Sv: mammor vinter 2010/2011
Jag svarar
då för ca 3 veckors ålder och
nu för hur vi har det nu när de är 7 veckor
.
- Hur länge äter ert barn vid en måltid?
Då: I snitt ca 45 minuter med många pauser för rapning, spotta och fräsa, och någon liten lur emellanåt.
Nu: Mellan 10 minuter och 1,5 timme med pauser för att rapa, sitta i babysitter, knä eller bäras 10 minuter ett par gånger och ofta någon liten tupplur på ca 5 minuter
- Hur ofta äter ert barn? Är det olika fördelat över dygnet?
Då: Ganska jämnt fördelat över dygnet, ena bebisen varje till varannan timme, andra varannan till var 3:e timme.
Nu: De har två perioder på dagen då de äter ofta, varje till varannan timme oftast från 6-9.30 och sen på eftermiddag-kväll ca 3 timmar med början från 15-17 ungefär. På natten äter de klart kortare pass, ca 10-20 minuter. Först sover de ca 3 timmar innan första passet, sen ca 2,5 timme och sen 1-1,5 timme mellan passen fram till morgonen.
- Hur märker du att barnet är mätt?
Då och Nu: Den ena släpper bröstet och vill ner från amningskudden alternativt somnar djupare. Den andra protesterar vilt och högljutt om munnen närmar sig bröstvårtan när han är mätt alternativt somnar djupare.
- Hur ofta rapar du barnet?
Då: Ofta! Direkt de släppt vårtan, vilket då inträffade efter ett par minuter och sedan med någon minuts mellanrum (för mycket mjölk= de svalde massa luft)
Nu: När de släpper bröstet och gnyr eller när de ålar och verkar besvärade, det blir oftast två-tre gånger under de första 20 minutrarna av amningen. Jag provar också alltid om de är vakna vid amningens slut.
- Hur märker du att bröstet är tömt?
Det har hittills aldrig hänt, jag har fortfarande mer mjölk än vad de kan äta. Inte ens när de ätit efter varann på samma bröst har det blivit så. Nu var det länge sedan jag provadedet dock, så kanske är det annorlunda nu.
- Är ert barn alltid vaket vid måltiden eller äter det sovandes också? Hur gör ni när barnet somnat?
Då: Den stora somnade sällan, den lilla var ofta lite slö och somnade lätt. Jag försökte med massage av fötter, händer, kinder och det som fungerade bäst - öron
och kunde så hålla honom vaken för att äta lite till. Somnade de hårt fick de sova tills de vaknade och äta mer då (liten väcktes var 3:e timme om han ville sova mer).
Nu:
De slumrar gärna till i slutet av amningen, och på natten ibland även efter bara ett par minuter. Om de somnar efter kort amning så vaknar de ofta ganska snart igen och vill äta mer. Om de somnar på dagen så ligger de på amningskudden och där vill jag inte att de sover längre än 5 minuter eftersom jag får ryggont, jag provar då att lägga dem någon annanstans och då vaknar de ofta och vill äta lite till. På natten så släpper de bröstet eller så drar jag försiktigt ut det när de slutat suga, och så sover de vidare. De äter inte i sömnen men de är ganska rejält sömniga på slutet.
Min lilla L hade dåligt med ork i början och var även dålig på att signalera att han var hungrig. Om jag inte började amma på små signaler tidigt så struntade han i maten helt och sov vidare. Han behövde äta väldigt tätt i början, varje till varannan timme dygnet runt i ca 4 veckor. Sen hade jag problemen med för mycket mjölk och att de fick magont och inte fick i sig den feta mjölken på slutet. Fortfarande är det lite så men det är mycket mycket bättre och jag är säker på att det reglerat sig helt inom ett par veckor. Då får vi förhoppningsvis sova lite längre intervaller också
.
Oj vad långt svar det blev
!