Måste man ha fler barn?

Sv: Måste man ha fler barn?

Tack för alla svar. :bow:
Ni är kloka som vanligt.
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Nu är ju jag inte förälder själv, utan gästspelar bara här inne lite ibland. Men jag tycker absolut inte att man behöver skaffa mer än ett barn, om man inte vill det. Känner du att du mådde så dåligt av den första graviditeten så förstår jag dig fullständigt att du tvekar. Samtidigt förstår jag ju att din sambo kanske vill ha fler, men ni har ju faktiskt en dotter, eller hur?

Man behöver inte alls bli odräglig heller bara för att man är ensambarn. Jag känner ensambarn som både är helt pestigt bortskämda och ensambarn som är helt fantastiskt trevliga och väluppfostrade. Det är ju lite upp till föräldrarna hur man vill att ens barn ska uppföra sig bland andra.

Är själv uppvuxen med tre småsykon, det är 1 år och 10 månader mellan mig och min äldsta lillebror, vi har bråkat oss igenom hela vår uppväxt. Men däremot har jag väldigt fin kontakt och gemenskap med min andra lillebror som är 14 och min syster som är 12.
Det jag vill säga med det är att ett barn kan ha bra gemenskap med sitt syskon även om åldersskillnaden är lite större. Även om du kommer på om några år att du kanske vill ha ett barn till så blir det lika mycket ett syskon för Nikki som om syskonet skulle komma nu.

Själv är jag livrädd för foglossningar och att det ska leda till att jag inte ska kunna rida osv. Ändå vill jag ha barn inom en nära framtid, men jag tror bara jag ska skaffa ett. Och i så fall vänta kanske sex-sju år och se om jag vill ha ett till. Sen.

Lycka till i alla fall och hoppas att det löser sig för er!
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Jag känner igen det där! En del tror att man vill ha tätt osv. Folk runt om tom nyfikna grannar. :mad:
Varför ska man behöva ha tätt mellan barnen. Jag kommer att vänta till lilltösen är minst tre år. Har lite att fixa till innan nästa och efter den vill jag gärna ha ytterligare ett. Visst min sambo kommer vara över 45 vid sista, men det får gå. Hade det varit för ett par år sedan hade det varit otänkbart men det krävdes mycket tänkande för att tänka om och hitta rätt. Men jag har fortfarande skamsen känslor då att barnet kommer ha föräldrar i pensionärs ålder när den tar studenten och att vi kanske missar när det yngsta då får barn.
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Min dotter fyller 1 år om ett par veckor och redan börjar folk undra lite smått om det är någon tvåa planerad i framtiden.
Jag vet att min sambo vill ha fler barn, iallafall ett till, gärna flera.
Men jag vill inte!

Jasså så det är snart dags för "syskon frågor"?!
Själv vet jag inte hur jag vill, har alltid tänkt 2 barn, men är det jag som vill eller är det "normen" som säger åt mig? Du ska ha två barn.

Om du känner att: Nej jag vill inte ha fler, så är det helt ok både att känna så och att nöja sig med ett barn.

// Smulu med dotter på snart ett år.
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Jag har läst hela tråden och får många tankar.
Dels att du är så ung - du hinner med att skaffa flera barn i säkert 15 år till om du skulle ångra dig.
Och dels att du och din sambo verkar att ha ett komplicerat förhållande.

Man sätter inte en sådan press på en 22-åring.
Det är ohyffsat när man är så vuxen som han är.
Och man är bra inskränkt om man tror att det måste vara de egna generna.

Barn är barn och man formar dem under deras uppväxt - det är inte gener det handlar om där.

Dock är jag ensambarn och skulle mått bra av att ha ett syskon.
Men min mamma har inte den känslomässiga kapaciteten att dela upp mellan flera än en person i taget så det hade blivit en katastrof.
Min mormor hade också den egenskapen och min mamma och hennes 3 syskon kan inte ens vistas i samma rum.

Själv så har jag 3 barn.
Dessa har jag fått när jag var 30, 34 och 40 år.
Så du har ju faktiskt oändligt med tid till detta sedan om du skulle ångra dig.

Ett barn i taget är faktiskt ganska så behagligt.

Vad gäller kroppen så åldras den i alla fall även utan graviditeter, så det där kommer man över senare.
Och då så spelar det inte längre så stor roll.
Det tar dock längre tid för kroppen att komma igen ju äldre som man blir.

Jag tycker att du skall vila i att det är bra och trevligt i livet nu och lämna frågan om flera barn till framtiden.
Din sambo kan få barn tills att han är 60 eller mera så han skall faktiskt inte tjata.
Om han vore uppåt 50 så skulle jag förstå om han tyckte att tiden var knapp, men han är ju bara 37 och fortfarande i en bra ålder om 10 år.
Så du kan väl svara att du skall tänka på saken om nr 2 och att du skall överväga att kanske skaffa flera inom de närmaste 18 åren.
Varför har alla så bråttom?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 628
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 669
Senast: MML
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 906
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?

Omröstningar

Tillbaka
Upp