Sv: mammor vinter 2010/2011
Dålig fart i den här tråden.
Jag kom på att jag inte har skrivit nån förlossningsberättelse!
Så det gör jag nu.
Hade bf den 14/2 och hade räknat med att föda däromkring. +-nån dag.
Torsdagen den 3/2 vaknade jag av sammandragningar som kändes mer än vanligt. Tog ett bad, men det gick inte över. Blev lite orolig att det hade startat, då mannen åkt och jobbat precis. Men det lugnade ner sig.
Det var lugnt under dagen, var på öppna förskolan med 4-åringen, sen badhuset med båda barnen.
Gick och la mig vid 21 och hade inte en tanke på att föda barn på minst en vecka. Men jag vaknade igen vid 01, tyckte sammandragningar var lite obehagliga. Försökte somna om, men det kändes lite för mycket, så jag började klocka dem. Var 5 min mellan. Väckte mannen vid 1.30 och sa att det gör lite ont. Jaha, sa han och somnade om.
Väckte honom igen 10 minuter senare och sa att det gör ont med jämna mellanrum. Då fattade han. Vi gick upp och ringde hit en barn- och hundvakt. Han kom ca 2.15. Ringde förlossningen också, sa att jag har regelbundna värkar, men att det inte gjorde speciellt ont. Nämnde också att andra barnet föddes 7 minuter efter att vi kommit till förlossningen.
Bm tyckte att vi kunde åka in när vi kände för det.
Åkte 2.30. Det var snorhalt på vägarna så jag bad mannen köra försiktigt. Det är 90-väg nästan hela vägen, men han körde i 70. Vi satt och pratade och skojade i bilen, lite nervösa och förväntansfulla. Pratade lite om att vi kanske skulle få åka hem igen, då värkarna fortfarande inte gjorde ont. Kunde fortfarande prata normalt under en värk.
Blev inskriven på förlossningen 3.30. Fick byta om på en gång, tyckte att det var lika bra innan det börjar göra ont.
Fick sen ligga med ctg under 30 min. Hade 3 min mellan värkarna. Men det gjorde fortfarande inte ont, och jag kände mig larvig som åkt in redan.
Vid 4.10 kom barnmorskan in och undersökte mig. Öppen 3 cm och utplånad tapp. Hon sa att det var på gränsen till att ha startat, och sa att vi kan ju promenera runt där lite eller ta ett bad.
Jag valde att ta ett bad. Tyckte att det var lite obehagligt att sitta ner under värkarna, men de var fortfarande helt hanterbara.
Klev ur badet vid 4.50. Då vart det en jäkla fart på värkarna, de kom i ett och gjorde rätt ont. Jag gick fram och tillbaka på rummet och mannen blev lite orolig för jag var tydligen likblek och såg allmänt yr ut. Han tyckte att jag skulle sätta mig eller lägga mig ner, men jag ville gå. Till slut kunde jag inte gå under värkarna längre, så jag ställde mig på knä i sängen och hängde över den upphöjda huvudändan.
Tyckte att det började trycka på nu under värkarna.
Mannen frågade om han skulle kalla på bm. Jag sa nej först, men vid nästa värk tänkte jag att det var nog lika bra att han gjorde det.
5.10 kom bm in i rummet. Hon undersökte mig igen. Var öppen 8 cm och hade buktande hinnblåsa. Det tryckte på ordentligt och jag var tvungen att krysta.
Jag valde att ligga kvar på rygg. Blev erbjuden lustgas, vilket jag ville ge en chans. Bm tog hål på hinnan 5.20 och vattnet sprutade ut. Samtidigt sa hon att hon såg huvudet med massa mörkt hår. Hon bad mig titta, men jag hade ju en stor mage i vägen. Hon ville att jag skulle andas igenom nästa krystvärk för att det skulle få töjas lite, men det gick inte. Bebisen stack ut handen bredvid huvudet och kom ut som stålmannen 5.27. Jag tog själv upp honom på bröstet.
Lustgasen hann jag använda under 3 värkar. Och bebisen var ute 1 timme och 17 minuter efter att hon sa att det var på gränsen till att ha satt igång.
Min man var ett fantastiskt stöd och hjälpte mig att känna mig lugn och fokuserad. Jag är så nöjd med förlossningen! Och såklart resultatet
2990 g och 47 cm lång.
Nu är han 6 veckor och har vuxit massor. 4170 g och 53 cm lång.