Sv: "Många valpköpare vet för lite om sin egen ras"
*KL* Ja, man ser många ungdomar ute med rottweilers som är långt ifrån maffiga (även fast de själva beskriver hundarna som det...
) utan feta & håglösa. De verkar inte förstå vad det är de har köpt.
Själv gjorde jag väl iofs allt fel också när jag köpte min första hund. En omplaceringshund som jag fastnade för som femtonåring. Tack vare en far med enorm hundvana och två underbara tränare blev det folk (eller hund
?) av oss båda. Ja, det var nog sannerligen rätt idiotiskt att ta en schäfer-blandning som första hund, jag skulle ju inte ens haft en blandras. Men jag fick ta över honom, med kraven att jag skulle träna och jobba som satan. Och det gjorde vi. Vi gick på kurser, vi tränade, vi jobbade som fan helt enkelt och jag sög i mig all hjälp, alla tips och råd. Ja, nu är han ju fortfarande vid liv (
) och lika aktiv som innan.
Jag har en till hund, en staffordshire. Men där läste jag verkligen på om rasen, träffade sådana och satte mig in i det. Köpte en perfekt liten gris som verkligen passar mig.
De andra hundarna omkring mig är inte mina så de uttalar jag mig inte om.
Men de jägarna (min sambo bl.a.) har verkligen kollat efter vilken typ av jakthund de vill ha och satt sig in i det och köpt från seriösa uppfödare. Så där har det klickat.
Men ja, onekligen mycket blandraser & "garageavel" bland jaktisarna...