Men det har ju aaalltid hetat...

För att min pappa är en god människa som gjort mycket genom åren för att bekämpa bl a rasism. Du däremot dömer honom för en sak han gör. Du vet ingenting om honom så det är ett väldigt hårt och snabbt dömande. Påstår att han inte kan känna empati nu. Herregud.
Bara för att en människa inte delar en annan persons åsikt betyder det inte att den är ond. Uppenbarligen ser han inget rasistiskt i uttrycket heller.
Vem har sagt att han är ond eller saknar empati?

Men att han inte ser det rasistiska i uttrycket betyder ju uppenbart att han inte förstår. Eller så förstår han men skiter i det.

Det ÄR ett nedvärderande ord oavsett vad din pappa tycker.

Skulle jag ta det ur min pappas perspektiv är det ju för att han tycker att debatten är lite dum och tar för mycket fokus när det finns annat som borde få den platsen, vilket jag redan har skrivit. En motreaktion mot att det blivit så mycket hat och debatt över ett ord. Nu tänker jag inte upprepa mig själv mer.

Jag förstår faktiskt inte. Det blir ju ingen debatt om ordet om man gör den enkla justeringen i sin vokabulär att man inte använder ordet. Poff - debatt borta och man kan ägna utrymmet åt andra frågor

Din pappa för såklart göra som han vill, men framstår lite som trotsig- om han vägrar ändra sig bara för att ordet tar fokus, känns rätt så kontraproduktivt eftersom han ändå VET att det tar fokus

Varför känner du ens att du behöver försvara din pappa i det här?
Han väljer medvetet att fortsätta med ett nedsättande ord som motreaktion? Det är så löjligt så det finns inte. Snacka om brist på förmåga att sätta sig in i andra människors perspektiv.
Förmodligen vill @_CorpseBride_ försvara sin pappas ord för att ordet han kallar bollen inte behöver ha nåt med rasism att göra.
Jag tycker inte alla fall inte att det har det.
Nej, jag kommer inte säga n-boll till våra barn, utan chokladboll - vilket känns trist att behöva poängtera.

Skulle jag ta det ur min pappas perspektiv är det ju för att han tycker att debatten är lite dum och tar för mycket fokus när det finns annat som borde få den platsen, vilket jag redan har skrivit. En motreaktion mot att det blivit så mycket hat och debatt över ett ord. Nu tänker jag inte upprepa mig själv mer.

Hans motreaktion är att uttrycka sig på ett vis som av andra uppfattas rasistiskt och/eller kränkande. Det är det som inte går att förstå, särskilt om han är/säger sig vara antirasist i övrigt.

Förmodligen vill @_CorpseBride_ försvara sin pappas ord för att ordet han kallar bollen inte behöver ha nåt med rasism att göra.
Nej, jag kommer inte säga n-boll till våra barn, utan chokladboll - vilket känns trist att behöva poängtera.
Det är ju självklart inte kopplat direkt till extremrasism men det finns ett tydligt samband till rasistiska strukturer. Precis som att vår ohämställdhet mellan könen är kopplat till våld mot kvinnor på en strukturell nivå.
Rasism eller ej så är det nedvärderande.

Problemet med ordet är inte hur avsändaren avser det. Utan hur det uppfattas av mottagarna. Min pappa menar inget rasistiskt med neger. Men det upplevs rasistiskt. Vill man inte uppfattas som rasistisk byter man alltså ord. Spelar det ingen roll om man uppfattas som rasistisk fast man inte menat det så fortsätter man med ordet.

Tom min pappa har fattat det där med hur ANDRA uppfattar det...

Problemet med ordet är inte hur avsändaren avser det. Utan hur det uppfattas av mottagarna. Min pappa menar inget rasistiskt med neger. Men det upplevs rasistiskt. Vill man inte uppfattas som rasistisk byter man alltså ord. Spelar det ingen roll om man uppfattas som rasistisk fast man inte menat det så fortsätter man med ordet.

Tom min pappa har fattat det där med hur ANDRA uppfattar det...
Jag uppfattar inte just ordet n-boll som nåt rasistiskt. Alla uppfattar uppenbarligen inte de som säger så som rasister. Även om majoriteten väljer att tolka ordet son börjar på n som rasistiskt oavsett i vilket sammanhang det används.

För att min pappa är en god människa som gjort mycket genom åren för att bekämpa bl a rasism. Du däremot dömer honom för en sak han gör. Du vet ingenting om honom så det är ett väldigt hårt och snabbt dömande. Påstår att han inte kan känna empati nu. Herregud.
Bara för att en människa inte delar en annan persons åsikt betyder det inte att den är ond. Uppenbarligen ser han inget rasistiskt i uttrycket heller.

Fast det är ju inte din pappas uppgift att bestämma hur andra uppfattar det han säger. Det är mottagaren. Han får ju ta konsekvenserna som kommer genom att han använder n-ordet.

Det är ju lustigt eftersom ni nedvärderar min pappa utan att veta nånting alls. Att komma med påhopp som att han bott under en sten och inte kan förstå andra människor pga ett uttalande blir lågt. Han har gjort mycket mer mot rasism än att debattera om ett ord. Själv försöker jag att vara öppen för olika åsikter och erfarenheter men det blir inte kul att debattera när det bara blir påhopp.

Fast det är ju inte din pappas uppgift att bestämma hur andra uppfattar det han säger. Det är mottagaren. Han får ju ta konsekvenserna som kommer genom att han använder n-ordet.
Ja det får han, det har jag inte sagt något om. Vad jag ifrågasätter är att folk här sitter och dömer en människa de inte vet något om när han inte har en chans att förklara sitt perspektiv heller

Jag uppfattar inte just ordet n-boll som nåt rasistiskt. Alla uppfattar uppenbarligen inte de som säger så som rasister. Även om majoriteten väljer att tolka ordet son börjar på n som rasistiskt oavsett i vilket sammanhang det används.

Ordet neger, oavsett ändelse, anses som minst som stötande. Det är i princip alla inkl språkråd osv överens om. Sen kan man såklart välja att framhålla sin egen åsikt före det men...

Det är ju lustigt eftersom ni nedvärderar min pappa utan att veta nånting alls. Att komma med påhopp som att han bott under en sten och inte kan förstå andra människor pga ett uttalande blir lågt. Han har gjort mycket mer mot rasism än att debattera om ett ord. Själv försöker jag att vara öppen för olika åsikter och erfarenheter men det blir inte kul att debattera när det bara blir påhopp.
Det finns inte så mycket att debattera. Neger är ett nedvärderande ord och om din pappa använder det trots medvetenhet om att det uppfattas som rasistiskt så får han ju skylla sig själv.

Jag nedvärderar honom inte som person. Jag dömer hans val att uttrycka sig i det specifika exemplet. Precis som jag inte dömer min pappa som person för han säger neger, men dömer hans val att göra det.

Det är inte personen din pappa som
Är problemet, bara valet att använda vissa uttryck. Jag är helt säker på att han är en fin och trevlig person generellt. Men han uttrycker sig på ett stötande vis och jag har svårt att förstå varför han "envisas" med det. Precis som med min egen pappa.

Det finns inte så mycket att debattera. Neger är ett nedvärderande ord och om din pappa använder det trots medvetenhet om att det uppfattas som rasistiskt så får han ju skylla sig själv.
Eh ja? Men jag anser att en diskussion blir bättre när alla parter faktiskt försöker att förstå varandra. Jag omvände inga rasister genom att bara deklarera att de har fel och är rasister när jag jobbade för UNHCR. Det gjorde jag när jag fick förståelse genom att försöka förstå dem och berätta/förklara mitt perspektiv.

Jag kan förstå att ordet negerboll kan råka slinka ur munnen om man är uppfödd med att det är så det heter, och sedan kanske inte har haft bakverket i tankarna alls de senaste 30 åren. Men det är knappast den typen av människor som står på barrikaderna för sin RÄTT att kränka mörkhyade.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 397
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 502
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Relationer Osäker på var tråden passar bäst men jag tror detta är den bästa platsen. I en annan tråd dök det där med kommunikation upp. Hur man...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 718
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar