mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Grtaais!!:bump::bump: Vilken kalufs han ligger inne med!! Och vilka härliga kinder!!:love:

Grattis! Har han redan varit till frisör den lille? ;)
Vilken hårfager bebis, mina är nästan helt skalliga än.

KL

Har varit på BVC idag. Knatten väger vid 6 veckors ålder 5660 g och är 60,4 cm lång. Han klarade läkarundersökningen med godkänt.

Han har fått övriga familjens virus med hosta, nysningar och täppt i näsan. Inte så kul och igår hade han på gränsen till feber och var skrikig. Han har dock sovit gott inatt och nu i vagnen när vi varit på 2-timmarspromenad i blåsten.

Igår lämnade jag tillbaka pumpen. Jag kommer aldrig att hinna pumpa så att han får en vettig andel av min mjölk, det bara stressar. Han äter nu Hipps ekologiska ersättning och ammar någon gång per dag. Verkar fungera med magen. Vågade inte fortsätta med Nutramigen efter larmrapporterna. Vet dock inte om han får i sig något när han ammar, tekniken är fortfarande dålig, det kommer mjölk men jag tycker det mesta verkar rinna ut igen. Vi myser i alla fall då och det är det viktiga.

Testade ringsjalen igår när han kräkt ner trikåsjalen och det gick an, han somnade i alla fall, men jag tyckte det var ganska obekvämt att bära honom i vagga och han kändes lite ihoptryckt.

Min August är 4 dagar gammal nu och så söt så man inte vill sluta titta. Storebröderna är jättestolta.
Igår vägde han 2705 g.

166607_10150128835211703_578801702_7820372_7703353_n.jpg

*kl*

Hur mycket sover era bebisar om dagarna?

Lucas är nu 6 veckor, igår vaknade han 5.30 och somnade för natten 22.00. Under dessa timmar sov han totalt 3,5 timmar, 1 timme, 2 timmar och 30 minuter. Jag tycker det är lite och han var gnällig och grinig hela dagen. Frisk och matglad så inget fel där. Visst är alla barn individuella när det gäller sömn, men när han vaknar efter 1 timme är han fortfarande så trött att ögonen går i kors men sova ska han icke. Kvittar var jag lägger han. Inte heller i min famn. Går jag ut och gå så sover han oftast hela tiden, men så fort vagnen stannar så vaknar han.

Leon är bara 18 dagar

Han sover helt olika, men det gör dom ju alla!

För det mesta sover han 2-3 timmar & är sen vaken allt ifrån 4-4 timmar & ibland bara en halvtimme.

På natten går vi & lägger oss vid 22-23 tiden. Då vaknar han för mat ca. 2,5 & 8... sen så sover vi till 10 på morgonen typ.

Jacqueline klarade med besiktningen,,, 4470gram och 53,5cm lång, åtta veckor precis..

sover från ca 00-01-10.00 vaknar för mat 3, 7 och ibland mer om det är så..

lite förkyld, lite ont i magen emellanåt och svamp på tungan...

Vidar 1 månad idag :love:
Vår lille tjockis :p vägde ca 5200 g i onsdags på bvc... :angel:

CIMG1282.jpg

Vaknar oftast vid 7-8 tiden, äter lite somnar om och vaknar igen runt 10. Sen brukar han vara pigg, vaken o hungrig hela fm av o till, sover oftast mellan 13 o 15. Sen vaken och pigg (och hungrig) fram till 18 nånting. Sen har han en sovperiod till 21-22 tiden då han är utsvulten ;) Sedan otroligt pigg och vaken eller ibland grinig fram till 01 tiden på natten då vi äntligen får sova. Vaknar väl 2 gånger under natten för lite mat.

Magknipet börjar nog bli lite bättre, han får Sempers droppar och jag inbillar mig att de hjälper. Han e dock aningen grinig/skrikig och bökig på senkvällen och en stund på morgonen ändå. Tycker dock han kräker ganska mkt men han ökar ju (rejält) i vikt så han får tydligen i sig vad han ska iaf :D

Senast ändrad:

Lo sover mindre och mindre om dagarna! Fram till typ en vecka-två veckor sedan (hon är 8 veckor nu) så har hon i princip haft flera 3,5 h sovpass på dagarna och sovit ganska likt dygnet runt. Då var hon egentligen bara vaken en stund på förmiddagen och en stund på kvällen, alltås piggelin. Kunde vara vaken lite i övrigt också men då oftast om det var något på tok, magknip etc.

Men som sagt, senaste veckorna har det ändrats rätt mycket - hon nattammas och somnar för natten vid 22-23 varje kväll. Sover sedan mellan 4-6 h innan nästa amning. För nån dag sedan sov hon 7 h mellan "första och andra" nattamningen. Sedan ammas hon 1-2 ggr till innan hon vaknar till ungefär vid 8-8.30. Då är hon oftast på strålande morgonhumör i nån timme eller två, vi brukar ha långa "pratstunder" då hon ligger och skrattar (nåväl, hon ler och försöker skratta med diverse assöta ljud :love: ) och gärna vill att jag ska sjunga för henne eller som senaste morgnarna då vi läst i en bok.

Sen ammas hon igen oftast vid 10-11-tiden och är vaken efter amningen. Hur länge hon är vaken beror på vad vi hittar på, oftast 1-1½ h innan hon blir trött och måste sova igen innan hon ammas vid 14-15. Upprepar samma mönster med att vara vaken efter amningen och somna efter typ 1½ h. Ammas i regel alltid vid 19 varje kväll och sedan igen vid 22-23. Är fantastiskt social och piggelin ett par timmar på kvällen, då hon verkar må som bäst igen, precis som på morgonen - och gärna sprider leenden runt sej :love:

Har hon varit mycket vaken några dagar så kommer oftast någon dag då hon i princip sover hela dagen igen.

Hon är också mer beroende av att bli buren till sömns nu och vill gärna vara kvar med närhet när hon somnat, så det har varit mycket bra med sjal och sele. Vagnen gillar hon inte värst mycket, hon sover i den när den rör sej men vaknar och blir grinig så fort den stannar.

Jag provade väga henne förra veckan då vi var på öppna förskolan, då vägde hon 7,5 vecka gammal 7,1 kg. Kan bebisar bli för feta? Jag är nästan orolig, men det känns larvigt när jag väl egentligen borde vara glad att hon växer och verkar må bra.

Jag tycker för övrigt att det är en härlig period just nu när hon är så vaken och med, hon gillar när jag bär runt henne och hon kan titta sej omkring och ändå häftigare blir det om jag pratar om allt vi ser, hon är fascinerad av kryddhyllan och av bokhyllor och har också börjat notera och följa framförallt hunden med blicken. Ibland ligger hon och tittar på honom och skrattar, det är väldigt sött. Nacken/ryggen blir märkbart starkare för varje dag och idag sprattlade hon som om hon tänkt rulla runt, men det blev mest sprattel. Hon har inte upptäckt sina händer eller sina fötter än, men för nån dag sedan hade vi nån liten lek då hon tittade fascinerat på sin hand en stund, det är första gången jag sett det.

Det är så lätt i sömnbristen (jag märker då INTE av den där "man behöver inte sova lika mycket när man ammar"-grejen. Jag känner mej som en zombie även fast hon sover rätt bra om nätterna!) att glömma bort att njuta av henne, tycker jag, så jag måste ibland påminna mej lite om hur häftigt det är att få följa utvecklingen. :banana:

Det låter som att ni hittat en hel del rutiner redan :) . Härligt!
Ett barn som helammas kan inte bli för tjockt, så njut av din rejäla dam och var glad att hon har en del isolering såhär i vinterkylan.

Är du säker på att det bara är sömnbrist som gör dig trött? Det verkar på din beskrivning som att du får bra med sömn? Jag undrar då en kompis gick alldeles för länge trött pga järnbrist efter sitt första barn. Hon var på flera kontroller och alla trodde hon var trött och ev deprimerad innan någon kollade järnvärdet.

KL
Här rullar dagarna på, vi håller på att tillfriskna efter vår rejäla förkylning. Jag går på antibiotika då min kropp inte klarade av det på egen hand men bebisarna verkar tack och lov klara sig betydligt bättre.

Idag ska vi på infomöte inför babysim. Är det någon annan som simmar/ska simma med sin bebis?

Tittar in från hösttråden... :) Vi började på bebissim i onsdags, två var Algot tre månader och tre dagar. I gruppen var de andra bebisarna ganska mycket äldre, ett tvillingpar på 4,5 månad och sedan var de andra 6-7 månader gamla.. Det var verkligen jätteroligt och vi ser fram till nästa onsdag massor :love: Riktlinjerna är att de ska vara 3 månader och ha en läkt navel för att få börja. Det är i en varmvattenbassäng, varmt o gott!

Vi fick visat hur man håller i barnet så de flöt på magen och på ryggen och vi sjöng några sånger. Det märktes att Algot var mindre än de andra för de plaskade mer efter leksaker som fanns i vattnet, Algot var inte så intresserad av det utan låg mest och flöt och njöt i fulla drag. Det som var lite klurigt var efteråt när man skulle duscha killen och samtidigt försöka duscha själv (jag gav upp och duschade hemma), men det gick bra och det är verkligen jätte roligt!!

KL

Adrian är 2 veckor idag och jag tycker allt har flutit på väldigt bra. Han är fortfarande piggare på natten än på dagen (det var han redan i magen...), vi har haft en "rutin" den senaste veckan där han varit vaken ett par timmar på kvällen, ätit och sedan sovit från runt 23 till 3-tiden, varit vaken någon timme och sedan sovit till runt 7.30. Inte inatt dock då vi kom lite i ofas med tiderna igår och det blev ett antal vakenstunder under natten... men det får man väl räkna med när de är så små! Antar att sömn/nattvanorna kommer hinna ändras många gånger... Jag känner mig ändå rätt så pigg trots den minskade och fragmenterade nattsömnen. Visst hade det varit skönt med lite avbyte ibland, men det är ju svårt när de är såhär små och helammas, som regel vill han ju äta varje gång han är vaken...

Utöver det är han nästan oförskämt lätt, om man får/törs säga så?! Eller är det naivt när de bara är 2 veckor? ;) Oftast nöjd och snäll, skriker sällan utan uppenbar orsak, amningen fungerar helt prickfritt osv. Det enda som är lite trist är att det är så himla kallt, sambon är ju föräldraledig så vi löser av varandra här hemma för att båda ska få komma ut lite (och hundarna få sitt), men det är klart att det hade varit roligare att kunna ge sig ut tillsammans med barnvagn och allt. Eller är man överdrivet överbeskyddande om man tycker att 10-15 minus är i kallaste laget för en nyfödd? Även om han ligger nedbäddad så blir det ju väldigt kall luft i lungorna, menar jag...

Då har man haft premiär-ridningen då äntligen :rofl: Har känt mig redo snart 2 v men inte velat ha vagnen ute så länge pga att det varit så kallt och alltid blåser sjukt mkt vid stallet. Första gången i torsdags hann jag rida runt på gårdsplanen och lite på grusvägen i typ 10 min innan min pålle konstaterade att vagnen plötsligt börjat låta :eek: hjälp vad läskig den plötsligt blev... Meshäst!
Igår var jag upp lite längre (hade barnvakt) o hann prova lite galopp med. :banana:
Känner kanske inte riktigt för värsta träningspasset än men det var ändå helt ok att sitta upp igen efter 4 månader utan ridning :love:

Ett vinterbarn till är fött! Den 11/2 kom hon. Allt gick jätte bra och vi är friska och Krya.

Grattis!!

*kl*
Lucas han växer som bara den. Nu är det storlek 62 i kläder som gäller... Har gått över till delamning. Jag upplevde att L aldrig blev riktigt mätt. Han var mest grinig och gnällig om han inte låg vid bröstet. Ammade konstant i en vecka. Tillslut så bröt jag ihop och gav honom ersättning. Nu har vi en nöjd, glad och mätt bebis och en happy mamma!! Ammar mycket fortfarande men ibland får han lite ersättning efter amning. Ibland får han bara flaskan.... Vi gör det som känns bäst för oss.

Grattis från oss med!

*kl*

Jo stl 62 här med och till min fasa så börjar till och med en del av 62:orna vara för små. Hon växer i raketfart och jag kan bara inte slappna av och tänka att det är ok, förra veckan vägde hon 7,5 kg och hon har ökat med ungefär 400-500 gr i veckan, så jag gissar hon är uppe i 8 snart. och hon är 2 månader! :o Jag jämför hela tiden med andra bebisar och har hittills inte träffat nån som är lika stor. Kan det vara nåt fel när de växer så här??? (hon helammas ju så alla försöker lugna mej med att de inte kan bli för feta/växa för fort på mjölk...)
Har konstaterat att jag måste köpa en till vinteroverall i stl 68 eftersom den i 62 börjar vara lite för kort så hon knappt kan räta på sej. Jag räknade kallt med att den skulle räcka hela våren... GAAAALET?!

Hon har börjat ogilla bilåkandet nu när hon är piggare och mer "med". Är hon väldigt trött så sover hon bra men annars skriker hon mest i bilen. Det frustrerar mej lite eftersom hon MÅSTE åka bil om jag ska kunna ta mej nånstans... Tips? Hur är era bebisar i bilen?

Den här natten går till historien, hon ammade sist vid 23 och har fortfarande inte vaknat! :eek: Jag har inte kunnat sova sista 3-4 h, typ, för jag har mest legat och funderat på om något är fel. Men hon ser väldigt tillfreds ut. Dock måste jag byta alla lakana i sängen för det är sjöblött av mjölk... Dolly Parton släng dej i väggen... Och fyllt upp frysen med urpumpad mjölk. Antar att BVC-sköterskan skulle få tuppjuck om jag berättade att det nu blir typ 10 h mellan amningarna, men jag vill heller inte väcka henne när hon är så här trött och hon faktiskt ÄR en riktig tjockis som vuxit oförskämt bra.... (?)

Njut människa!!! Min mamma berättade att jag var 7-8 veckor när jag började sova hela nätter, ca 9-10 timmar. Hon väckte mig inte för att amma mig. jag väcker inte Lucas heller när han sover längre pass. Jag vet att han vaknar när han är hungrig.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar