Marsvinungar??

S

SannasMichelle

Jag tror mitt marsvin är med bebisar ... Och att hon däremot ska snart ha ...Hon är jätte tjock nu & man kan typ känna att de finns något där ...
Hon stöter bort hanen & har börjat kissa på han skulle ja tro då det var något äckligt blött kladdigt i pälsen på honom för några dagar sedan ... Har nu köpt en till bur till honom så nu är hon själv ... hon är ganska stressad ... Hon var inte något tam innan heller då hon är ganska ny hos oss ... Inget som kan påverka när hon får ungar ifall hon är med barn?? .. Hon har aldrig haft ungar förut & är inte så gammal & litet marsvin ...

Har läst på mycket om att få marsvinsungar men vill veta exakt då jag aldrig haft innan ... Vad tror ni, tror ni hon är med barn (som jag är ungefär helt säker på) ?? Ska vi köpa in något före så vi är beredda?? Hon är en korthårig sträv virvel marsvin & han ett långhårigt virvel, hur tror ni de blir som ungar?? Vill ha all hjälp ja kan få :) ...

Sv: Marsvinungar??

Marsvinsungar föds i princip färdigutvecklade, de ser ut som pyttesmå kopior av de vuxna. Hårlaget är nog svårt att säga något om, särskilt om de är köpta på djuraffär för då kan det finnas vilka raser som helst i föräldradjuren. Om du inte visste det så är marsvin dräktiga ca 68 dygn :) Hur gammal är honan?

Jo jag vet det .. men har ingen susning när hon blev med ungar, isåfall i början så de vore dags snart i mitten eller slutet om de var i början när jag fick henne hon blev med barn ... Hon är inte så gammal , är inte säker hur gammal hon är då hon är köpt på djur affär men är lite orolig då hon är lite ung , köpte hane & hona för avel men hade tyvärr bara en bur då innan jag hade hört att det kunde vara farligt ...

Tjao har du haft henne med en fertil hane så är det ju stor risk för dräktighet. Hur gammal är hon ungefär? (Hur länge har du haft henne? + var det en unge när du köpte henne?). Avel är alltid farligt för både hona och ungar, dvs det finns alltid en risk att något ska gå åt helvete. Det enda du egentligen kan göra är att skämma bort henne med rikligt med mat, med mycket c-vitaminer, absolut inte c-vitaminer i vattnet eller i pellets utan det ska vara riktiga grönsaker. Marsvin är dräktiga 64-72 dygn, beroende på antal ungar. Många burar måste du ändå ha, för man kan inte ha hona med hane ihop hela tiden, då får honan ungar hela tiden tills hon dör av utmattning, och det vill man ju inte. Sen är det väl bara i princip att vänta och se till att det alltid finns vatten och mat i buren.

Hon är själv nu i en annan bur .. Hanen står brevid i en annan .. Inte exakt ålder på henne hon var då men hon är väl ungefär 4 månader .... Vi skaffade henne 18 feb eller något ...

Köpte du marsvin för avel i en djuraffär!? :eek: Det låter som en ytterst dålig idé. Skippa uppfödningen om du inte tänker avla seriöst!

Se till att honan har fri tillgång på stråfoder, vatten och rikligt med grönsaker och pellets, gärna c-vitaminberikad pellets. Marsvin är gärna lite "hemliga" inför förlossnignen och boar sällan, det är svårt att se tecken på att det är dags.

Marsvinsungar föds som nämnt så gott som färdigutvecklade och är uppe och springer ganska fort efter förlossningen. Men ha en våg redo och handdukar utifall du blir tvungen att vara behjälplig vid förlossningen, ta även reda på nummer till jourhavande veterinär och ha det lättillgängligt. Förlossningar kan vara krångliga hos marsvin, ffa om de får sin första kull sent. (vilket inte verkar vara fallet just nu)

Tänk på att ungarna blir fertila tidigt, redan vid 4-5 veckors ålder, och att hanarna ska separeras från honorna innan de hinner betäcka varandra.

Tänk på att marsvin har ett stort flockbehov och faktiskt behöver sällskap av likasinnade, att bara ha en hona och en hane tycker jag är väldigt dumt, om du inte planerar att kastrera hanen.

Nu är jag väldigt fördomsfull, men jag skulle inte våga avla på ett marsvin ifrån en djuraffär, jag har sett så många djuraffärer där de har ungar som går ihop och har lyckats betäcka varandra fast de är besläktade på ett eller annat vis.

Jag skulle, om jag var du, kontakta en uppfödare för tips och råd. Läsa på massor inför nedkomsten. Och om du planerar framtida avel så skulle jag rekomendera dig att köpa marsvin från en uppfödare i fortsättningen.

Det är svårt att få marsvinsungar sålda, ta en titt på blocket så ser du hur marknaden ser ut.

Här är en av många behjälpliga sidor om dräktighet och tiden efter: http://home.swipnet.se/~w-77537/mavel.htm

Senast ändrad:

Jag köpte marsvinen för jag kanske ville avla lite då & då, inte tänkt att ja ska driva nån uppföding..

Hon får betydligt mycket med vatten & dricker som bara den .. äter gör hon lite dåligt men får marsvinnsblandinig..

Jag har inte tänkt någon seriös uppfödning, utan föda lite då & då .. De står brevid varandra & ser varandra & hon verkar tycka det är skönt & va själv en stund ... Har funderat behålla unge i framtiden, dock kanske inte denna kull..

Har läst på det mesta & tycker jag är för beredd så det är väl bara o vänta :angel:

Jag köpte marsvinen för jag kanske ville avla lite då & då, inte tänkt att ja ska driva nån uppföding..

Det är precis vad det blir, uppfödning! Om man avlar ska man ha:

ett konkret mål
bra, friska föräldradjur med känd härstamning
god kunskap om djurarten och rasen
möjlighet att begränsa antalet parningar
en uppfattning om efterfrågan på eventuella avkommor

Som det ser ut saknar du allt det där :crazy: så varsågod och avla men inte förrän du gör det seriöst och ansvarsfullt. Tänk på att det är djuren som får lida i slutändan!

Hoppas att det går bra med den här dräktigheten och att förlossningen går smidigt! :)

Hon får betydligt mycket med vatten & dricker som bara den .. äter gör hon lite dåligt men får marsvinnsblandinig..

Jag har inte tänkt någon seriös uppfödning, utan föda lite då & då .. De står brevid varandra & ser varandra & hon verkar tycka det är skönt & va själv en stund ... Har funderat behålla unge i framtiden, dock kanske inte denna kull..

Har läst på det mesta & tycker jag är för beredd så det är väl bara o vänta :angel:

Fast avel är alltid avel hur den än ser ut och skall alltid tas seriöst. Då jag antar att du tänker låta honan vila efter denna kull så kommer du ju att vara tvungen att hålla dem isär väldigt mycket, jag skulle inte vilja ha något marsvin ensamt såpass mycket. Honor brunstar ju ungefär var 16:e dygn och då du beskriver att du enbart ska ta en kull "då och då" så kommer du ju få hålla honan och hanen isär så gott som jämnt. Jag tycker det är lite elakt att marsvin inte har närmare kontakt med andra marsvin än så.

Jag tycker också det verkar vara lite i tidigaste laget att ta en kull på en hona som gissningsvis bara är 4 månader och som du beskriver så är det ganska snart hon ska ha. Jag är ingen expert men det optimala brukar väl vara att para honan första gången när hon är mellan 5-8 månader?

Jag har läst på, jag vet vad jag gör.. var bara ute efter tips vad ni tror & tänker.. Vill ju allt ska bli som bra som möjligt då jag alltid tänker på djurens bästa ...

Råkade skicka två samma , går inte ta bort detta ....

Senast ändrad av en moderator:

Sålänge jag anser dem inte lider så anser jag det är ok sålänge dem får vara tillsammans lite då & då under uppsikt & när hon då inte är "brunstig" den tiden ... & jag är väl medveten att jag inte kanske får sålt ungarna eller alla & att jag då måste behålla dem ... Jag tänker alltid på djurens bästa & är väl medveten om vart dem säljs, att de ska få bra hem...

Jag vet att det är lite tidigt.. De visste jag inte då & hade bara en bur då & kunde inte sära på dem.. Lite dumt av mig att inte kollat upp allt innan jag köpte dem... Om allt stämmer som ska ska göra så ska hon föda ungarna i slutet av april så, så jätte snart är det inte...

Nu svär jag väl lite i kyrkan, men jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket. Jag minns när min familjs marsvin fick ungar (det var absolut ingenting som vi hade räknat med, hon var dräkig när vi köpte henne från affären). Vi misstänke väl att det låg nåt där inne, för hon började bli tjock och man kunde känna hur det rörde sig i magen, men var väl inte helt hundra förän ungarna låg där i buren en kväll, fullt friska.

Nu var jag förvisso liten när det hände, men jag kan inte minnas att vi gjorde något speciellt, mer än att hon fick ordentligt med mat osv.

Om du inte kan behålla ungarna brukar djuraffären vilja köpa dem.

Tror inte de flesta tex djurplågare anser att djuren lider även om så kanske är fallet :p Kontakta en uppfödare och köp hem en kompis till den hona du redan har. Av uppfödaren kan du få massa råd och tips. Och dessutom är det så mycket roligare att ha marsvin från uppfödare. För då kan man också ställa ut och sådant. Vilket gör djurägandeskapet så mycket roligare. Någon som föder upp seriöst gör också precis som du tänker göra, föda upp en kull då och då. Men skillnaden är att de vet tex om genetiken på sina djur, om det finns sjukdomar i släkten osv. Köper man djuraffärsmarsvin vet man ingenting sådant, du kanske får ungar som föds blinda, döva, utan tänder som dör inom ett dygn efter födseln eftersom föräldrarna aldrig borde fått ungar ihop, det händer då och då men inte så ofta. Hos seriösa uppfödare händer det dock aldrig eftersom "vi" vet hur man ska förhindra det (enda undantaget är väl tjuvparningar, men de sker inte direkt ofta hos uppfödare heller). Det är svårt att hitta nya hem till marsvinsungar, speciellt under sommaren, det är då som folk överger/säljer sina djur som mest. Om din hona dessutom föder fram rödögda ungar kommer du förmodligen inte ha en chans att finna nya hem bara sådär, speciellt inte om det är hanar, tyvärr. Sen ska du ju kunna ge råd åt marsvinsköparna, råd som stämmer på riktigt och kanske hjälpa till senare när de marsvin de köpt blivit äldre.

*Du bör antingen inställa dig på få att behålla alla ungar eller annonsera ut de redan nu.
*Skaffa en kompis till din hona (och kanske en till hanen också) - annars behåll minst en han och en hon unge om du får blandade kön i kullen
*Annars ställa marsvinsburarna så nära att de kan prata med varandra genom gallret.
*Kontakta uppfödare, även om du inte vill köpa något av den, åka och kolla på andras uppfödningar är alltid lärorikt och kul
*Om det är någon utställning i närheten där du bor kan du ju åka till en sådan, det är verkligen både kul och lärorikt

Hej tack för svaret !! Jo jag vet det där med att inte köpa i djuraffärer, var inte tänkt att kööpa några först men hittade två jag blev så oerhört kära i så då tingade/paxade man dem & bara nån dag efter så kom man hem med två marsvin...

Det står nära varandra & kan prata med varandra, galler mot galler .... Det kmr få vara så mycket som möjligt tillsammans oxå när det går ... Funderar på att kanske ta en unge oxå efter marsvinen, helst en hona hade jag tänkt ....

Jag hade tänkt annosera de ganska snabbt, ganska snart när det fått ungarna så man iaf har några intresserade tills de nu är tillräckligt gamla för & säljas ....

Det bästa är om du skaffar en egen kompis till hanen för du kanske inte hinner stoppa hanen om den parar honan när de är ute tillsammans. Typ om det ringer på dörren eller om någon i familjen gör något som den inte ska - distraktion är farligt :p

Det som kan hända rent konkret är:
*Ungarna föds för tidigt och dör
*Någon unge i kullen är för stor och fastnar halvvägs ute ur honan
*Honan får toxicos (fast hon är nog för ung för det)
*Honan får eclampsi
*Honan får livmodersframfall

Se till att du har pengar framme, är det ett livmoderframfall kostar det minst 1000kr att lappa ihop honan igen, är det eclampsi eller toxicos är det nästan så du kan glömma att honan kommer överleva om du inte har sjukt mycket tid över för då måste man både mata mamman och ungarna. Alla tre åkommor, om honan överlever, leder det till att omparning är riktigt dumt, kanske inte om det är toxicos men de andra två.. Min tredje marsvinskull någonsin var det en hona som fick sin första kull - det blev ett livmoderframfall.

*kl*

Sluta ge marsvinsblandning, hittills har jag aldrig sett en marsvinsblandning som faktiskt är nyttig för marsvin, ofta innehåller den för mycket fett.
Ett bra/billigt foder du kan köpa är Lottie-pellets, finns i matvarubutiker och granngården bland annat. Detta är ett bra ihopsatt pellets för marsvin.
Ingen idé du köper c-vitaminberikad pellets för c-vitamin går inte att lagra på det viset i mat och droppar.
Istället kan du ge henne en hel del c-vitaminsrika grönsaker nu t ex: vitkål, persilja och broccoli.

Det som är viktigt med dräktiga honor är att dom får i sig rätt kost och C-vitamin annars kan dom drabbas av toxicos (oavsett ålder!) och drabbas hon av det kan både hon och ungarna dö.

Låt inte hanen och honan umgås, det som kan se ut som lek och bus kan vara en parning. Det är inte alls lätt att se om en marsvinshona brunstar, flera uppfödare har t o m svårt för att se det!
Framförallt, tänker du inte syssla med seriös avel så låt bli över huvudtaget! Behövs inte fler oönskade marsvin här i världen!
Vill du syssla med avel så ta reda på raser och se om du hittar en spännande som du vill hjälpa till och utveckla, skaffa en bra hona inom det och kolla med en uppfödare om du kan få låna hane av dom till parning.

Djuraffärsmarsvin kan se friska ut men kan vara inavlade så det i sin tur blir fel vid just dräktighet eller om man har otur på ungarna. Du vet inte om hanen och honan är släkt på något vis!

Jag tror inte det är något fel på dem, visst kan jag förstå att det är osäkert om man köper från djuraffärer som fraktar eller va ska man kalla sina från utlandet men den här föder upp sina helt själva ... De får inte jämt marsvinsblandig utan vi turas om med det & pellets då de gärna vill ha kvar detta då det var det här fodret de ätit av djuraffären ... Hon får även extra mkt vitamin droppar i sitt vatten & lite då & då med grönsaker, ska nu när det börjar närma sig mer ge henne ännu mera grönsaker ...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 376
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Motionscykel?
  • Offentliga verksamheter

Hund, Katt, Andra Djur