"Många valpköpare vet för lite om sin egen ras"

Sv: "Många valpköpare vet för lite om sin egen ras"

Lilla Milla är ju så söööt! En av mina favvisar :) Och dessutom en av de mest meriterade (om hon inte toppar listan?) hundarna vi har på klubben. Så de som har "riktiga" hundar måste ju vara urkassa förare när deras hundar inte är lika duktiga som din ;).

Jag DÖR lite varje gång jag får den frågan.
(Ofta ställd av äldre man tillhörande schäfer-/bruksmaffian :devil:)

Du får visa dom filmen på DPn som kör skydd nere i Ungern eller var det nu var. Fullbett och hängde i ärmen bättre än någon Schäfer jag sett ;)

Kontentan för mig är att det ska vara roligt att ha hund. Och roligt är det- om man har lite lagom mycket hund.
Det är inte kul att känna att man släpas runt av en hund som inte lyssnar, demolerar hemmet eller vad det nu är.

Chansen för ett roligt hundliv ökar drastiskt om man väljer hund utefter sina förutsättningar.
Man kan ju köpa den där krävande brukshunden/vakthunden/vallhunden när man testat nåt lättare.

KL

Anledningen till att folk skaffar "för mycket" hund som dessa inte kan reda upp handlar enbart om att människor tror så förbannat mycket om sig själva. Folk som aldrig ägt hund, alternativt har ärvt någon gammal spets ska ge sig in på att köpa Holländsk Herdehund eller Malinois.

Detta är såklart för att dom vill träna mer, dom vill ha en hund som älskar att arbeta. När man påpekar att vissa raser är mer arbetsnarkomaner än andra, så är folket övertygade om att det är just en workaholic dom behöver! Människor tror dessutom att de är mer aktiva än "de flesta".

Det är inte ett aktivt liv att gå någon kurs här och var, köra sitt och ligg inomhus ett par dagar i veckan och gå normala promenader dagligen. Det är inget liv för en arbetande hund, vilken glad och käck pudel som helst hade passat dessa människor så mycket bättre.

Människor är helt enkelt naiva och oftast väldigt o-ödmjuka med hur mycket kunskap som finns.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka