"Många valpköpare vet för lite om sin egen ras"

Sv: "Många valpköpare vet för lite om sin egen ras"

Ja tack! Tänk om vi bara kunde ta utseendet på hunden och sen bara trycka in det vi vill ha i hunden :-) Jamen du vet, hunden blir vad du gör den till.

Jag skulle ha en basset! (Med inte så mycket hud)

Jag skulle ha en Aussie utan vallning, med mer soffpotatis. En såndär utan jaktinstinkt som gärna lyder sin förare och kan hänga med på promenader och ridturer lös. Klickerträning och spår/sök på hobbynivå får gärna uppskattas :D

Jag tycker det är otroligt viktigt, och håller med om att många är väldigt dåligt pålästa.

Antalet kan ha minskat för att folk tidigare har köpt fel ras, och då håller jag med om att det är en bra minskning! Vad vi också ser på klubbarna är att allt färre intresserar sig för brukssporterna och det tycker jag är trist. Det blir svårare att få tag i funktionärer och domare. Men det är lite av ett sidospår.

Jag har funderat lite på det där, och tycker inte att det verkar vara så jättekonstigt egentligen. När jag kollar på olika klubbars hemsidor står det i princip aldrig ett ord om att de söker funktionärer, utan det kan man eventuellt få veta på facebook. Det står inte heller vad för funktionärer som behövs och inte om man behöver någon utbildning för det eller inte. Att ha en sida med info i stil med "Vi kan ordna fler tävlingar om vi får hjälp med det här och det här, ni behöver den här förkunskapen osv".

Kanske att klubbarna också kan ge lite rabatt om man vill gå någon kurs om man är funktionär x antal gånger osv. Som det är nu verkar det vara svårt att öht få kontakt med folk i klubbarna om man inte själv aktivt går dit och skriker "HEJ, jag finns! Får jag eventuellt göra något någon gång?". Det är nog inte allt för många som gör sådant om de inte blir tillfrågade eller hittar info om vad som behövs. Men ja, det blir väl lite väl OT nu :p

Ja tack! Tänk om vi bara kunde ta utseendet på hunden och sen bara trycka in det vi vill ha i hunden :-) Jamen du vet, hunden blir vad du gör den till.

Då är det ju bara att köpa en jaktavlad istället för dom har insett att hunden inte kan jobba med så mycket skinn. Du får visserligen lite mer jaktinstinkt men hunden blir ju ändå vad man gör den till, så det ska ju inte vara något problem ;)

/Camilla

Jag tror jag tyvärr måste hålla med majoriteten, det är många som inte vet vad dem ger sig in på och som någon sa varför inte ha mer skaffa hund kurser. Det är garanterat behövligt.

Men varför skaffar då folk fel hundar? Så här tror jag

1. Folk har inte förståelsen och vetskapen om hur starka drifter en hund kan ha.

2. Popularitets raser, det är coolt att ha en krävande hund eller som i åre där det ha blivit någon flyga med att ha Sibirien haskey och Alaskan malamute som SÄLSKAPSHUNDAR för dem är ju så fina och varglika.

3. Det är svårt att sätta sig in i en hundras utan att ha erfarenhet av hundrasen och för blandraser blir det ju mycket mycket svårare då man helst ska vara insatt i samtliga raser som är inblandad.

4. Allt för försäljnings desperata uppfödare som hellre talar om hur snälla hundarna är än vilket jobb det krävs för att få hundarna snälla.

Jag skulle vilja lägga till något som tagits upp i en annan tråd - när folk frågar efter raser som passar som rena sällskapshundar och är nöjda med någon timmes promenad om dagen, leka lite i parken och dylikt så är det inte sällan de får höra att de borde skaffa en leksakshund eller en katt. Ägare till raser som i århundraden avlats för att vara knähundar framhäver hur extremt mycket stimulans just deras hundar behöver för att vara nöjda, det handlar ofta om lika mycket som eller mer än en brukshund.

Då är det nog inte konstigt att man ger upp det här med renraser och i stället köper en blandras där det i annonsen utlovas en perfekt, lydig och lugn familjehund(oavsett vilka raser som ingår).

Jag har funderat lite på det där, och tycker inte att det verkar vara så jättekonstigt egentligen. När jag kollar på olika klubbars hemsidor står det i princip aldrig ett ord om att de söker funktionärer, utan det kan man eventuellt få veta på facebook. Det står inte heller vad för funktionärer som behövs och inte om man behöver någon utbildning för det eller inte. Att ha en sida med info i stil med "Vi kan ordna fler tävlingar om vi får hjälp med det här och det här, ni behöver den här förkunskapen osv".

Kanske att klubbarna också kan ge lite rabatt om man vill gå någon kurs om man är funktionär x antal gånger osv. Som det är nu verkar det vara svårt att öht få kontakt med folk i klubbarna om man inte själv aktivt går dit och skriker "HEJ, jag finns! Får jag eventuellt göra något någon gång?". Det är nog inte allt för många som gör sådant om de inte blir tillfrågade eller hittar info om vad som behövs. Men ja, det blir väl lite väl OT nu :p

Nu kanske vi är lite OT men jag har lite samma upplevelse av klubbarna, jag som ändå har lyckats blivit indragen i alla möjliga föreningar trots att jag inte har något egentligt intresse, tex barnens fotbollsklubb försökte ragga med som styrelsemedlem trots att mina kunskaper om fotboll sträcker sig så långt att det är två lag som spelar och det går ut på att göra mål. :angel: Men i BHK så fick jag dra ur dem hur man blev medlem, var man hittade kurser, hur man skulle bete sig på klubben, agility sektion var trevligare men var ständigt motarbetad av "bruksfolket" som tyckte att agilityn tog allt för många till "sin" sport och ingen ville hålla på med lydnad. Att det berode på att agilitysektionen var betydligt mer välkomnande mot nya, frågade efter hjälp bland alla och lärde upp alla som var intresserade, det hörde liksom inte till diskussionen utan de hade "snott" alla hundmänniskor. :angel: Så när min "agilityhund" dog och våran nuvarande inte är lämplig så har jag helt slutat att var där eftersom lydnadsfolk bara suckar när jag kommer med en jakthund. :crazy:

kl

"Hunden blir vad man gör den till" verkar starkt kopplat till okunskap om olika raser.

Då är det ju bara att köpa en jaktavlad istället för dom har insett att hunden inte kan jobba med så mycket skinn. Du får visserligen lite mer jaktinstinkt men hunden blir ju ändå vad man gör den till, så det ska ju inte vara något problem ;)

/Camilla

Nä det blir inga problem. Vi tar en lång promenad varje dag och det är bara bra om det finns jakt i den för jag tänkte apportera med den, för de. tycker jag är kul!

kl

"Hunden blir vad man gör den till" verkar starkt kopplat till okunskap om olika raser.

Visst är det så, vem f*n har myntat det uttrycket? :D

Jag kan själv se tillbaka på när jag ville ha hund. Jag var väl runt 10 år, då fanns inte internet som idag, så jag satt och läste radannonser i tidningen. Ena dagen fanns det dalmatinervalpar, nästa cavalier osv. Jag ville ju ha alla, för jag ville ha en egen hund. Nu var mina föräldrar kloka och vi hade ju redan hund, så min pappa bestämde ras. Det blev en border terrier, så att om jag tröttnade kunde han iaf jaga med den.

Men jag tror många funkar så, hmm en hund. Kolla Blocket/annonser och köp vad som finns och ser fint ut.

Åh - Komondor! :bump: Så häftigt med en egen rastafarivovve...

/.../

Vad tänker ni kring det här?
Hur påläst behöver man vara på sin ras?

Som flera redan skrivit är det inte alltid så lätt att få köpa från en seriös kennel om man inte faktiskt tänkt använda hunden till det den är avlad för.

Däremot är det enkelt att köpa på Blocket eller liknande - vanligen är ju epiteten "snäll och lugn", "sällskapshund", "älskar barn", etc, rätt vanligt förekommande oavsett ras / raser och oavsett hundens faktiska bakgrund.

Sedan finns det givetvis en massa oseriös kennelverksamhet också - där man säljer till första bästa som ringer. Just denna ras fungerar till allting, anpassar sig efter allting, tål allting, kräver aldrig nåågot. Även rassidorna kan faktiskt vara något missvisande då skribenten gärna vill göra lite reklam.

Djur ska man inte skaffa oövertänkt. Verkligen inte hund, men inte heller hamster eller undulat. Det finns en otrevlig nonchalans i det där, jag vill ha en X och därför springer jag omedelbart och köper utan att fundera över vad jag faktiskt kan erbjuda X och vilket liv X kommer att få.

På hundkurser tycker jag ändå att folk rent generellt är någorlunda intresserde (om än kanske inte pålästa, nej), om inte annat så går de på kurs och bara det förtjänar viss respekt. Det är värre med kan-självarna som inte behöver någon hjälp - de har minsann sett CM på TV, eller de vill ju ändå inte tävla, eller Lille Lucifer är så himla snäll faktiskt (han har bara bitit fem personer och massakrerat tre fåtöljer). Det är dem som hundvärlden, brukshundklubbarna etc, måste nå ut till och inkludera.

Senast ändrad:

kl

Haha, jag vet en person som just nu har rottis. Hon använder ofta det uttrycket. Hennes hundar ligger mest i soffan, på dagarna får de vara ute på den inhägnade tomten, alternativt i hundgård. Ofta sitter de i bilen när hon jobbar och en promenad i skogen får de på sin höjd varannan vecka och då ca 30 minuter.

För ett tag sen uttryckte hon en önskan om att skaffa BC, för det är ju så himla fina hundar. Jag reagerade rätt kraftigt på det påståendet, och sa åt henne vad jag tyckte om hela idén. Hennes svar är: Men hundarna blir ju vad man gör dem till. Får de aldrig veta något annat än att ta det lugnt, så är de ju nöjda med det. Det är ju om man börjar träna med dem, som de kräver bara mer och mer.

Jag visste knappt vad jag skulle svara henne längre...

Är det fult att ha en sällskapshund? eller vad är det som gör att folk köper en aussie, en rotweiler eller en labrador (osv osv) istället för en cavaljer eller liknande, när de faktisk främst vill ha en gosig kompis i soffan, en familjehund som barnen kan kasta lite boll med i trädgården, när de anser att 4 km (gärna kopplad och i elljusspåret...:angel:) är en regäl långpromenad och tycker att det är tillräcklig träning att gå valpkurs och därefter hålla efter vardagslydnaden vid behov... Det är ju inte konstigt att problemen blir massiva med de förutsättningarna!

Två saker har jag lyckats identifiera;
- En BC är vacker och lättlärd.
- En schäfer har många haft i familjen tidigare och "det har ju funkat bra" och läser därför inte på om rasen och hur de ska vara.

Resten tar man inte reda på.

Småhundar har ju för många en negativ klang, men sällskapsraser kommer ju i större storlek också.

Precis! Minsta vavva behöver milslånga löprundor och minst tre timmars träning om dagen.

Vi måste höja sällskapshundens status!

Jag skulle vilja lägga till något som tagits upp i en annan tråd - när folk frågar efter raser som passar som rena sällskapshundar och är nöjda med någon timmes promenad om dagen, leka lite i parken och dylikt så är det inte sällan de får höra att de borde skaffa en leksakshund eller en katt. Ägare till raser som i århundraden avlats för att vara knähundar framhäver hur extremt mycket stimulans just deras hundar behöver för att vara nöjda, det handlar ofta om lika mycket som eller mer än en brukshund.

Då är det nog inte konstigt att man ger upp det här med renraser och i stället köper en blandras där det i annonsen utlovas en perfekt, lydig och lugn familjehund(oavsett vilka raser som ingår).

Detta är något som jag måste ha missat...

Jag tänker att ex kennelklubbens uppdelning är ganska så talande? Nej, en cavalier king charles behöver inte samma aktivering som exempelvis en malle. Även om cavalieren troligen skulle må bra om den fick röra sig och tränas mer än koppelpromenader runt kvarteret.

Jag kan ibland tycka tvärtom (men det är säkerligen olika i olika sociala sammanhang) att man nästan utnyttjar snälla och godmodiga hundar som inte bråkar. Det blir på något sätt likställt med att de inte behöver aktiveras/tränas nästan alls. För den ligger ju snällt i soffan oavsett - och sover bort sitt liv.

Hundar som ställer till jäkelskap får mer aktivering än dem som accepterar passivitet. Även om båda mår bäst av att röra sig och få en uppgift - anpassad efter deras fysik och mentalitet.

Gjorde testet på Canis och döm om min förvåning när jag får upp Dvärgschnauzer som "min" passande ras :love:

*KL*
Jag gjorde också testet, fick följande alternativ:

Canaanhund
Dansk-svensk gårdshund
Islandsk fårehund
Lancashire heeler
Norsk buhund
Pinscher
Shar pei
Shiba

Jag har aldrig haft någon av raserna, och jag har aldrig funderat på att skaffa någon av dem heller...

Vill jag endast hålla på med lure coursing så föreslår den italiensk vinthund eller whippet (båda två är mina raser). Vill jag däremot även hålla på med utställning så så föreslår den samtliga vinthundsraser i grupp 10 och några hetsjägare ur grupp 5 (förutom Cirneco som inte verkar finnas i databasen), samt österrikisk pinscher.

Vill jag hålla på med lätt lydnad, LC och utställning så är tydligen den mest föriga av vinthundsraserna, whippet, inte längre passande. Däremot så ska man tydligen ha en azawakh, en basenji eller (återigen) en österrikisk pinscher.

Vad sjutton ska man med en österrikisk pinscher till om man vill syssla med LC?

Kl och OT

Men har någon här testat något av alla dessa "vilken hund passar mig" test. Vad tycker ni om dem hjälper eller shälper de?

Tex här är några

http://www.canis.se/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=9

http://www.quizme.se/test/test-vilken-hundras-passar-dig-bast_10639/

http://pedigree.se/hitta-ratt-hund-eller-valp/?gclid=CNT8vsvJ5bQCFYRF2wodKCkA0Q

På Canis-testet så fick jag korthårig collie som resultat, så det verkar fungera riktigt bra! Testet i mitten verkar mer vara för om man som barn är redo för hund och det sista testet är efter amerikanska förhållanden - stämmer inte alls.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025