mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Åh sådär stor är ju inte min bebis..hihi..hon är 7 veckor idag och väger 4200gr och är 51cm lång.... ammas bara bortsett från pappamatningen på em när jag är i stallet...

*knapplån*

Jag tror att Lo hade nån sorts utvecklingssprång/fas i förra veckan. Vi hade några dagar som var rätt hemska, inget funkade som förut, hon hade svårt att somna, ville vara nära hela tiden (helst bli buren, fick inte stå stilla - vare sej bilen eller vagnen eller jag), var rätt kinkig och grinig och allmänt svår att trösta. Men sen har det blivit bra igen, så nu är hon som "förut" :love:

Jag älskar att hon blir mer och mer "med", och bjuder på leenden :D. Man blir ju helt pjöllrig i huvet av de där leendena. :love: Hon blir starkare och starkare i nacken, det gillas, både av henne och mej - nu gillar hon att bäras runt så hon kan titta på saker, och upprätt kan hon vända huvudet från sida till sida för att titta på saker, det verkar uppskattas.

Sist vi var på BVC, vilket var i förra veckan tror jag, vägde hon 5990 gr och var 60 cm lång. Har börjat inviga storlek 62-kläder. Hon är liksom 6 veckor imorrn! Stora tjejen. Hon hade stuckit iväg i kurvan, den är brant sedan innan men nu blev det ändå brantare, dock proportionerligt i längd/huvudomfång och vikt och hon ammas ju bara så BVC-sköterskan tyckte det var ok. Men hade hon fått tillägg så hade man undrat om hon fått för mycket, sa hon. Oooops...får hon för mycket käk? :eek: Så nojig man blir, aldrig är man helt lugn...

Det känns iofs rätt bra att hon får i sej det hon ska, men måste också säga att hon blir ganska tung att bära omkring på, efter ett tag. Tur jag har selen... Har inte vågat använda sjalen än och känner mej helt larvig över det, men är så svårt att få ordning på hela bebis ner i sjalen, tycker jag :confused:

Jag har börjat fundera på att kunna ha barnvakt, visst funkar det bra att vara ensam med Lo (ingen pappa/partner) men jag längtar efter lite egentid. Men för det krävs ju att vakten kan "utfodra" Lo. Hur har ni andra gjort med nappflaskor? Amningen funkar så bra för oss och det är grymt skönt, jag vill verkligen INTE störa den, också hör man ju om bebisar som helt vägrat bröstet när de väl lärt sej flaskan. Är det en onödig rädsla? Eller ska man försöka mata med kopp (sked?) istället? Och hur mycket äter de egentligen? Har en del mjölk sparat i frysen pga att jag läckt så mycket (mjölkuppsamlare är en fin uppfinning), men antar jag måste pumpa ur mer också...

Jag gav min bäbis ersättning från v 8 då&då. Medicinskt så skulle jag sluta amma så störde det så gjorde det inget för min del.
Det tog ganska lång tid innan hon sög i sig 60ml :)

Åh sådär stor är ju inte min bebis..hihi..hon är 7 veckor idag och väger 4200gr och är 51cm lång.... ammas bara bortsett från pappamatningen på em när jag är i stallet...

Lustigt! Max var större när han föddes.:) I måndags (när han var 13 dagar) var han 54,5 cm och vägde 4 600 g.

Grattis Mirabell!

Mira, som är 7 veckor, äter 120-150 ml per mål. Nu är det ju i och för sig ersättning, vet inte om det är skillnad mot bröstmjölk.

Jag har börjat fundera på att kunna ha barnvakt, visst funkar det bra att vara ensam med Lo (ingen pappa/partner) men jag längtar efter lite egentid. Men för det krävs ju att vakten kan "utfodra" Lo. Hur har ni andra gjort med nappflaskor? Amningen funkar så bra för oss och det är grymt skönt, jag vill verkligen INTE störa den, också hör man ju om bebisar som helt vägrat bröstet när de väl lärt sej flaskan. Är det en onödig rädsla? Eller ska man försöka mata med kopp (sked?) istället? Och hur mycket äter de egentligen? Har en del mjölk sparat i frysen pga att jag läckt så mycket (mjölkuppsamlare är en fin uppfinning), men antar jag måste pumpa ur mer också...

Jag pumpar och fryser in. Har börjat jobba lite och då är det en förutsättning att pappa kan mata. Och så är det skönt att veta att det alltid finns mat hemma om det skulle hända något. Har ca 5 dl i frysen nu, det gick åt lite i går när jag var i väg, så nu behöver jag se till att fylla på förrådet. Tycker det är skönt att försöka ha i alla fall 1 liter infryst.

Amalia blev 6 veckor i onsdags och vägde 4252 g när vi var på BVC i tisdags. Hon äter ca 50-70 ml varje gång. Vi började med flaska och urpumpad mjölk när hon var ca 3 veckor och det har funkat jättebra att kombinera med amningen. Gjorde likadant med storebror, inga problem då heller. Vet inte om det är någon onödig rädsla att de ska sluta amma när de börjat få flaska eller inte, men för oss har det som sagt var funkat bra. Tror att det viktiga är att amningen fungerar riktigt bra först bara :)

Har du handpump eller elektrisk?

Antar att man måste vara 100 på amningen innan man ger sig in på & pumpa å ge flaska.

Behovet är 150 ml per kg och dygn från ett par veckors ålder till 6 månader hittade jag någonstans, tyvärr tappat källhänvisningen. Det varierar väldigt mellan bebisar och även från gång till gång hur mycket de äter när de bara ammas. När vi provar här hemma senare tänkte jag räkna ut i snitt ungefär hur mycket det blir per mål och prova. Jag vill vänta ett tag dock då vår amning just börjat fungera riktigt bra och jag vill inte pumpa igång en överproduktion igen.

Mina grabbar växer och frodas, 4370 g resp. 3240 g vid 6 v kontrollen. De klättrar på kurvorna och det känns jättebra särskilt med lillen eftersom han var så klen förut. Vi börjar få till bättre nattsömn hos mig också, jag ligger på rygg och dubbelammar båda på natten numera - lite trixigt men det går!

Grattis alla ni som fått era bebisar! Jag hinner inte skriva så mycket med två att ta hand om - det blir mest surfning med vänsterhanden då och då när jag ammar. Just nu har jag bara en vid bröstet så jag kan skriva lite också.

Hur klär ni på era när ni går ut? I sele resp. vagn? Jag tycker det verkar som att jag kokar mina för det mesta :o , det är svårt att klä lagom tycker jag.

Hallå!

Jag har oxå lite frågor & vad passar inte å ställa dom här....?!

1) Vad har ni för kläder till era små?

Upptäckt att här funkar ju bara pyjamas (gärna med fot) & omlottbodys!

Alla bodys & likande kläder utan omlott är ju helt galet att sätta på.... stryper ju ungen samtidigt som man knäcker armarna. Det blir till att använda omlottbodys & någon mjuk byxa.... annars kör vi mest på pyjamas här hemma just nu!

2)Hur sover era barn? Två nätter har han somnat i sin egna säng när jag burit fram & tillbaka till den med han. Men nu två nätter i rad så har inte det varit så populärt. Han somnar medans jag ammar han, på sidan ligger han med en handuk framför magen ( för att minska risken att han rullar till mage). Märkte flera gånger i natt att jag somnat brevid han på det viset.... vet att "man inte ska ha han på sidan, utan bara på rygg...."

3)När gav ni er ut med vagnen först?! Han sover oftast 2-3 timmar för att sen vakna, ligger vaken i säkert 1-2 timmar för att vilja ha sällskap, sen äter han & så börjar det om igen!

Min mamma kommer över idag, ska passa lillen så jag & min sambo kan gå utanför dörren tillsammans.... gå ner till centrum & handla lite mat typ....

Känner mig lite halvdålig som vill/gör det..... alla andra mammor verkar inte släppa sina bebisar ur sikte. Men jag tycker bara det är otroligt skönt & avlastande att tex sambon hjälper till så mkt med bebis.

Mira har haft dagkläder resp pyjamas på natten sedan vi kom hem från BB, inte för att det gör någon skillnad för henne men jag tycker inte att det är dag på riktigt förrän alla är klädda och hunden har halsbandet på sig :D
Från början hade hon enbart omlottbodies (och byxor då), det var först vid övergången till stl 56 vid 6 veckors ålder som vi började med bodies och tröjor som ska dras över huvudet, hon lyfter ju huvudet och är rätt så stadig i nacken nu så det känns inte lika läskigt att lirka på såna kläder. I byxväg har hon fortfarande bara mjukisbyxor, tycker att bebisar ska ha så mycket rörelsefrihet som möjligt.

Förresten, när jag tar på tröjor som ska träs över huvudet så drar jag först ner dem över huvudet och sedan drar jag lite i tröjan och trär i armarna. Går inte det bedömmer jag tröjan som för liten. Jag klär inte på henne som jag gör med mig själv alltså, att man trär i armarna först.
Pyjamas med fot funkar inte alls här, de är för vida i vristerna och hon förvandlar sig själv till en (arg) sjöjungfru när hon lyckas lirka upp fötterna och få i dem i samma ben :devil:

Mira somnar och sover i vår säng, mellan oss. Med egen kudde och täcke. Spjälsängen har katten snott tills vidare :o
Dagtid sover hon i vagnen, oftast i det rum vi befinner oss. Eller så råkar hon somna i soffan med oss och då får hon ligga kvar där, "inramad" av kuddar så att hon inte ramlar iväg åt nåt håll ifall vi går upp en kortare stund.

Såg en fråga om hur de är påklädda ute också... Idag har vi 3 plusgrader och lite blåsigt. Var ute på promenad förut, då låg hon i vagnen och hade på sig:
- hjälmmössa
- långärmad body
- velourjacka med ärmen uppdragen över handen
- vantar
- velourbyxor
- sockar
Har ett fårskinn vagnen och så hade hon en ullfilt och vagntäcket på. Hon var lagom varm, inte svettig. Att jag drar upp tröjärmarna och sätter vantar utanpå beror på att hon gärna ligger med händerna rakt upp i luften... Skulle hon sitta i selen i sånt här väder skulle hon nog få ha mössa, body och byxor och så fleeceoverall med huva ovanpå det. Kallare än minus 5 ungefär brukar hon ha overallen på sig i vagnen, och så anpassar jag mängden och sortens filtar.

Mellan minus 5 och minus 10 nåt på bilden, här har hon overall och en ullfilt, vanliga "innekläder" under:

DSC_0165.JPG

Jag tycker det är skitsvårt med kläderna, jag klär henne i princip alltid för varmt och försöker nu experimentera fram för att se hur lite kläder hon egentligen ska ha. Har inte hittat rätt nivå, idag blev hon på tok för varm i selen när hon hade body + huvtröja + mjukisbrallor + sockar över händerna och overall när det var +3 (men blåsigt).

I vagnen behövs knappt nårga kläder (???), klär nästan alltid i body + brallor + sockar & tjocksockar + sockar över händerna + hjälmmössa samt en stickad kofta i den. Har en Back on track ryggvärmare (till häst..) i botten av vagnen och en tunn hemmasydd åkpåse. Åkpåsen lämnar jag öppen om det är "varmt" ute (typ varmare än -5). Är det riktigt kallt, typ -15 eller kallare, så har jag med fleecefiltar också men har inte behövt använda dem förutom första veckorna då hon var kallare.

Gör som Sandra78 när jag trär på tröjor/bodys utan omlott. Har faktiskt inte tyckt det känts så läskigt, men om det är minsta bök med att få in armarna eller genom huvudet så kasseras kläderna som för små.
Lo älskar när man drar tröjorna över huvudet på framsidan, knasfia :love:

Vagnen var jag ute med typ samma dag som vi kom hem från BB, om det var så du Mirabell menade? Går i princip ut när som helst, ibland sover hon medan jag klär på henne och lägger ner, ibland vaknar hon men somnar, ibland är hon vaken i vagnen :). Har dock märkt att om hon är lite körig i magen efter amningen så är det bättre att ta henne i selen än i vagnen. Övht gillar hon mycket bättre att vara i selen än i vagnen, särskilt senaste veckan/veckorna...

Angående passning så känns det ju självklart att man måste kunna lämna bort bebisen ibland! Rent fysiskt tänker jag att jag egentligen bara BEHÖVS för amningen. Allt det andra kan ju mina närmsta vänner och min familj sköta, lika bra, och för mej är det viktigt att Lo knyter an till dem också. Hon spenderar väldigt mycket tid med mej, så anknytningen till mej lär inte störas av att någon annan passar henne någon timme då och då...

Lo sover tillsammans med mej i en dubbelsäng. Hon sover typ alltid där när hon sover, sas, om hon inte sover i selen eller i vagnen eller på mej (eller nån annan).

Jag tycker också pyjamas med fot fungerar bäst. Oftast blir det body & mjuka byxor. Strumpor och sockor sparkar mina pojkar av sig hela tiden - de är ju i princip aldrig stilla ;) .
Jag trär på bodys nedifrån i stället för över huvudet, det fungerar på alla varianter vi har hemma.

2)Hur sover era barn?
På varsin sida av mig tillsammans med maken i vår säng. Jag har nu knåpat ihop två bäddar typ babynest som de ligger i för att de ska lättare kunna amma och flyttas smidigt på natten. Det känns mycket säkrare också, innan låg de bara bredvid eller på oss. Min lille har först nu accepterat att ligga på rygg bredvid oss, innan sov han mage mot mage eller på sidan bredvid oss. De sover ibland i vagnen inne dagtid (30 min - 1 timme per dag brukar de max ligga själva utan protester) eller i bärsele/sjal dagtid. Spjälsängen som vi har som sidovagn till sängen har de bara accepterat korta stunder och helst dagtid. De vill vara nära mycket, så det får de så mycket det går.

3)När gav ni er ut med vagnen först?!
När lilleman vägde närmare 3 kg och började hålla värmen själv. Nu går jag en sväng nästan varje dag, det är jätteskönt!

Klart du inte ska känna dig dålig som vill ha en stund utan bebis ibland! Här delar vi så gott det går med jobbande make. Jag har åkt och handlat själv och varit på massage tex utan barn, har åkt direkt efter matning och inte varit borta länge så de har inte behövt matas. Men det är viktigt att ta hand om sig själv också!

Vår lilleman är väldigt varm av sig och vill helst bara ha blöjan och en tunn filt inne eller bara en body. Svårt att klä rätt nar man ska ut. Idag när vi var ute med vagnen var det ett par minusgrader och lite blåsigt då hade han en body, ett par velourbyxor, stickad kofta, mössa, vantar och ganska tjocka bomullsstrumpor. Relativt tjock åkpåse i vagnen samt en stickad filt i den som vi vek om fötterna. Han kändes lagom varm med det och sov nöjt.:)

Var ute 1a gången med vagnen dagen efter vi kom hem. Vi stannade typ var 10e meter för värmecheck :D Jag var mest rädd att han skulle bli för varm... :crazy:

Har inga större problem att dra kläder över huvudet så länge de är stora nog i öppningen. Tar oxå huvudet först, lyfter lite till halvsittande och drar ner över axlarna, trär i armarna och lyfter sen rumpan och drar ner över den och knäpper ihop. Funkar rätt bra, e mest skraj att jag ska råka nypa honom men någon knapp :eek:

Sovvanorna ja... sover mest i min säng på natten med egen filt (tar sjukt mkt plats för att va så liten, jag vaknar med nackspärr varje morgon...). Av nån anledning går det jättebra att sova i vaggan under sovstunderna på dagen men på natten är det sällan han ens går med på att ligga där... Vet inte varför. Försökte smussla över honom i vaggan i natt när han sov tungt för att jag ville ha lite mer plats men se det gick inte alls - lillen vaknade och sen var det liv och gråt i en timme innan han somnade - hos mig igen... :angel:

Klart man måste få avlastning ibland :) Jag kan iaf känna mig ganska låst till amningshörnan och ibland hinner man knappt på toa innan bebis känner sig ensam. Mannen börjar jobba heltid på onsdag så jag tar gärna hjälp någon dag av mina föräldrar som har erbjudit sig att ta honom på promenad ibland så man får lite "egentid" eller vila :D

Senast ändrad:

Body, mjukisbyxor, sockor (brukar sitta kvar om de dras långt upp utanpå byxorna - skitsnyggt :D) och ev. ziptröja.
Pyjamas i passande storlek har han bara en just nu, så den åker av på morgonen så den håller sig ren till kvällen igen. Om han inte spytt/pinkat ner den under natten då...

2) Hur sover era barn?

Bredvid mig i sängen. Har en vagga men där trivs han inte riktigt bra än, så då får han ligga vid mig istället. Han ligger i princip aldrig på rygg utan vippar över på sidan.

3) När gav ni er ut med vagnen först?!

Det tog nog ett par veckor, han hade svårt att hålla temperaturen så jag tyckte det var onödigt att dra ut honom i minusgrader då. Plus att jag inte var i skick att promenera.
Vi har ännu inte nått stadiet där vi är ute varje dag, utan det hänger på vädret.

1 Vad har ni för kläder till era små?
För det mesta en body (föredrar omlottknäppning eftersom de är enklast att få på men har även andra) byxor, strumpor sedan har hon en fleecedräkt och tunn mössa på sig i vagnen plus åkpåsen...om det blåser har jag en extra filt runt hennes huvud,

2 Hur sover era barn?
Bredvid mig i sängen...nära helst. På morgonen kan pappa med duga. Absolut inte i någon egen säng eller vagnen som fungerar fint på dagen. Sover allt som oftast på sidan på natten och på rygg på dagen. Brukar ha en body på henne bara på natten.

3 när gav ni er ut med vagnen första gången?
När hon var 14 dagar eftersom det var apkallt innan....

Har du handpump eller elektrisk?

Antar att man måste vara 100 på amningen innan man ger sig in på & pumpa å ge flaska.

Jag har en batteridriven som även går att köra "på sladd" från Medela. Skaffade den när sonen var föddes för snart 9 år sedan och är glad över att den fortfarande funkar, liten, smidig men ändå effektiv. Jag har försökt börja pumpa så fort som möjligt för att få ett förråd, men vi har väntat tills amningen funkat innan vi börjat använda mjölken. När amning, pumpning och flaskmatning fungerar är det jätteskönt tycker jag, ger större flexibilitet och trygghet för oss alla i familjen :love:

Ja hur får man pumpningen att funka? NÄR pumpar man och HUR? Jag försökte när Lo ändå somnade efter att ha ammat bara ena bröstet, igår, men tji - utan bebis vid bröstet (alltså hon låg ju på mej men hon sov) får jag ju inte ut något, utdrivningen uteblir liksom. :confused: (har en handpump)

1 Vad har ni för kläder till era små?
Oftast har han body eller pyjamas. Jag tycker att det är bökigt med byxor när man ska byta blöja, dessutom blir han för varm inomhus med tjockare kläder. När vi är ute med vagnen har han dessutom mössa, overall, ligger på ett fårskinn med fleecefil över sig.

2 Hur sover era barn?
Mellan mig och maken i sängen. Vi har inte varit intresserade av att prova något annat. Han har eget täcke & kudde.

3 när gav ni er ut med vagnen första gången?
Han var nästan en vecka då det var väldigt kallt första tiden.

Jag försökte när båda mina var små, men fick aldrig igång någon utdrivningsreflex. Använde en Avent isis.
Fick ut lite om jag pumpade på ena bröstet och ammade på andra. Men det var bökigt.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar