Medryttare

Hade nog inte betalat 900kr i veckan för att rida en häst 2ggr i veckan. Inte ens en så bra häst. Men dte beror ju på hur du vill ha det.

Vill du ha en medrytatre som kommer och rider hästen 2ggr/vecka och typ tränar hästen åt dej?

Eller en som verkligen ställer upp i vått och torrt. Bra hälp vid tävlingar,som ställer upp om dte skulle bli en del extra jobb/kostnader?

Jag vet vissa som betalar typ 800kr och rider 2ggr i veckan endast för att ha chans att träna mera skiter sen i både ägare och häst i övrigt. Det är tryggt och bra om man som ägare vill att hästen ska bli bra tränad och inte ha nån hjälp.

Sen vet jag en tjej hon har 2ggr i veckan samt var tredje helg. Hon betalar 200kr. Men som när hästen blev skadad och behövdes ses till 3ggr/dag ställde hon upp och tog typ en tredjedel av jobbet. Samt stöttade ägaren lite ekonomiskt. Dom hjälpsåt med att köpa in typ extra foder som vitaminer också. Och hon ställer verkligen upp. men kräver då att få vara med hästen mer än 2ggr/vecka.

Men personligen skulle jag inte betala så mycket. Och aldrig kräva dte av en medryttare heller. Skulle nog inte ta betalt alls men skulle jag dte så skulle de ligag på typ 300kr

Jag har snarare märkt att det är de som betalar för sig som verkligen tar ansvar och ställer upp (förutom min nuvarande medryttare nu då som är en pärla - trots att hon rider sällan).

Sedan tror jag ofta det är vi hästägare som under en period vill bli medryttare som tycker 900 kr för ett välutbildat halvblod är rena drömmen jämförsvis med vad vi betalar för våra egna "underverk". :crazy: Själv betalar jag ungefär 7000kr/mån för min häst - då känns 900kr för två dagar på en Bättre häst som rena rea-fyndet. :D

jag hade inte kunnat tänka mig att betala så mycket, men det är ju för att jag inte har råd.

att man får träna är ju bra, men hade jag betalat 900 hade jag nog inte haft råd att betala träning också..

men du märker ju som sagt om någon nappar.

jag har blivit erbjuden att rida ut en häst 2 dgr/v för 900 och det tycker jag är på tok för mycket.. för bara uteridning.

Det här med att de som betalar för sig är de som verkligen tar ansvar och ställer upp håller jag inte med om :confused:

Jag betalar inget för att få rida min medryttarhäst men ändå ställer jag upp till 100%. Jag tror inte man kan betala någon för att vara ansvarsfull, ansvar är något man själv känner :)
Vissa människor är ansvarsfulla, andra inte :smirk:

:banana:

Oj 7000 själv kostar min häst mej ungefär 2000 i månaden. Då inräknat stallplats:300kr,foder,strö,hovslagare,ridanläggningskort 200/månad.

Betalar jätte billig stallhyra trots drömstället. 50meter till 2 ridhus,2 paddockar,2 gräsbanor,terrängbana och fina skogsstigar. Busshållsplats ca:15 meter från stallet där bussar till stan går varje halvtimma.=) Lyckligt lottad jag.=)

När jag hade medryttare räknade jag ut hur mycket han kostade per dag och tog det ggr 2 (hon hade honom 2 dagar i veckan).

Om man tar betalt eller ej beror ju lite på varför man har en medryttare också. Det kan ju vara pga att man behöver extra inkomst och hade haft hästen själv om man hade haft råd.

M.

Om en hästägare tar betalt så tar han/hon betalt för att hon behöver hjälp med kostnaderna, för att h*n inte har råd att betala själv, eller behöver lite tillökning.

Skulle jag ha häst och hade råd skulle jag itne ta betalt för att nån hjälpte mig att mocka o rida

*lånar en knapp i mängden*

Jag är hästägare, har en medryttare som med tiden också blivit min bästa vän och jag är lyckligt lottad, hon ställer upp i vått och torrt, för både mig och hästen, betalar en summa varje månad men hjälper också ofta till med extra inköp som vitaminer, utrustning och stalljourer.
Jag tror inte alls hon har någonting emot det, iaf inte när vi pratat om det, hon har tillgång till hästen när hon själv vill, vi är ofta nere och tränar tillsammans och jag hoppas och tror hon får ut så mycket som hon själv vill av det.

Min allmänna tanke om medryttare och betalning är att allt kostar, att ha häst, att rida på ridskola, att hyra häst.
Alternativet till att vara medryttare är att hitta nån ridskola och hyra häst per timme, vilket i de flesta fall hamnar på runt 150kr i TIMMEN, och då har du inga möjligheter att styra över vad du gör och hur du rider, hur hästen rids i vanliga fall etc.

De flesta som är medryttare är det för att dom av någon anledning inte vill/kan ha egen häst men ändå vill rida, antingen för att utvecklas eller för avslappning.
Oavsett motivet, hade de inte varit medryttare hade de fått betala dyra pengar till ett företag/förening för att få tillgång till häst, alternativt köpa egen.

Har dessutom själv varit medryttare många gånger, både samtidigt som jag haft egen häst och varit utan. Man måste skilja på att rycka in som stallhjälp/motionshjälp/träningshjälp och att få tillgång till någonting man SJÄLV vill ha ut något av.

Jag tycker inte man borde ta betalt eftersom det är DU som tjänar på att hon hjälper dig...Om det ska förekomma betalning tycker jag att du ska betala henne

Tycker 900:- låter som alldeles för mycket om man jämför med hur mycket du själv betalar för boxplats och skoning. Tycker generellt sätt inte att en medryttare ska stå och betala mer för ett enstaka ridpass än vad en ridlektion på ridskolan kostar, där man bor.

Tycker du ska plussa ihop kostnaderna och dela på antalet ridpass som medryttaren får rida under en månad. Ev. t.o.m minska lite grann också för den delen..

Då kanske du kommer fram till en relativ kostnad och då tycker jag ändå att din medryttare ska ha ganska mycket frihet och mestadels få träna hoppning och dressyr på banan om h*n nu känner för det. Även ha möjlighet att åka i väg och träna för instruktör också och ev. även tävla en del men stå för alla träningar och tävlingskostnader på egen hand.

Dessutom bör då hästen vara en relativt välriden allroundhäst, trevlig och snäll.

Dessutom bör ridmöjligheterna vara goda tycker jag. Åtminstone så att man har möjlighet att kunna hoppa och dressyra på en bra bana med goda möjligheter till att ta sig ut i skogen.

Om det inte finns ridhus bör kostnaderna dessutom vara Ännu lägre under vinterhalvåret när vädret kan vara dåligt och
medryttaren inte har chansen att utnyttja hästen till fullo
pga. väderleken.

Tycker inte du ska ta ut mer pengar, speciellt inte om det är DU som behöver hjälp med hästen. Har du bara en häst som ska lunka i skogen dessutom, ska medryttaren knappt inte betala några kronor alls tycker jag..

Har själv hjälpt en tjej som varit gravid. Hjälpte till en hel del i stallet med div. fodringar, in och utsläpp. Ibland under hela helger. Även mockade åt flera 3-4 hästar ibland (varav 2 unghästar, eller ja den ena under inridning)
och så red jag två stycken andra.

Detta fungerade mycket bra ansåg jag. Jag fick ut mycket genom att rida hästarna, speciellt den ena som var utb. MSV
dressyr, men så hjälpte jag även till en hel del. Tror hon tyckte det fungerade bra för båda parterna, tyckte i alla fall jag. Men jag var med och "tävlade" (klubbtävling) en gång på en den andra av ortens ridklubbar. Och då skjutsade hon dit honom och hon hjälpte mig även lite med min ridning emellanåt. Men så var det enda gången.

Hade vissa bestämda dagar då jag longerade och ibland så löshoppade vi i istället för att jag red. Och den första tiden red hon också. Men jag red ändå kanske ca 6 ggr i veckan, fast vissa dagarna red jag alltså båda hästarna då.. så jag kanske red typ 4 ggr i veckan egentligen..

Jag hade förut betalande medryttare. Hon betalade 800kr/mån för två dagar i veckan och fick då rida ut, träna osv. Som sin egen eller hur man ska säga (det blir det ju aldrig men inga konstiga restriktioner).

Då hade jag en stallhyra på 2700kr/mån tror jag. (Noll koll för jag jobbade av stallhyran, fick det redovisat varje månad men jag tror att det var det).

I Stockholm med tillgång till belyst ridbana och massor av skog men inte direkt ridhus. Välutbildad Dponny.

:D Skön inställning. Undrar hur många det är som blir medryttare på totala främlingars hästar för att vara snälla och göra någon en tjänst.

Allt i livet kostar - framför allt hästsport. En välutbildad, lättriden häst med bra träningsmöjligheter är rena drömmen - och hade jag tid skulle jag gärna betala 900kr utöver mina egna kostnader för att få lov att slita på någon annans häst.

Inbillar mig nämligen inte vara en så skicklig ryttare att jag kan bidra och "hjälpa" någon som lämnat nybörjarstadiet bakom sig.

Hittar man däremot en medryttare som rider bättre än en själv, och som därmed utbildar hästen åt en skulle jag inte ta betalt. Visserligen tar jag inte betalt idag heller, trots en hyfsat trevlig häst, fria händer, tillgång till både paddock och ridhus osv - men det beror mest på att min medryttare ställt upp i vått och torrt när hästen varit skadad (under lååång tid) och därmed gjort sig förtjänt av att få "lyxrida" lite. :)

Under sommaren är det ju dessutom inget jobb med hästen mer än att borsta och sadla - så något mer än ridningen behövs ju inte göras.

Jag är själv medryttare 2 dgr/v och betalar 600 kr/mån.(Har varit det i 3 år för samma häst.) :banana: Stallet ligger i Stockholm och jag får ha hästen som "min egen" de dagar jag har henne. Hästens ägare har räknat vad hon kostar i månaden och delat det på antal dagar jag har henne. Jag får träna och gå på kurser med hästen när jag vill. Ägaren ser det mer som att vi "äger hästen tillsammans" med allt vad det innebär. Jag ställer upp med stallpass,höinlastning mm när det behövs. Jag tycker att det är ett bra sätt att "dela" häst med. Skulle jag bara få "skogsrida" med hästen skulle jag inte betala något. :crazy:Huvudsaken är att det känns bra för båda parter. Lycka till!

Jag förstår hur du tänker, men om det nu är så dyrt att ha egen häst och vill ha en medryttare som delar på kostnaderna tycker jag inte att man ska ha egen häst, det är ett ansvar man tar som hästägare att kunna betala sin häst själv, annars ska man inte skaffa sig en häst eller så byter man till en billigar stallplats.
Det är som dem här hästägarna som ha skötare åt sina hästar och skötarna får bara mocka och borsta och om de nu är riktigt duktiga så kan dem få skritta av hästen efter ägaren ridit :crazy:

Stallhyran i mitt stall är ca 2.000;- eftersom man köper mat själv.

Jag rider hästen mellan 3-5 dagar i veckan och betalar 500;-

Nu har jag visserligen ingen skötare på min häst - men vad är det för fel på det?

Det är ju inte direkt så att man tvingar någon. Jag började själv min bana mot egen häst som skötare - både på ridskolehäst och privat, och jag var världens lyckligaste när jag fick borsta, kela, promenera med och någon gång sitta upp och skritta av eller fram. Dessutom lärde jag mig MASSOR.

Förstår inte varför alla hästlösa idag verkar vilja få allt serverat från Day One. Många med mig har "jobbat vår väg upp", börjat som icke-ridande skötare och sedan fått mer och mer förtroende. Inte gastade vi om att vi blev utnyttjade, för vi fick ju en möjlighet att vara med de djur vi älskade mest. Belöning nog - och inte sjutton är det Tråkigt att borsta och mocka när man är ung och älskar hästar. Jag var riktigt besviken de gånger jag kom till stallet och ägaren redan mockat... :D

Jag har alltid fått betala och tycker det är helt ok, men det har varit billigare än ridskolepriserna iaf.
Min medryttare var bestämd att betala 40kr/gång, men jag tycker ibland att hon slipper, om hon bara skrittat en sväng tex. Har hon fått ut något av ridningen får hon betala, tex om jag har haft lektion för henne.
Min häst är medelduktig, men är lite svår, så hon får tex inte hoppa eftersom hon inte är i balans och drar honom i munnen+ att han sticker med henne, så det är för farligt.
Generellt sett är det mer värt att betala för att rida en välutbildad häst.
Häromkring där jag bor är 900 kr alldeles för mycket, men i tex stockhomsområdet tror jag inte att det är så farligt, det blir... (ta fram miniräknare :D) 112,50 varje gång h*n rider. Jämför det med närliggande ridskolor och se till att bli billigare. För en såpass stor kostnad skulle jag som medryttare vilja träna lite och så, inte bara skogsridning!!!!

Jag bor i Stockholmstrakten och har varit medryttare på flera olika typer av hästar. I de flesta fallen har jag utbildat hästen och således inte behövt betala så mycket. Jag betalar nu 300 kr/månad för två-tre gånger i veckan på en outbildad travare som jag rider till. Jag tar ett stort ansvar och behöver därför inte betala så mycket. Din häst verkar vara välutbildad och ha kapacitet för mer, därför tycker jag att det verkar rimligt med 800 kr/månad. Då är det lättare att dra av på priset om medryttaren inte får rida någon gång en månad (pga skada el liknande).

Jag tycker att om man får betala mycket så ska man inte behöva göra massa slitjobb när man är i stallet. Jag red en läromästare förut och betalade 100 kr/gång. Men allt arbete runt omkring (mocka, göra mat, smörja sadel och träns, tvätta benskydd osv) tog 2 timmar och jag fick inte så mycket tid över till ridningen :( Om jag ska betala mycket i avgift så vill jag inte behöva ägna massa tid åt stallarbete.

Så, 800 kr/månad för 2ggr/vecka låter bra, förutsatt att medryttaren inte behöver ta stallpass (om ni har det i ert stall). Lycka till! :)

Jag håller med Jose, kolla vad de tar ut av sina. Klart man kan tänka sig som medis att betala lite (vi som haft egna hästar vet att det inte precis är gratis). Jag skulle kunna tänka mig att betala en fast summa (dock inte 900 kr i månaden eftersom jag är student, det vore ekonomiskt självmord) samt betala min egen träning. Det är ju en balansgång det där vad man kan betala.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 734
Senast: SwedEmB
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 779
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 367
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV