Måste man ha fler barn?

Sv: Måste man ha fler barn?

Nejnejnej så klart måste man inte ha fler barn och man ska heller inte behöva försvara sig. Inte ställer vi frågor om barn till dem inte verkar kunna få? :crazy:
Jag hade en svärfar som var istadig om detta med fler barn, men jag vägrade diskutera med honom, jag ska väl inte behöva förklara varför vi nöjde oss med ett? :mad:

Nej det är sant. Det är också en grej jag lär få tampas med. Min egen familj kan nog acceptera om jag inte vill ha fler, men sambons familj kanske inte tar det lika lätt. Fast då får jag väl göra som jag brukar; nicka och hålla med och sen ändå göra som jag vill :devil:
 
Sv: Måste man ha fler barn?

För det första behöver du inte bestämma det här nu! Du är ju ung som sagt och har all tid i världen på dig, och pappan behöver väl inte stressa heller?
Bästa svaret på frågan är att säga: Nej inte just nu i alla fall.

Jag ska snart få mitt andra barn, mitt första är 3,5år och det känns helt perfekt att ha väntat tills nu med att ge henne ett syskon.

Jag var deprimerad under hennes första år och fick sedan behandling (medicin) mot det. Skillnaden var som natt och dag!!!!!

Den här gången har jag varit noga med att ordna professionell hjälp, jag har fått mkt stöd från MVC och har nu en psykoterapeut som jag ska prata med regelbundet både nu i slutet av graviditeten och efteråt.

Det gör att jag känner mig trygg i att jag inte kommer behöva ha det lika pestigt den här föräldraledigheten som förra.

Angående amningen så måste man faktiskt inte amma. Eller iaf inte helamma! Jag har helt enkelt bestämt att min man kommer få ta ett nattmål och ge antingen ersättning eller om jag kan pumpa ur. Detta för att jag ska få sova längre i sträck och vara en bättre mamma på dagarna.

Dessutom kommer jag inte behöva känna mig stressad i stallet, där jag liksom du har ett andningshål, för om bebisen är van att dricka ersättning då och då så behöver jag inte vara orolig för att den ska bli hysteriskt hungrig just när boobisarna är är borta:angel:

Tack för din berättelse.
Jag känner nu i efterhand att jag var dum som inte bad om hjälp, men jag tänkte ungefär att "Det är nog såhär det ska vara" och så skyllde jag allt på hormonerna. Att man skulle må så dåligt när man var homonpåverkad.
Skulle jag nu skaffa fler barn i framtiden så skulle jag nog precis som du, se till att ha hjälp till hands redan innan.

Vi pumpade ur till Nikki redan från början. Sambon gav 1-2 mål om dagen varav ett oftast på natten, så jag led aldrig av någon sömnbrist eller så. Däremot tror jag det var hela grejen runtomkring, att det kladdade, att jag kände mig som en ballong, att jag var en mjölkko..
Som tur var så slutade Nikki självmant att amma när hon var 5 månader.
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Nej det måste du inte!!
Jag sitter i samma sits som du, jag vill inte ha ett barn ( inte min man heller) till av flera andleningar.
tex, jag vågar inte gå igenom en förlossning till, jag hatade att amma, jag mådde skit första året, blev lite bättre efter jag slutade amma, men det tog några månader till innan jag kom i fas.
Sen har vi haft jätte problem med sömnen, vår dotter blir snart två och har fortfarande inte sovit en hel natt, jo en gång när hon var tre månader, då sov hon 10 timmar. Nu sover hon max 4 i stöten sen vaknar hon och är orolig en timme innan hon somnar igen. DET är jätte jobbigt, jag skulle så gärna vilja sova en hel natt utan att bli störd.

Du kommer alltid får den frågan, jag får den hela tiden, nu har jag börjat svara att det har dom inte med att göra, det bestämmer jag och min man, ingen annan.

Kram
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Jag har tre barn och mellan ett och två är det sex år. Jag tyckte det var jobbigt att vara gravid, mådde konstant illa, gick ner 18 kilo under graviditeten. Hade på slutet jobbigt med foglossning och fick sedan en mardrömsförlossning som slutade med ett katastrofsnitt.
Hatade att ligga på BB, har inget att prata om med gardin- och fönsterputsarkvinnor.
Skrev ut mig själv efter fem dagar eftersom man på den tiden skulle ligga minst 10 dagar efter ett snitt.
Mådde dock bra sen jag väl kom hem till min egen värld. Ammningen fungerade i tre veckor sen la jag ner det projektet, hatade det.
Alla dessa upplevelser gjorde att jag nogsamt käkade mina piller:)
Det blev dock en tvåa och allt var annorlunda utom illamåendet! Jag kunde ställa egna krav slapp BB där alla negativa saker fanns och fick utan diskussioner ett planerat snitt. Laddade som tusan när jag på fjärde dagens morgon talade om att jag tänkte åka hem den dagen - går fint jag ska ordna med utskrivningspapperen:eek: Helammade i 6 månader.
Så vi slog till på en tredje också! Illamåendet förföljde mig även denna gång, dessutom gömde sig bebisen bakom mina revben så jag fick lunginflammation hela tiden. Denna gång fick jag också foglossningar i slutet.
Vad jag vill med denna berättelse är att tala om att ingen graviditet är den andra lik och att man efter första barnet skaffat sig erfarenheter som gör att man kan ställa andra krav och inte upplever saker på samma vis.
Man ska inte låta gamla upplevelser styra en, man kan förlora på det.

Ja det har du helt rätt i. Det säger min mamma också (som har tre barn) att ingen graviditet eller förlossning vr den andra lik. Jag tänker ibland att "Det blir kanske bättre nästa gång" Men om inte? Som jag skrev i första inlägget, vad tusan gör jag om jag skullebli sängliggande?
Har problem med fogarna fortfarande och jag känne ingen brinnande längtan av att påfresta dom ännu mer.. :crazy:
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Nej det måste du inte!!
Jag sitter i samma sits som du, jag vill inte ha ett barn ( inte min man heller) till av flera andleningar.
tex, jag vågar inte gå igenom en förlossning till, jag hatade att amma, jag mådde skit första året, blev lite bättre efter jag slutade amma, men det tog några månader till innan jag kom i fas.
Sen har vi haft jätte problem med sömnen, vår dotter blir snart två och har fortfarande inte sovit en hel natt, jo en gång när hon var tre månader, då sov hon 10 timmar. Nu sover hon max 4 i stöten sen vaknar hon och är orolig en timme innan hon somnar igen. DET är jätte jobbigt, jag skulle så gärna vilja sova en hel natt utan att bli störd.

Du kommer alltid får den frågan, jag får den hela tiden, nu har jag börjat svara att det har dom inte med att göra, det bestämmer jag och min man, ingen annan.

Kram


Ja jag vet ju att ni haft det besvärligt. Ändå skönt att du och din man är av samma åsikt.
Jag kan bli så irriterad på folk som är så osmidiga och frågar "När kommer tvåan då?" Tänk om det nu vore så att man inte kunde bli gravid igen för att man fått någon komlikation eller så. Hur roligt hade det varit att höra det hela tiden? Och oavsett vilken anledning man har så tycker jag att man borde få vara ifred med den.

Kram!
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Jadu. Jag hatade att vara gravid, hatade alla gullegull kommentarer om hur underbart det var med bebisar. Jag hade en förlossning från helvetet. Lillen fick 3-månaders kolik. Jag led av både ångest och depression under grav + första året. Och nej, jag ville absolut inte ha mer barn, fler foglossningar, fler förlossningar, skrikiga nätter osv...

Men nu då knodd snart blir fem känns det som att jag kanske vill ha en till. För nu saknar jag de fina bitarna med en liten bebis i huset. Men resonerar lite som fd. filiduttan; de ska gärna gå att beställa via postorder :D

Min son vill ha ett litet syskon. I ett reportage hade han frågat om man måste äta upp all mat på tallriken för att få en lillasyster. Dagarna efteråt i skolan var det många som undrade när nummer två skulle komma och om jag var gravid. Eftersom jag då inte hunnit läsa artikeln förnekade jag bestämt att fler barn skulle det inte bli. Blev lite stött också av detta med att man "måste" skaffa fler barn. De skaffar man när man känner att man har den längtan efter och kärlek man kan bjuda dem. Inte skaffa för att andra ska bli nöjda.
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Ja men visst är det så. Det spelar liksom ingen roll att han är superpappan nummer 1 som har varit uppe om nätterna, låtit mig ha mycket egentid osv.. Det är ändå jag som måste "ge upp" 9 månader av mitt liv till att bära barnet, det är jag som "förstör" min kropp..

Det är förresten också en stor del, även om det säkert låter hur ytligt som helst; men jag vill inte förstöra min kropp mera. Nu efter ett barn så har jag hängbröst och bristningar på höfterna. Viserligen är dom bleknade nu, men dom finns där iallafall. Jag mår så sjukt dåligt över min kropp att jag inte tål titta på mig själv. När sambon säger att han tycker jag är snygg eller sexig så börjar jag antingen att gråta för att jag vet att det inte är sant, eller så blir jag arg för jag tror han ljuger.

Fast där tycker jag att du ska tänka om :)
Jag har 14 år mellan barn nr 2 och 3 och bara 1 år mellan 3 och 4 plus att jag är 40. Min kropp var ju helt återställd förutom en och annan bristning som bleknat. men efter de sista har jag inte ta tag i vikten och tuttarna jag alltid varit så stolt över har börjat hänga lite :p MEN jag tror på sambon när han säger att jag är sexig för de menar det.
Vi har haft det värdefullaste de har i vår kropp och tror inte att de ser det vi ser, alltså hängtuttar och randig mage utan den kropp som burit fram nåt fint.
Tror vi tjejer kan vara så hårda mot varandra och oss själva när det gäller kroppen. Säger de att man är sexig så klart man är :D och säger de att man är snygg så är man det helt enkelt :D

Sen har min sambo gått upp 20 kg sen vi träffades och han har inte haft 2 bebisar i magen. Och jag tycker han ser bättre ut nu. Ljuger jag då? :d
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Ja jag vet ju att ni haft det besvärligt. Ändå skönt att du och din man är av samma åsikt.
Jag kan bli så irriterad på folk som är så osmidiga och frågar "När kommer tvåan då?" Tänk om det nu vore så att man inte kunde bli gravid igen för att man fått någon komlikation eller så. Hur roligt hade det varit att höra det hela tiden? Och oavsett vilken anledning man har så tycker jag att man borde få vara ifred med den.

Kram!

Exakt, tycker det är grymt att ställa en sån fårga, jag har några vänner osm varit gifta i två snart tre år och dom får hela tiden frågan när dom ska skaffa barn, Dom vill men inte än.
Sen har jag några andra kompisar som försökt ett bra tag, där mannen har genogått operatinon för han hade torerade teskilkar, dom blir också väldigt sårade när folk fårgar, sen kan det ju faktiskt vara så att man inte kalara av att producera pga stress.. men det tänker ingen på när dom slänger ur sej frågan...

Kram
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Fast där tycker jag att du ska tänka om :)
Jag har 14 år mellan barn nr 2 och 3 och bara 1 år mellan 3 och 4 plus att jag är 40. Min kropp var ju helt återställd förutom en och annan bristning som bleknat. men efter de sista har jag inte ta tag i vikten och tuttarna jag alltid varit så stolt över har börjat hänga lite :p MEN jag tror på sambon när han säger att jag är sexig för de menar det.
Vi har haft det värdefullaste de har i vår kropp och tror inte att de ser det vi ser, alltså hängtuttar och randig mage utan den kropp som burit fram nåt fint.
Tror vi tjejer kan vara så hårda mot varandra och oss själva när det gäller kroppen. Säger de att man är sexig så klart man är :D och säger de att man är snygg så är man det helt enkelt :D

Sen har min sambo gått upp 20 kg sen vi träffades och han har inte haft 2 bebisar i magen. Och jag tycker han ser bättre ut nu. Ljuger jag då? :d

Vet inte... Gör du? ;)

Men seriöst. Önskar jag kunde inleda med "vi yngre tjejer", men jag är inte ung... Hur som helst, då jag var ung (vilken klysha) så satt fortfarande det där hiskeliga idealet kvar att kroppen skulle vara slank och fri från "skavanker" såsom bristningar på bröst och dessutom "Freddy Kreuger-mage" som någon (o)vänlig själ döpt efter graviditetsmagen till.
Man skulle vara smal, felfri, inte ha valkar vare sig på magen eller, hemska tanke, på ryggen :eek:
Att efter en graviditet gått upp ett ton (som en del beskriver det) gör ju att kroppen behöver tid för återhämtning. Man måste helt enkelt se snygg och smärt ut á la Angelina Jolie efter x antal förlossningar av rädsla att inte bli accepterad av samhället på beachen.

Alltså... Jag förstår att unga tjejer tänker på sin kropp och har en form av ångest över vad som kan hända med den. Jag var sån. Men hur mycket jag än hatade åsynen av bristningar och hela graviditetshistorien så var det värt det. Jag lärde mig sen att kärleken till mitt lilla barn var värt mer än att se sexig ut i en bikini. Och är det nån som inte klarar se mina bristningar eller valkar, vänd då bort huvudet eller blunda.
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Nä, jag ljuger inte :D Min sambo är 1.95 och 95 kg på honom är bara snyggt

Jo, men så är det ju. Innan jag fick de sista 2 småskruttarna hade jag snygg kropp och älskade att köpa kläder mm. Men nu känns det som att det mest var ytlig lycka. Min 2 små är det bästa som hänt mej då jag inte trodde jag kunde få fler. Så några ränder och valkar till gör inget. Hellre dem och mina skruttar än tvärtom :)
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Jag kan lätt känna igen mig ang kroppen (är 24 år ung), jag avskyr min sen jag fick barn 2005. Grymma bristningar på mage, lår, höfter you name it! 36 kg i viktökning var inte heller nån "hit" och foglossningen....
Blev sjukskriven från jobbet redan in i 4:e månaden, jag som var helt inställd på att jobba till strax före förlossning.
Så att ha vart en snygg & stark snärta på 58 kg till dagens läge ; heffaklump på stadiga 80 kg är f-n ingen höjdare. Har visserligen börjat återfå min styrka men dessa handtag, E-kupa ist för min älskade C-kupa och den sladdriga magen.. HUA!

Och nej, jag vill inte ha fler barn i dagsläget. Mår prima för dagen , tagit mig egentid dryga 60 mil bort från sambo & sonen på 20 veckor ( utbildning ) ,trodde det skulle bli ett h-ete men icke *peppar peppar*.
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Det är förresten också en stor del, även om det säkert låter hur ytligt som helst; men jag vill inte förstöra min kropp mera. Nu efter ett barn så har jag hängbröst och bristningar på höfterna. Viserligen är dom bleknade nu, men dom finns där iallafall. Jag mår så sjukt dåligt över min kropp att jag inte tål titta på mig själv. När sambon säger att han tycker jag är snygg eller sexig så börjar jag antingen att gråta för att jag vet att det inte är sant, eller så blir jag arg för jag tror han ljuger.
Fler har kommenterat det, men min erfarenhet är att det inte blir fler bristningar eller mer häng på brösten för att man gör om det fler gånger. Mina bristningar från första graviditeten är fortfarande bleka, trots att de är fullt uttöjda nu igen. OM jag letar med lupp kan jag möjlighen hitta att någon av dem har utökats med 2-3 mm på längden nu, men det spelar ingen roll i det stora hela - randig och rutig är jag ändå.
(inne på nr 4 nu)

Däremot är det Du och ingen annan som ska avgöra ifall du ska vara gravid fler gånger.
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Jag känner igen mig oerhört i dig. Jag vill gärna ha fler barn, men jag vill absolut inte vara gravid igen. Hade visserligen en ganska lätt graviditet fysiskt sätt, men jag har nog aldrig mått så dåligt, och aldrig mått så dåligt över att må så dåligt. Klarade inte av för omgivningen att erkänna att jag mådde dåligt av graviditeten, det var ju indirekt att säga att jag mådde dåligt av min dotter!

bristningar på höfterna. Viserligen är dom bleknade nu, men dom finns där iallafall. Jag mår så sjukt dåligt över min kropp att jag inte tål titta på mig själv. När sambon säger att han tycker jag är snygg eller sexig så börjar jag antingen att gråta för att jag vet att det inte är sant, eller så blir jag arg för jag tror han ljuger.

Skriver under på vartenda ord.

Och nej, men behöver inte skaffa flera barn :D;):bow:
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Man behöver verkligen inte skaffa fler barn, speciellt inte för att det första barnet ska få syskon eller för att omgivningen tycker det.
Sen är det jättebra om du väntar pga dina foglossningar, för de lär inte bli bättre om du skaffar tätt. Du är bara 22 år och har mååååånga år på dig att skaffa barn. Jag skaffade min sista när jag var 31 och då är det 8 år mellan nr 3 och 4. Mina graviditeter har varit allt mellan himmel och helvete. Första och andra gick rätt bra, trots att jag mådde rätt illa med nr 2. Nr 3 och 4 var ett rent helvete med illamående och foglossningar. Med nr 4 började det redan i v7 så jag var halvt sjukskriven till ca v25-26 då blev jag helt sjukskriven. Läkaren ville till och med att jag skulle låna en rullstol! Nope, jag vägrade.
Så om och när din sambo tar upp diskussionen om ett till barn, visa honom ditt första inlägg och berätta vad du har fått för respons från oss andra. Även om han är 37 så måste han ju förstå att det är du som bestämmer över din kropp och därför måste du känna dig mogen/villig att skaffa fler barn.
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Som jag sagt i andra trådar om samma ämne: Barn ska komma till och födas för att de är önskade, inte för att "man ska", för att det är synd om det äldre barnet för att det inte har några syskon, eller av någon annan extern anledning (på ett annat forum förekom frågan om en viss syskonvagn var så bra att det var värt att skaffa syskon...). Barn ska inte födas med en uppgift (t.ex. uppgiften "syskon" eller uppgiften "hålla ihop mammas och pappas förhållande som knakar lite").

Vill du bara ha ett barn ska du naturligtvis inte skaffa fler. Vill man ha två barn skaffar man ju inte tre och vill man ha tre barn nöjer man sig kanske inte med ett.
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Jag vill heller inte ha fler barn och när jag och en dagisfröken diskuterade ämnet lite löst
fick jag berättat för mig att -Så bortskämd kan hon ju inte bli.
Alla ensambarn blir tydligen bortskämda och odrägliga :crazy:
 
Sv: Måste man ha fler barn?

(ska vi byta sambo lite, min tycker det räcker jättebra med ett haha och jag är så brunstig att jag knappt tänker på annat än göra barn :D)
Fast han var ju motsträvlig till den ni har nu också! ;) Och det gick ju vägen, så man ska aldrig säga aldrig. :D Han kanske ändrar sig snart.
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Fast han var ju motsträvlig till den ni har nu också! ;) Och det gick ju vägen, så man ska aldrig säga aldrig. :D Han kanske ändrar sig snart.

Ja fast då fick jag hota med att lämna honom, och det känns ju inte lika aktuellt nu när vi har ett barn ;)
 
Sv: Måste man ha fler barn?

Jag vill heller inte ha fler barn och när jag och en dagisfröken diskuterade ämnet lite löst
fick jag berättat för mig att -Så bortskämd kan hon ju inte bli.
Alla ensambarn blir tydligen bortskämda och odrägliga :crazy:

Sånt där känns som ett typiskt standardsvar på när man säger att det räcker med ett barn.
Jag kan bara säga att mina nr 3 och 4 är bortskämda ( fast inte odrägliga än ) , så det hänger inte på antalet alls :)
 
Senast ändrad:
Sv: Måste man ha fler barn?

Jag vill heller inte ha fler barn och när jag och en dagisfröken diskuterade ämnet lite löst
fick jag berättat för mig att -Så bortskämd kan hon ju inte bli.
Alla ensambarn blir tydligen bortskämda och odrägliga :crazy:
Jag har träffat gott om ensambarn som inte är det minsta bortskämda och odrägliga, och gott om barn med varierande antal syskon som är bortskämda och odrägliga.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 628
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 669
Senast: MML
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 906
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Igelkott
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp