mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Åh Dalatjej,nu är det verkligen dags..GOGO

Min lilla sessa äterbra och växer, har ont i magen någon gång varje dag, tar i och är ledsen men vifick minifom av bvc så det har hjälpt en del iaf. Däremot är hon fortfarande gul och lite slemmig i halsen.

jag kan visst aldrig vara nöjd, antingen är hon ledsen och härjar massor eller så är hon halvslö tycker jag.
Ingen feber, äter bra och sover/vaknar av sig självt.Fasiken en liten sjuk häst är enklare,,, oroar mig för precis allt känns det som..

*kl*
Vår lille kille har gått ner ganska mycket i vikt. Födelsevikt va 3240 gram å vid läkarundersökningen som gjordes när han va 3 dagar gammal vägde han 2760 gram. Fick rådet att amma 10 min på vardera bröst varannan timme å sen ge ersättning tills han e nöjd å komma tillbaka dagen efter för ytterligare vägning. I torsdags vägde han 2840 gram så det går framåt =) Har dock beslutat att lägga ner amningen å ge ersättning då jag inte mår bra av att amma... det blir för mycket för mig. Väldigt tråkigt å jobbigt beslut, men det är bäst för oss alla 3! Mår mamma bra så mår bebis bra å då mår hela familjen bra =) Ska till BVC på måndag å väga igen. Får hoppas han ligger över 3 kg då =)

Hej Dalatjejs bebis!:bow:

Och grattis ni som fått bebisar.

KL.
Här går tiden. I onsdags var vi på BVC på extra vägning och koll av navelsträngen som lossnat utan att vara färdig för det :crazy:
Vikten hade gått ner ytterligare troligtvis på grund av att gossen är gul och slö. Vi fick rådet att mata var 3:e timme och hoppas att amningen kommer igång när sonen blir piggare. Vi tycker nu att han är piggare men amningen går det sådär med. Pumpar varje dag någon gång för att lyckas hålla någon produktion uppe. Upptäckte på det enda bröst han ätit på att det var något vitt, troligtvis svamp så det är därför det gjort så vansinnigt ont när jag ammat där. Pumpar det nu och får se vad BVC säger på måndag. Han har börjat amma lite på höger bröst men det är ytterst lite och jag är osäker på om han får fram någon mjölk. Är väldigt ledsen över detta då jag tycker om att amma och märker hur brösten verkligen sinar. Med tanke på hur mycket ersättning vi fått ge sonen har vi varit tvungna att köpa en nappflaska. Det är för frustrerande för såväl föräldrar som bebis att skeda i en liter ersättning per dygn. Jag får väl kontakta amningsmottagningen på måndag om det inte vänder. Visst borde man väl kunna återuppta amningen även om jag bara har väldigt lite mjölk just nu??

Annars är jag såklart glad över den fina sonen vi fått.

Lite generellt sådär !

Amning behöver inte vara helt svartvitt, dvs helamma eller inte amma alls.

Vill man amma men det funkar inte 100% så tycker jag att det bästa verkar vara att hålla igång amningen samtidigt som bebin får ersättning. Har man lite tur (om man vill) så kanske det hela kommer igång på heltid annars så kan m an ju hobbyamma om bebin vill.

Det låter definitivt som svamp/torsk. Man kan få rosa små knottror på bröstvårtan och bebisen kan ha vita beläggningar på insidan av kinden och i gomen, det hugger och bränner i brösten även när man inte ammar och det gör sjukt ont att amma...

Både du och bebis behöver behandling. Jag smörjer med canesten och bebisarna får mycosatin (tror jag) jag fick också en kapsel med diflucan, har blivit mycket bättre men inte helt bra. Alla nappar ska kokas minst en gång per dag och bharna ska tvättas i 95 grader varje dag och det tar tid, bebisarna ska behandlas i fyra veckor och jag några dagar efter att jag är symptomfri.

Delvis knapplån

Att det ska vara så känsligt att ge ersättning, när jag skulle ge mina första flaskan klarade jag inte det utan maken fick ge dem :crazy: jag var verkligen jätte ledsen och kände mig totalt misslyckad :cry: inte för att man ska häda ;) men herre gud, det viktiga är ju att alla mår bra :)

Med mitt första barn ammade jag lite och gav lite ersättning, ammade tills hon var 8 månader. Med henne funderade jag inte så mycket utan gjorde som det kändes bra, sen kom sonen som vägrade flaskan tills han var ett så honom helammade jag i 6 månader och delammade tills han "började universitetet" ungefär :p Vet egentligen inte varför men under resans gång har jag lyckats skapa massor av krav och föreställningar om mig själv och amningen men nu har jag kunnat släppa det och nu känns det jätte bra att ge lite ersättning :)

Alanis: vad jag har förstått ska det gå alldeles utmärkt att amma även fast man har gjort ett litet uppehåll. Kom på att jag hade ett föl som hade en böjsena som var för kort så han falskmatades tills den var fixad, det tog en vecka och sen började han att dia. Kan en fölunge som aldrig har diat innan lära sig efter en vecka borde en människobebis som dessutom har ammat, fixa det utan problem :)

Lycka till

Senast ändrad:

Ett av mina barn ville bara ha ena bröstet, så jag lurade henne genom att lägga henne vid det bröst inte gillade, fast i samma ställning som vid favoritbröstet. Efter en tid vände jag henne och hon var nöjd med det också. Hon ammades i 18 månader.

S.

Vi har också amningsproblem som förvärras av att de är två. Jag har för mycket mjölk som kommer för snabbt, vilket har lett till gasiga onda magar och att framför allt liten mest fått förmjölk och inte hela portionen med mättande fet mjölk som kommer mot slutet. Frustrerat har de velat äta väldigt ofta men kort med mycket ta och släpp och skrik, kräk, rap och spill, de har tagit sämre och sämre tag för att minska mjölkflödet och skrikit sig igenom långa perioder med korta amningspass på kvällarna. Jag har suttit 5-6 timmar í sträck med missnöjda bebisar som dessutom behöver bäras någon timme minst efteråt pga gaser och magknip...

Men vi har fått hjälp av hjälpmammor på amningsjouren och nu börjar det bli hanterbart. Tänk att för mycket mjölk kan vara ett så stort problem, jag var mest orolig att mjölken inte skulle räcka till två... Förmodligen jagades min produktion igång så mycket av att jag pumpade mellan målen till lillen samtidigt som den stora sög jätteofta inne på barnkliniken.

Det blir inte så mycket sömn, vi har haft två supernätter där vi fått sova 3,5 timmar i sträck följt tre av 1-timmes slummerpass. Oftast sover de 1,5-2 timmar i sträck som mest. De sover en stund på dagen i sin spjälsäng eller vagn, annars är de bara nöjda i sele/sjal eller på/mycket nära någon av oss föräldrar. I morgon börjar maken jobba halvtid, det ska bli spännande att se hur det går ;) .
Nu ska jag passa på att ta en tupplur medan de fortfarande sover i spjälsängen. God natt ;) .

Tack för uppmuntran och tips alla!
Jag vet ju att amning inte är hela världen. Hade mycket trassel med sonens amning innan det fungerade och han ammade i ett och ett halvt år. Han visade dock från början en vilja att amma och gjorde det varje måltid även när han fick ersättnig som komplement. den här lilla knallen verkar för bekväm för att ens försöka, blir bara arg och det har lett till att jag inte ens försöker amma de flesta måltider på kvällen och natten då han gastar så storebror vaknar. Däremellan sover han mest så det är svårt att hitta ett tillfälle att göra det. Nu verkar han dessutom ha tjorv med magen och har minskat sina portioner av ersättning. Känns inte riktigt bra. Ska kolla upp svampen med BVC imorgon och vikten så klart.

Nu har inte Dalatjej skrivit på ett tag, undrar om det har hänt något.

vad för slags tjorv med magen har du fått??

ja nu får Dala ta och masa sig hit och berätta läget

*knapplån*

Lo mår rätt fint, är en riktig "skogshuggarjänta" som växer som tusan. Sist på BVC vägde hon 5210 gr och var 58 cm lång, har en brant kurva som hon följer - var ska det här sluta? jag är nere på inskrivningsvikten + typ ett halvkilo och är lite rädd att jag tappar kilona lite för fort. Totalt bottenlös i matväg är jag, blir aldrig mätt och är grymt sockersugen mest hela tiden.

Hon är ledsen några pass om dagen och verkar ha det lite körigt i magen då, rapar som en hel karl och pruttar en hel del, det känns som att det är litegrann som zesel - speciellt vänsterbröstet är helt galet, hon behöver bara snudda det med kinden så står det tre strålar rätt ut, det tar 5-10 min innan det lugnar sej så hon faktiskt kan suga, innan dess så tar hon och släpper och kan bli lite ledsen men hon ger sej aldrig. Har inte reflekterat över att detta kan vara förklaringen till varför hon blir gasig men det är klart att det kan vara så.

Nu i veckan ska jag försvara min uppsats, opponera och det är även obligatorisk närvaaro på de andra seminarierna, så det blir heldagar i skolan, det känns som att det kan gå hursomhelst men min mor är med mej och får lämna klassrummet med Lo om det blir ledset. Amma kan jag ju göra i klassrummet, liksom...

Lycka till med opponeringen, det går jätte bra!

Jag pluggar med o är i skolan var fjärde helg och Algot (född 5/11) är med pappa (som får följa med) i mellan matningarna. Mest synd om pappa som får sitta i skolan men det brukar gå bra med en dator och några dvd filmer. De andra i kursen och läraren har varit väldigt förstående och faktiskt oxå anpassat fika pauserna efter amning när det gått.

Jag har också rasat i vikt och har samma funderingar som dig, kan det gå för fort?! Kan man tappa för mycket? Är nu på -3kg från vikt innan grav o äter MASSOR med mat och onyttigt för att inte tappa för mycket (mest mat :angel:)

Det lät kanske mer dramatiskt än det är. Gossen har svårt att bajsa. När han mest ammade bajsade han lite hela tiden, nu vill han göra det hela tiden men har svårt att få till det och kan ha stora delar av dygn som går åt till att försöka mycket. Då blir det ännu svårare att motivera honom till amning och han vill inte äta så mycket som han brukar. Ska börja med rapsolja i ersättningen och än kör vi topstricket.
BVC vägde honom igår, 4640 så han går upp lite dåligt ännu och ska fortsätta äta var 3:e timme. Känns konstigt att ställa väckarklocka mitt i natten, speciellt eftersom han är ganska aktiv på natten. Kontaktade amningsmottagningen idag som tyckte jag skulle pumpa var 4:e timme och vi ska komma dit imorgon. Hoppas på att få hjälp där. Mjölk har jag i alla fall.

Lycka till med opponeringen Evis!

Jag ska försöka mig på att läsa magisterkurs på distans på halvfart med start om någon vecka. Någon mer som pluggar?

Topstricket kan man ta till i sista nödfall :D om bajset inte kommer ut efter flera timmar. Man tar egentligen en febertermometer med lite babyolja på och stoppar in i anus på bebisen som om man kollar febern. Detta leder ofta till att utdrivningsreflexen sätts igång och har fungerat på vår son. vi har dock istället använt tops som indränkts i olja. Ska absolut inte användas som vana utan i nödfall.

Uppdaterar efter besöket på amningsmottagningen. Sonen kan inte amma:cry: Han har troligtvis aldrig haft rätt grepp utan fått i sig mjölk genom att det runnit ut ändå. Nu ska jag bestämma mig för hur lång tid jag ska ge det men de rekommenderade 3-4 dagar, då jag ska testa att locka honom att amma med ersättning i amningsnappen (fick köpa en i ny storlek). Fixar han det ändå inte utan bara somnar eller småsuttar ska jag sluta amma och välja om jag vill pumpa och ge honom eller bara ge ersättning. Jag valde att hyra en pump redan idag och ska pumpa var 4:e timme i 10 minuter. Sonen ska ha mat var 3:e timme och amma innan han får ersättning så fullt upp lär vi få. Har även köpt sempers magdroppar + minifom för magen, ska börja ge lactulos i ersättningen och har köpt svindyr ersättning utan komjölk. Börjar jag ge den måste dessutom jag undvika komjölk ett tag. Allt enligt rekommendation från Amningsmottagningen. För att göra det hela ännu enklare har mannen ryggskott och kan sitta stilla med lillbebisen men inte gå runt och trösta eller göra så mycket mer.
Tack och lov är stora sonen fantastisk med sin lillebror :love:

Det som känns skönt är att om jag måste sluta amma så har jag gjort vad jag kunnat och slutar på inrådan från experter. Något som hade varit skönt vore att få sova på nätterna. Om magen slutar krångla på lillgossen kanske han blir lite lugnare.

Nu dags att hämta stora sonen på förskolan.

Ett av mina barn ville bara ha ena bröstet, så jag lurade henne genom att lägga henne vid det bröst inte gillade, fast i samma ställning som vid favoritbröstet. Efter en tid vände jag henne och hon var nöjd med det också. Hon ammades i 18 månader.

S.

Åh det var ett bra tips det ska jag försöka nästa gång med lillebror som helt klart bara skulle äta höger bröst om han fick bestämma!

9 dagar kvar till beräknad BF 38+4

SF-mått: 35
Hjärtslag: 140
Hb: -
P-glukos: -
Blodtryck: 120/70

På en vecka har mitt sf-mått ökat 1 cm, följer fortfarande kurvan. Fick förklarat för mig att hon trodde mitt tryck berodde på sammandragningar, att kroppen förbereder sig att trycka uppifrån & ner. Fick ganska ont i magen när vi kom hem så jag hoppade i badet & då försvann det. Nu känner man verkligen huvudet ordentligt när man andas ut & känner "där nere", H fick också känna =) Huvudet är fortfarande rörligt, blir nog ingen fixering där inte förens det är dax?! Vi kikade en snabbis med UL för att se om det verkligen var huvudet som låg neråt pga allt tryck jag kände.

Ja vi får se när den vill titta ut ;)

Vågen visade ingen ökning i vikt, men bebis växer iaf.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 443
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar