"Många valpköpare vet för lite om sin egen ras"

Sv: "Många valpköpare vet för lite om sin egen ras"

Jag vet inte hur många jag träffat tom velat ha en lättlärd medelstor hund.

Vet ni vad det blir? Jo en BC och oj vad alla blivit arga på mig när jag lite försiktigt försökt förklara vad aktivering innebär.

Jag har ändå lagt ned mycket tid på mina hundar. Den ena blev svch, 1pris lkl 2, uppflyttad från lägre klass och startad i högre klass (dock underkänd ) och startad med (lägsta ;-) pris på jaktprov) Sen har vi tävlat en längre tid på en klubb som ej är ansluten till någon officiell klubb. Sen all träning jag lagt ned... Ja det har ju tagit lite tid att hålla på med fyra grejer även om resultaten inte är speciellt höga! För att inte tala om all vardagsmotion jag lagt ned osv. Sen har de andra hundarna så klart också tagit tid.

Någonstans känns det som att jag vet vad jag pratar om. Jag har testat mycket olika saker och känner till tidsåtgången.

Men ÄNDÅ vet folk som aldrig haft hund att en BC kan de aktivera... Troligtvis behöver de ännu mer...

Jag förstår grejen med att inte vilja ha för mkt pälsvård (har själv en hund jag själv tycker kräver för mkt sånt), och självklart vill man ha en frisk ras, men vad är lättast? Nån timmes pälsvård varannan månad eller ytterligare en timmes aktivering (som man eg. inte är intresserad av) om dagen?

Håller sen inte med om att det är så svårt att hitta sällskapsras, faktiskt.

Jag håller helt med, även om jag tycker att tibbe är snyggast i päls så ser jag en rakning ett part gånger om året som ett lågt Pris att betala i tid och arbete i jämförelse med pälsvård eller massvis med aktivering. :idea:

vad är lättast? Nån timmes pälsvård varannan månad eller ytterligare en timmes aktivering (som man eg. inte är intresserad av) om dagen?

Precis vad jag börjat inse, att pälsvården generellt sätt är lättare än att ha en hund man inte klarar aktivera på rätt sätt. Och om man kan lära sig klippa/trimma själv är det ju också kvalitetstid med hunden.

Gjorde alla 3 testen och canis föreslog kinesisk nakenhund :confused:
Pedigree föreslog en del andra bla Västgötaspets som jag är väldigt nyfiken på, och letar så mkt info om den som jag bara kan hitta.
3de sa att "Oj, du är verkligen redo att skaffa hund" :D

Jag skulle ju inte ha en blandras men det blev en sån ändå! Jag googlade mig blodig innan vi for och kollade på valpen om raserna i han (papillon-chinese crested - toy pudel) och visste att jag ville ha en hund med lite/kort hår, tja, päls vad är det? Han är fjunig på huvud, öron och tassar och har rätt bra med hår på halva svansen!

Jag har läst om var och varannan hundras i sinne och hittade ingen ras jag klickade, eller ja jo många raser man vill ha men alltid något "om det inte vore för det", med så såg jag min på annons och visste att det var raser som funkar som sällskapshund men samtidigt är nog smarta för att funka till resten, kollade och det klickade!

Grupp 9 såklart. Men även vissa molosser skulle jag säga, vissa terriers, schnauzer, dvärgschnauzer, pinscher, små spetsar. Men jag tar för givet att även en sällskaphund gör något, inte bara värmer soffan, annars kan man ju skaffa katt.

Tycker att det är ganska vanskligt att säga att grupp 9 kräver mindre än de flesta andra raser. "Min" ras (Pudel) har jag sett att de hamnar i fel händer många gånger. De har fått en stämpel som pensionärshund när de egentligen kräver väldigt mycket, både pälsmässigt samt fysisk och psykisk stimulans. Anledningen till att man inte ser lika mycket problem med dom är att de är så otroligt snälla och lojala hundar, det man oftast ser är osäkra toypudlar som har fått alldeles för lite stimulans.

Om någon som egentligen inte vill lägga ner så mycket tid på sin hund så är det lika illa för hunden oavsett om det är en Huskey, Schäfer eller Pudel.

Men så är det ju alltid. Det finns individer som kräver mer eller mindre. Just pudel är det många som backar för ändå pga pälsvården. Jag är själv väldigt förtjust i pudlar, men tyvärr är det ju så att de avlas mestadels på utseende och det gör ju tyvärr inte att de framhävs som arbetshundar. Men jag är väldigt medveten om svårigheterna med fel hundval just gällande pudel, några av de mest krävande hundar jag träffat har varit just understimulerade storpudlar.

En av mina weimaraner är inte alls krävande heller, hon vill ha en längre promenad om dagen och ligga i soffan och kela resten. Men det gör ju inte att jag rekommenderar rasen som sällskapshund, för hon är ju ett undantag:) Det är precis lika paradoxt.

Jo visst finns det individuella avvikelser men jag skulle inte rekommendera just en pudel eller allmänt "rasgrupp 9" när man söker en sällskapshund eller någon som inte kräver så mycket stimulans.
Jag tycker också att det är tråkigt att folk sällan ser bortom pudelfrillan och inser att det är en ganska krävande ras. Jag skulle inte säga att min hund är ett undantag utan ganska medel eller låg i energinivå om man ser på de flesta andra pudlar.

Jag vet inte hur många jag träffat tom velat ha en lättlärd medelstor hund.

Vet ni vad det blir? Jo en BC och oj vad alla blivit arga på mig när jag lite försiktigt försökt förklara vad aktivering innebär.

Det var lite det jag var inne på innan. Alla vill ju ha en lättlärd och lydig hund. Vet man inget om olika hundraser och ännu mindre om hundträning är det nog lätt att inbilla sig att de hundar som man ser i eliten (bruks, lydnad eller agility) också är de hundar som är lättast att få lydiga och trevliga även för en nybörjare.

Jämför man dessutom med de ouppfostrade och skälliga sällskapsraserna som man ser runt omkring sig så är det nog lätt för en icke-hundmänniska att tänka att det är en bc eller schäfer som man ska ha om man vill få en lydig och lättlärd hund. Hundmänniskan som sedan ska försöka förklara varför det trots allt inte är lämpligt för den som vill ha en trevlig sällskapshund att skaffa en extrem vall- eller brukshund får därför argumentera i kraftig motvind. Valpköparen har ju redan bestämt sig och har med egna ögon sett att bc/schäfer/etc. är lydigare och trevligare hundar än "små bjäffsiga sällskapshundar".

Korkat? Absolut. Men jag är övertygad om att många tänker så och gravt underskattar det arbete och den kunskap som en hund av den kalibern kräver. Det är ju ungefär som om man skulle börja övningsköra i Formel 1-bilar bara för att världens bästa racerförare får det att se så enkelt ut.

Ett problem är, ärligt talat, att många som skaffar hund inte borde ha en över huvud taget. Alla hundar kräver jobb, om man vill att de ska vara trevliga och lydiga. Jag har mopsar. De är lätta på många sätt, men nog tusan har jag tränat med dem varje dag sedan jag fick dem. Jag har fått många kommentarer från andra mopsägare som undrar hur jag har fått dem så lydiga att jag kan ha dem lösa och kalla in dem även om de är mitt i en lek. Svaret är enkelt: Jag har tränat. Det säger mig att många av dem inte ens försöker. De bara sätter på ett koppel och asar runt hunden några gånger om dagen. Hunden får bete sig lite hur som helst. Och så ser andra det och tror att hunden är sådan.

Annars kan du välja en sån här:

g86.jpg

g11.jpg

Berger des pyrénées à poil long, pälsen tvinnar sig till cadenetter, rastaflätor, eller matelotter, som är hela plattor, bra skydd mot rovdjur men mindre kul att göra rent efter en dags bus på gödselplattan.

:love::love: Schnygg! Tror inte jag sett någon sån tidigare...

Kl

Gjorde canis-testet och bearded collie kom i top :) följt av diverse brukshundar.

På tal om att inte kunna sin ras ... har för ett par dagar sedan haft en diskussion på fb med en arbetskamrat som ska skaffa hund (hon började leta hund dagen innan och då ville hon ha bulldogg)... Pappan berner sennen och mamman okänd blandras av "kamphundstyp". Jag sa att jag isf rekommenderar att köpa renrasig berner med tanke på alla deras hälsoproblem. Där fick jag ju både arbetskamraten och alla hennes kompisar emot mig, däribland "uppfödaren" som menade att det minsann inte är nåt fel på hennes hundar och att alla hundraser har hälsoproblem och är sönderavlade. Ja, och kollegans sambo hade minsann fått avliva tre schäfrar och det var tydligen bevis för att ALLA rashundar är sönderavlade. Gjorde väl något försök till att förklara, önskade arbetskamraten lycka till och lämnade diskussionen.

Till saken hör att den här tjejen just har fått två barn på mycket kort tid, minstingen är 6 månader. Hon arbetar redan nu mycket och det gör även hennes man. Familjen är inte av typen som är ute speciellt mycket. Alla på jobbet har ju läst vår diskussion och vi alla ser en framtid där en försummad unghund får byta hem om ca 6 månader pga "tidsbrist".

Varför ska alla människor ha hund för? Har sett detta så många ggr innan och det slutar alltid likadant :( och när de gjort sig av med den stackars hunden dröjer det inte lång tid innan det skaffas ny hund och sedan är karusellen igång.

Jo visst finns det individuella avvikelser men jag skulle inte rekommendera just en pudel eller allmänt "rasgrupp 9" när man söker en sällskapshund eller någon som inte kräver så mycket stimulans.
Jag tycker också att det är tråkigt att folk sällan ser bortom pudelfrillan och inser att det är en ganska krävande ras. Jag skulle inte säga att min hund är ett undantag utan ganska medel eller låg i energinivå om man ser på de flesta andra pudlar.

Jag tror inte att någon rekommenderar allmänt grupp 9.

Som jag ser det är det då upp till rasklubben att marknadsföra pudeln som en brukshund isf. Annars är vi ju där igen, att det är fult att ha en sällskapshund eller ha en hund som kräver lite - och att varje liten mops, cavalier, dvärgpudel och tibetansk spanel minsann är mycket krävande.

Jag förstår att du brinner för pudeln, jag förstår dilemmat fullständigt och du har säkert sett ännu fler understimulerade och missförstådda pudlar än vad jag har sett. Men det är ändå så att generellt så är inte pudeln avlad på sin arbetsförmåga.

Jag håller med dig om att pudlar inte är var mans hund, men trots det borde fler välja hundar ur grupp 9.

KL
Detta är snott från facebook, "jag" är alltså inte jag. Men jag tyckte det passade in i den här tråden.. :)

Jag: Ok, vad har du för ras?
Hundägaren: En en siberian husky blandat med stövare.
Jag: Ok, du har en draghund blandat med en jakthund?
Hundägaren: Ja.
Jag: Ok, vad ska dessa raser göra?
Hundägaren: Tja, hälften av hunden ska dra och den andra hälften springa i skogen efter djur.
Jag: Ja. Och vad var ditt problem?
Hundägaren: Ja, att den drar i kopplet och springer efter vilt.
Jag: Ja, det ser dessvärre ut som du har en hund som är skapt för att dra och jaga vilt.
Hundägaren: Ja det stämmer. Kan man träna bort det?
Jag: Har du några intressen?
Hundägaren: Eh, ja visst har jag det. Jag gillar att måla tavlor och se på film.
Jag: Kan du tänka dig att sluta med det?
Hundägaren: Nej, det kan jag nog inte. Men vad har detta med hundträning att göra?
Jag: Kan du tänka dig att göra något annat som motsvarar glädjen du får ut av att måla och se på film?
Hundägaren: Nja, visst kan jag göra annat men det är inte lika roligt.
Jag: Ok. Och vad kan du erbjuda en draghund som är roligare än att dra och en jakthund som är roligare än att jaga?
Hundägaren blir tyst en stund: Ja, det var ju en bra fråga. Det vet jag inte.
Jag: Inte jag heller.
Hundägaren: Kanske jag helt enkelt borde skaffa mig ett playstation istället?
Jag: Haha, ja om du inte gillar att jaga eller vara utomhus och träna är detta kanske inte rätt hund för dig.
Hundägaren: Ja, man borde kanske läsa på lite mer innan man skaffar hund. Men den är hemskt söt.
Jag: Ja, det förstår jag.
Hundägaren: Den fäller mycket hår också. Min man är galen på allt lurv överallt.
Jag: Mm, det får man räkna med.
Hundägaren: Ja, det var till och med lite i kalopsen igår.
Jag: Mm, det är inte helt ovanligt.
Hundägaren: Men vet du, jag träffade en husky i Norge när jag var 12. Den var så fin. Ända sedan dess har jag velat ha en husky.
Jag: Synd att du inte träffade på ett playstation istället
Hundägaren skrattar: Okej, jag börjar förstå att det inte är hunden som har problem. Det är jag.
Jag: Haha, nja, problem och problem. Det du säger är mycket vanligt. Folk med vakthundar blir arga då deras hundar morrar åt främlingar. Folk med vinthundar blir arga då deras hundar kommer hem med harungar. Man vet ofta lite för lite innan man skaffar hund.
Hundägaren: Tack för pratstunden. Jag har lärt mig mycket på tio minuter.
Jag: Lycka till i framtiden. Det finns mycket vi kan träna med din hund för att hjälpa er på traven. Men den kommer alltid att vilja dra och den kommer alltid att vara intresserad av vilt.
Hundägaren: Ja, jag förstår det nu.

Senast ändrad:

Villa volvo vovve?

Jag blev rådfrågad inför en gammal klasskompis hundköp. Efter en del frågor och planer avslutade han med att länka till en annons om amstaffblandningar. Han var egentligen emot kamphundar men de här var ju billiga :grin:

Jag tror inte att någon rekommenderar allmänt grupp 9.

Som jag ser det är det då upp till rasklubben att marknadsföra pudeln som en brukshund isf. Annars är vi ju där igen, att det är fult att ha en sällskapshund eller ha en hund som kräver lite - och att varje liten mops, cavalier, dvärgpudel och tibetansk spanel minsann är mycket krävande.

Jag förstår att du brinner för pudeln, jag förstår dilemmat fullständigt och du har säkert sett ännu fler understimulerade och missförstådda pudlar än vad jag har sett. Men det är ändå så att generellt så är inte pudeln avlad på sin arbetsförmåga.

Jag håller med dig om att pudlar inte är var mans hund, men trots det borde fler välja hundar ur grupp 9.

Nej, det var bara det du sa att sällskapshundar var ju självklart rasgrupp 9 samt några axplock från andra rasgrupper.

Ja, problemet tror jag är att inte kennelklubben anser att pudeln ska vara till något annat än utställning/ agility själva. Jag förstår problematiken eftersom att det är så svartvitt. Är det en brukshund eller sällskapshund? Om man tänker på den typiska klassificeringen av brukshundar så nej, då hör inte pudeln dit. Däremot ligger den i någon slags gråzon däremellan, det är en mycket aktiv sällskapshund som har potential att göra mer än vad den är tänkt till genom aveln.

Jag håller med dig om att folk borde välja mer från rasgrupp 9 men många som har tänkt att köpa pudel har jag avrått eftersom att de inte skulle klara av att vara nog konsekvent i sin träning och uppfostran.

Nu skulle detta kanske inte bli en diskussion om just pudel men jag tycker att det är frustrerande när man ser så många som kan för lite/ inte får rätt information om pudeln som ras och vad den behöver.

Nej, det var bara det du sa att sällskapshundar var ju självklart rasgrupp 9 samt några axplock från andra rasgrupper.

Fast just den gruppen heter ju "sällskapshundar", så jag ser inte problemet att självklart rekommendera rasgrupp 9 när det gäller att peka ut vilka hundar som är sällskapshundar.

Pudlar är jättetrevliga hundar och det är trist att se deras många gånger så höga potential förfaras. Men det går inte att komma ifrån att de inte är brukshundar, eller vallhundar, eller vinthundar eller nån form av jakthund.

Eftersom grupp 9 heter just sällskapshundar anser jag det vara självklart att man ska kika i den gruppen först om man vill ha en sällskapshund. Det är ju precis likadant i grupp 7 som jag har hund från, vill du ha en stående fågelhund så kika i grupp 7, men köp för guds skull inte en pälsad irländsk setter från utställningslinjer. Det är ju där uppfödarens roll kommer in.

+ lady_vip
Jo men problemet är ju att alla där inte är det :p De har hamnat i den gruppen eftersom att de inte har en specifik roll, såsom de andra grupperna har men att vara en "sällskapshund" är inte självklart bara för att de tillhör rasgrupp 9.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka