"Måste bo i hus/på landet"

Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Jag kan räkna upp en hel del på rak arm: Norrköping, Örebro, Lund, Linköping, Uppsala osv osv osv osv osv bor man i centrum får man traska en bit precis som cillamuffins säger.

Varför skulle man behöva anpassa uppfostran!? Oavsett hund ska den väl funka i både villa eller lägenhet, inte f-n låter jag mina hundar skälla inomhus bara för att vi inte bor vägg mot vägg med en granne, och de ska givetvis kunna gå lösa om jag vill det, likaså inte hoppa på människor som kommer osv. Så nej, det spelar ingen roll för mig.

Tänk om man flyttar från lägenheten till villa, måste man göra sig av med "lägenhetshunden" då? Till en viss mån förstår jag vad du menar, men jag skulle aldrig låta det styra mitt hundval, det finns viktigare aspekter än så. Sålänge jag ger hunden vad den kräver så kan ju boendet knappast spela någon större roll, gör det det ja då flyttar jag väl. Vill jag ha en aussie, då ser jag till att ge den den aktivering den kräver oavsett om jag bor i stan eller villa. Det är ju givet, man gör ju det bästa av situationen. Jag skulle inte påstå att det finns raser som automatiskt passar bättre i lägenhet. Tid och jobb däremot, det är en annan sak kombinerat med boendet.

Jag väljer hund efter min egen kunskap och mål, och ser till att den har en personlighet och mentalitet som passar mig som person. Om hunden attraherar mig utseendemässigt är bara ett plus. Sen är det skitsamma vart jag bor, vill jag ha en jakthund men bor i stan så får jag "ta den skiten" med att behöva åka en bit för träningar osv. eller så kanske jag helt enkelt flyttar för att underlätta med mitt hunderi.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Men så behöver det ju verkligen inte vara, att villahundar får sämre aktivering än lägenhetshundar. Tvärtom. Jag ser inte som en promenad runt kvarteret x antal gånger per dag som betydelsefull aktivering, och det är troligtvis så de flesta lägenhetshundar lever, likaså som det finns villahundar som bara släpps ut på tomten. Men det beror ju mycket på vad man har för hund. En hund kan ha många arbetsuppgifter på en gård t ex. Den aktiveringen får den ju knappast i stan, blir lite svårt att samla ihop får på en gräsplätt vid kiosken typ ;) hoppas du förstår hur jag menar.

.

Varför tror du att det inte finns grönområden i städer? Jag bor i landets största stad, och utanför mitt fönster har jag en enorm grönyta och en tom fotbollsplan som skulle lämpa sig ypperlligt för träning. Tvärs över vägen ligger ett naturreservat som tar 1-2 timmar att gå runt. 5-10 minuter bort med bil har jag Ursviksskogen med bla SBKs Stockholmsavdelning, och Grimstaskogen. Från sthlmsavdelningen går du under en väg så är du ute på Järvafältet.
Det finns ingen stadsbo som "behöver" rasta sin hund runt en kiosk.

Jag tror som cillamuffins att hunden omplaceras för att den har ett problembeteende (ev i kombination med en annan anledning) och de tror att nya ägaren kan undvika en del problem (skällande, utfall, hundaggression osv) om hunden bor mer isolerat.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

:confused: Exakt vart har jag skrivit att det inte finns? Det jag skrev var ju knappast bokstavligt talat utan med en bit ironi för att hon skulle förstå hur jag menade. Läs gärna alla inlägg innan du svarar då jag redan skrivit i ett annat att det beror på vart i stan man bor.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

"Den aktiveringen får den ju knappast i stan, blir lite svårt att samla ihop får på en gräsplätt vid kiosken typ"

Den meningen är otroligt generaliserande. Det är möjligt att det var ironiskt, men jag förstår inte varför man väljer att vara ironisk i ett sådant här sammanhang. Det är säkert sant för vissa att de går tre vändor runt kvarteret per dag, men det stämmer inte för alla "stadsbor", lika lite som att alla på landet bara lämpar hunden på gården vind för våg utan aktivering.

Jag skulle inte vilja bli bortsorterad från min drömhund för att jag bor i en stad.

Har läst alla inlägg.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

:eek: Du säger att du läst alla mina inlägg men skriver ändå sånt som jag också skrivit? Då får du nog läsa en gång till. JA den meningen var ironisk för att hon inte skulle ta det på för stort allvar, ungefär som du gör nu.

Även jag har skrivit att det finns stadsbor som går runt kvarteret x antal gånger om dagen likväl som det finns villaägare som bara släpper ut på tomten, likaså att mitt boende inte spelar in i mitt val av hund (första inlägget på denna sida, t ex).

Seriöst, har du verkligen läst mina inlägg? :cool:
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Hjälper dig lite på traven...

Tänk om man flyttar från lägenheten till villa, måste man göra sig av med "lägenhetshunden" då? Till en viss mån förstår jag vad du menar, men jag skulle aldrig låta det styra mitt hundval, det finns viktigare aspekter än så. Sålänge jag ger hunden vad den kräver så kan ju boendet knappast spela någon större roll, gör det det ja då flyttar jag väl. Vill jag ha en aussie, då ser jag till att ge den den aktivering den kräver oavsett om jag bor i stan eller villa.

Men så behöver det ju verkligen inte vara, att villahundar får sämre aktivering än lägenhetshundar. Tvärtom. Jag ser inte som en promenad runt kvarteret x antal gånger per dag som betydelsefull aktivering, och det är troligtvis så de flesta lägenhetshundar lever, likaså som det finns villahundar som bara släpps ut på tomten.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Valpar har väl oftast inga såna " krav" ? Det kan ju vara äldre hundar som inte helt enkelt kan bo i stan...
Det var en hel del valp säljare som hade dessa "krav",därav startade jag denna tråden för jag förstår inte riktigt hur en Valp redan kan ha "betsämt" vad som är "bäst" att bo i typ. De "äldre" hundar som skulle Omplaceras räknade jag inte spc mkt med eftersom det kan just vara såsom ni sa att den redan har sina "problem" med just lägenheter så att säga.

Jag är nog en sån som skulle sätta ett sånt "krav" för mina hundar.
För mig skulle det inte spela ngn större roll Om jag nu skulle ha omplacerat mina nuvarande hundar,dels för att jag Vet att dom funkar i lägenhet och dels så är ett bättre kärleksfullt hem/familj viktigare Hur själva hemmet ser ut i byggden.

jag har en stor naturtomt(inhägnad) där jag kan plocka lingon, blåbär och kantareller :D
OHH mumms vad gott!!:d :p
Vilken lyx du har där-är inte alls avundsjuk;)
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Delvis kl.

Men så behöver det ju verkligen inte vara, att villahundar får sämre aktivering än lägenhetshundar. Tvärtom. Jag ser inte som en promenad runt kvarteret x antal gånger per dag som betydelsefull aktivering, och det är troligtvis så de flesta lägenhetshundar lever, likaså som det finns villahundar som bara släpps ut på tomten.
Givetvis så var det inte heller ritkgit så jag menade,det är ju väldigt olika om hur/vad ägarna gör av situtationen.

Men jag tycker på ngt vis ändå att en "lägenhetshund" som trotts sina rundor runt kvarteret får "uppleva" mkt mer än en "villahund" får på sin egen tomt.
Dvs att i "stan" så finns det så mkt annat och nytt varje dag att nosa på,hälsa på och kanske leka med,medans en "villahund" får nosa med lite tur på rådjurs bajs istället för sina egna dofter som den spritt där under hela sin livstid.
Nu drar jag Givetvis Inte alla över en och samma kam här-vare sig villa eller lägenhets hundar,men just de vars hundar inte får göra mkt mer än bara så,vilket är väldigt synd för en hund-oavsett ras.


Men det beror ju mycket på vad man har för hund. En hund kan ha många arbetsuppgifter på en gård t ex. Den aktiveringen får den ju knappast i stan, blir lite svårt att samla ihop får på en gräsplätt vid kiosken typ ;) hoppas du förstår hur jag menar.
Haha ja jag skulle gärna vilja se en BC valla får inne i stan:angel: ;)

Näe men jag kan tala för egen mening att jag bor både mitt i smeten och även lite utanför smeten (killen bor utanför).
Hemma i stan så har vi gott om grönutrymme och "parker/skogar" att gå till utan ngr större som helst problem där man kan jobba hundarna-tillomed valla sina små får om man så vill,och hundarna får gå lösa/mkt motion/aktivering,beror ju helt och hållet på hur man som ägare är.

Hos min kille så är det också lägenhet vi bor i,det ligger ca 10-15 min promenad ifrån "kvarterets centrum" och Här finns det så jäkla mkt skog och mark att man knappt kan välja åt vilket håll man ska gå till..:D

Och det finns Givetvis många,många fler liknande ställen där man bor i lägenht. Man ska inte ta helt för givet att bara för att man bor i lägenhet så är det mitt i storstan där den ena friska luften som finns att hitta är mellan 2 parkerade bilar :eek::angel:
 
Senast ändrad:
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Men jag tycker på ngt vis ändå att en "lägenhetshund" som trotts sina rundor runt kvarteret får "uppleva" mkt mer än en "villahund" får på sin egen tomt.
Dvs att i "stan" så finns det så mkt annat och nytt varje dag att nosa på,hälsa på och kanske leka med,medans en "villahund" får nosa med lite tur på rådjurs bajs istället för sina egna dofter som den spritt där under hela sin livstid.
Nu drar jag Givetvis Inte alla över en och samma kam här-vare sig villa eller lägenhets hundar,men just de vars hundar inte får göra mkt mer än bara så,vilket är väldigt synd för en hund-oavsett ras.
Det är helt sant.
Jag har som sagt både bott på stor gård och just nu bor jag i en lägenhet i centrala Göteborg. Mina hundar aktiveras mycket mer nu. De får träffa fler folk, de träffar fler hundar, de nosar och får massor med intryck varje dag.
Jag behöver mycket mer pli och uppfostran på hundarna nu än vad jag gjorde på gården. På gården räckte det nästan med att de kom på inkallning.
Här i stan måste de uppföra sej på ett helt annat sätt.

Jag tror att man kan bli hemmablind och se det positiva med det man själv har och det negativa med det andra har. Visst, min hund får inte springa lös i miltals med skog varje dag. Men ibland åker vi upp till mina föräldrar i Värmland och då får de springa hur mycket som helst utan koppel.

De stora städerna har oftast ganska så stora parker centralt. Dessutom brukar det finnas stora motionsområden i skog och terräng. Visst, det är ett lamt alternativ till att springa lös i flera timmar varje dag, men det är dock ett alternativ.
Hundar är som barn lite grann....det finns massor med barn som är uppvuxna i lägenhet med lekplats på inergården, och det finns massor med barn som är uppvuxna med lekplats på den egna gården. I slutändan är de människorna ungefär lika friska i alla fall.

Det handlar om mental utveckling och aktivering av hunden, samt motion förstås. Det kan den lika gärna få i koppel som utan.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Har inte läst igenom allt, men det enda jag har att säga är att det är bara bekvämare för ägaren att kunna släppa ut hunden på gården, för hunden gör det ingen som helst skillnad vart den bor. De aktiveras ju inte inomhus ändå, så stort behöver man ju inte ha det. Även där är det upp till ägaren, bor man i en liten lägenhet kanske man inte vill ha en Irländsk varghund, för att man själv tycker den tar för stor plats. Hunden däremot klarar ju utan problem av en mindre yta..
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Om jag hade sålt en hund hade hur de BOR absolut inte spelat någon roll överhuvudtaget!!! Den som "bara går runt kvarteret" med hunden var dag är ju troligtvis samma person som bara släper ut hunden i trädgården..... Det är ju hur personen man säljer till ÄR och hur de tar han om sina djur som måste vara huvudsaken inte hur de bor!! Sen finns det alltid undantag.
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Har inte läst igenom allt, men det enda jag har att säga är att det är bara bekvämare för ägaren att kunna släppa ut hunden på gården

Men varför skaffar man sig en hund när man är "lat" och bekvam av sig och bara släpper ut hunden på tomten för att kissa och bajsa..vad gör den restan av dagen då? sitter inne och går ut lite då och då för att göra sitt sen är det klart??:eek:

Okey när det gällen tidig söndags morgon eller dyl,men Inte ha DET i åtanke när man skaffar sig en hund som Behöver få jobba och röra sig mkt mer än SÅ!
" hmm jag tror jag skaffar mig en liten hund,dom är ju sååå söta ! jag bor ju i hus med tomt,kan ju kanske fixa "kattlucka" så hunden får själv gå ut under dagen då jag är på jobber och barnen är i skolan...hmm..jag åker till jobbet kl 7.30 och kan då släppa ut hunden en liten snabbis innan jag måste iväg,jag kommer hem runt 17.30 och barnen kommer hem kl 15.15 och kan då gå en lite promenad med hunden efter skolan.Och under tiden när den är själv hemma så kan den utan problem gå in/ut själv på tomten för att kissa/bajsa!:idea: "

Snälla,det hela säger ju sig själv...sen NÄR har det varit bekvämt att äga en hund va?:angel: ;)
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Ja men Precis,du har SÅ rätt!:) :bow:

Vet inte längre vad jag ska skriva/lägga till,du har satt orden i mun på mig;)
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Men varför skaffar man sig en hund när man är "lat" och bekvam av sig och bara släpper ut hunden på tomten för att kissa och bajsa..vad gör den restan av dagen då? sitter inne och går ut lite då och då för att göra sitt sen är det klart??:eek:

Okey när det gällen tidig söndags morgon eller dyl,men Inte ha DET i åtanke när man skaffar sig en hund som Behöver få jobba och röra sig mkt mer än SÅ!
" hmm jag tror jag skaffar mig en liten hund,dom är ju sååå söta ! jag bor ju i hus med tomt,kan ju kanske fixa "kattlucka" så hunden får själv gå ut under dagen då jag är på jobber och barnen är i skolan...hmm..jag åker till jobbet kl 7.30 och kan då släppa ut hunden en liten snabbis innan jag måste iväg,jag kommer hem runt 17.30 och barnen kommer hem kl 15.15 och kan då gå en lite promenad med hunden efter skolan.Och under tiden när den är själv hemma så kan den utan problem gå in/ut själv på tomten för att kissa/bajsa!:idea: "

Snälla,det hela säger ju sig själv...sen NÄR har det varit bekvämt att äga en hund va?:angel: ;)

Jag har aldrig påstått att det är bekvämt att ha hund, jag ville bara poängtera att det inte på nåt sätt är bättre för hunden att bo i stort hus med stor tomt. ;)

Men självklart kan även en bra hundägare som aktiverar sin hund bo så och släppa ut hunden nån gång ibland! Det är väl ingen som har sagt att man inte kan följa med själv..? ;)
 
Sv: "Måste bo i hus/på landet"

Men varför skaffar man sig en hund när man är "lat" och bekvam av sig och bara släpper ut hunden på tomten för att kissa och bajsa..vad gör den restan av dagen då? sitter inne och går ut lite då och då för att göra sitt sen är det klart??:eek:
Det är många som skaffar sej en hund med alla möjliga planer på lydnadstävling, agility träning, långa promenader i skogen mm. Men det är många av dessa planer som faller igenom och hunden blir en hemma hund som går ut på gräsmattan och gör sitt vid behov.
Det är bekvämt att ha hund i en villa, bara att släppa ut. Varken du eller hunden behöver klä på er för att gå ut, utan det är bara att öppna altandörren så springer hunden ut på baksidan och kissar och bajsar. Jag tror att det är många villaägare som går ut med sina hundar ett par gånger i veckan i koppel.

Det funkar inte i en lägenhet. Där måste man sätta på sej kläderna och hunden kopplet och gå ut. Man måste anstränga sej lite.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 996
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 417
Senast: Amha
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp