mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

1. Vad har ni för kläder på era små?
Body och byxor inomhus. Utomhus ligger han i en rymlig overall, ganska tjock. Har inne kläder på under plus en löskrage, mössa,tjocka strumpor och filt. Vantar eller dyligt funkar inte bra. Men i overallen kan jag stoppa in händerna i ärmarna som tur.

2.Hur sover era barn?
I spjälsängen som står vid min sida. Ibland somnar han mellan oss om han är svårnattad efter nattmålet.

3.När gav ni er ut första gången?
Han var en vecka gammal.

Ja hur får man pumpningen att funka? NÄR pumpar man och HUR? Jag försökte när Lo ändå somnade efter att ha ammat bara ena bröstet, igår, men tji - utan bebis vid bröstet (alltså hon låg ju på mej men hon sov) får jag ju inte ut något, utdrivningen uteblir liksom. :confused: (har en handpump)

Jag har testat med handpump med stora barnet. Fick det inte att funka alls! Ett tag då hade jag en gigantisk sak hemma från sjukhuset. Pumpade bra, men den var oerhört klumpig, gick på el. Skaffade sedan batteripumpen och då blev det bra. Mitt bästa knep är att amma och pumpa samtidigt, då drar du nytta av utdrivningsreflexen som baby sätter igång. Man önskar att man var en bläckfisk, för det gäller att hitta en vettig ställning så att armarna räcker till, men gör man det så funkar det bra. Sedan brukar jag massera bröstet i takt med pumptagen om jag inte ammar samtidigt, det underlättar också. Ganska "hårdhänt" och i riktning mot bröstvårtan.

Jag brukar också pumpa direkt efter amning om Amalia bara orkat äta från ett bröst. Och så har jag alltid mest mjölk på morgnarna, så jag undviker att pumpa på eftermiddagarna. Mycket skrik för lite ull blir det då nämligen.....

Usch tror Vidar har kolik lille stackarn - ledsen hela natten och värre blir det efter måltiderna. inatt var en riktigt jobbig natt :cry: Han har varit lite kinkig innan så vi misstänkt magknip men det verkar bli värre och värre. Inatt sov vi inte mkt. Har varit som en zombie hela dagen och inte kunnat lämna ifrån mig bebis förrän nu till pappa. Framåt morgonkvisten somnade jag på madrassen på golvet med bebis på magen, då hade det äntligen släppt men sen han har varit ledsen av o till hela dagen :cry:
Vet ju inte vad man ska göra, försöker lägga honom på olika sätt, på rygg, sida, mage samt bära, vagga osv. Till slut kommer det en fis och en mer lättad bebis får man leta efter, somnar några minuter sen börjar det om...:(
Har tid hos bvc imorgon hoppas hon lyssnar på oss den här gången... Tyckte mest hon ryckte på axlarna förra v när vi sa att vi oroade oss för magen :(

Givetvis har jag oxå magproblem, varit halvt förstoppad sen förlossningen och käkar plommon, messmör och filmjölk. Inte kul att känna att jag kanske orsakar bebisens magont :eek:

Här kommer en liten förlossningsstory!

Natten till fredagen så fick jag en lite mer rikligare blödning än vad jag haft dagarna innan. Jag ringde till förlossningen & dom tyckte att jag skulle komma in & undersöka saken. Det visade sig att av mina sammandragningar som jag haft två nätter innan så var jag öppen 4 cm. Jag som trodde att jag skulle få något smärtstillande & få åka hem igen & sova trodde fel. Jag fick välja mellan att få smärtstillande för att få sova lite eller ta hål på hinnorna. Vi valde att köra rätt på!

04.45 avgår fostervatten med hjälp utav bm & en skalp ctg-reg sätts på bebisens huvud.
05.40 Har jag 4-5 sammandragningar per minut som jag inte har ont av, känner mig trött & försöker sova. Får även i mig en portion lasange för att ladda batterierna lite.
06.45 Upptäcker jag tunt mekoniumfärgat fostervatten = bebisen har bajsat i fostervattnet.
07.35 Prövar TNS som smärtlindring, lite halvläskigt men funkar ganska bra med ström i kroppen.
8.50 Får frukost, torra smörgåsar som inte äts upp :) Får istället lite fil & flingor tror jag?!
9.35 Öppen 5 cm, här går det inte fort som sagt. Börjar känna av värkarna mer & mer. Den värkstimulerande droppen ökar dom på hela tiden under hela förlossningen.
10.20 Tar jag en varm dusch, sammandragningarna försvinner nästa helt under den tiden.
10.55 Får jag börja med lustgas/syrgas 60/40 som ger bra effekt.
12.40 Är jag öppen 6 cm & bebis är strax ovanför spinae. Har inget vidare tryck under värkarna. Värkarna är täta men korta. Fortsatt höjning av dropp trots täta värkar.
18.30 Andas med fin teknik i lustgasen & får massage under värkarna
20.15 Huvudet strax nedanför spinae, jag kräktes aldrig :)! Kommer ihåg att jag tyckte det var konstigt.
21.30 Fortfarande sega värkar, beslut om att ett laktatprov ska tas, men visar fel svar.
21.57 Nytt laktatprov tas, visar dåliga värden. Beslut om att sugklocka ska användas tas, funkar inte detta så blir det akut kejsarsnitt.
22.02 Extraktionen påbörjas, 3 dragningar & sista gången får jag krysta ut han utan sugklocka.

Hade ett par stycken olika barnmorskor/ uskor under den 18,5 timmars förlossning jag hade, alla var toppen.
Under den mest aktiva fasen så skulle jag byta ställning hela tiden kändes det som, blir dom aldrig nöjda med en ställning tänker jag. Gåstol, pilatesboll, sittandes, ståendes på knä i sängen. Pilatesbollen var nog bäst tycker jag. Dom ställningarna jag gillade, gillade inte bebis då hjärtljudet sjönk. Andades på riktigt duktigt med lustgasen & alla frågade ifall jag hade gått någon profylaxkurs. Sanningen är den att koncentrationen som jag hade på att andas in djupt & ut gjorde att man fick fokus på något.

Man är ju rätt mycket själva även fast bm kikade in rätt ofta för att kolla läget. Jag & H hade rätt roligt till & från. Han lekte doktor & jag dansade runt till radion som vi satte på. H servade allt vad han kunde med cola & vatten. När dom frågade om jag ville ha en smoothie så tacka jag strängt nej, men ändrade mig sedan i en paus mellan värkarna & frågade helt groggy "hmmm vad är det i den". Den innehöll en massa gott & smakade milkshake *mums*.

När värkarna blev som jobbigast så masserade H mig i ryggslutet som en tok. På toppen av varje värk så tryckte han ihop höfterna allt vad han kunde. Stackarn, tyckte lite synd om han. Men han höll tyst & gjorde ett jäkligt bra jobb. Jag bad om epidural ett par två gånger men både jag & barnmorskorna såg att jag klarade mig alldeles utmärkt med bara lustgas. Försöka duger typ, tänkte jag. Men hade jag tagit Eda så hade det funnits en stor risk att förlossningen hade blivit ännu mer utdragen.

Då ett laktatprov visat dåliga värden på syre i blodet så beslutade man att göra ett försök med sugklocka. Lustgasmasken fick jag inte längre använda & jag väntade på att få en värk. kände av krystvärkarna mycket dåligt, fick verkligen ligga & känna efter. Många har säkert hört en del skräckhistorier med sugklocka men jag upplevde det inte som dåligt för mig själv. Den gjorde varken ont eller gjorde så jag gick sönder massor. Fick sy två stygn som inte det heller kändes något.

Eftersom att Leon var lite tagen så sprang teamet som hade funnits mellan mina ben på slutet ut & hjälpte honom att få ut diverse fostervatten ur lungorna & gav lite tryck med syrgas. En kvart senare rullades han in en snabbis för att läggas upp på mitt bröst. Hans ögon gick i kors & jag frågade var det var för fel på han :P.

Vi blev kvar på förlossningen över natten för att flyttas till BB morgonen därpå. Jag fick sedan komma upp till Neo för att kika på han, H var redan där.

Kort & gott så upplevde jag min förlossning som jäkligt bra trots kaoset. Det var värre för min stackars prins som ni vet var lite tom på energi de första timmarna. Och han fick ligga på Neo för att återhämta sig efter att ha varit med om ett riktigt tufft marathonlopp med massa mjölksyra. Föda barn skulle jag kunna göra varje dag, det är tiden efter som jag upplevt som tuff om något. Med hormoner & sånt ;)

Och vad vi gjort idag.... :)

Idag tog vi bussen till KS Huddinge med Leon. Gick superfint, härligt när det guppar i vagnen tycker han. Vägningen gick fint & han väger nu 3405 gram. Hans vänstra öga rinner en del, tror det är att han har trånga tårkanaler - vilket är vanligt på små barn. När vi kom hem så tittade Helene & Thomas förbi, Helene som har 3 barn sen tidigare hade himla koll på Leon & han fick ett fint set med en Calvin Klein body. Sen blev jag supertrött så jag & Leon tog oss en tupplur på två timmar. Han är vaken ca. 2 timmar & sen sover han 2-3 timmar. Där i mellan vill jag försöka göra så mycket annat som möjligt. Städa & sitta vid datorn, även fast man egentligen borde ta det lite lugnt?!

Känns inte som man gör annat än & ammar just nu, han suger för glatta livet när den första mjölken som är lite tunnare rinner till. Men sen när den lite tjockare mjölken kommer blir han lite halvlat. Och då har jag bytt sida. Barnsköterskan på Neo sa att max 30 minuter skulle räcka med amning, men med lite väckning & rapning i mellanåt så kan vi lätt hålla på i 45 minuter, om inte längre. Så fick tipset att försöka på bara en sida & väcka han i mellanåt & sen ge napp då han verkar ha ett stort sugbehov. Testade detta nyss, men han blev inte supernöjd, så la mig i sängen & erbjöd andra sidan en liten stund. Då blev han tillslut nöjd & somnade. På natten är det peppar peppar lite lättare för då somnar han om rätt fort & verkar inte vilja äta lika mycket.

Någon som vet när man kan börja träna igen?!

Är så grymt sugen på att köra spinning så här 10 dagar efter förlossningen!

Isak (Elias storebror) hade en grym kolik. Kolik räknas det som om de skriker mer än 3 timmar i sträck mer än 3 gånger i veckan. Tips vi fick när Isak hade kolik var:Bebisars magont tro man beror på tre orsaker: (det går oftast över vid 3 månader)

Mjölkallergi (ca 1/3-del av de barn som gråter har det och inte kolik)

Luft i magen (här kan magdroppar och minifom hjälpa, kolikmassage)

Tarmar som vrider sig och försöker komma på rätt plats (här använde man för Dicykloverinklorid som är muskelavslappnande och gör att tarmarna inte vrider sig man kan likna smärtan vid tarmvred)

De tips vi fick att prova var:

Inget mjölkprotein (dvs ingen mjölk alls till mamma om han ammades/ nutramigen om han får ersättning)

Minifom/semper magdroppar

Kolikmassage

Gunga ro vagga

ingen lök, jordgubbar, choklad et c till mig som ammade

Ge ersättning för att se om han var mätt.

Det man också kan prova är akupunktur men för oss i Umeå är det ca 70 mil till närmsta som gör kolikakupunktur dvs inte möjligt.

Kolik tror ju bero på tre orsaker:

barnen sväljer luft när de äter och får problem med luftbubblorna (här kan minifom hjälpa)

mjölkallergi (här hjälper mjölkfrikost)

eller outvecklade tarmar (här finns inget man kan göra själv finns droppar att få men de är grymt svåra att få ut licenspreparat Merbentyl)

Hoppas det blir bättre oftast har kolik en topp vid 6-7 veckor för att sen avta och försvinna vid 3 månader.

Låter som en rätt tuff förlossning, men skönt att du upplevde den positiv!
Vet du varför du hade att välja på en sovdos och ta hål på hinnorna?
Fanns inte alternativet att låta kroppen sköta det själv från början?

Jag är lite orolig för förlossningen. Barnmorskorna hittar på så mycket konstigt ibland. Har sagt till både min man och barnmorska att jag vill att det ska vara så naturligt som möjligt och att vi vill vara ifred så mycket som möjligt.
Hoppas att det kan respekteras. Fast jag är också lite orolig att vi inte ens kommer hinna i tid till förlossningen.
Har 14 dagar kvar till bf, och hoppas att bebis stannar minst en vecka till. Den här veckan jobbar mannen så långt hemifrån och är borta på nätterna.

Tack för tips, får prova oss fram o se om ngt hjälper. Var hos BVC idag och hon lyssnade faktiskt på oss mer än jag trodde. Men hon sa att det fortfarande kan vara omställningen av magen och det kan det vara under en månad. Han skriker ju inte tre timmar i sträck men väl efter nästan varje måltid. Tror inte det räknas som kolik än men ont har han ju iaf :cry:
Inatt var det helt ok och han somnade lugnt efter amningarna fram till 4-tiden då satte magen igång och sen har han gråtit och kräkt efter varje måltid hela dagen. Nu sover han iaf gott och som vanligt hjälpte promenaden med vagnen när vi skulle till BVC :laugh: Han verkar ju få i sig näring iaf, hade gått upp till 4810 g redan :laugh:

Har med haft massa problem med magont på liten, minifom och promenader samt mjölkfri kost på mig har fungerat okej, sista 10 dagarna har det varit såå mycket bättre men man tycker ju väldigt synd om de små liven som man älskar.

Betydligt roligare är alla de små ljud som börjar komma ur munnen på henne....Bara så sött... Vi har just sovit en stund som var välbehövligt och skönt..

Ja det är inget vidare när de har ont i sin lilla mage. Lucas har det några gånger i veckan. Alltid på kvällarna, oftast vid 6-7 tiden och det vara i en timme eller lite mer. I början tyckte jag att det var super jobbigt när han var ledsen och inget jag gjorde kunde trösta han.

Han får Miniform. Prövade äta mjölkfritt men märkte ingen skillnad. Tror att det bara är luft för det bubblar otroligt mycket i hans lilla magen. De flesta gångerna brukar han gilla att bli buren i selen.

Skönt att det gått bra med förlossningen. Tiden med lilleman på Neo var ingen höjdare för mig heller, särskilt inte första dagarna. Det var enormt skönt att få komma hem därifrån.

Att amningen inte ska ta mer än 30 minuter låter konstigt och gammelmodigt tycker jag. Jag har fått hjälp via hjälpmammor på amningshjälpen. Vad jag förstår är allt mellan 5 minuter och mer än 1 timme normalt.
45 minuter med lite slummer, väckning och rapning är KORTA amningar för mig dagtid! Det går lite i perioder över dygnet här, på natten ammar de ibland bara 10 minuter var annan till var tredje timme och på dagen kan de amma riktigt långa pass med små korta sov och rap-pauser. Helt normalt tydligen. :) .

När det gäller magont så har vi tack och lov fått bukt med det här nu. Jag tror det lönar sig att felsöka ordentligt och prova flera saker innan man konstaterar att det inte går att göra något. Har man otur så beror det ju enbart på outvecklade tarmar men ofta är det nog en kombination av flera orsaker. Man kan ha nytta av att få hjälp att se över amningen också, jag kan varmt rekommendera amningshjälpens hjälpmammor. Det kan vara så många olika saker där små åtgärder ger stora resultat.

För oss var det största problemet mitt mjölköverskott så att de inte fick i sig den feta mjölken på slutet och att de svalde mycket luft för att det rann för snabbt. De blev också bättre av att i princip ammas hela tiden på kvällarna med små sovpauser och små pauser då de får sitta i babysitter eller bäras runt. Det blev dock ändå inte helt bra efter att det ordnat upp sig med amningen och då uteslöt jag mjölk ur min kost med bra resultat. Jag testade att äta mjölkprotein igen efter en vecka och de blev gnälligare direkt. Så för oss fungerar nu frekvent rapning, fri amning och mjölkfritt jättebra, inget magont mer utom direkt efter måltid eller före ett stort lass bajs ibland! Semper magdroppar tyckte jag också verkade lindra lite i början.

Sen förstår jag inte hur folk klarar av att ha bebisar utan bärhjälpmedel som sjal eller sele, bär ni runt på dem med armarna hela tiden? Det klarar jag inte pga mina leder, men även utan ledsjukdom måste det vara väldigt belastande för kroppen?

När mina bebisar hade som värst magont var det bara att bäras i upprätt position som lindrade, samtidigt som den som bar fick ta "hoppsasteg" eller sitta och guppa på vår pilatesboll.

Min bebis äter himla fort i början, får hicka ofta & skriker inte mer verkar inte helt bekväm... kanske är magen som spökar?! Sen har han ett himla sugbehov så han hänger vid tuttarna JÄMT!

I natt sov han himla bra, vaknar då & då å vill ha tutte, sen somnar båda om direkt.

Får nästan lite ångest över att det är ny dag..... jag vet ju inte vad han vill när han gnyr & gnäller. Prövar allt möjligt. Jag & tålamod går inte ihop om man säger så....

Min stora var väldigt frustrerad när mjölken rann till ordentligt - först hade han ju sugit som besatt i några dagar för att få mjölk och plötsligt kom det alldeles för mycket mat. Han fick då napp som han sög rejält på ett par dagar, sen gav vi den då och då (ibland ville han suga hårt på nappen ett par minuter först innan han fick bröstet och sen åt han lugnare). Efter två veckor ville han inte ha nappen längre utan hade vant sig vid mjölkflödet, så nu är de båda utan napp.

Det var mycket gny i början som jag inte förstod, men det blir bättre ju mer man lär känna varann! Nu förstår jag ofta men inte alls alltid vad de vill ;) . Att man faktiskt tillbringar ungefär motsvarande en heltid med bara amningen och att det är normalt visste jag inte innan jag fick dem men nu när jag accepterat att det ska vara så en tid så är det lättare att njuta av mysstunderna.

Har väl i stort sett kört med fri amning från början, lärde mig ganska snabbt vilket ljud som betyder mat. Nu vet jag att det betyder "mat NU eller helst för 5 min sedan, annars blir det livat". Men ibland börjar han tutta helt hysteriskt och sprattla samtidigt, då vet jag att magknip är på gång. Men fast han har ont tigger han mat. Kanske han tror det ska hjälpa. Jag börjar dock känna en visst obehag av att amma typ varje timme, kanske 5-10 min för sen får han ont och sen när det går över är han ju hungrig för han blev ju inte mätt sist... Och så håller det på.. :( Sån tur är det ju mest på natten och morgonen vi har problem. Under dagen kan vi ofta sitta längre stunder och sen somnar han nöjd och mätt :) Så ska det ju va <3
Ska skicka mannen och köpa droppar, låter verkligen som det är värt att prova :)

Har mycket mjölk också som rinner snabbt. Ibland så han nästan sätter i halsen. Han har nog stort sugbehov för han snuttar ofta på armarna så han får sugmärken... Dock är inte nappen populär, den spottar han bara ut...

små barn har svårt att skilja på magont och hungerskänsla sägs det så de tror de är hungriga när de får magknip och vill äta
Jacqueline ville gärna äta med när hon hade ont i magen vlket hon fick óch jag upplevde att även om magontet kankse var lika så blev hon lugnare iaf...

KL.

I torsdags kom våran lilla flicka Jolina :love:
01.46, 3510g, 51cm

Hon är helt underbar och perfekt och en riktigt snäll liten tjej :laugh:

Någon som vet när man kan börja träna igen?!

Är så grymt sugen på att köra spinning så här 10 dagar efter förlossningen!

Jag tänker kravla mig upp på hästen i helgen..... 7,5 vecka efter förlossningen, men det känns som om jag hade kunnat göra det för länge sedan!

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?