Marsvinungar??

Sv: Marsvinungar??

Vitamin droppar i vattnet skulle jag aldrig gett (eller snarare aldig mer ge). C-vitaminen, som man ju vill åt, försvinner så fort den kommer i kontakt med ljus = häller du ner några droppar i vattnet är c-vitaminen försvunnen inom 20min = den gör ingen nytta. C-vitamin på flaska är dessutom konstgjord vilket inte alls är bra. De kan få typ överdos eller inte ta upp vitaminen som de ska. Ska man ha marsvin ska man vara duktig och ge dem grönsaker. Du har ju inte alls många, så du kan ju skämma bort de ordentligt med massa godsaker.

Mina (12st) får varje dag: varsin bit selleri, (morot), (äpple), salladskål, (vitkål), broccoli. Eftersom du bara har två borde du ha råd att skämma bort dina grisar med alla möjliga godsaker. Vad hade du själv valt mellan att dricka en sur c-vitamindryck och att äta en god frukt eller en grönsak? :p valet är enkelt för ett marsvin som är mer gjorda för att äta grönsaker än att dricka surt vatten. Dessutom blir det lättare bakterier och annat snusk i vattenflaskan om man häller ner massa saker i det.

De får lite då & då morötter men ska börja ge dem lite annat oxå ... honan är ganska kräsen, hanen äter ungefär allt ... men något tips på vad för något som alla brukar gilla ovansatt om de är kräsna eller inte ? ....

Först och främst tycker jag du ska se dig om efter bra marsvinshemsidor/ böcker och börja plugga så du faktiskt förstår vad det är du gett dig in på. Det skulle du gjort långt innan du ens satte din fot i djuraffären.

Gnagarblandning, c-vitamindroppar och avelsmarsvin från en djuraffär låter inte alls som någon höjdare. Att du håller dom var för sig "men tänker släppa ihop dom lite då och då för sällskap" är vansinne, du kommer stå där med ännu fler ungar efter ett tag. Det är levande varelser du har där och inga leksaker. Skaffa hanen en kompis och ställ deras bur i ett annat rum så att dom inte börjar bråka om honan. När honan sen fått ungar så behåll minst en hona som kompis åt henne, marsvin är mycket, mycket sociala djur, kom alltid ihåg det. Ett ensamt marsvin är inget lyckligt marsvin och jag tror faktiskt inte att utbytet de kan få av varandra genom att bara få kolla genom gallret är lika stort som det de får om de bor ihop.

Får dom enbart morötter och bara "då och då"? Fram med mer grönsaker och frukt omedelbart. Gurka, kruspersilja (mkt bra c-vitaminkälla), sallad, äpplen, päron, etc etc etc. Kom ihåg att introducera de nya läckerheterna försiktigt bara, marsvin har känsliga magar. Snart börjar gräset och maskrosbladen att växa ute också, även det kan du plocka och ge. Marsvin är oerhört stora gottegrisar och uppskattar mat och jag har då aldrig stött på ett marsvin som är så kräset att hon bara vill ha morötter. Vad är det egentligen du gett henne? Kom också ihåg att dom alltid ska ha mycket fräscht hö tillgängligt och inte i en höställning utan liggandes på burbotten.

Du gör dina marsvin en stor otjänst genom att göra som du gör just nu och det är DOM som får betala för det i slutänden pga din okunnighet. Läs allt du kommer över och ta in informationen. Läs om sjukdomar, åtgärder, bra-att-ha-hemma, farliga grönsaker, bra grönsaker, behov och annat som kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Senast ändrad av en moderator:

Marsvin brukar älska persilja och det är mycket c-vitamin i det.

Marsvin behöver inte äta varken pellets eller fröblandning, de ska äta hö, grönsaker, frukt och gräs. inte morot "då och då"

Senast ändrad:

Jag vet vad jag har gett in på & vet vad jag gör ... Har många som ägt marsvin runt omkring mig & läst nu massa från bra hemsidor, det jag ville ha var tips då jag alltid tänker på mina djur, inte på vad jag gör fel ....

Har hört från alla håll att droppar är bra & därför har jag gett dem det, förstår inte varför det skulle vara så himla onödigt & man inte ska ge det .. Nu har jag inte sagt heller att jag ska låta dme vara tillsammans utan menade det mest som ett förslag, visst finns det en stor chans att det inte skulle funka så skippar nog det ... Har tänkt ta kvar någon unge efter dem oxå har jag nu tänkt på nu ... Vet även tex ett marsin som trivts bäst själv & inte viljat ha någon kompis så att alla vill ha sällskap & mår dåligt utan det är inte sant ...

Jag har inte provat mycket med grönsaker utan morötter är hon inte så förtjust i & undrar vad hon kan tänkas tycka om annars .... Det var det jag menade ...

Ok, kan testa det .. Hon är inte så förtjust i morötter & då jag inte köpt något själv då jag bor hemma har mamma mest koll på det därav att jag inte provat så mycket annat... Men ska ta kragen & få mycket grönsaker inköpt & se vad dem gillar mest :) ...

Vitamindroppar i vattnet hjälper inte eftersom dropparna dunstar och näringen försvinner snabbt.

C-vitaminrika grönsaker varje dag är vad som gäller för att marsvinen skall hålla sig friska. Har du otur får de C-vitaminbrist och blir förlamade i bakkärran.

Marsvin är flockdjur och skall enligt lag bo med minst en artfrände. Att endast släppp ihop dem då och då och låta dem nosa på varanda genom burgallret klassar jag som djurplågeri hur tråkigt det än må låta!

Att ha hanar ihop är inga problem förutsatt att de har tillräckligt stort, egna gömställen och mat. Jag har erfarenhet både av att sätta ihop vuxna hanar samt vuxna hanar med ungar. Vill dock tipsa om att i första hand välja en unge att sätta ihop med din vuxna hane då det oftast är enklast.

Jag har omplaceringshem av marsvin och det är många som kommer och går. Hittills har jag inte träffat någon som ratar alla grönsaker. Hos mig serveras det fri tillgång på hö och grönsaker 1g/dag. Basen består av vitkål men det drygas ut med morötter, broccoli, persilja, paprika, tomat, gurka, äpple, selleri och alla möjligt annat jag råkar ha hemma.

Tänk på att tomat, röd paprika och äpple kan ge munsvamp om det serveras för ofta.

Sälj marsvinen och skaffa en tamagotchi istället - låter lämpligare!

Ursäkta min hårda attityd nu!
Men när vi är flera stycken som säger hur det ska vara kanske du borde lyssna?

Twiggy har omplaceringshem, jag har fött upp mordig_korn och ohnoez vet jag också har bra erfarenhet av marsvin.
Jag har stort kontaktnät av riktiga uppfödare av marsvin och har lärt mig av dessa och väldig massa läsning!

Sluta med dropparna, börja med grönsaker dagligen, skaffa sällskap till bägge sen kan du börja läsa på om avel!

Ok, kan testa det .. Hon är inte så förtjust i morötter & då jag inte köpt något själv då jag bor hemma har mamma mest koll på det därav att jag inte provat så mycket annat... Men ska ta kragen & få mycket grönsaker inköpt & se vad dem gillar mest :) ...

Jag bor också hemma hos min mamma men det hindrar inte att jag ber henne köpa hem lite gott till mina tolv marsvin och hamstern när hans mat tar slut. Marsvin ska ha 1mg c-vitamin per 100g marsvin per dag - så om din hona väger 600g ska den få i sig 6mg c-vitamin. MEN om hon är dräktig måste hon få i sig det dubbla, alltså 12mg c-vitamin per dag.

Så här står det på ett annat forum som bara handlar om marsvin:
"Ger man däremot tillskott, som är koncentrerad c-vitamin, och dosen blir uppåt 10 gånger för stor för att sedan komma ner på en mer normal dos igen förtvinar den normala mekanismen i marsvinet som tar upp vitamin C. När marsvinet inte kommer tillbaka till normala mängder c-vitamin igen kan den inte heller ta upp tillräckligt med vitamin C och marsvinen kan drabbas utav Pseudo Skörbjugg.

Ge därför aldrig marsvinen c-vitamin i annan form än genom färska grönsaker. Så mycket kål och morötter som marsvin kan äta varje dag är mer än tillräckligt med c-vitamin för att mängden ska bli hälsosam. Till dräktiga och digivande honor ges extra utav de grönsaker som har hög halt av c-vitamin.

Marsvin ska dagligen få färska grönsaker, innehållande c-vitamin, för att täcka behovet av c-vitamin. Bra exempel på grönkost är Broccoli, Kålsorter (framförallt grönkål), Paprika, Persilja och torkade nässlor."

det jag ville ha var tips då jag alltid tänker på mina djur, inte på vad jag gör fel ....

Fan vad ledsen jag blir av att läsa sådant här. Det är väl just det man vill veta, vad det är man gör fel och kan förbättra. Om man verkligen månar över sina djur så vill man väl att de ska ha ett så bra liv som möjligt.

Ingen är fulllärd! Alla kan få mer kunskap, alltid. Jag har haft 18 marsvin allt som allt i mitt liv och lär mig ändå massor med saker hela tiden.

Man lär sig av sina misstag och längst vägen, visst, men ibland är det bättre att lära sig av andras misstag och ta till sig av deras kunskap, det gör allting så mycket lättare för både dig själv och djuren.

Om jag gjorde något som var alldeles upp åt väggarna fel så skulle jag vilja att någon sa till mig!

Kanske utalade mig konstigt, ber om ursäkt ....Men jag är ingen expert & har erkänt att jag kanske gjort lite fel men bara för det behöver ni inte vara taskiga, som jag inte skulle kunna någoting alls för det kan jag, har haft marsvin som yngre så en del kan jag.. Hon & både han har börjat fått mer grönsaker & jag är väldigt tacksam för era tips!... Sålänge det inte går över gränsen ....

Om man ber galna djurnördar om råd får man tåla en del skäll också. Vi är snälla egentligen, det är bara det att vi tycker väldigt mycket om djur ;)

Jag tror ingen av oss menar att vara elaka här i tråden egentligen, men som lilstar precis konstaterade; vi är galna djurnördar :p och ibland låter det lite hårt även om tanken är god från början. Jag tror att vi alla här inne gjort vår beskärda del av misstag när det kommer till djurhållning, men lärt oss längs vägen och vill dela med oss så gott vi kan. Ingen är fullärd och man kan alltid lära sig mer, både du och jag och alla andra. Det är i alla fall jättebra att du tagit till dig råden, jag blir glad av att läsa det och dina marsvin kommer må så mycket bättre!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 376
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse
  • Muddypaws 24/25