mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Haha kul att fler växer så det knakar... Pysen är 6 veckor idag och vägde 5,6 kg på bvc i måndags, äntligen verkar han stanna på en kurva och inte gå upp till nästa...

Det där med läcknde mjölk, jag kan absolut inte sova utan bh med inlägg (sjukt obekvämt men har vackert fått vänja mig) utan att vakna i en mjölkpöl även om Vidar brukar vakna minst 2ggr på natten för mat... :grin:

Har mkt mjölk men undrar samtidigt om han verkligen blir mätt... kan den vara för tunn? Eller så har magen börjat spöka igen, för han har satt igång att skrika och sprattla under/efter nästan varje måltid igen :cry:. Tyckte ju att det blivit mkt bättre iom dropparna...

Jag har varit lite ofokuserad på tråden tror jag. Våra barn är ju födda typ samtidigt! Så jag blir så nyfiken, vår Eskil föddes 12/1 kl 06.13. När föddes din pojk?

Eskil har iaf sovit till 06.30 två nätter i rad, annars har han sovit till kl 5 då han fått mat. Han brukar somna mellan kl 22-23 och igårkväll fick vi väcka honom för sista måltiden. Så han var väl riktigt mätt och belåten inför nattens sömn. Jag är jätteglad för varje natt jag slipper vakna för jag är usel på att kliva upp och drar mig oerhört för det. Oftast vaknar han av att han har bajsat så man kan ju inte ligga kvar i sängen för att amma heller.

Tack än en gång till alla er som berättade om era amningsvanor för några veckor sedan. :bow::bow: Det var väldigt skönt och tryggt att veta att vanorna kan variera så väldigt så jag har därför känt mig trygg med de vanor vi har fått.

Det är nämligen så att vi nu helammar utan napp eller nånting!!:banana: :D :banana:

Vi var till amingsmottagningen på vårt förlossningssjukhus måndagen för två veckor sedan. Där fanns nog jordens främsta amningsproffs. Hon löste upp alla de knutar och problem vi haft och hon visade både mig och bebis hur man gör när man tar bröstet. Hon visade också små trix för att anpassa amningen just för oss och med de förutsättningar vi har. Det tog några dagar innan allt föll på plats. Först kunde jag amma så han fick i sig mat med nappen, sen på torsdagen så tog han bröstet utan napp för första gången hemma. Han åt en hel portion så!! Från helgen därefter har vi kunnat lägga nappar, flaskor, och alla andra prylar åt sidan. Men vi pumpar i flaska fortfarande för att kunna ge mat när vi är hemifrån. Det är lite meckigt och ovant att amma hemifrån, jag menar, vi har ju bara ett par veckors amningserfarenhet. ;)

Så allt har blivit så mycket roligare och avslappnat med bebislivet. Jag har tid över nu och hinner ut på promenader och behöver inte amningsträna, pumpa och flaskmata med tillhörande irriterande diskning till det. :laugh:

Haha kul att fler växer så det knakar... Pysen är 6 veckor idag och vägde 5,6 kg på bvc i måndags, äntligen verkar han stanna på en kurva och inte gå upp till nästa...

Här har vi en till liten tjockis.:D Vi har varit på BVC idag, Max är 6 veckor och 1 dag och han vägde 5,65 kg och var 58,5 cm.

Jag helammar och Max brukar vakna ungefär varannan timme under natten för att äta.

Haha det har visst jag oxå varit ;) Vidar föddes 12e jan kl 01.55.

Vad skönt att få sova hela natten :rofl: Vidars nattrekord är drygt 5 timmar och då vaknade jag före honom och var tvungen att kolla så att allt stod rätt till...:D

Helt ok att amma på natten eftersom han sover hos mig men samtidigt hade det varit skönt att få mer än 40 cm att sova på... han lyckas ta grymt mkt plats lille pysen... Men sova själv på natten vill han inte...

KL

Grattis alla nyblivna mammor i tråden och grattis Ewa-Lena till amningen!

Jag har fått sova 7 respektive 8 timmar i sträck i två nätter men det bygger på att lillen bara sover korta snuttar och äter ofta på dagen så frågan är om det är bättre. Men inatt sov han 6 timmar i rad och det är helt OK. Stackaren är hostig och rosslig så idag ville han inte sova själv alls. Väcktes dessutom hela tiden av storebror som hostar ännu mer.
Jag samsover med lilleman och han somnar gott på sin kudde sedan vaknar han flera timmar senare nedanför kudden på sidan i min rygg. Jag har ingen aning om han flyttar ner när han börjar bli hungrig eller om det är en process under natten. Är rädd att huvudet ska bli platt på ena sidan. Funderar på att bygga upp kudden på ena sidan så att han inte kan ta sig ner men det kanske är dumt. Tips, någon?

Här är strl 62 snart för litet. Han var över 60 cm för ett par veckor sedan och åkpåsen börjar bli trång.

Grattis från oss med!

*kl*

Jo stl 62 här med och till min fasa så börjar till och med en del av 62:orna vara för små. Hon växer i raketfart och jag kan bara inte slappna av och tänka att det är ok, förra veckan vägde hon 7,5 kg och hon har ökat med ungefär 400-500 gr i veckan, så jag gissar hon är uppe i 8 snart. och hon är 2 månader! :o Jag jämför hela tiden med andra bebisar och har hittills inte träffat nån som är lika stor. Kan det vara nåt fel när de växer så här??? (hon helammas ju så alla försöker lugna mej med att de inte kan bli för feta/växa för fort på mjölk...)
Har konstaterat att jag måste köpa en till vinteroverall i stl 68 eftersom den i 62 börjar vara lite för kort så hon knappt kan räta på sej. Jag räknade kallt med att den skulle räcka hela våren... GAAAALET?!

Här är en till med en liten välmående tjockis! :) Hon vägde sist 6.2 kg och var då 6 veckor. Nu är hon 7 veckor och drar strl 68! Men sen gillar jag inte om kläderna är för tajta heller, det känns bekvämare med lite större storlekar. Och vissa 62or har hon som passar, men även en klänning och en pyjamas i 74 som sitter bra! Jag tycker att det är skönt med en lite större bebis, hon känns redan så stadig och inte lika skör som när hon var nyfödd, även om hon även då var stor...

Vad vägde din när hon föddes? Min lilla dam vägde 4240 g! Har alltså redan gått upp 2 kg från födseln (men det var ju en vecka sen vi vägde så det är nog mer nu!). Däremot vet jag inte var hon fått sina gener ifrån att bli så stor, jag är ganska liten själv och vägde bara 3100 när jag föddes, hennes pappa är inte så stor han heller...

Oj, vilka stora bebisar! Eskil mättes förra torsdagen och var då 55 cm och vägde 4220 g. Igår vägdes han igen, 4510 g. Nästan 300 g på 6 dagar. Jag känner mig väldigt trygg med amningen nu och att han tillgodogör maten ordentligt. :)

Jag tycker att hans storlek är perfekt, men de tycker vi nog alla om våra bebisar. ;) Det som är så himla mysigt nu är när han tar ögonkontakt och ler. Då smälter mammahjärtat. :love:

Jag tycker att hans storlek är perfekt, men de tycker vi nog alla om våra bebisar

Ja så är det !
Mina döttrar vägde drygt 2 kg när de föddes och jag tyckte att allt över 3 kilo var groteskt, sen fick jag min son som vägde 4.2 och då tckte jag att allt under 3.5 kilo var pytteynkligt och nästan läskigt.

Hon vägde 4425 gram när hon föddes :)
Jag var också ganska stor (4100 gr när jag föddes men det var 1 vecka tidigt - Lo var ju 1 vecka efter BF) och framförallt väldigt knubbig som spädbarn (ökade med ungefär 300 gr i veckan), upp till jag var 2 år. Sen blev jag tanig ;). Hur hennes pappa var när han var liten vet jag inte, men han är extremt tanig nu i alla fall men ganska lång.

Jag skulle inte ha något emot ifall hon var lite mindre faktiskt... Hon är redan tung att bära runt på, ju! Sjal och sele är ett måste när den möjligheten finns men jag får snart sluta ta henne i babyskyddet när jag ska in på affärer, jag orkar helt enkelt inte bära babyskydd + bebis.

Inatt sov hon 10 h IGEN. :eek: Jag är inte direkt duktig på att njuta av det dock, jag sover skitkonstigt. Har sovit med öronproppar senaste veckorna, det hjälper, men nu har jag inhandlat mörkläggningsgardiner också. Fler som sover dåligt?

Kl

Här har min 5 veckors bebis börjat vara vaken på nätterna de två senaste dagarna. Det värsta är att han bara kan sova i sjal/sele på dagarna... så om jag ska ta igen sovtid så måste jag sova ihoptryckt med en bebis... sjukt obekvämt!

Hur gör ni med vakan bebisar på nätterna? Går ni upp elle rligger ni kvar i sängen & bökar?

Har följt tråden i tysthet men tänkte att jag nu kan hoppa in lite i den här tråden.

Vi fick vår efterlängtade "lillkille" i lördags morse. 4380 g och 53 cm lång, och alla som sa till mig att jag skulle få ett litet barn eftersom jag är relativt liten själv. ;)

En hel turer blev det i samband med förlossningen men vår ännu namnlösa kille mår iallfall prima och är precis så fin som vi vågat hoppas på.

Nu ska vi bara landa i detta och försöka hitta lite rutiner som funkar, än så länge är han oförskämt lättsam, sover där man lägger ifrån sig honom och äter som en häst, måtte det hålla i sig :)

Ligger kvar i sängen och bökar så länge det går - försöker ha så mörkt som Elias tillåter (han vill somna med lampan tänd ligger och tittar innan han somnar) och tyst och stilla. Är han ledsen och har ont i magen så kanske vi går omkring lite för att lindra magonda.

Elias som jag tycker är stor och lång är inte så stor och lång i denna tråd märker jag :-) 57 cm lång och strax under 5 kilo! Fast nu är han säkert över 5 kg stecket vägde han i måndags och det var inte många gram innan vågen skulle slå över. Han vägde 3820 gram och var 52 cm när han föddes.

jag går aldrig upp på nätterna numer, hon vaknar typ aldrig för att magen är bråkig nu, utan vaknar hon beror det antingen på att hon är hungrig eller att hon är PIGG. Jag brukar amma oavsett varför hon vaknar (även när hon vaknar pga att hon är pigg), hon somnar oftast om igen om hon ammas även om hon är pigg. Hon har helt slutat bajsa på nätterna, det gick över en natt - förut bajsade hon minst 2-3 gånger under natten men som sagt, nu bajsar hon aldrig på nätterna, däremot en monsterladdning på morgonen. Och kissar också mindre på natten än på dagen, så det funkar bra att bara byta på kvällen och morgonen, för kissets skull.

Vet inte om det är dumt, som inatt - efter två nätter i rad med 10 h sömn och så igår då hon sov nästan hela dagen, så vaknade hon flera gånger och var liksom piggelin, inte särskilt hungrig - men jag ammade henne ändå, för att hon skulle somna. Hade hon tagit nappen hade jag väl kanske försökt söva henne med den, men hon gillar verkligen inte nappen. Kan ju iofs inte vara helt säker på att hon inte vaknade inatt pga hunger heller, med tanke på att hon ammade bara 4 gånger under förra dygnet, men hon såg ut och lät mest som om hon var uttråkad (som att hon vaknat och legat i mörkret och tittat en stund innan hon började låta så jag vaknade).

Blev inte bortskämd inatt direkt, 4 gånger har hon ammat ;). Jag som hoppades att de där 10 h-med sömn-nätterna skulle hålla i sej och bli nån ny rutin. Jag tror hon var jättetrött efter att ha varit förkyld och inte kunnat sova ordentligt, men nu har hon tagit igen sömnen.

Igår kunde hon för första gången på flera veckor sova i vagnen (när den stod stilla). Och jag kunde också lägga ifrån mej henne när hon somnat vid amning, och hon fortsatte sova.

Mirabell - Lo hade en period på typ 5 dagar vid 4-5 veckors ålder då hon var väldigt grinig och ledsen, hade svårt att sova och "inget funkade som tidigare". Jag tror det var ett sånt där utvecklingssprång.

ja lilla Jackan är inte särskilt stor i tråden heller märker jag...ungefär 4700gram och 54cm när hon nu är 3 månader strax

kan ha alla kläder vi har köpt även de mikrosmå som vi köpte från början...hehe...men det föds ju barn som är större än vad hon är nu så...

Jag skulle inte ha något emot ifall hon var lite mindre faktiskt... Hon är redan tung att bära runt på, ju! Sjal och sele är ett måste när den möjligheten finns men jag får snart sluta ta henne i babyskyddet när jag ska in på affärer, jag orkar helt enkelt inte bära babyskydd + bebis.

Det håller jag däremot med om! Det är jättetungt med bebis + babyskyddet! Skulle också behöva en sjal eller sele för min tunga lilla dam älskar famnen :love: Och man blir väldigt trött i armarna och ryggen! Phu!

Grattis till dig och alla andra som har fått sin bebis sen jag var aktiv i tråden :banana:

KL

Mina skruttor väger nog 10 kg nu, fast ihop då ;) för tre veckor sen vägde Olga 5 kg och Magda 4, ska dit om två veckor igen och väga. Lever för närvarande i en underbar tvillingbubbla :love: de är så himla goa och det är inte alls "double trouble" som jag hade väntat mig utan precis tvärt om, de finner trygghet i varandra och håller sig lugna när de är tillsammans. Är de torra och mätta på kvällen är det bara att lägga ner dem i sängen så somnar de själva. De sover i genomsnitt sju timmar per natt, när man vaknar på morgonen och tittar ner i spjälsängen möts man av :laugh::laugh:

På dagarna sover de gärna ute i vagnen så jag har inga problem med att hinna med storebror, hästar eller matlagning. Städningen är det värre med men det är kanske inte precis pga av tjejerna :angel:

Känns riktigt skönt att ha fått in rutinerna för livet igen fast nu börjar vi verkligen längta efter våren :bump:

Senast ändrad:

Oj vad härligt att läsa! :)

Här är det inte lika mycket sömn, de har som längst 3-timmars pass mellan amningarna och inte alltid samtidigt. Det brukar bli ett till två tretimmars sovpass efter att de somnar vid 19-20, sen ammar de med 1,5-2 timmars mellanrum resten av natten. De går upp fint och snabbt i vikt men är i jämförelse här i tråden väldigt små, strax över 4 resp. strax över 5 kg.

I morgon är det premiär för babysim, jag ser fram emot att få rena bebisar! :D

KL

Har precis kommit hem från barnakuten med lilleman. En envis slemhosta som nu även gett lite feber gjorde att de ville kontrollera honom. Han har ett kraftigt virus, inte RS, som påverkar honom men det är inte mycket man kan göra. Kan ge Panodil som febersänkare om han är påverkad, annas är det koksalt i näsan och snorsug:eek:
Han äter ganska bra, som en klocka var 3:e timme men kräker mycket på grund av allt slem. Känns bra att han är kollad nu i alla fall. Så fick vi väga honom och nu har han passerat 6 kg. Han blir två månader imorgon och är väldigt tung att bära i babyskyddet eller så är jag klen.
I veckan väntar 2 månaderskontroll på BVC inklusive mammasamtal och efterkontroll på MVC.

Våren, kom igen nu!

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix