Marsvin som har tråk

P

ponnylollo

Kan man hitta på nånting/köpa att ha i buren hos ett marsvin som har tråkigt :p ??

Oj det fanns visst redan en tråd om detta för kaniner :o Men marsvin o kaniner e inta samma sak :devil::angel:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Marsvin som har tråk

Jag undrar samma sak. Är det nått man kan göra för att aktivera dem mer? Att ha dem lös på golvet är ingen lösning. Mina gnagar på precis allt. Har hus och tunnlar men de sover bara i husen och har inget intresse för tunnlarna längre.

Det kanske går att engagera dem med lite godis? Typ stoppa in nåt gott + lite hö i en toarulle el. dylikt.. Vet inte hur det är med marsvin, men kaniner brukar ju gilla att kvistar och liknande att tugga på. Gäller detsamma för marsvin?

Om du bara har ett, köp ett till!! Annars vet jag inte... kanske fruktgrenar att gnaga på. Jag köpte ett hjul till mina, men dom var för korkade för att fatta att dom skulle springa inne i hjulet, i stället för utanpå!:rofl: :rofl:
Kolla på Internet vad du kan köpa för grejjor till dom...

hade ett till men hon dog och hon jag har nu e 5 år och jag vill inte gärna skaffa ett till nu :p
Hade oxå hjul men det brydde hon sig inte om :(

En större bur brukar alltid vara roligare för marsvinen och såklart en kompis. Annars så kan du sätta in en spegel, det brukar vissa ensamma marsvin tycka om. Sen finns det hängmatta som är väldigt roligt =).

Föresten ha inte hjul till marsvin!! Dom kan böja och förstöra sin rygg om den springer i en (detta gäller inte bara marsvin utan alla djur).

*kl*
Istället för större bur kom jag på en annan sak :idea:
Du kanske skulle testa att ta med h*n till stallet och låta den ruscha runt i boxen ( tom då förstås) , det älskar mina kaniner att göra!
Visserligen har jag spån, kan tänka mig att halm är roligare men det har dom ju i sin bur som är i boxstorlek eftersom det är en föredetta hönsgård så dom får nöja sig med spån :P
Mina kaniner brukar få vara inne i boxen ibland på dagarna när hästarna är ute.
Har hänt att man glömt bort dom när man tar in hästarna men min pålle tycker det är trevligt med lite sällskap och har extra koll på vart han sätter fötterna. :D

Har aldrig haft marsvin så jag har ingen aning om hur dom skulle reagera på att hamna i en box, det blir ju typ som ett marsvinslösdrift :banana:

har redan en bauta bur med två vångar o rör som går över o brevid buren :D

Ingenting:

Kommer aldrig att hitta henne :eek: :rofl:
Däremot i sommar så gåre nog när inga hästar ska in :idea:

Hahaha, aldrig hitta henne? jag antar att du har halm? :p
Annars lär du väl få fram henne när du mockar :angel: :rofl:

Förutom att du inte skulle hitta henne, så är väl marsvin betydligt känsligare för kyla än vad kaniner är? Eller är jag helt ute och cyklar?

jupp tror det jag med :D men till sommaren så :D

O då tänker jag strö med spån och bara lite halm nån kvadratmeter lr två :D :angel:

Är inte så konstigt att marsvinet har tråkigt om den bor själv!
Marsvin ska alltid bo minst 2 st, oavsett hur situationen är!

Du har ju ingen aning hon kan ju leva 2 år till :crazy: ...ska hon då bo ensam och vara olycklig dom sista åren i hennes liv?

Men om du inte vill köpa en unge kan jag förstå, att du måste "börja om" när gammlingen dör, men för ditt marsvins bästa, så se till att skaffa en kompis, du kanske kan få tag på en hona i samma ålder?
Brukar finnas ute på annonser, på sätt så behöver du inte börja om då båda är gammla tanter! :D

Så en kompis är ju det absolut bästa tipset till din fråga, men annars finns d väl inte så mycket mer än det som redan har sagts.
Typ: rör, tegelsten/sten att sitta på, hängmatta, ja det är svårt att hitta på saker till dom små liven!

(Det om att den bor ensam är inte alls inte för att vara elak, men jag går nästan i taket varje gång jag hör om grisar som bor själva :angel: )

haha jaa det va bara en månad sen den andra dog så såååå djurplågande har jag inte varit än :rofl:

Funkar kanin likabra? vill hellre ha en Stampe isånnafall :D

haha jaa det va bara en månad sen den andra dog så såååå djurplågande har jag inte varit än :rofl:

Funkar kanin likabra? vill hellre ha en Stampe isånnafall :D

Det är inte så bra att ha kanin och marsvin tillsammans, de äter inte samma mat och de pratar inte samma språk. Plus att kaninen lätt kan skada marsvinet med sina kraftiga bakben oavsett om den är aggressiv eller ej. Och det står i lagen att ett marsvin måste vara med ett annat marsvin om inte den är tex för aggressiv för att vara med ett annat marsvin, då kan man tänka på att sätta in en kanin.

Jag tror inte det är så konstigt att den är uttåkad om den är ensam...
Så jag skulle råda dig att köpa ett till marsvin!
Eller skänka bort det du har nu till någon som redan har marsvin och plats och tid för ett till.

Mitt äldsta marsvin är över 7 år nu, och hon är lika pigg som sina 3-4åriga kompisar;)

Är de tillsammans underhålls de ju bara av att vara med varandra, sitta ihop och knapra höstrån och springa omkring i buren.
Ett ensamt marsvin brukar ju mest sitta still...

En period bodde mitt äldsta marsvin med min gamla kanin, det var några år sedan, och orsaken var att hon bråkade så med de andra marsvinen...
Men det var en extremt snäll kanin och han sprallade aldrig, och de trivdes väldigt bra ihop!
Satt och slickade på varandra och sova tätt intill:P

Ska du ha en kaninis så tänk på att köpa en liten, dvärgvädurar är för stora i mitt tycke, en hermelinunge skulle nog jag tycka var bäst...

Sen blir det ju jobbigt med utfodringen när man har både ninis och svin, jag matade mina separat eftersom kaninen skulle ha mer pellets och mindre grönsaker och marsvinet tvärt om.

jag föreslår ett svin, annars kan du kasta av ditt marsvin hos mig, jag har plats för ett till;)

Annars är grenar väldigt uppskattat och nyttigt, dem håller mina marsvin på med hur länge som helst!
Hö att äta dygnet runt såklart, och sen har jag en liten bitsäker boll i buren som mina puttar runt på:p
Stora stenar att sitta på och två ihopsatta burar att hoppa emellan har jag också, mina tjejer brukar aldrig ha tråkigt.

Sen kan man lära dem lite trick också, fast kanske inte så avancerat.
Jag började lära mina att komma när jag ropade deras namn, kom väl halvvägs men gav upp;)

Hihi tricks har jag lärt henne tex. att ställa sig på bakbenen när jag knäpper med fingrarna :D
Jag vill skänka bort henne men vem vill ha ett 5 år gammalt svin :cool:

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
1 497
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 981
Senast: manda
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 657
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar