Nu svarade jag på att "alla med minsta lilla allmänbildning tycker att en person som uttrycker sig så eller att någon om försvarar någon som uttrycker sig så är en pajas (eller korkad)". Så jo, då kallar du folk korkade och sätter även alla med "minsta lilla allmänbildning" i ett fack.Vi har alla olika sätt att se på saker och jag menar att även om jag klassas som "högt utbildad" är jag försiktig med att kalla andra för korkade pajaser och tar hellre en diskussion eller bara pratar med personen.
Jag förstår vad du menar, och tycker att du har rätt.
Det är bra att man vill motverka rasism.
Det är inte prydligt att sätta stämplar på människor som lever i andra kontext.
För språkbruk är beroende på kontext.
Där trams-exemplet negerboll (kakan, ni vet!!!) är ett exempel.
Det finns kontext där negerboll rubricerar en kaka. Inget annat. Där man dessutom gillar kakan.
Utan att de personer som kallar kakan för negerboll, framställer sig som obildade.
Det finns kontext där det är normalt språkbruk att prata om kuk och fitta.
Det finns andra kontext där människor studsar över ett sådant språkbruk.
Det finns personer som använder ordet "blatte". De personerna jag hört använda det är sådana som refererar till sig själva som "blattar".
Själv skulle jag aldrig (förutom just i den här diskussionen, då, för att exemplifiera) använda det ordet för jag ser det som ett föraktfullt uttryck gällande vissa etniska grupper i Sverige.
Jag, och du som det verkar, försöker inte få andra människor att använda det språkbruk som är vanligt i mina kontext.
Jag försöker belysa att det rent av är lite fördomsfullt att hävda att alla de som använder vissa ord och uttryckssätt, är sämre människor.