Men det har ju aaalltid hetat...

Ni får tycka vad ni vill. Jag ser fortfarande ingen mening med att bråka med min pappa om ett ord, även om jag själv tycker att det är onödigt, vi har redan haft den diskussionen och det leder ingenstans. HAN tycker att det exempelvis tog fokus för annan rasism så som SD som var när diskussionerna med chokladbollen kom. han tyckte att det var viktigare att fokusera på SD och ge dem kritik eller exempelvis diskutera rasism så som NMR. Och jag förstår hans tankegång, även om jag själv, så som jag redan skrivit tycker att det är dumt att använda n-ordet. Jag accepterar att vi har olika åsikter helt enkelt.

Ur hans perspektiv är det viktigare att strida mot våldhögern (som bland annat mördade en av hans bästa vänner på 80-talet). Jag kommer inte att tycka illa om min pappa för att han har andra tankegångar än mig. Jag kan visa förståelse för hans synpunkt utan att fullt hålla med.

Om jag använder "gubbäckel" som en fullkomligt neutral synonym till "medelålders man" får jag ju ändå vara beredd på att folk blir kränkta.

Notera att hen säger att om jag skulle säga det, dvs hen vet att det är ett nedsättande och diskriminerande beskrivning av en äldre man på och gör det därför inte.

Är det inte precis det ni gör? En gubbe är en äldre man men ni (extremfeminister) likställer det i alla möjliga sammanhang med något mycket negativt.

Vad är en extremfeminist?

Ur hans perspektiv är det viktigare att strida mot våldhögern (som bland annat mördade en av hans bästa vänner på 80-talet). Jag kommer inte att tycka illa om min pappa för att han har andra tankegångar än mig. Jag kan visa förståelse för hans synpunkt utan att fullt hålla med.

Och om han slutade säga n-boll, och alla andra med honom, skulle alla kunna fokusera på våldshögern. Så genom att vägra ändra bidrar han till att fokus hamnar på språkliga grodor.

Och om han slutade säga n-boll, och alla andra med honom, skulle alla kunna fokusera på våldshögern. Så genom att vägra ändra bidrar han till att fokus hamnar på språkliga grodor.

Förstår vad du menar, och ja, det hade varit verkligt smidigt. Det är dock svårt att få alla människor att göra en viss sak. Alla kommer alltid att ha olika åsikter, perspektiv och erfarenheter.

Vad jag ville tillägga är helt enkelt att det finns dem som använder sig av ordet n-boll som har rasistiska åsikter och där man borde ta en debatt. Men då är det också djupare än att de använder sig av ett visst ord. Sedan finns det dem som bara är lite inskränkta eller envisa men samtidigt bekämpar rasism själva. Det finns alla typer av människor. Jag satt själv och studerade just sånt här då jag läste etnologi, på vilket sett det kan vara en del i ett förtryck. Men såg också hur det lätt blir att man ställer alla mot varandra istället för att föra en diskussion om den rasism som pågår. Jag förstår dock de som strider mot att använda ordet n-boll och uppmärksammar alltid själv då andra i min omgivning använder sig av det.

Ja hörrni, vilken diskussion det blev i gruppchatten. Jag är helt mållös hur vissa vuxna människor tänker... Så här kunde det alltså låta:
"Fast varför är inte vitlök rasistiskt? Och "svennejävel" eller "viting"? Det är exakt samma sak som att vi skulle säga neger"
"Får man säga svartskalle då? För det är inte rasistiskt."
"Man får knappt sjunga nationalsången och all skit som händer här. Utlänningarna är på oss tjejer, kallar oss allt möjligt, dom söker bråk osv."
"Vitlök borde ju isåfall vara dumt att säga. Vi är ju vita, dom är svarta, Negro = svart på Spanska"

Jag påpekade att jag inte tolererar när folk uttrycker sig rasistiskt, att jag både blev chockad och besviken när jag fick höra deras åsikter. Detta är ändå personer som jag tyckt om (även fast vi inte kände varandra irl så pratade vi dagligen).

Då fick jag höra att det tydligen var jag som kränkte dom (alltså dom i chatten). Dom blev kränkta och arga för att jag sa att deras åsikter är rasistiska. För dom är verkligen inte rasister, enligt dom själva. Och deras åsikter är inte värre än invandrarna själva (sa dom).

Behöver jag säga att jag lämnat chatten för gott? :banghead::mad:

Det där med "invandrarna själva". Jag får kalla min hund för "lilla skithund". Men blir inte glad om någon annan säger samma sak om honom. Helt enkelt för att jag vet när jag säger det att det ligger kärlek i orden även om de i sak inte är snälla. Någon annan vet jag inte om de på riktigt anser han är en skithund.

Samma sak gäller ju med "din lilla n*ger". Sagt av mig som vit kan det vara lika kärleksfullt sagt som "din lilla skithund" i ex ovan. Men det kan också vara en extrem förolämpning. Mottagaren vet ej. Men när två färgade personer som har någon slags relation till varandra så känner de varandra troligen väl nog för att läsa innebörden bortom orden.

Om en färgad person säger "vilket jävla negerjobb" vet denne om den menar "vilket tråkigt slitgöra" eller om denne också (föga troligt) anser sådana jobb ska göras av färgade och inte vita. Om en vit person säger samma sak riskerar det att kunna betyda en åsikt om att sådana jobb ska göras av färgade.

Den dag en färgad man ropar "din jävla n*ger" till en främmande färgad man på gatan och denne skiner upp i ett leende och ropar "tack, och du med!"
- då kan vi icke-färgade börja använda det.

Så argumentet "men de själva använder det" är urvattnat och ett oövertänkt pseudoförsvar - oavsett om det gäller att kalla någon n-ordet, svartskalle, svenne, guling eller nåt annat

Varför lämna chatten? Om man bara omger sig med personer som tycker precis som man själv får man lätt ett ganska skevt perspektiv på saker och ting.
Skevt perspektiv?
Det låter väl som att det var de andra i chatten som hade ett minst sagt skevt perspektiv. Varför skulle TS behöva ta del av det?
Jag tycker ett lämnande i ett sånt fall är en tydlig ståndpunkt, hade gjort likadant själv.

Vad jag ville tillägga är helt enkelt att det finns dem som använder sig av ordet n-boll som har rasistiska åsikter och där man borde ta en debatt. Men då är det också djupare än att de använder sig av ett visst ord. Sedan finns det dem som bara är lite inskränkta eller envisa men samtidigt bekämpar rasism själva. Det finns alla typer av människor. Jag satt själv och studerade just sånt här då jag läste etnologi, på vilket sett det kan vara en del i ett förtryck. Men såg också hur det lätt blir att man ställer alla mot varandra istället för att föra en diskussion om den rasism som pågår. Jag förstår dock de som strider mot att använda ordet n-boll och uppmärksammar alltid själv då andra i min omgivning använder sig av det.
Alltså om man vägrar byta ut ett ord som är välkänt nedvärderande, trots att man tagit del av argumenten, då spelar det liksom ingen roll hur mycket man "bekämpar" extremrasism. Det är i de små sakerna som vi göra stora förändringar, och om folk kunde sluta nedvärdera andra av principsak skulle kanske inte den grövre rasismen ha lika stort utrymme.

Varför lämna chatten? Om man bara omger sig med personer som tycker precis som man själv får man lätt ett ganska skevt perspektiv på saker och ting.
Fast alltså det där betyder ju inte att man behöver tolerera precis vilken skit som helst i sitt privatliv. Jag tycker att det låter som att @Saeta har gett personerna i fråga rätt många chanser att förklara sitt tänk samt ändra sig, och gett sig själv många chanser att försöka begripa, men ibland är det bara inte värt det.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 393
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 497
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Relationer Osäker på var tråden passar bäst men jag tror detta är den bästa platsen. I en annan tråd dök det där med kommunikation upp. Hur man...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 718
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar