mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

När jag läser hur ni klär era ute så verkar det som att jag nog klär mina lite mer - för mycket eftersom de blir väldigt varma ibland. Jag antar att jag är lite påverkad av Litens sjunkande kroppstemperatur i början fortfarande. Jag får nog inse att han faktiskt blivit bra mycket större och tåligare nu ;) . Han väger nu ca 3,5 kg.

Mina bebisar har drabbats av sin första förkylning - till min stora fasa! Hu vad hemskt det är när de är sjuka. Näsan är full med snor, när de tar tag vid amning så slemmar det så de blir arga och släpper några gånger innan hungern vinner över obehaget :( . De äter bra och har ingen feber tack och lov, BVC tycker vi kan avvakta med läkarbesök. Hoppas de blir krya snabbt, det tär verkligen på mammakrafterna här att se dem ha det jobbigt.

En fråga till er alla - bajsar era bebisar på nätterna? En kompis som var på besök berättade att hennes bebis i princip aldrig bajsade nattetid, och jag får byta blöja här mellan två och sex ggr varje natt ungefär (fördelat på två bebisar då ;) ) .

I början bajsade Lucas flera gånger om dagen, oftast även en gång på natten. Men nu bajsar han mer sällan och bara på dagtid.

Jag måste verkligen ha riktiga bajs-grisar! Förutom de på natten så byter vi ännu fler på dagen också, det kanske blir 8-10 bajsblöjor i snitt per bebis och dygn och några kissblöjor också. Hoppas jag ids börja delvis med tygblöjor snart som jag tänkt, vi sponsrar pampers lite väl mycket nu tycker jag.

Nu hoppar jag in i tråden igen efter tre besvärliga veckor med amningen. Jag har beskrivit våra bekymmer i Alanis tråd om råd tips och trix vid flaskmatning.

I alla fall, nu ligger sonen mot bröstet och äter. Tyvärr äter han inte intensivt utan småsnuttar, sover, tar några tag, slumrar till osv. Så jag har några frågor till er som ammar barn i liknande ålder.

- Hur länge äter ert barn vid en måltid?
- Hur ofta äter ert barn? Är det olika fördelat över dygnet?
- Hur märker du att barnet är mätt?
- Hur ofta rapar du barnet?
- Hur märker du att bröstet är tömt?
- Är ert barn alltid vaket vid måltiden eller äter det sovandes också? Hur gör ni när barnet somnat?

Jag är jätteosäker på om mitt barn äter tillräckligt så han stödfodras (;)) med flaska, så jag pumpar ganska många gånger under dygnet. Jag vet inte heller hur mycket och länge han ska ligga vid bröstet eftersom han inte blir riktigt mätt kan han ligga där länge länge... Jag ska till amningsmottagningen på måndag och då ska vi ta upp de där frågorna men jag vill också¨höra hur andra har det och om era erfarenheter liknar varandra eller om era barn har olika vanor.

Senast ändrad:

Fram tills alldeles nyligen bajsade vår pojk flera gånger per dygn men nu sker det nästan bara på eftermiddagen i samband med ätande och då formligen exploderar det i blöjan. Han väntar dessutom gärna så han får bajsa i ren blöja. Precis när han gick över till sällan-bajsning blev jag lite orolig över dålig mage men så är det inte. Tack o lov! :laugh:

Elias är ganska precis en månad och vår ammning ser ut såhär:

Mellan 10-20 minuter per bröst oftast äter han ett bröst och så känner han som efter och så blir det ett till om han fortfarande är hungrig.

Ca varannan timme i snitt - ibland slår han till med ett längre sovpass på 3-4 timmar men det är kanske max en gång per dygn. En natt sov han fem timmar i sträck.

Han släpper taget alternativt bara ligger där och suger inte eller sväljer man ser inte käkarna gå i alla fall. Om han är nöjd efteråt och inte kinkar så är han mätt förmodar jag, annars får han nästa bröst.

sporadiskt han rapar inte så ofta och oftast gör han det själv om han behöver det.

Det gör jag inte - har aldrig märkt att maten tagit slut utan om han släpper eller bara grejar småsnuttar och när jag tar bort honom och han fortfarande är hungrig dvs arg så ger jag nästa bröst dock så är ju den sista mjölken den feta fina och mera trög att få ut som jag fattat det. Den första mjölken är ju till för att släcka omedelbar törst och sen kommer fetmjölken så jag försöker att ta ett bröst i taget så länge som möjligt samt att det oammade bröstet får vila lite längre mellan ammningarna.

- Är ert barn alltid vaket vid måltiden eller äter det sovandes också? Hur gör ni när barnet somnat?
Alltid vaken äter inte om han sover. Har han somnat så sover han och då får han sova är han hungrig så sover han inte. (Detta gäller ju ett barn som går upp i vikt och inte har lågt blodsocker de kan ju sova även om de borde äta pga matthet). Väcker aldrig Elias för att mata honom, han vaknar så bra själv! Dessutom är det lögn att försöka få han att amma om han inte är hungrig dvs man har väckt honom han bara kniper ihop munnen och ögonen och fortsätter sova.

Oftast bajar Elias INTE på natten men det händer. Mer och mer sällan tack och lov, han kanske börjar få lite dygnsrytm? vi har i alla fall fått till ganska bra nätter nu (jag vet att det kan förändras på en dag) men just nu är det lättsama nätter. En Elias-bebis är inte direkt svårhavd, han äter, sover och bajsar och är mest nöjd däremellan. Han har haft något skrikpass någon kväll på en timme men jämfört med storebror som hade värsta koliken är allt väldigt lättsamt. Gud vilken tur barnen kom i denna ordning om man först har en mmm-bebis (Elias) och sen får brandbils-bebisen (Isak) kan jag tänka mig att chocken blir ganska stor... Det är en enorm skillnad i hur "lätt" det är om vi säger som så.

1. Hur länge äter ert barn vid måltid?
Runt 30 minuter, ibland kortare och ibland längre, när han ammar längre så slumrar han till lite i slutet och äter inte så aktivt.

2. Hur ofta är äter ert barn? Är det olika fördelat över dygnet?
På morgonen brukar det bli 2 rätt så täta amningar, under dagen runt var tredje timme. På kvällen brukar det igen bli 2 täta amningar innan vi lägger han för natten. Vaknar en gång under natten och äter.

3. Hur märker du att barnet är mätt?
Han släpper taget och vill inte ha mer.

4. Hur ofta rapar du barnet?
Efter varje måltid men han är lite svår att få att rapa ibland så ibland kommer det ingen rap just då. Kanske lite senare om han sitter hos mig.

5. Hur märker du att bröstet är tomt?
Det märker jag inte. Han blir oftast mätt på ett bröst. Ibland vid längre amningar så byter jag sida.

6. Är ert barn alltid vaket vid måltiden eller äter det sovandes också? Hur gör ni när barnet somnat?
Han är alltid vaken. kan ibland slumra till i slutet av amningen. Somnar han så tar jag upp och rapar han. Ibland vaknar han till då och vill ha lite mer. Är han hungrig så vaknar han. Väcker inte honom för att mata han. han vet när han vill ha mat och går upp jättebra i vikt. Den första veckan fick vi dock väcka honom för att mata han eftersom han bara sov. Men det var inte alltid helt lätt att få liv i honom...:)

Det är så olika, beroende på om han ammas, får flaska eller båda delarna. Oftast räcker det inte med enbart tuttmjölk.

Han får ersättning på morgonen/fm när han vaknat, sen äter han väl ett par gånger under dagen och sen på kvällen är det ett evigt ätande inför natten. Nattetid äter han en gång.

Han somnar eller ser helt förstörd ut :P

Det brukar behövas efter nästan varje måltid.

Tja, kanske när han blir sur över att det går för trögt att äta? Har inte direkt tänkt på det.

Han äter inte i sömnen, sover han får han väl göra det. Svårt att väcka honom för att äta.

Och ang. bajserier nattetid så är vi oftast förskonade från det. Lasset brukar komma på kvällen när han dragit i sig en massa mat.

Jag svarar för ca 3 veckors ålder och nu för hur vi har det nu när de är 7 veckor :) .

: I snitt ca 45 minuter med många pauser för rapning, spotta och fräsa, och någon liten lur emellanåt. Nu: Mellan 10 minuter och 1,5 timme med pauser för att rapa, sitta i babysitter, knä eller bäras 10 minuter ett par gånger och ofta någon liten tupplur på ca 5 minuter

: Ganska jämnt fördelat över dygnet, ena bebisen varje till varannan timme, andra varannan till var 3:e timme. Nu: De har två perioder på dagen då de äter ofta, varje till varannan timme oftast från 6-9.30 och sen på eftermiddag-kväll ca 3 timmar med början från 15-17 ungefär. På natten äter de klart kortare pass, ca 10-20 minuter. Först sover de ca 3 timmar innan första passet, sen ca 2,5 timme och sen 1-1,5 timme mellan passen fram till morgonen.

Då och Nu: Den ena släpper bröstet och vill ner från amningskudden alternativt somnar djupare. Den andra protesterar vilt och högljutt om munnen närmar sig bröstvårtan när han är mätt alternativt somnar djupare.

: Ofta! Direkt de släppt vårtan, vilket då inträffade efter ett par minuter och sedan med någon minuts mellanrum (för mycket mjölk= de svalde massa luft) Nu: När de släpper bröstet och gnyr eller när de ålar och verkar besvärade, det blir oftast två-tre gånger under de första 20 minutrarna av amningen. Jag provar också alltid om de är vakna vid amningens slut.
Det har hittills aldrig hänt, jag har fortfarande mer mjölk än vad de kan äta. Inte ens när de ätit efter varann på samma bröst har det blivit så. Nu var det länge sedan jag provadedet dock, så kanske är det annorlunda nu.

: Den stora somnade sällan, den lilla var ofta lite slö och somnade lätt. Jag försökte med massage av fötter, händer, kinder och det som fungerade bäst - öron ;) och kunde så hålla honom vaken för att äta lite till. Somnade de hårt fick de sova tills de vaknade och äta mer då (liten väcktes var 3:e timme om han ville sova mer). Nu:
De slumrar gärna till i slutet av amningen, och på natten ibland även efter bara ett par minuter. Om de somnar efter kort amning så vaknar de ofta ganska snart igen och vill äta mer. Om de somnar på dagen så ligger de på amningskudden och där vill jag inte att de sover längre än 5 minuter eftersom jag får ryggont, jag provar då att lägga dem någon annanstans och då vaknar de ofta och vill äta lite till. På natten så släpper de bröstet eller så drar jag försiktigt ut det när de slutat suga, och så sover de vidare. De äter inte i sömnen men de är ganska rejält sömniga på slutet.

Min lilla L hade dåligt med ork i början och var även dålig på att signalera att han var hungrig. Om jag inte började amma på små signaler tidigt så struntade han i maten helt och sov vidare. Han behövde äta väldigt tätt i början, varje till varannan timme dygnet runt i ca 4 veckor. Sen hade jag problemen med för mycket mjölk och att de fick magont och inte fick i sig den feta mjölken på slutet. Fortfarande är det lite så men det är mycket mycket bättre och jag är säker på att det reglerat sig helt inom ett par veckor. Då får vi förhoppningsvis sova lite längre intervaller också :) .

Oj vad långt svar det blev :eek: !

*kl*

Nu har jag också fått min bebis. En August blev det! Han föddes imorse kl 5.27.
Vikt 2990 g och 47 cm lång. Föddes i v.38+4.
Förlossningen gick bra och vi mår bra. Kom hem för en liten stund sen.
Berättar mer om förlossningen senare.

I regel runt 45 min, men sista kvarten är det mest mys-snuttande, verkar det som - då suger hon bara några tag varannan minut typ. Ibland ammar hon längre tid, oftast på morgonen ifall hon haft långa sovpass på natten eller på kvällen när hon ska somna och jag liggammar henne "första gången" för natten, men då är det absolut mest bara "snuttande". Har märkt senaste dagarna att hon ibland ammar betydligt mycket kortare, ca 15-20 min, särskilt nattetid och även ibland på dagen också.

Det varierar, oftast var 3:e-4:e timme (då räknar jag från när jag BÖRJADE amma sist - och hon ammar alltså 45 min). Nattetid går det oftast mellan 4-6 h "första och andra" nattamningen och sedan är det tätare, ibland uppemot varannan timme.

Tja, mätt vet jag inte? Men hon är "klar" när hon "faller ifrån bröstvårtan", dvs inte suger fast i den längre, som jag ser det.

Hon rapar oftast ganska frekvent dagtid, men jag kan inte direkt säga hur ofta. Oftast direkt efter amningen, och sedan ibland även en liten stund senare (typ 45 min-1,5 h efteråt). Nattetid liggammas hon och jag somnar i princip alltid medan jag ammar henne och då verkar hon inte behöva rapas?

Det vet jag nog inte? Jag tycker jag "känner" på bröstet att det är tömt, mest för att det känns lite knöligt och dant innan? Ammar i princip alltid båda brösten, oftast blir det bara en kvart på första bröstet och sedan byter jag och hon ammar sista halvtimmen på det andra - vad jag märkt blir båda ungefär lika "tömda".

Sista kvarten brukar hon nog slumra till för det mesta, men hon suger liksom fortfarande fast i bröstvårtan och suger kanske varannan minut, så jag brukar vänta ut henne tills hon liksom lättar greppet om bröstvårtan.

Hon är 7 veckor idag och får garanterat i sej tillräckligt, hon är en riktig tjockis och har vuxit bra.

10-30 minuter ibland längre

varannan till var tredje timme på dagen och längre emellan på natten

Släpper bröstet och är inte gnällig

Sällan (jättesvår att få att rapa)

Det märker jag inte men huvudsaken är att vi båda är nöjda...

Äter inte sovande, om hon somnar vid bröstet släpper hon taget

Bajsar 3-4 ggr/vecka och då rejält..

Tack alla för era svar. Ni har verkligen inte likadant allehopa. Nu inser jag att den stora skillnaden med mitt barn och era är att mitt barn somnar när han äter och eftersom vi har amningsnapp så ligger den kvar i munnen när han somnat. Han gör dessutom vacuum så den hålls kvar inne i munnen när han slappnar av. :crazy: I och med detta så tar ju ätperioderna en evinnerlig tid. Men vi har nått framgång på sennattens matning, då liggammar jag och börjar ca kl 5 och sover sött själv. ;) När jag vaknar vid 7-7.30 är han mätt och vaken så under det passet verkar han ha ätit sig mätt på bröstet.

Det är jättesvårt att hålla mitt barn vaken och att därmed få honom att äta effektivt. Jag har provat alla knep men det svåraste är att själv ligga på och väcka honom heeeeela tiden.

I flaska äter han däremot snabbt när han väl kommit igång. Jag tycker det går alldeles för fort för han måste rapas ofta ofta och det gurglar, surplar och smackas. Fast det kanske era barn gör vid bröstet också? Jag har fått förklarat för mig att det är så mycket enklare för barnet att äta ur flaska, maten är klar och serverad. Detta verkar även gälla calma-nappen som kräver att barnet bygger upp ett vacuum. Kanske bröstets vacuum är starkare än flaskans ändå?

Natten till tisdag 1/2 kom vår fina Adrian :) Det började ett dygn tidigare med vattenavgång och svaga värkar. Efter mycket slit och lidande slutade det tyvärr med akutsnitt efter ett dygn, då hade jag varit helt öppen i 3-4 timmar men bebisen ville inte sjunka ner och det fanns inte någon direkt krystreflex (han kom väl aldrig nog långt ner). De ville inte ens försöka med sugklocka, trodde det var för stor risk att det skulle misslyckas och i värsta fall resultera i ett urakut snitt.

Föddes alltså 2 timmar in på 39+5, 53 cm lång och 4030 gram! Ytterst färdigbakad med andra ord. ;) och mamma är himla glad att hon slapp övertid...

Världens goaste kille och allt fungerar fint... Det jobbigaste är nog jag själv, oroar mig för allt och törs knappt sova :crazy: Har beställt ett andningslarm, kan det få mig att tagga ner liite i alla fall så vore det bra... annars lär jag hinna bli nervvrak!

166612_10150134074059458_670354457_8105054_2369312_n.jpg

168977_10150134066614458_670354457_8104949_4266422_n.jpg

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?