Men det har ju aaalltid hetat...

Ja det får han, det har jag inte sagt något om. Vad jag ifrågasätter är att folk här sitter och dömer en människa de inte vet något om när han inte har en chans att förklara sitt perspektiv heller

Det var ju du som tog upp det. Hade du inte gjort det så hade ju ingen börjat diskutera din pappa. Han är säkert en jättefin person. Men det går ändå inte att komma ifrån att han använder sig av ett rasistiskt och nedvärderande ord.

Förklara sitt perspektiv?
Vad skulle det hjälpa?

Det var dessutom du som förde in din pappa i tråden, ingen annan.
I en debatt ska man ta in olika perspektiv och vara öppen för det enligt mig. Man får ingen att ändra sig genom att hata och fördöma. Men ibland kanske vissa bara vill göra det.
Jag förde upp honom som ett exempel på hur vissa ser det ja. Det gör inte att det är rätt att bete sig hur som helst.

Eh ja? Men jag anser att en diskussion blir bättre när alla parter faktiskt försöker att förstå varandra. Jag omvände inga rasister genom att bara deklarera att de har fel och är rasister när jag jobbade för UNHCR. Det gjorde jag när jag fick förståelse genom att försöka förstå dem och berätta/förklara mitt perspektiv.
Fast jag behöver inte förstå. För mig är det viktigt att markera vissa beteenden som icke-acceptabla.

Man behöver inte diskutera allt. Ibland kan man bara konstatera att en sida är fel ute.

Det är ju lustigt eftersom ni nedvärderar min pappa utan att veta nånting alls. Att komma med påhopp som att han bott under en sten och inte kan förstå andra människor pga ett uttalande blir lågt. Han har gjort mycket mer mot rasism än att debattera om ett ord. Själv försöker jag att vara öppen för olika åsikter och erfarenheter men det blir inte kul att debattera när det bara blir påhopp.

Att protestera mot extrem och våldsam rasism är inte någon stor utmaning, den stora majoriteten tycker att våldsamma skinnskallar kan dra åt pepparn. Det blir en enkel sak att enas om, utan att behöva problematisera sig själv över huvud taget - man är ju inte en av de där skitstövlarna, alltså är man en snäll typ.

Det stora jobbet mot rasism görs i vardagen, och inom en själv.

I en debatt ska man ta in olika perspektiv och vara öppen för det enligt mig. Man får ingen att ändra sig genom att hata och fördöma. Men ibland kanske vissa bara vill göra det.
Jag förde upp honom som ett exempel på hur vissa ser det ja. Det gör inte att det är rätt att bete sig hur som helst.
Det är väl ingen debatt?
Och varför skulle någon vara öppen för smårasistiska petspektiv?

Nej tack.

Men du anser att det är okej att använda n-ordet?
Det är ju väldigt fördömande att använda n-ordet...

Men alltså, neger är ju ett välkänt och historiskt nedvärderande skällsord. Hur kan du inte se det som problematiskt?
Idag, i Sverige, är det helt klart så och därför inte lämpligt men historiskt är det inte lika enkelt och om man söker sig utanför Europa används det delvis fortfarande. "Black" ser faktiskt en del som mer nedvärderande än "negro".

Men du anser att det är okej att använda n-ordet?
Det är ju väldigt fördömande att använda n-ordet...
Vart har jag skrivit att jag tycker det är okej? Du får nog läsa allt jag skrivit igen då. Jag säger ju hela tiden att jag tar debatt i såna här ämnen, varje dag. Men att jag inte når människor genom hat och dömande. Tänker inte diskutera detta mer eftersom ingen försöker förstå ens. Vad jag tog upp var ett exempel på människor som är välvilliga men ändå använder problematiska uttryck och att det inte alltid handlar om illvillighet eller rasism.

Det är väl ingen debatt?
Och varför skulle någon vara öppen för smårasistiska petspektiv?

Nej tack.

Precis. Hur ordet neger allmänt uppfattas är ingen debatt. Den är färdig för länge sen. Det finns INGEN idag som rekommenderar eller beivrar användningen av det. Tvärtom. Från språkrådshåll, myndigheter, media, kultur, domstolsväsende etc - överallt råder full konsensus om att ordet inte bör användas då det är stötande/kränkande. I flera fall har användandet av det till och med lett till disciplinär eller rättslig påföljd.

Det finns ingen debatt! Det finns de som slutat använda ordet. Och de som TROTS vetskapen om ovan envisas med att använda det. Thats it.

Vart har jag skrivit att jag tycker det är okej? Du får nog läsa allt jag skrivit igen då. Jag säger ju hela tiden att jag tar debatt i såna här ämnen, varje dag. Men att jag inte når människor genom hat och dömande. Tänker inte diskutera detta mer eftersom ingen försöker förstå ens. Vad jag tog upp var ett exempel på människor som är välvilliga men ändå använder problematiska uttryck och att det inte alltid handlar om illvillighet eller rasism.

Jag har inte sagt att du har skrivit det. Jag frågade om du anser att det är okej att använda n-ordet. Vad är det som du vill att vi ska förstå? Det finns vissa personer som använder n-ordet som absolut inte är rasister. De menar antagligen inget negativt alls med n-ordet. Men det spelar liksom ingen roll, för det är fortfarande ett rasistiskt och nedvärderande ord. Och för mig är det obegripligt hur en vill framstå som en person med rasistiska åsikter

Jag kan förstå att ordet negerboll kan råka slinka ur munnen om man är uppfödd med att det är så det heter, och sedan kanske inte har haft bakverket i tankarna alls de senaste 30 åren. Men det är knappast den typen av människor som står på barrikaderna för sin RÄTT att kränka mörkhyade.

Sa ar det for mig och Maken ... det finns inte sa manga sadana bakverk i de lander vi bott de senaste 30+ aren. De ganger det blivit fel fastnar vi ocksa lite mellan spraken och N-ordet star inte riktigt for samma sak pa Svenska som Engelska. I huvudet alltsa. Vi ar bada helt klara over hela problematiken (vi har ju faktiskt bott i Syd ostra USA i ett antal ar:angel:) men pa nagot satt overstatts inte N-ordet framfor "boll" till samma N-ord som vi ar oerhort medvetna om hur degraderande det ar har.

Nar sonen som ar fodd -83 var nastan 3 ar gammal sag han sin forsta fargade manniska. Pa posten i Tumba utanfor Stockholm. En mycket geggig dag med snoslask och elande nar han ville sitta pa golvet pa posten men jag forhindrade det med motiveringen att peka ut hur smutsigt det var och hur lortig han skulle bli om han satte sig dar.
DA kom en fargad man in pa posten. Jag sag honom inte forran sonen, mycket hogt, och till alla omkringstaendes fornojelse, papekade att han maste ha suttit pa golvet innan han kom in.:eek:O_o:cautious:

Sedan flyttade vi till mellanostern och nagra ar senare hade vart ljust blonda barn i fraga ingen aning om att hans basta kompis i skolan var fargad, tillsammans med ungefar halften av elevunderlaget, utan ansag att de hade samma hudfarg utan trodde at det som skiljde dem at var att Aaron hade sa coola t-shirts med ninja turtles. Det faktum att var avkomma var mer an huvudet hogre hade inte heller registrerats av sonen i fraga.:p

Jag är också född första hälften av 80-talet och under min uppväxt sa vi n-boll. Utan att mena nåt annat än en onyttig men supergod liten boll (utan ägg!).
Det kanske beror på vilken del av landet man kommer ifrån?
Kanske mer storstad vs landsbygd? Pratade med ett par kvinnor i 50-årsåldern (min gissning) och de berättade att deras barn sa ”titta en neger!” när de såg en svart människa för första gången. Deras barn var alltså små i början på 90-talet och de bodde också i Skåne men en bit utanför stan. Där jag är bodde var alltså medvetenheten tydlig långt tidigare. För mig har neger alltid varit ett mycket, mycket fult ord. Fulare än könsord och svärord.

Jag förstår att du blir beskyddande när det gäller din pappa. Han är säkert en jättefin person. Jag förstår däremot inte riktigt den direkta kopplingen mellan att säga emot någon/inte hålla med respektive att hata/döma. Den är ett ganska stort hopp mellan de två.

Allmän reflektion:
Det går ju att byta ut ordet exemplet neger mot andra ord som vi (förhoppningsvis) förändrat idag... Säger ni vanför istället för funktionsnedsatt ? Känns det väldigt viktigt att få lov att säga vanför ? Är det viktigt att säga neger? Språket förändras ju hela tiden, varför är vissa förändringar otäckare än andra?

Hen istället för hon/han var ju det ett jäkla bråk om ett tag, väldigt omskakande tydligen. Detta trots att det finns en mängd olika språk med könsneutrala pronomen, och könen har ändå inte slutat existera.

Språk är en aktiv handling. Vi markerar skillnad (kön/etnicitet/funktion/whatever) om vi upplever skillnaden som viktig.

"Det kom en blind kvinna och åt på min pizzeria idag." Ok, det var omskakande för dig att en blind kvinna åt på din pizzeria. Om du arbetade på Synskadades Riksförbund hade du tyckt att det var helt normalt, och inte noterat att hon var blind.

Jag är uppvuxen med kokosboll. Fattar inte behovet av att säga negerboll, men jag fattar inte behovet av att säga vanför heller - någonslags obstinat bevis på att jag självständigt skiter i vad andra tycker (?). Om en person säger att ett ord upplevs som nedsättande så väljer jag ett annat... hur svårt är det?

Jag är ju född i slutet av 50-talet och bakverket negerboll fanns i varje butik som sålde bakverk liksom negermage (biskvier som var doppade i choklad) och ingen benämnde dom med nåt annat heller, det bara var så och det förekom långt in på 90-talet. Sen startade feminismen och "dom lättkränktas förbund" och allt skulle vara så PK och där står vi fortfarande och stampar och käftar om vad som är rätt och fel.

Neger får man inte säga för då kan man bli dömd men kalla nån för nazist eller rasist som inte är det, det går bra.

Jag är ju född i slutet av 50-talet och bakverket negerboll fanns i varje butik som sålde bakverk liksom negermage (biskvier som var doppade i choklad) och ingen benämnde dom med nåt annat heller, det bara var så och det förekom långt in på 90-talet. Sen startade feminismen och "dom lättkränktas förbund" och allt skulle vara så PK och där står vi fortfarande och stampar och käftar om vad som är rätt och fel.

Neger får man inte säga för då kan man bli dömd men kalla nån för nazist eller rasist som inte är det, det går bra.
Men seriöst?
Eller så kan man tänka att vi tack och lov har utvecklats och numera värdesätter människors lika värde och där det inte längre är acceptabelt att kränka andra människor "för att det alltid har varit så".

Men seriöst?
Eller så kan man tänka att vi tack och lov har utvecklats och numera värdesätter människors lika värde och där det inte längre är acceptabelt att kränka andra människor "för att det alltid har varit så".
Jag har ju blivit kallad rasist här på buke, nåt jag definitivt inte är så vad ska jag göra åt det? Anmäla och hoppas på att det hamnar i en domstol? Hela det här tjaffset om vad vi kallar saker för är så larvigt och uttjatat så det finns inte men har man för mycket fritid så,,,,,,
Vissa har bestämt sig för att det är deras livsuppgift att idka vuxenuppfostran, jag är ju inte av kvinnliga könet så då är det ju extra okej att platta till mig verbalt.

När jag gick i lekis bakade vi ibland och vi hade ett speciellt recepthäfte tryckt för just skola och barn i den åldern, inte bara för vår skola utan allmänt. Däri hette negerboll just negerboll. Jag är uppvuxen med att det heter så och har aldrig reflekterat över det, förrän i vuxen ålder. Jag kan fortfarande säga fel om jag ska baka själv, men på caféer säger jag chokladboll eller pekar på det jag vill ha.

Det här var sisådär 30 år sen.

Det brukar sägas att 50-talisterna är de sista som växt upp i en tid där ordet inledningsvis var värdeneutralt
Jag är född i början på 70-talet, och under min uppväxt uppfattade jag n-ordet (i den mån det förekom) som värdeneutralt. Liksom jag är uppväxt med att det hette n-bollar, också det helt värdeneutralt. Numera har jag dock inga problem med att säga chokladbollar. :D Älskar min dotters chokladbollar - med kaffe i men inget ägg!

Lite OT och KL: vid sällsynta tillfällen när jag vill beskriva en mörkhyad person som har afrikanskt ursprung kan jag sakna det värdeneutrala n-ordet. Vad säger man istället, liksom? "Mörkhyad" stämmer ju in på en större grupp människor än de som har afrikanskt ursprung, och "afrikan" kan ju beskriva vilken som helst person som är född och uppvuxen på den afrikanska kontinenten. I USA säger man ju "afro american", men vad säger vi egentligen här? Afrosvensk?? :confused:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 393
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 497
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Relationer Osäker på var tråden passar bäst men jag tror detta är den bästa platsen. I en annan tråd dök det där med kommunikation upp. Hur man...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 718
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar