Man dödad i hundattack

Fast jag försöker faktiskt förstå. Vad ÄR andemeningen egentligen?
Det jag läser är en syn på hundar/avel/raser som jag inte ser och inte håller med om. Det finns flera raser i vårt samhälle som har ursprung i "blodsport" och det är självklart att större och kraftfulla raser har större kapacitet att skada en annan varelse om en konflikt uppstår, men i sverige idag är det väldigt få hundar som per avelsinritkning är ett hot mot någon människa och förmodligen lika få som aktivt avlas till hundkamp.
Hundaggressivitet förekommer inom raser men det har bara i några enstaka fall ursprung i hundkamp. Det blir helt enkelt ofta väldigt olyckligt när två rejäla hundar ryker ihop på allvar - det säger sig självt. Det beror inte på att de besitter någon slags framavlad supergen där de vet var de ska bita för att göra störst skada.

Som en passus: För mig, personligen, håller BC's högst bettstatistik på både folk och andra hundar.

Så polletten har fallit ner till slut, det är det jag skrivit hela tiden att olika hundar har olika egenskaper och kapacitet att skada/döda på ett helt annat vis än sällskapsraserna. Det är dessa hundar som används till skydd, till vakthundar, till kamp, till jakt osv. Det är du som läst in (helt utan att jag nämnt det och jag nämnt andra orsaker samt förnekat det) att hundarna per automatik skulle vara mer aggressiva (även om en del är det) när jag talat om kapacitet att döda och förmåga (mentalt och fysiskt) att göra det om det går åt skogen eller när man inte klarar av att hantera sin hund. Har man inte förmågan och kunskapen att hantera dessa så är risken att det går riktigt illa större än med hundar medvetet avlade för att vara snälla och lätthanterliga.

Det finns som sagt ett skäl till att poliser/vaktbolag väljer hundar som schäfrar till skydds och patrullarbete och inte collie, storpudel eller St Bernard och eller busar bullraserna. Skulle det vara poppis med dvärgpudel bland busarna så hade få varit rädda för dem på samma vis som med exempelvis bullraserna (inklusive korsningar.

Och var har jag tolkat in en massa trams? Jag frågade bara om det var Försvarsmakten i Sverige det gällde. Jag vet tex att boxern användes som polishund ett tag i Tyskland men jag har aldrig hört talas om att FM i Sverige använt boxrar. Trodde det var uteslutande schäfer förr i tiden.

Självklart medför olika typer av hundar olika risker, men att påstå att det beror på att de "vet hur man dödar" är helt enkelt inte riktigt.
När hundar går in i slagsmål (om båda är aggressiva) blir det ansikte mot ansikte och betten hamnar sålunda runt ansikte/hals/bog/bröst. Om en större hund ger sig på en mindre blir det ofta nacke/rygg... och om den andra hunden (eller djuret, whatever) försöker ge sig av blir det i bakdel. Det blir som det blir beroende på situation helt enkelt, inte för att någon specifik hundras blivit avlad för att döda och automatiskt går efter mjukdelarna i strupen.
Min hund blev dödad av en annan hund. Ett pyttelitet sår som knappt syntes, strupen var kapad :cry:

Jaja, det är väl samma sannolikhet att bli dödad av en bichon frise som en rottis, jag har väl fel (obs ironi). Varenda gång jag försöker få fram poängen att hundar faktiskt är olika farliga protesterar vissa livligt (inte du) det var poängen från början. Jag borde inte nappat på att försöka förklara och inte blivit lurad att svara på någon som tog en mening ur sitt sammanhang och kritisera den.

Flertalet hundar vet säkert hur de dödar men vissa är avlade för att göra det, för att slåss, vakta eller skydda och då är det mer sannolikt att de skadar människor och det ligger mycket närmre tillhands att de gör det än de som är avlade för andra ändamål exempelvis att vara sällskap eller att valla . Vissa är dessutom såpass små och svaga jämfört med människor att de har mycket svårare att lyckas än sina större släktingar även om de skulle försöka.

Ja, absolut!

Mitt inlägg var mest att nämna att jag (tyvärr) sett bl.a. rådjur som blivit hunddödade. Samtliga hade samma skador: ett fläk på bakändan där hunden dragit ner rådjuret och sedan ett bett i strupen. Väldigt effektivt och instinktivt - och otäckt med tanke på att det verkligen inte borde fått hända.....

Men det var dessutom knappast några Bichon Frisées som uträttat detta, heller....!

Är 590 eller 600 max? Känner i alla fall en boxer med 590 från "min" uppfödare, så kan ev vara denna.

Tror jag vet vem det rör sig om och i så fall är han nu inne på sin fjärde boxer (från samma kennel). Mamman till denna är pensionerad tjänstehund och enda anledningen till att dottern inte är i tjänst ännu är att han mest jobbar som utbildare av andra förare samt hundtestare.

Boxern i Europa (Storbritannien undantaget) har ju inte råkat ut för en uppdelning i bruks vs utställning, utan snarare bruks vs familjehund. För mig var den bara det senare tills vi skaffade hanen vi hade innan Breeze. Han var tyvärr ett exempel på mycket tryck och mindre nerver. I fel händer (och då ska jag inte säga att vi klarade av honom jättebra) kunde han ha blivit riktigt otrevlig, för han gav sig aldrig och kunde hänga i saker (min ärm, t.ex) med mycket stor envishet.
600 tror jag? Men det visar kanske på att där finns flera riktigt bra Boxrar :-)

(De jag känt har mest vara sanslöst glada och alldeles underbara överhuvudtaget!)

Och var har jag tolkat in en massa trams? Jag frågade bara om det var Försvarsmakten i Sverige det gällde. Jag vet tex att boxern användes som polishund ett tag i Tyskland men jag har aldrig hört talas om att FM i Sverige använt boxrar. Trodde det var uteslutande schäfer förr i tiden.

Du hade redan fått svaret från mig och en användare till att Försvarsmakten heter Svenska försvaret. Vilket du sen verkar veta här i ditt sista inägg där du tom förkortar det korrekt.
Problemet med flera av dina inlägg i tråden är att de är baserade på vad du tror. Inte vad du vet. Nu har flera varit inne och dementerat påståenden från dig. Jägare och jakthundsuppfödare har dementerat dina påståenden om jakthundar som bits. Folk som har eller har ägt Boxer har försökt förklara vad de faktiskt avlats för och besitter för egenskaper.
Nu är du inne och ifrågasätter användandet av vissa raser i FMs historia. Samtidigt som du skriver "jag trodde.."

FM har haft de flesta bruksraser, mixar mellan div bruksraser och tom vissa jakthundsraser i sitt nyttjande.
Det är först nu sen nystarten efter Skellefteå Hundskolas nedläggning som endast Schäfer tjänstgör i FM.

Det är samma person som jag nämnde tidigare.

På tal om just hundattacker så pratade jag med honom om just detta på ett kennelläger för två år sen. Som polis och testare av "farliga" hundar så stöter han ju på en del och tyvärr så handlar det väldigt mycket om pitbullvarianter just nu. Kändes väl inte som han trodde ett förbud skulle vara lösningen, men att det föds många riktigt dåliga individer som dessutom hamnar hos helt fel folk gör det till en svår situation.

Du hade redan fått svaret från mig och en användare till att Försvarsmakten heter Svenska försvaret. Vilket du sen verkar veta här i ditt sista inägg där du tom förkortar det korrekt.
Problemet med flera av dina inlägg i tråden är att de är baserade på vad du tror. Inte vad du vet. Nu har flera varit inne och dementerat påståenden från dig. Jägare och jakthundsuppfödare har dementerat dina påståenden om jakthundar som bits. Folk som har eller har ägt Boxer har försökt förklara vad de faktiskt avlats för och besitter för egenskaper.
Nu är du inne och ifrågasätter användandet av vissa raser i FMs historia. Samtidigt som du skriver "jag trodde.."

FM har haft de flesta bruksraser, mixar mellan div bruksraser och tom vissa jakthundsraser i sitt nyttjande.
Det är först nu sen nystarten efter Skellefteå Hundskolas nedläggning som endast Schäfer tjänstgör i FM.
Jag jobbar själv för FM om du undrar. De hundraser jag stött på är Schäfer och Malinois.

Men jag tycker fortfarande att man måste göra något åt problemet med stora farliga lösspringande hundar och det var väl där skon klämmer antar jag.

Nu var det slutdiskuterat för min del.

De flesta andra länder har en krigsmakt om jag inte snurrat ihop det helt.
Så det är troligast att någon menar FM när de säger just försvarsmakten.

Men jag tycker fortfarande att man måste göra något åt problemet med stora farliga lösspringande hundar och det var väl där skon klämmer antar jag.
Jag tycker man ska göra något åt alla lösspringande hundar som ägarna inte har pli på, oavsett tid på året eller var de är. Oavsett, ras, oavsett storlek, oavsett ev "farlighet". Alla som inte har en så pass lydig hund att de kommer på direkt inkallning och klarar av att gå fot utan koppel borde bötfällas om de springer lösa utanför inhägnat område. :devil:

Jag tycker man ska göra något åt alla lösspringande hundar som ägarna inte har pli på, oavsett tid på året eller var de är. Oavsett, ras, oavsett storlek, oavsett ev "farlighet". Alla som inte har en så pass lydig hund att de kommer på direkt inkallning och klarar av att gå fot utan koppel borde bötfällas om de springer lösa utanför inhägnat område. :devil:
Oj, det var strängt. Lösa hundar stör mig inte över huvud taget. Inte ens om jag har min argbigga i koppel och de kommer fram, det kan bli lite turbulent där och då, men jag tycker hundar ska vara lösa, det är helt ok med lösa hundar :) De (allra flesta) gör ingen skada, utan är glada prickar.

Jag jobbar själv för FM om du undrar. De hundraser jag stött på är Schäfer och Malinois.

Nu var det slutdiskuterat för min del.

Nej jag undrar inte men jättebra för då vet du ju hur Kennel FÖrsvarsmakten arbetar så då kan vi släppa den diskussionen :)

Oj, det var strängt. Lösa hundar stör mig inte över huvud taget. Inte ens om jag har min argbigga i koppel och de kommer fram, det kan bli lite turbulent där och då, men jag tycker hundar ska vara lösa, det är helt ok med lösa hundar :) De (allra flesta) gör ingen skada, utan är glada prickar.
Det är inte särskilt trevligt om den där arbiggan man har i koppel faktiskt får Tag på en av de trevliga, glada, framspringande hundarna och man blir stående med veterinärräkningar eller värre.

Det är inte särskilt trevligt om den där arbiggan man har i koppel faktiskt får Tag på en av de trevliga, glada, framspringande hundarna och man blir stående med veterinärräkningar eller värre.
Nej, men under alla mina år som hundägare, (ca 40 nu :eek: ) har det aldrig hänt. Så den kalkylerande risken tycker jag det är värt. Jag tycker fler hundar borde få chansen att gå lösa. Jag har nu 3 hundar, en är lydig så hon kan gå lös jämt, de andra två, en är argbiggan (som trots allt är väldigt lydig) och den andra är en jättebebis. Med dem åker jag ut till öde grusvägar och promenerar för jag ser hur lyckligare de är med lösa promenader gentemot koppelpromenader.

Blir man verkligen ansvarig omen lös hund springer fram till en hind i koppel å den biter?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 673
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 954
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka