Märklig respons från vc

Mirre

Trådstartare
Skrev i en annan tråd om det här men kände att det behövdes en egen tråd.
I korta drag har jag hostat i mer eller mindre omfattning sedan oktober, har varit sjuk i omgångar sedan dess.
Kontaktade vc för att få hjälp med hostan och fick svaret att de hade ringt hem till en läkare som sade att jag säkert hostade pga magen och därför skulle ta Omeprazol i två veckor.

När jag ifrågasatte det fick jag svaret att det är så de gör nu och att fler fått börja så. Efter två v kanske man fick ett läkarbesök om omeprazolen inte hjälpt.
Någon mer om varit med om det? Jag försöker bli klok på om det är något nytt påhitt överallt eller bara här.

Skicka mejl på 1177 istället då kan man faktiskt få hjälp. Det är väl någon central funktion som läser förmodligen istället för folket på vc.

I korta drag har jag hostat i mer eller mindre omfattning sedan oktober, har varit sjuk i omgångar sedan dess.
Kontaktade vc för att få hjälp med hostan och fick svaret att de hade ringt hem till en läkare som sade att jag säkert hostade pga magen och därför skulle ta Omeprazol i två veckor.

När jag ifrågasatte det fick jag svaret att det är så de gör nu och att fler fått börja så. Efter två v kanske man fick ett läkarbesök om omeprazolen inte hjälpt.
Någon mer om varit med om det? Jag försöker bli klok på om det är något nytt påhitt överallt eller bara här.
Maken hade hosta i en halv evighet. Han fick komma till en läkare men det första de testade var en omeprazolkur. Sen vet jag inte om de generellt gör så.

Jag har också fått tipset om Omeprazol. Dels för illamående när jag äter (blir illamående pga gastric sleeve) men också vid ett tillfälle när jag sa att jag hostade mycket så hade fått ta lite mer astmamedicin efter förkylning. Jag svarade att jag tyckte att det hade fungerat med astmamedicinen vid tillfället. Mot illamåendet hjälper inte Omeprazolen, trots att jag har reflux och tar det för det.

Men det är ju märkligt att de bara ordinerar det utan någon som helst undersökning. Hosta kan ju bero på många saker, det går ju inte att säga bara över telefon utan att ens ha träffat patienten

Men det är ju märkligt att de bara ordinerar det utan någon som helst undersökning. Hosta kan ju bero på många saker, det går ju inte att säga bara över telefon utan att ens ha träffat patienten
Vården är ju ganska ansträngd rent generellt och risken att någon skulle dö av att prova omeprazol i 2 veckor är ju rätt liten, och chansen att omeprazolen hjälper är högre. Dessutom så om vården inte ska slösa pengar på gastroskopier, utökad provtagning mm så är det nog svårt även med ett läkarbesök att hitta orsaken till en hosta utan att helt enkelt provbehandla det vanligaste orsakerna?

Lite spinoff men när jag fick skitont i nacken och det strålade ut i armen och det till och från domnade. Läkaren rekommenderade utan att ens känna/undersöka (jag var där i annat ärende men tog upp nacken) att prova 2v naproxen först, för det troligaste vad en inflammation som påverkade en nerv. Om det hjälpte kunde jag fortsätta ta det. Om det inte hjälpte skulle de skicka på MR eller något för att utesluta stenos. Den rekommendationen är sannolikt liknande grundad. Att symptomen i frånvaro av trauma osv, på det sätt som beskrivs etc sannolikt inte innebär någon akut fara utan det kan provas symptombehandla först mot det typ vanligaste eller mest sannolika.

Vården är ju ganska ansträngd rent generellt och risken att någon skulle dö av att prova omeprazol i 2 veckor är ju rätt liten, och chansen att omeprazolen hjälper är högre. Dessutom så om vården inte ska slösa pengar på gastroskopier, utökad provtagning mm så är det nog svårt även med ett läkarbesök att hitta orsaken till en hosta utan att helt enkelt provbehandla det vanligaste orsakerna?

Lite spinoff men när jag fick skitont i nacken och det strålade ut i armen och det till och från domnade. Läkaren rekommenderade utan att ens känna/undersöka (jag var där i annat ärende men tog upp nacken) att prova 2v naproxen först, för det troligaste vad en inflammation som påverkade en nerv. Om det hjälpte kunde jag fortsätta ta det. Om det inte hjälpte skulle de skicka på MR eller något för att utesluta stenos. Den rekommendationen är sannolikt liknande grundad. Att symptomen i frånvaro av trauma osv, på det sätt som beskrivs etc sannolikt inte innebär någon akut fara utan det kan provas symptombehandla först mot det typ vanligaste eller mest sannolika.
Var skrev jag att någon dör? 🤨
Men att bara slänga ut en ordination utan att ens själv ha pratat med patienten, lyssnat på lungor eller ens frågat om något av symtomen på refluxsjukdom känns extremt konstigt. Jag har inget av symtomen på refluxsjukdom överhuvudtaget, vilket jag också sade till sköterskan jag pratade med. Men det var det ingen som lyssnade på.

Men att bara slänga ut en ordination utan att ens själv ha pratat med patienten, lyssnat på lungor eller ens frågat om något av symtomen på refluxsjukdom känns extremt konstigt. Jag har inget av symtomen på refluxsjukdom överhuvudtaget, vilket jag också sade till sköterskan jag pratade med. Men det var det ingen som lyssnade på.
Var skrev jag att du skrev att någon dör? Det var ett svar kring att ordinera en behandling utan att ha träffat patienten. Att det sannolikt utgår från en risk-nytta bedömning både avseende patient samt kostnad. Precis som många andra råd, precis som att direkt hänvisa till sjukgymnast när det söks läkare för vissa icke akuta saker. Osv.

Reflux kan ha rätt märkliga symptom dock. För mig visar det sig som astmaliknande symptom snarare än halsbränna.

Jag hostade i säkert 4 månader, bitvis så illa att jag trodde jag skulle kvävas. Jag fick diagnosen akut bronkit. Det läkte ut så småningom men det tog tid och jag trodde det skulle pågå hela mitt liv. Det enda som hjälpte mig att få sova var Cocillana.

Omeprazol nämnde ingen.

Jag hostade i säkert 4 månader, bitvis så illa att jag trodde jag skulle kvävas. Jag fick diagnosen akut bronkit. Det läkte ut så småningom men det tog tid och jag trodde det skulle pågå hela mitt liv. Det enda som hjälpte mig att få sova var Cocillana.

Omeprazol nämnde ingen.
Precia så är det för mig också.
Min svägerska hade samma problem, fick direkt undersökning och cocillana. Dottern hennes också. Men de bor i en annan kommun

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 558
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 484
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
6 221
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Inte för att jag är döende precis men lite lätt irriterad är jag allt. Irriterad på vården, ja eller politikerna. De senaste två...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
18 945
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX