Man blir RÄDD!

Sv: Man blir RÄDD!

Någon värkar ha varit väldigt snabb på att ta bort den första annonsen. hadde velat sett den med.

Något som jag stör mig enormt på är när folk skriver att de säljer sina blandrasvalpar enligt SKK's regler. Rent och skärt ljug och vilseledande för folk som inte vet bättre.

Vad är det för fel på blandraser? och vad jag hört så är blandraser mycket friskare hundar :) är det mer status att ha en hund med stamtavla? gosh >.< dom finaste hundarna jag träffat har varit blandraser.

Något som jag stör mig enormt på är när folk skriver att de säljer sina blandrasvalpar enligt SKK's regler. Rent och skärt ljug och vilseledande för folk som inte vet bättre.
Jag såg en annons idag där en ägare till en fyrvägskorsning sökte en tik att para med. Denne avslutade annonsen med att "jag följer SKKs riktlinjer".

Att avla fram blandraser bryter fundamentalt mot SKKs riktlinjer.

1.Vad är det för fel på blandraser?
2.och vad jag hört så är blandraser mycket friskare hundar :)
3. är det mer status att ha en hund med stamtavla? gosh >.<
4. dom finaste hundarna jag träffat har varit blandraser.

1. inget alls, men folk blir trött när det avlas hit och dit på oftast icke hälsoundersökta individer. enligt mig är 1 + 1 = 2 okej men inte när det är 2 + 4 = 6, siffrorna är antalet raser i föräldrarna om jag var otydlig.

2. Blandraser är inte friskare än rashundar. Inom renraserna finns x antal ras burna sjukdommar. Om vi tar upp tex schäfer, där är höftlederna ett problem, varje individ undersöks innan dom avlas på. Men om man tar och korsar schäfern med en dalmatiner = hörsel m.m finns det inga bestämmelser om att hundarna måste vara undersökta. I bästa fall får du en frisk hund eller också får du en valp som har fått både schäfern och dalmatinerns ras problem.

3. Visst kanske det är lite av en status grejj det här med stamtavla. Men stamtavlan är också en garanti på att föräldrarna var bra individer som hade nått att göra inom aveln. En renrasig hund med stamtavla kan man också "gissa" sig till vad hunden får för temprament m.m vilket man sällan kan göra med en blandras.

4. Då har du nog bara inte stött på nog många individer skulle jag tro;) jag skulle säga att rashundar oftast har bättre temprament än blandisar då rashundarna oftare hamnar i mer seriösa hem.

Jag tycker att nathalieuhlans åsikter är omogna.

Nejmen faktiskt så tröttnar man ju lite på sådana åsikter. Det finns ju triljoner trådar här som behandlar blandrasers vara eller icke vara.

Senast ändrad:

Vad är det för fel på blandraser? och vad jag hört så är blandraser mycket friskare hundar :) är det mer status att ha en hund med stamtavla? gosh >.< dom finaste hundarna jag träffat har varit blandraser.

Hjälp. Ja, precis så är det. Vi gillar att snobba oss med fina papper och blåblodiga hundar...

Kan inte annat än hålla med. (är helt emot blandisavel)

Samtliga de raserna är jättetrevliga, men deras mentaliteter passar inget vidare att blanda (trots att jag i min allra närmsta bekantskapskrets har en mkt trevlig dalmatiner/BC/collie-blandis)
Såg för några år sedan en blandning dalmatiner/doberman/vit schäfer, och den var inget rolig att ha att göra med (avlivades som 1-åring pga opålitlighet)

Det är väl inte blandningens fel? Det måste väl vara för att den kommit i fel händer?

Du har fört en benhård diskution angående att det abslout inte är "kamphundsrasernas" fel att dom har fel på psyket och anfaller utan att det är ett rent ägar fel. Vart tog den åsikten vägen nu?

Ang. blandraser håller jag med om att de inte nödvändigtvis är friskare. Däremot finns vissa godkända hundraser som har så mycket genetiska problem att man undrar om det inte vore bättre att låta bli att avla på den rasen alls...:devil:

Det är väl inte blandningens fel? Det måste väl vara för att den kommit i fel händer?

Du har fört en benhård diskution angående att det abslout inte är "kamphundsrasernas" fel att dom har fel på psyket och anfaller utan att det är ett rent ägar fel. Vart tog den åsikten vägen nu?

Visst var det även ägarens fel i det nämnda fallet, hos en annan ägare hade hunden garanterat funkat bättre, men just blandningen mellan skarpa och veka raser bäddar för problem...

Skillnaden som jag ser det är:
1: Blandisar hamnar oftare än renrasiga i fel händer = handhavandeproblem

2: Samtliga renrasiga hundar vet man vad för egenskaper de har, med blandisar kan man få lite vad som helst

3: Blandar man en vek, reserverad ras med en tuff (eller flera som i det fallet) så anser inte jag det vara optimalt, däremot om man blandar raser med väldigt lika egenskaper så blir det mkt lättare att veta hur avkomman blir i psyket.

dessutom har jag aldrig påstått att "kamphundar" har "fel på psyket", det har många andra i den tråden du syftar på gjort, men inte jag. Jag har väl tvärtom förklarat varför jag gjorde mitt rasval med att rasen har ett stabilt psyke och bra temperament

Nä jag menade inte att du tyckte "kamphundar" hade fel på psyket, utan jag syftade på att du skrev att dom hundarna som hade aggresiva tendenser INTE var rasbundet utan att det var ägaren fel.

1, Jag tror att det är lika många "kamphundar" som hamnar i fel händer.

2, Med "kamphundsaveln" och alla oseriösa uppfödare vet du heller inte vad du får i slutänden. För målet med "kamphundarna" var väl att minska just kamplusten?

3, Jag har själv blandras men förvsarar inte aveln så där håller jag med.

Ursäkta trådkapningen, blev bara tvungen att opponera mig..

Svarar bara på punkt 2:

Just därför jag inte skulle köpa hund av någon uppfödare som inte är ansluten till SKK och rasklubb, oavsett vilken ras jag köper. (har själv kennel, så jag är insatt i regler m.m);)

Svarar bara på punkt 2:

Just därför jag inte skulle köpa hund av någon uppfödare som inte är ansluten till SKK och rasklubb, oavsett vilken ras jag köper. (har själv kennel, så jag är insatt i regler m.m);)

Varför svarar du bara på en punkt?:D

Därför att du sedan tidigare vet att jag anser att alla hundraser kan hamna i fel händer, men blandisarna löper större risk pga mindre seriösa uppfödare, mindre insatta köpare och framför allt lägre pris (samt då förståss att det är svårare att veta med en blandisvalp hur den kommer bli som vuxen än med en renrasig, där det faktiskt finns rasstandard)

Så,slutsatsen av det är att alla vi som har blandras hundar missköter
dom.Vi ger dom inge mat,dom får aldrig gå ut,inte heller besöker vi vet när det behövs.Gud,så många misskötta hundar det måste finnas,och alla är bladraser!!??Amstaff och Pit bull tog man fram en bart som kamp hundar i från början.Så ingen ska försöka inbilla mig att hundarna inte har det i sig,precis som Bc har vall i sig.

Såg bara annons nr 2.

Det enda jag reagerar på är att man inte poängterar skarpheten i de raser hundarna har i sig och att man som nybörjare inte ska välja en av dessa hundar. De beskriver raserna på ett sätt som förvirrar mig lite, men jag har o andra sidan ingen större erfarenhet av dessa raser mer än av rottisen som jag upplever som en väldigt mentalt stark hund, ingenting som jag skulle våga mig på att skaffa.

I övrigt tycker jag att det var en bra annons. Jag hade absolut sett det som ett plus att hundarna fötts upp i hus på landet, i familj. Det är en innehållsrik annons och de verkar ha skött det hela på ett seriöst sätt (själva kombinationen, parningen, vet man ju dock inget om). Dessutom tar dom ett högt pris för valparna vilket jag tycker att ALLA ska göra när de säljer djur. Oavsätt ras, stam, etc. Djur ska inte skänkas bort till låga priser och statusen på blandrashund ska inte vara lägre än på renras.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 833
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 744
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 466
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 203
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka