Det var i Pluras kök som han började babbla om att homosexualitet är en avvikelse:
Måns: ”Jag tror att mannen föds med en automatisk dragningskraft till honan. Och kvinnan likaså. Så måste det väl vara någonstans.”
Miriam Bryant: "Så du menar att homosexualitet är en avvikelse?”.
Måns: ”Ja, det menar jag. Jag menar inte att det är något fel över huvud taget. Men det naturliga är ju att det är en man och kvinna som gör barn ihop. Och därmed får hela arten att fortplantas”
Bra skyddad med "det är inte fel, men .." Jag antar att han menar på att homosexualitet är mindre vanligt, men det låter väldigt mycket som att det är onormalt beteende. När han sedan blev konfronterad förtydligade han det med att "det är inte lika naturligt för de gör inte barn ihop".
Jag skulle också vara olycklig om jag råkade släppa ur mig sådant på fyllan, men det skulle inte betyda att jag inte menar det - bara att jag var ledsen över att ha uttryckt mig enormt klantigt. Uttalandet kommer väl inte från ingenstans men samtidigt kan väl bara han veta precis vad han menade. Jag tyckte i alla fall att uttalandet var extremt obehagligt att höra.