju den som har diskuterat saken med honom och känner honom väl.

Jag har fortfarande svårt att fatta vitsen med att använda n-ordet när man vet att det skapar debatt - en debatt som personen vill slippa. Jag tycker det är väldigt underligt faktiskt, varför liksom? Vad säger din pappa? Att han tycker det är fel när fokus läggs på ett ord, men varför använder han ordet då?

Jag har som sagt ingen lust att diskutera just min pappa mer. Tipsar om att prata mer med andra människor som har andra åsikter utan att någon sida går in i försvarsställning eller dumförklarar den andra istället.

Jag har som sagt ingen lust att diskutera just min pappa mer. Tipsar om att prata mer med andra människor som har andra åsikter utan att någon sida går in i försvarsställning eller dumförklarar den andra istället.

Fast jag har inte dumförklarat eller tilldelat din pappa några åsikter alls. Jag är bara uppriktigt nyfiken för jag får inte ihop hans argument.

Å
Min pappa är likadan. Han säger att han omöjligt kan vara rasist när han har mörkhyade vänner och dessutom postar han antirasistiskt material på Facebook ibland. Men jag som känner honom vet att han lurar sig själv. Han är visst rasist. Bara inte ”skinnskallerasist”. Vi har haft många diskussioner om detta och jag tar starkt avstånd från den här sidan hos honom. Därmed inte sagt att han är genomrutten. Han har goda sidor också.

Ens hudfärg visar inte i fråga om någon är rasist eller inte. Däremot visar brukande av n-ord och liknande ord som damp i fel kontext ett antingen världsfrånvänt synsätt eller ett rasistiskt. Visst är det bra att bemöta, absolut. Frågan är om det öht hjälper när det är som att disskutera med en vägg. Lägger inte min energi på den sortens inskränkthet längre. Däremot visar jag att jag tar avstånd från ordet i fråga men jag går inte in i någon vidare diskussion eftersom min uppfattning är att det inte hjälper. Men barn är det en annan sak men hittills har jag enbart mött vuxna som använder dessa typer av ord.
Ja alltså, hela tråden är ju egentligen helt meningslös att ge sig in i bara av de första sidorna att döma.

Jag är född i början på 70-talet, och under min uppväxt uppfattade jag n-ordet (i den mån det förekom) som värdeneutralt. Liksom jag är uppväxt med att det hette n-bollar, också det helt värdeneutralt. Numera har jag dock inga problem med att säga chokladbollar. :D Älskar min dotters chokladbollar - med kaffe i men inget ägg!

Lite OT och KL: vid sällsynta tillfällen när jag vill beskriva en mörkhyad person som har afrikanskt ursprung kan jag sakna det värdeneutrala n-ordet. Vad säger man istället, liksom? "Mörkhyad" stämmer ju in på en större grupp människor än de som har afrikanskt ursprung, och "afrikan" kan ju beskriva vilken som helst person som är född och uppvuxen på den afrikanska kontinenten. I USA säger man ju "afro american", men vad säger vi egentligen här? Afrosvensk?? :confused:
Men gud. Jag tror inte det finns så många svarta människor som upplever ordet neger som värdeneutralt. Att du känner att du behöver och inte kan komma på nåt annat ord för mörkhyad känns sorgligt.

Afrosvensk är ett vedertaget begrepp.

Jag tänker mig att det är ett icke-problem egentligen, för precis som du skriver så är det nog extremt sällsynt med situationer där ett sådant behov finns. I mitt fall har det faktiskt bara hänt en gång att det har uppstått ett behov av att lämna en beskrivning av någons hudfärg och etnicitet och det var när jag skulle lämna ett signalement på en person som hade blottat sig för mig. Men det var ju för att beskriva den specifika personen.

Jag tänker att det ändå - för de sällsynta tillfällena - är ganska lätt går att beskriva en enskild person utan att ha ett exakt begrepp för det. Vi lyckas ju ganska bra med att beskriva ljushyade européer utan att använda ordet kaukasisk, så jag tänker mig att det även borde funka att beskriva "mörkhyade personer med afrikanskt ursprung" utan att använda n-ordet.

I Afrika och Mellanostern var det latt, och ofta nodvandigt, att ocksa anvanda hudfarg for att beskriva en person. Latt darfor att de som var riktigt svarta oftast kom fran Sudan ... och annars anvande man uttryck som mjolkchoklad eller latte.
Precis som man anvander harfarg for att beskriva vita, "den rodhariga, blonda, eller brunetten" nar man ska peka ut nagon som annars ser ut som alla andra.

Fast nej, jag som är högt utbildad ser exempelvis inte ner på människor för att de använder sig av sådana uttryck. Jag kan ifrågasätta det och tycka att det är väldigt konstigt men jag förstår inte vad jag skulle få ut av att döma andra människor och kalla andra för korkade. Det är detta jag menar med att det är en tråkig diskussion som gått alldeles för långt, när folk tycker att de har rätten att trycka ner andra från båda sidor av den här debatten.

:bow: Jag haller med. Jag har sa svart for att man ska se ner pa andra ... Da vill det sig att man aldrig gor nagot fel sjalv.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 389
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 497
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Relationer Osäker på var tråden passar bäst men jag tror detta är den bästa platsen. I en annan tråd dök det där med kommunikation upp. Hur man...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 718
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar