Man blir RÄDD!

Sv: Man blir RÄDD!

Så,slutsatsen av det är att alla vi som har blandras hundar missköter
dom.Vi ger dom inge mat,dom får aldrig gå ut,inte heller besöker vi vet när det behövs.Gud,så många misskötta hundar det måste finnas,och alla är bladraser!!??Amstaff och Pit bull tog man fram en bart som kamp hundar i från början.Så ingen ska försöka inbilla mig att hundarna inte har det i sig,precis som Bc har vall i sig.

Läser du mitt inlägg igen så ser du att jag inte alls skrivit något åt det hållet...:grin:

Jag förstår inte allt detta tjaffs om blandraser... Även renrasiga hundar kan bli helt galna oavsett rasstandard o fan o hans moster. Alla som säljer blandraser har inte avlat fram utan de kan ske att hundarna parar sig ändå. Och det finns folk som kollar upp vem som köper valparna... Visst jag kan håla med om att man inte ska hålla på o para vilt o brett med det gäller ju även renraserna, många raser är sönderavlade och används inte till det dom är till för men inte tjaffsas det om allt sånt... Jag har en blandras själv och är medlem i ssk där hon även är reg. jag anser inte att jag e dum i huvvet för de....

Förstår du inte "tjafset"; sök information och kom sedan tillbaka och för en disskussion baserad på det i stället för på okunskap.
Tjuvparade tikar kan man ge abortspruta.
Det tjafsas massor om sönderavlade renraser, tjafset kommer ju upp i varenda blandrastråd. Själv tycker jag att de gott kunde avlas på lite mindre eller helst inte alls, och så äger jag såklart inte någon sådan ras själv och skulle inte göra det. Och varför är det alltid det fåtal sönderavlade raserna som tas upp för diskussion, varför inte den enorma mängd hälsosamma raser som faktiskt finns?
Blandraser registreras inte i SKK.

Varför tas blandras aveln upp i tråd efter tråd?
Så du menar att blandras aveln ska man diskutera,men extrem avel ska vi blunda för?

Det enda jag reagerar på är att man inte poängterar skarpheten i de raser hundarna har i sig

Det brukar vara så, de flesta skiter i att mentaltesta föräldrarna och framförallt verkar inte någon av blandisföräldrarna vara varken ögonlysta eller HD/AD undersökta. Folk tar så lätt på det där med blandisar..och det gör mig uppriktigt ledsen. Man kan tydligen skita i att bry sig alls om det man avlar fram...bara man får tjäna pengar.

Vad är det för fel på blandraser?
Inget alls.

och vad jag hört så är blandraser mycket friskare hundar :)
Man ska inte lite på det man har hört, jag har hört att snömannen yeti finns i tibet. Men jag tror inte på det för än bevis lagts fram.

är det mer status att ha en hund med stamtavla?
Jag tror inte att du vet vad en stamtavla är. En stamtavla är inte ett papper med tjusiga namn på-utan ett papper där man kan avläsa hundens släktingars meriter och hälsostatus-vilket är jättenyttigt om man ska använda hunden i avel eller om uppfödaren vill ha dokumenterat hur hundarna h*n föder upp blir i hälso och mental väg. Namnen på pappret spelar mindre roll-men det är ju roligare att se vem av hundarna i stamtavlan som meriterats för ditten eller datten eller har si och sådan hälsostatistik.

gosh >.< dom finaste hundarna jag träffat har varit blandraser
Man ska inte vara så utseendefixerad. Det viktigaste är att avla fram friska och mentalt stabila individer.

Man kan tydligen skita i att bry sig alls om det man avlar fram...bara man får tjäna pengar.
Det tycker jag gäller renrasuppfödare minst lika mycket som blandrasuppfödare. :smirk:

Men som sagt, parningen vet man ju ingenting om i detta fall. Men det ger mig ingen anledning till att dra slutsatser baserade på fördommar och fördömma annonsören.

Det tycker jag gäller renrasuppfödare minst lika mycket som blandrasuppfödare. :smirk:
Din dåliga attityd kan du lägga ner med en gång. Smirka åt någon annan och bete dig som en människa när du diskuterar. Klarar du dig inte utan hånflinande smileys kan du lägga ner diskussionen med mig på en gång. Har du något att tillföra så använd dig av ord och var saklig.

Men för all del. Vilka renrasuppfödare då? Renrasuppfödare tjänar väldigt sällan pengar på att föda upp hundar.

Men som sagt, parningen vet man ju ingenting om i detta fall. Men det ger mig ingen anledning till att dra slutsatser baserade på fördommar och fördömma annonsören

Ingen har dragit någon annan slutsats utöver att man anser det vara en oseriöst skriven annons. Mycket naiv och folk går tyvärr på det.

många raser är sönderavlade och används inte till det dom är till för men inte tjaffsas det om allt sånt...

Då föreslår jag att du tar en titt till för det finns gott om sådana diskussioner. Jag själv har medverkat i de flesta-och jag är anti den renrasaveln som gått för långt.

1, Jag förstår inte allt detta tjaffs om blandraser... Även renrasiga hundar kan bli helt galna oavsett rasstandard o fan o hans moster.
2, Alla som säljer blandraser har inte avlat fram utan de kan ske att hundarna parar sig ändå.
3, Och det finns folk som kollar upp vem som köper valparna...
4, Visst jag kan håla med om att man inte ska hålla på o para vilt o brett med det gäller ju även renraserna, många raser är sönderavlade och används inte till det dom är till för men inte tjaffsas det om allt sånt...
5, Jag har en blandras själv och är medlem i ssk där hon även är reg. jag anser inte att jag e dum i huvvet för de....

1, Har aldrig påstått att de inte kan bli det, men med en renrasig har man bättre koll på hur MAJORITETEN av hundarna kommer bli i skallen, och valpköparen kan utefter det avgöra om det är en hund som kommer passa deras livsstil eller inte. Med en blandras vet man aldrig vilka delar av föräldrarnas psyke som kommer nedärvas till avkommorna, och då blir det genast mkt svårare

2, Tjuvparningar händer, självklart, men som Kimz0r skrev, det finns abortspruta. Dessutom är det ganska vanligt att man hittar samma personer bakom många av blandrasannonserna, man kanske borde lära sig av en tjuvparning, eller så ÄR det ett medvetet val att avla fram gatukorsningar.

3, Självklart, men långt ifrån alla tyvärr.

4, Jag är emot sönderavlade raser, och begriper inte för fem öre varför man ska avla sönder sin hundras, men det är ingenting som för den skull motiverar blandrasavel. Tack och lov så kämpar rasklubbarna emot sönderavlingen, och har inom flertalet raser kommit långt

5, VEM har påstått att någon är dum i huvudet? :confused:
Däremot så tror jag INTE att SKK registrerar blandraser, så att din hund är registrerad hos SKK är föga troligt...

Varför tas blandras aveln upp i tråd efter tråd?
Så du menar att blandras aveln ska man diskutera,men extrem avel ska vi blunda för?

Handlade kanske inte den här tråden om blandrasvalpar??? :angel:
Varför ska man då INTE ta upp blandrasaveln?? Tror inte att det blundas för extremaveln öht...

Därför att du sedan tidigare vet att jag anser att alla hundraser kan hamna i fel händer, men blandisarna löper större risk pga mindre seriösa uppfödare, mindre insatta köpare och framför allt lägre pris (samt då förståss att det är svårare att veta med en blandisvalp hur den kommer bli som vuxen än med en renrasig, där det faktiskt finns rasstandard)

Av någon anleding pratade jag och en tjej vars familj hade två blandisar (colli/något/något och kanske något till), de skulle snart köpa en till liknande. Jag berättade vad vi betalade för min Tax (ganska billigt eftterssom vi kände uppfödarna/hjälpte till att fixa vet till valparna).
Hon: :eek: Betalade ni såååå mycket för eran hund? Vi betalade bara x-kr och våran hund är myyycket större

:crazy: Suck

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 833
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 744
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 466
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 203
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka