Man dödad i hundattack

Oj, det var strängt. Lösa hundar stör mig inte över huvud taget. Inte ens om jag har min argbigga i koppel och de kommer fram, det kan bli lite turbulent där och då, men jag tycker hundar ska vara lösa, det är helt ok med lösa hundar :) De (allra flesta) gör ingen skada, utan är glada prickar.

Lösa hundar - helt okej. Har mina lösa konstant själv.

Lösa hundar utan pli - stör ihjäl mig. Gärna med en lam matte eller husse lite slött efter halvhjärtat ropandes hundens namn och ett "den är snääääll". :wtf:

Att du själv inte råkat i olycka betyder ju inte att andra inte gör det. Dina tongångar blir nog annorlunda den dagen det sker. Alla hundar ska inte vara lösa.

Nej, men under alla mina år som hundägare, (ca 40 nu :eek: ) har det aldrig hänt. Så den kalkylerande risken tycker jag det är värt. Jag tycker fler hundar borde få chansen att gå lösa. Jag har nu 3 hundar, en är lydig så hon kan gå lös jämt, de andra två, en är argbiggan (som trots allt är väldigt lydig) och den andra är en jättebebis. Med dem åker jag ut till öde grusvägar och promenerar för jag ser hur lyckligare de är med lösa promenader gentemot koppelpromenader.
En av våra hundar blev ju biten av en lös hund som ägdes av en polis, samma polis letade reda på mitt jobbtelnr och skrek i telefonen åt mig på jobbet, i 30 minuter, och hotade med att jag skulle minsann få ångra mig att jag anmält. :rage:

Jättekul att du inte råkat illa ut, men mindre roligt för oss som faktiskt gjort det, inte ett dugg roligt för äldre och småbarn som riskerar att bli omkullknuffade, få kläderna nersmutsade/förstörda eller för alla hundrädda som riskerar att få en hund som hoppar och springer mot dem. Det är heller inte roligt när man har en hund som blivit attackerad av andra hundar och mår dåligt av att okända hundar springer emot, vår gamling blev inte sig själv efter sista attacken och mådde dåligt fram till sin död några månader senare. :cry: :arghh:

Jag har tappat tålamodet och jag vill slippa skada nästa hund som kommer rusande mot mig och hundarna för att ägaren är idiot, men blir vi attackerade en gång till kommer jag att göra det. :mad: Jag hoppas verkligen att dina hundar är under så pass kontroll att de inte drar efter eller stör vilt på era promenader. ,

Min åsikt är att alla hundar kan lära sig att gå lösa och hantera hundmöten om man börjar i tid, men alla ägare tränar inte på det. Så jag tycker att det är ägaren som inte har lärt sin hund gå lös från början som har agerat mot hunden välbefinnande. Sen har vi då problemet med omplaceringar, som alla våra tre är, då har man annat att jobba med.

Senast ändrad av en moderator:
En av våra hundar blev ju biten av en lös hund som ägdes av en polis, samma polis letade reda på mitt jobbtelnr och skrek i telefonen åt mig på jobbet, i 30 minuter, och hotade med att jag skulle minsann få ångra mig att jag anmält. :rage:

Jättekul att du inte råkat illa ut, men mindre roligt för oss som faktiskt gjort det, inte ett dugg roligt för äldre och småbarn som riskerar att bli omkullknuffade, få kläderna nersmutsade/förstörda eller för alla hundrädda som riskerar att få en hund som hoppar och springer mot dem. Det är heller inte roligt när man har en hund som blivit attackerad av andra hundar och mår dåligt av att okända hundar springer emot, vår gamling blev inte sig själv efter sista attacken och mådde dåligt fram till sin död några månader senare. :cry::arghh:

Jag har tappat tålamodet och jag vill slippa skada nästa hund som kommer rusande mot mig och hundarna för att ägaren är idiot, men blir vi attackerade en gång till kommer jag att göra det. :mad: Jag hoppas verkligen att dina hundar är under så pass kontroll att de inte drar efter eller stör vilt på era promenader. ,
Det är i sådana situationer som man önskar att man spelat in samtalet (om du inte gjort det) och kan skicka det till arbetsgivaren. Det är illa nog att hunden bitits, hussens beteende är långt värre i mina ögon.

Min åsikt är att alla hundar kan lära sig att gå lösa och hantera hundmöten, men alla ägare tränar inte på det. Så jag tycker att det är ägaren som inte har lärt sin hund gå lös från början som har agerat mot hunden välbefinnande. Sen har vi då problemet med omplaceringar, som alla våra tre är, då har man annat att jobba med.

Ja, vissa gör så stora fel med sina valpar! En av de mest extrema enskilda händelser jag sett var en man med en rottisvalp. Valpen var mycket liten. Bara något äldre än 8 veckor.

Mannen blev så entusiastisk när vi passerade med vår hund att han nästan hoppade jämfota i sin iver att visa valpen att det kom en HUND!!! Titta en HUND!! Han verkade helt ärligt tycka att det var det enskilt största händelse dittills i valpens liv (att det passerade en hund som inte brydde sig om den). Jag bara tänkte: "Herregud, gubbe! Vill du verkligen att din fullvuxna rottis ska bete sig så som du beter dig nu??".

Ja. Strikt ägaransvar.
Tyvärr fungerar det inte alltid. I min närhet blev en Chihuahua attackerad av en Rottiskorsning och så illa biten att tarmarna hängde ut. Efter många långa och svåra turer hos veterinär och mycket lidande hos hunden fick den avlivas. Vavvans ägare har haft ett helvete att få Rottisägaren att ta ansvar och jag tror inte hon fått ut pengar för veterinärvård. Polisanmälan fick läggas ner då hyresvärden (!) började hota sedan hen inte ville få sitt rykte befläckat. En helt fruktansvärd historia där man tycker polisen (och försäkringsbolagen) borde tagit över ärendet och rett ut det hela, stenhårt, utan att Vavvans ägare behövt ta den mycket tuffa och svåra striden ovanpå traumat över vad som hände hennes älskade hund.

Tyvärr fungerar det inte alltid. I min närhet blev en Chihuahua attackerad av en Rottiskorsning och så illa biten att tarmarna hängde ut. Efter många långa och svåra turer hos veterinär och mycket lidande hos hunden fick den avlivas. Vavvans ägare har haft ett helvete att få Rottisägaren att ta ansvar och jag tror inte hon fått ut pengar för veterinärvård. Polisanmälan fick läggas ner då hyresvärden (!) började hota sedan hen inte ville få sitt rykte befläckat. En helt fruktansvärd historia där man tycker polisen (och försäkringsbolagen) borde tagit över ärendet och rett ut det hela, stenhårt, utan att Vavvans ägare behövt ta den mycket tuffa och svåra striden ovanpå traumat över vad som hände hennes älskade hund.
Jag tolkade @FrauleinLeo som att det gällde om din kopplade hund bet en lösspringande. Dvs i ditt fall att vavvan skulle ha sprungit fram till den kopplade rottisen. Då hade rottisägaren fått stå för kostnaderna. Men det spelar ju ingen roll egentligen, rottisägeren skulle ju ha stått för fiolerna även i ditt fall :(

Det är i sådana situationer som man önskar att man spelat in samtalet (om du inte gjort det) och kan skicka det till arbetsgivaren. Det är illa nog att hunden bitits, hussens beteende är långt värre i mina ögon.
Ja, jag önskade verkligen att jag hade kunnat spela in samtalet, jag ångrar även att jag inte gjorde en ny anmälan angående olaga hot. Jag kontaktade dock datainspektionen som tyckte samtalet var mycket graverande och att jag borde anmäla det till länskrim, men frågan är ju om de brytt sig när det blir en fråga om ord mot ord. :down:

Hade hon anmält det inträffade till sitt försäkringsbolag och vem som ägde den andra hunden? :confused:

Hade hon anmält det inträffade till sitt försäkringsbolag och vem som ägde den andra hunden? :confused:
Japp! Men allt blev en enda röra, den andra parten drog ut på allt och det blev bråk och Vavvans ägare mådde fruktansvärt dåligt. Sen kom hoten in. Jag tänker, som sagt, att ett så solklart fall (som detta var) borde polisen ta över och hantera och ägaren till den skadade (och sen avlivade) Chihuahuan borde inte behöva ta striden själv. Så går det ju knappast till i andra rättsfall.

Min åsikt är att alla hundar kan lära sig att gå lösa och hantera hundmöten om man börjar i tid, men alla ägare tränar inte på det. Så jag tycker att det är ägaren som inte har lärt sin hund gå lös från början som har agerat mot hunden välbefinnande. Sen har vi då problemet med omplaceringar, som alla våra tre är, då har man annat att jobba med.
Visst kan eller iaf borde alla hundar kunna gå lösa, men det är ju då som sagt en fråga om ägaransvar. Vår gamling hade flera gånger blivit attackerad av andra hundar med klinikbesök som resultat. Vi hade jobbat väldigt mycket med henne innan och hon hade inga problem med andra hundar förrän sista attacken, efter den tålde hon inte hundkompisarna längre och knappt vår andra hund.

Hon blev väldigt orolig och aggressiv mot andra hundar efter det och dog som sagt några månader senare pga cancer. Det kan mycket väl varit pga cancern som hon tog det så hårt, att hon kände att hon inte orkade mer trauman. Jag tycker det är så otroligt tråkigt att hon behövde må dåligt den tid hon hade kvar. :cry:
Japp! Men allt blev en enda röra, den andra parten drog ut på allt och det blev bråk och Vavvans ägare mådde fruktansvärt dåligt. Sen kom hoten in. Jag tänker, som sagt, att ett så solklart fall (som detta var) borde polisen ta över och hantera och ägaren till den skadade (och sen avlivade) Chihuahuan borde inte behöva ta striden själv. Så går det ju knappast till i andra rättsfall.
Kom det någonsin till polisens vetskap att hon hotades? Det är ju även som i mitt fall svårt för dem att göra något om man inte anmäler hoten. Jag beklagar verkligen din bekants upplevelser och hundens onödiga lidande och död. :(

Min pappa är just nu i samma röriga situation, efter att ha fått deras hund attackerad med bett över ryggen. Akutbesök, stygn och dränage. Inte billigt och idioten som hade hunden vägrar göra rätt för sig. Hunden har sedan tidigare bitit en annan hund samt en människa.

Men det handlar ju knappast bara om hundmöten. Många jakthundar kan t ex inte vara lösa för att instinkterna gärna tar över. Sådana hundar bör givetvis inte heller vara lösa annat än under pågående jakt. Det finns helt enkelt hundar som inte ska vara lösa, eller kan vara lösa. Jag tror knappast att de hundarna lider på något sätt, eller att de skulle lida av att springa i inhägnade områden endast.

Låter som "hundkörkort" vore lämpligt. Så man får lära sig vad som är viktigt för att ha den bästa tid som går tillsammans med sin hund. Att man får hjälp med vilken ras som kan passa ens livsstil.

Men det handlar ju knappast bara om hundmöten. Många jakthundar kan t ex inte vara lösa för att instinkterna gärna tar över. Sådana hundar bör givetvis inte heller vara lösa annat än under pågående jakt. Det finns helt enkelt hundar som inte ska vara lösa, eller kan vara lösa. Jag tror knappast att de hundarna lider på något sätt, eller att de skulle lida av att springa i inhägnade områden endast.
Nä, de har ju ett helt annat levnadssätt, de får ju vara lösa när de arbetar. Men många av dessa bor väl kanske inte i mer tättbebyggda områden med många hundmöten?

Jag minns en gång när jag hade min Golden, då sa en granntant med tax i koppel -Där är den där stackars hunden som aldrig får gå i koppel :banghead: (Min hade aldrig närmat sig dem).

Vilken ras menar du som inte kan vara lös? Jakthundar behöver arbeta, och är lösa under jakt och får sina behov stillade.
Vilka hundraser menar du inte ska eller kan vara lösa förutom dessa?

Nä, de har ju ett helt annat levnadssätt, de får ju vara lösa när de arbetar. Men många av dessa bor väl kanske inte i mer tättbebyggda områden med många hundmöten?

Jag minns en gång när jag hade min Golden, då sa en granntant med tax i koppel -Där är den där stackars hunden som aldrig får gå i koppel :banghead: (Min hade aldrig närmat sig dem).

Nu var det ju som sagt inte hundmöten som var poängen med mitt inlägg angående jakthundar och vilt.

Vilken ras menar du som inte kan vara lös? Jakthundar behöver arbeta, och är lösa under jakt och får sina behov stillade.
Vilka hundraser menar du inte ska eller kan vara lösa förutom dessa?

Var har jag nämnt att det skulle gälla specifika hundraser? :confused:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 673
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 954
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden