Sv: mammor vinter 2010/2011
*knapplån*
Jag tror att Lo hade nån sorts utvecklingssprång/fas i förra veckan. Vi hade några dagar som var rätt hemska, inget funkade som förut, hon hade svårt att somna, ville vara nära hela tiden (helst bli buren, fick inte stå stilla - vare sej bilen eller vagnen eller jag), var rätt kinkig och grinig och allmänt svår att trösta. Men sen har det blivit bra igen, så nu är hon som "förut"
Jag älskar att hon blir mer och mer "med", och bjuder på leenden
. Man blir ju helt pjöllrig i huvet av de där leendena.
Hon blir starkare och starkare i nacken, det gillas, både av henne och mej - nu gillar hon att bäras runt så hon kan titta på saker, och upprätt kan hon vända huvudet från sida till sida för att titta på saker, det verkar uppskattas.
Sist vi var på BVC, vilket var i förra veckan tror jag, vägde hon 5990 gr och var 60 cm lång. Har börjat inviga storlek 62-kläder. Hon är liksom 6 veckor imorrn! Stora tjejen. Hon hade stuckit iväg i kurvan, den är brant sedan innan men nu blev det ändå brantare, dock proportionerligt i längd/huvudomfång och vikt och hon ammas ju bara så BVC-sköterskan tyckte det var ok. Men hade hon fått tillägg så hade man undrat om hon fått för mycket, sa hon. Oooops...får hon för mycket käk?
Så nojig man blir, aldrig är man helt lugn...
Det känns iofs rätt bra att hon får i sej det hon ska, men måste också säga att hon blir ganska tung att bära omkring på, efter ett tag. Tur jag har selen... Har inte vågat använda sjalen än och känner mej helt larvig över det, men är så svårt att få ordning på hela bebis ner i sjalen, tycker jag
Jag har börjat fundera på att kunna ha barnvakt, visst funkar det bra att vara ensam med Lo (ingen pappa/partner) men jag längtar efter lite egentid. Men för det krävs ju att vakten kan "utfodra" Lo. Hur har ni andra gjort med nappflaskor? Amningen funkar så bra för oss och det är grymt skönt, jag vill verkligen INTE störa den, också hör man ju om bebisar som helt vägrat bröstet när de väl lärt sej flaskan. Är det en onödig rädsla? Eller ska man försöka mata med kopp (sked?) istället? Och hur mycket äter de egentligen? Har en del mjölk sparat i frysen pga att jag läckt så mycket (mjölkuppsamlare är en fin uppfinning), men antar jag måste pumpa ur mer också...