A
Anders
Området du tar upp är ett minfält, även ord som svarta och färgade kan uppfattas som rasistiska. Det finns i allmänhet ingen anledning att använda hudfärg som grund för vad man kallar människor, om man vill visa på ursprung är det rimligaste att använda varifrån personen kommer, inte hur denne ser ut.Det där med "invandrarna själva". Jag får kalla min hund för "lilla skithund". Men blir inte glad om någon annan säger samma sak om honom. Helt enkelt för att jag vet när jag säger det att det ligger kärlek i orden även om de i sak inte är snälla. Någon annan vet jag inte om de på riktigt anser han är en skithund.
Samma sak gäller ju med "din lilla n*ger". Sagt av mig som vit kan det vara lika kärleksfullt sagt som "din lilla skithund" i ex ovan. Men det kan också vara en extrem förolämpning. Mottagaren vet ej. Men när två färgade personer som har någon slags relation till varandra så känner de varandra troligen väl nog för att läsa innebörden bortom orden.
Om en färgad person säger "vilket jävla negerjobb" vet denne om den menar "vilket tråkigt slitgöra" eller om denne också (föga troligt) anser sådana jobb ska göras av färgade och inte vita. Om en vit person säger samma sak riskerar det att kunna betyda en åsikt om att sådana jobb ska göras av färgade.
Den dag en färgad man ropar "din jävla n*ger" till en främmande färgad man på gatan och denne skiner upp i ett leende och ropar "tack, och du med!"
- då kan vi icke-färgade börja använda det.
Så argumentet "men de själva använder det" är urvattnat och ett oövertänkt pseudoförsvar - oavsett om det gäller att kalla någon n-ordet, svartskalle, svenne, guling eller nåt annat