mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Nu har även min bebis kommit! Denna gång blev det "bara" fyra dagar övertid (fjorton förra gången) så den 9 januari dvs förra söndagen kom Lillebror till världen! Lillebror som fortfarande inte har något namn... Hur svårt ska det vara egentligen? Men för oss verkar det rent omöjligt :)

Förlossningen gick bra om än lite mera okontrollerat än förra gången. Hade en väldigt lång tid med värkar (till och från på fredagen) hela lördagen med ca 10 minuters mellanrum dock väldigt oeffektiva och de gjorde heller inte särskilt ont. Dock tillräckligt ont för att jag inte skulle kunna sova. For in på förlossningen på lördagkväll för kontroll - var inte öppen mer än ett finger och barnmorskan ville inte röra runt då hon tyckte jag behövde sova (vilket jag också gjorde) så jag fick en sovdos och for hem och sov.

Söndagmorgon vid 07.00 slutade citodonet hjälpa (trots ny dos vid 06.00) samt att värkarna var klart mer kraftfulla och vi for då återigen in på förlossningen. Nu var jag öppen 5 cm! Mycket nöjd och tänkte att snart är bebis här!

Eller inte... vid 14.30 var jag fortfarande öppen 5 cm trots att de tagit hål på fosterhinnorna så vattnet gått. då jag fått EDA och det måste ske något fick jag då värkstimulernade dropp... Hände inget nu heller så vid 15.15 försökte jag gå i rummet (lätt med sladd till bebis huvud, infart i handen, eda i ryggen och ctg runt magen) hade varit uppe tidigare också men nu jädrar... På fyrtiofem minuter öppnades jag tydligen 5 cm till och var redo för att trycka ut bebis. Det gick så fort att jag inte riktigt hängde med, ringde först på klockan och ville ha lustgasen igen - för att sen ångra mig typ 2 minuter senare och försöka berätta att jag nog trodde att bebis var på väg ut. Barnmorskan som var upptagen i ett annat rum fick rusa in och börja göra i ordning saker.

6 minuter senare och två krystvärkar senare var bebis ute. Mellan krystvärk 1 och 2 var jag beredd på att göra vad som helst för att slippa smärtan (fick då bedövningsspray och varma handdukar som hjälpte till en del) men då krystvärk 2 kom var jag så less och hade så ont så jag tog i så bebis kom ut med reafart och de hann knappt fånga honom :) Så en helt okej förlossning med tanke på att enda gången jag hade ohanterbart ont var mellan krystvärk 1 och 2 men jag hade gärna haft mera kontroll på förloppet som gick väl snabbt på slutet.

Ut kom i alla fall Lillebror 52 cm lång och 3830 gram tung! Nu börjar han gnöla och vilja ha käk så det är bäst att han får det!

Grattis Dalatjej och Javan!:bow::bump: Ännu fler pojkar i tråden som började med många flickor.

Ingen som kan plocka fram BF-listan, eller ska vi göra om den med datumen barnen kom istället?

*hugger sista*

Grattis till alla er som fått bebbarna :bump: :bump: :bump:

Här har dottern hunnit passera 5 veckor, hon fixerar blicken, följer vissa (ljusa) föremål, har börjat le och kan säga "äää" och "uuu".
Jag har ramlat in i det jag aldrig trodde att jag skulle göra, nämligen tänket att "men sååå ont gjorde det ju inte - kanske skulle ha en till om några år". Och så väntar jag otåligt på att min häst ska läka efter en fastrullning i boxen, jag är vansinnigt ridsugen.

(kl)
Ett par bilder på Leo, som växer och frodas. Det var på vippen att han fick plats i Almas dockvagga, fötterna stack ut men han var nöjd ändå :)
DSC_0336.jpg

Och lite morgonmys:
mysliten.jpg

Vill se bilder på era små också :D

Många grattis till bebisarna som kommit nu i dagarna :banana:

Här har det också dykt upp en liten knatte :rofl: Lille Vidar föddes den 12/1 och vägde 4090g och var 55cm lång :love:

Hejsan allihopa!

Stort Grattis till alla bebisar! Tog lång tid att läsa igenom alla sidor sen jag var här sist :)

Den 23 december kom Dante! 3420 g och 50 cm! Tänkte dra hem redan på julafton men det visade sig att han hade en infektion och vi fick stanna kvar på en antibiotikakur på 5 dagar... så den 29onde fick vi äntligen komma hem istället! Snart är han en månad gammal och vi njuter av livet!

Ha det så bra allihopa!

Då kom iallafall en liten bebis den 23/12 även om just han inte var planerad till det datumet !

GRATTIS till alla nyblivna föräldrar !

*lånar knapp*

Miras farfar har förstått det där med att det ska böjas i tid det som krokigt ska bli, så han dök upp här med en ponny! Tack och lov så var den av den mer lättskötta modellen som är nöjd med att stå bredvid garderoben när dne inte rids. Såhär såg första provturen ut, med viss assistans av farmor:

miras_ponny.jpg

Jag är mest tacksam att det var en ponny i plysch, och hoppas att den dag hon får ett livs levande djur av farfar (för den dagen kommer...) att det inte är större än en kattunge. Har inte riktigt ekonomi för en till häst :crazy:

Okej... här har helt klart slemproppen gått!

Men inget mer än det.... koolungt skulle jag vilja säga =D

Måste erkänna att jag är inte trött på att vara gravid, men efter haft känningar & sett slemmisen så är jag nu sååååå nyfiken på allt som kommer ske.

Jag vill nu.... som ett barn på julafton känner jag mig som ;)

Värsta är att slemmisen säger ju ingenting, inte den molande mensvärken heller.... de kan ske något i natt eller om 2 veckor..... :P

Får ha is i magen helt enkelt ;)

Kan inte fatta det riktigt än... Från att ha stått med min stora mage i ridhuset på tisdagsem och tränat min kompis på min häst, till att bli mamma tidigt på onsdagsmorgonen. Lille Vidar hade brått ut. :D

Hade känt lite som mensvärk ett par kvällar och nu även denna tisdag. Under tiden i ridhuset tog jag en toa-paus och då hade jag fått en liten blodig flytning. Tänkte att det kunde vara slemproppen. Kanske bebis om några dagar...

Kom hem vid 21-tiden och då hade "mensvärken" tilltagit. Mannen trodde det kunde vara förvärkar och jo det verkade ju logiskt tyckte jag. Hoppade in i duschen för att sedan äta lite. Då började det, toa-racet, sprang fram och tillbaka för det tryckte på hela tiden. Började inse att det nog var värkar i alla fall... Ringde till förlossningen vid 22 men de tyckte jag skulle stanna hemma så länge som möjligt. 20 min senare stod jag inte ut utan ringde igen och de sa att jag kunde komma in men vara beredd på att bli hemskickad igen.

Var en pärs att få på sig kläder, en värk per strumpa och mannen fick hjälpa mig på med byxorna. När alla kläder var på... gick vattnet! Såklart! Jag grät över att behöva gå igenom hela proceduren igen men så sa mannen att det tar 5 min dit vi åker ändå.

Väl där fick jag pausa två gånger mellan bilen och salen jag blev hänvisad pga värkarna. Lyckades byta om där och barnmorskorna tog det rätt lugnt (jag fick en varm vetekudde på magen) - tills de upptäckte att jag var öppen 9 cm! Hoppsan, henne ska vi nog inte skicka hem...

Började bli riktigt trött på öppningsvärkarna och tänkte precis be om lustgas då de ändrade karaktär och så kände jag att bebis var på väg. Från att ha bett om en paus i värkarna till att be om fler värkar... Fyra krystvärkar krävdes för att bebis skulle komma ut, däremellan hade jag några riktigt irriterande "fjuttvärkar" som inte puttade ut bebis någonting. Men kl 01.55 på onsdagsmorgonen var han ute. Helt underbar liten bebis. Höll honom mot mig och ville bara njuta. Fast först fick jag genomlida misshandel av min stackars mage för att få ut moderkakan samt sprutor och stygn... urk. Men sen kunde vi beundra vårt lilla underverk i lugn och ro. Knappt 5 timmars värkar, 2 alvedon och en vetekudde... Var verkligen inte beredd på att det skulle gå så snabbt :D

Heja bebisen :bump::bump::bump:

goalisa: GRATTIS :banana:

*KL*

Mina tjejer har har varsitt litet russ i stallet, den ena har storasyster vuxit ur så hon fick ett litet föl i somras så storebror får fullt upp med att ha två ponnyer innan det är dax för tjejerna att ta över, gillar de inte hästar får väl jag lära mig att köra par :idea: Mammaponnyn har vi haft i tolv år så hon kommer ändå aldrig lämna gården.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 443
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V