Alla som inte är utbildade nog att komma på inkallning och skita i vilt/mötande?Ok, vilka hundar ska eller kan inte vara lösa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alla som inte är utbildade nog att komma på inkallning och skita i vilt/mötande?Ok, vilka hundar ska eller kan inte vara lösa?
Ok, vilka hundar ska eller kan inte vara lösa?
Det är skillnad på vad lagen säger och hur folk agerar, oavsett vilket brott det gäller så blir det ordentligt trassel om om någon går in och börjar hota och/eller vägrar betala. För att få skadestånd/försäkringspengar när motparten vägrar behöver man gå till rätten så de kan avgöra vad som gäller enligt lagen.Japp! Men allt blev en enda röra, den andra parten drog ut på allt och det blev bråk och Vavvans ägare mådde fruktansvärt dåligt. Sen kom hoten in. Jag tänker, som sagt, att ett så solklart fall (som detta var) borde polisen ta över och hantera och ägaren till den skadade (och sen avlivade) Chihuahuan borde inte behöva ta striden själv. Så går det ju knappast till i andra rättsfall.
Jag har väldigt svårt att köpa det argumentet. Jag personlugen gillar hundar men man får ju se det ur ett större perspektiv! Det finns folk som är hundrädda eller har aggressiva kopplade hundar som kan hugga din unghund. Träna med kompisar på inhägnat område om du inte har stenkoll på din hund.@Migo @FrauleinLeo Ja, men det är ju det jag säger. Att alla hundar borde få lära sig det. Under tiden man övar kan det givetvis bli lite fel, men en unghund som bara vill hälsa gör ingen skada. Låt ägaren få kämpa på med att lyckas istället för att skrika "koppla hunden!".
Fast nej. Det är inte ett dugg roligt när det kommer framspringande hundar när man tex har en hund som inte gillar andra hundar/är obekväm med framspringande hundar/en människa som är hundrädd osvosvosv i all oändlighet så är det inte ett dugg lämpligt. Hur vet DU att just den hunden inte gör någon skada? Det kan ju förstöra månader av träning för folk bara för att någon annan inte kunde ha sin jekla hund kopplad.@Migo @FrauleinLeo Ja, men det är ju det jag säger. Att alla hundar borde få lära sig det. Under tiden man övar kan det givetvis bli lite fel, men en unghund som bara vill hälsa gör ingen skada. Låt ägaren få kämpa på med att lyckas istället för att skrika "koppla hunden!".
@Migo @FrauleinLeo Ja, men det är ju det jag säger. Att alla hundar borde få lära sig det. Under tiden man övar kan det givetvis bli lite fel, men en unghund som bara vill hälsa gör ingen skada. Låt ägaren få kämpa på med att lyckas istället för att skrika "koppla hunden!".
@Migo @FrauleinLeo Ja, men det är ju det jag säger. Att alla hundar borde få lära sig det. Under tiden man övar kan det givetvis bli lite fel, men en unghund som bara vill hälsa gör ingen skada. Låt ägaren få kämpa på med att lyckas istället för att skrika "koppla hunden!".
Den där unghunden kan visst göra skada. Min hund kanske är livrädd för framfusiga hundar och mår skit av att den dyker upp oavsett vad den hunden har för syfte. Då har den ju orsakat psykiskt lidande för min hund.@Migo @FrauleinLeo Ja, men det är ju det jag säger. Att alla hundar borde få lära sig det. Under tiden man övar kan det givetvis bli lite fel, men en unghund som bara vill hälsa gör ingen skada. Låt ägaren få kämpa på med att lyckas istället för att skrika "koppla hunden!".
Den där unghunden kan visst göra skada. Min hund kanske är livrädd för framfusiga hundar och mår skit av att den dyker upp oavsett vad den hunden har för syfte. Då har den ju orsakat psykiskt lidande för min hund.
Min hund kanske inte är snäll och därför ser jag till att den inte möter andra hundar, och så kommer den där unghunden som bara vill hälsa, blir biten av min hund och har då orsakat situationen som skadade den. Osv i all oändlighet.
Har man en hund som går fram till främmande hundar för att hälsa så ska den absolut inte vara lös.
Samtidigt som jag håller med dig om att det inte är en ursäkt att hunden är ung (men jag tror inte @prallan menade att unghundar ska vara lösa utan att det kan gå snett när den är ung och man tror att utbildningen är befäst men den kanske inte är det) men samtidigt så är du ansvarig för om din hund bits. Biter din hund någon hund som kommer fram för att hälsa så är det dit ansvar. Båda gör fel men det fel är det som ger störst konsekvenser.Den där unghunden kan visst göra skada. Min hund kanske är livrädd för framfusiga hundar och mår skit av att den dyker upp oavsett vad den hunden har för syfte. Då har den ju orsakat psykiskt lidande för min hund.
Min hund kanske inte är snäll och därför ser jag till att den inte möter andra hundar, och så kommer den där unghunden som bara vill hälsa, blir biten av min hund och har då orsakat situationen som skadade den. Osv i all oändlighet.
Har man en hund som går fram till främmande hundar för att hälsa så ska den absolut inte vara lös.
Här håller jag med. Och som jag skrev tidigare, någon typ av hundkörkort kanske är en bra idé.Jag lägger till: alla HUNDÄGARE lämpar sig inte för att ha sina hundar lösa.
Samtidigt som jag håller med dig om att det inte är en ursäkt att hunden är ung (men jag tror inte @prallan menade att unghundar ska vara lösa utan att det kan gå snett när den är ung och man tror att utbildningen är befäst men den kanske inte är det) men samtidigt så är du ansvarig för om din hund bits, biter den om någon hund kommer fram för att hälsa så är det dit ansvar. Båda gör fel men det fel är det som ger störst konsekvenser.
Samtidigt som jag håller med dig om att det inte är en ursäkt att hunden är ung (men jag tror inte @prallan menade att unghundar ska vara lösa utan att det kan gå snett när den är ung och man tror att utbildningen är befäst men den kanske inte är det) men samtidigt så är du ansvarig för om din hund bits. Biter din hund någon hund som kommer fram för att hälsa så är det dit ansvar. Båda gör fel men det fel är det som ger störst konsekvenser.
Ja det är klart det är, det är faktiskt rätt löjligt av dig att skriva detta med tanke på vad jag skrivit i hela tråden.Samtidigt som jag håller med dig om att det inte är en ursäkt att hunden är ung (men jag tror inte @prallan menade att unghundar ska vara lösa utan att det kan gå snett när den är ung och man tror att utbildningen är befäst men den kanske inte är det) men samtidigt så är du ansvarig för om din hund bits. Biter din hund någon hund som kommer fram för att hälsa så är det dit ansvar. Båda gör fel men det fel är det som ger störst konsekvenser.
DU ( och många fler, jag vet) tycker det är ett helvete med lösa hundar. Jag tycker inte det, tvärt om.Det är ingen nyhet för @Elementary . Vi har redan avverkat biten strikt ägaransvar i tråden. Just därför är det ett helvete med hundar som okontrollerat springer fram, eftersom man vet att det är en själv som kommer få stå för ersättningen om något händer. Ens hund kan vara rädd eller känna sig trängd av den framfusiga hunden, även en markering kan ta illa. Det betyder inte att hunden gör fel, dock. Hunden gör vad den anser är rätt i det läget och som ägare är det givetvis skitsvårt att försöka undvika när man samtidigt försöker mota bort en lös hund.
DU ( och många fler, jag vet) tycker det är ett helvete med lösa hundar. Jag tycker inte det, tvärt om.
Men alltså, om din hund tar så mycket stryk av att möta andra hundar, så varför inte låta den slippa det genom att ta den till enskilda platser eller försöka träna bort det. Det låter ju som din hund har det jättejobbigt!Ja det är klart det är, det är faktiskt rätt löjligt av dig att skriva detta med tanke på vad jag skrivit i hela tråden.
Så den här lilla glada unghunden som "bara ska hälsa" (så jäääävla korkat så jag blir arg varje gång jag skriver det) orsakar skador för mig också utövcer sig själv. Psykiskt för att min hund orsakat skada och jag måste leva med det, pengamässigt för att jag blir ersättningsskyldig osv. Men det är inte mitt fel när jag har min hund vid min sida och nåt pucko släppt fram sin "snälla hund" i ansiktet på min, även om jag måste betala skiten.