Jag och ungefär 10 andra personer har en gruppchatt på facebook där vi pratar dagligen. Helt plötsligt var det någon som skrev ungefär så här "jag får daaaaamp", varav en annan svarade att "damp är ett olämpligt ord att säga". Och flera andra höll med om att det inte är ett ord en ska använda på det sättet. Personen som sa att hen fick damp kontrade med att hen inte menade något illa, hen skämtar på det sättet samt att hens partner har diagnosen damp. Folk fortsatte att säga att det ändå inte är ett lämpligt ord. Lite som när folk använder "cp". Otroligt onödigt och dumt.
Hur som helst fortsatte diskussionen och det började pratas om hur lättkränkta folk är. Att en inte får säga något alls idag för det är alltid någon som blir kränkt eller tar illa upp. Jag följde mest allt detta i tystnad. Men när alla (förutom en som tyvärr fått utstå rasism i hela sitt liv) hävdade att "det heter ju n-boll", då brann det till i mig. Hur kan folk fortfarande använda det ordet? Hur kan så många personer, samlade i en och samma grupp, ha dessa åsikter? Alltså, vi känner inte varandra irl utan har "lärt känna varandra" via en grupp och där igenom chatten. Det är alltså folk utspridda i hela landet med ett åldersspann på 17-30 år.
Men, alla hade samma argument som att "det har ju alltid hetat n-boll och därför kommer jag fortsätta säga det", "det har ingen negativ betydelse för mig, då är det inte mitt problem om någon annan tar illa upp", "varför är det okej när en svart använder n-ordet men inte en vit?" och "jag är verkligen inte rasist bara för att jag säger n-ordet". Detta är alltså vuxna människor. Jag brukar inte ge mig in i diskussioner direkt, men när det gäller sånt som kan kränka andra eller på något sätt skada någon annan, då kan jag inte hålla tyst. Men jag har så svårt att komma på hur jag ska uttrycka mig. Och hur jag ska göra det så att dom förstår.
Om ni hamnar i en liknande diskussion, vad säger ni då?
Vilket är ert bästa motargument?
Jag kan verkligen inte förstå att folk fortfarande använder n-ordet.